NVIDIA oplácí ATI obvinění ze
švindlování v ovladačích
Minulý článek, který pojednával o akci Editor’s
Day pořádané nedávno NVIDIÍ, jsem zakončil naznačením, že ani toto setkání firmy
s vývojáři a novináři se neobešlo bez osočování konkurence
z nepravostí. NVIDIA v součinnosti se spřátelenými herními vývojáři
provedla přesně totéž, co nedávno předtím ATI a šéf firmy Valve Gabe
Newell. Gabe na konferenci Shader
Day pořádané firmou ATI demonstroval Half-life 2 a při té
příležitosti věnoval hodně času popisování nevýhod a slabostí karet GeForce
FX. (Není bez zajímavosti, že zanedlouho potom mu byla hackery ukradena třetina
zdrojového kódu této toužebně očekávané hry, což mělo kromě jiného za následek
odložení příchodu Half-lifu 2 na trh
o více než čtvrt roku – na duben 2004.)
Firma ATI byla na akci Editor’s Day přímo či nepřímo obviněna hned z několika stran. Mark Rein z firmy Epic se vyjádřil, že ve hře Unreal Tournament 2003 ovladače Catalyst v některých případech generují textury s nízkým rozlišením i tehdy, když mají být generovány textury s vysokým rozlišením. Podle Randyho Pitchforda z firmy Gearbox Software obsahují ovladače Catalyst optimalizace, které snižují kvalitu zobrazování ve hře Halo – Randy však odmítl prozradit podrobnosti. Třetím případem, o kterém se v této souvislosti mluvilo, byl benchmark zaměřený na výkon v DirectX 9, nedávno uveřejněný AquaMark 3.
Výše uvedená obvinění samozřejmě zasáhla ATI v citlivém bodě, protože podle jejích dosavadních prohlášení její ovladače neobsahují optimalizace pro konkrétní hry. Není tedy divu, že vzápětí vyšlo z útrob ATI tiskové prohlášení, které jakoukoli vinu v tomto směru popírá. Vyjímám některé pasáže:
Obvinění se týkalo tří aplikací: UT2003, Halo a AquaMark 3.
UT2003: Pracujeme s firmou Epic na odstranění chyby, která v určitých situacích mírně ovlivňovala kvalitu zobrazení ve hře a v benchmarku. Jedná se o známou záležitost, která byla firmami ATI a Epic klasifikována jako chyba. ATI v této aplikaci žádným způsobem nešvindluje.
Halo: Ačkoli bylo vzneseno obvinění ze švindlování, nikdo nebyl schopen najít žádný příklad snížené kvality obrazu ve hře. ... Ani v této aplikaci ATI nijak nešvindluje.
AquaMark 3: Momentálně prověřujeme naše renderování v AquaMarku 3. Zjistili jsme, že renderujeme obraz, který je mírně odlišný od referenčního rasterizéru, ale v tuto chvíli nejsme schopni identifikovat, proč tomu tak je. Myslíme si, že tato věc nemá žádný vliv na náš výkon. Budeme pokračovat ve zkoumání, abychom co nejdříve odhalili příčinu a problém vyřešili. Je vhodné poznamenat, že náš nejnovější ovladač (Catalyst 3.8) generuje v tomto případě tentýž obraz jako ovladač, který byl zveřejněn skoro 6 měsíců před vydáním AquaMarku 3 (Catalyst 3.2). Navíc při žádném z našich jednání s vývojáři AquaMarku 3 nám nebylo řečeno, že by byli nespokojeni s naším renderováním obrazu. Nemáme ve svých ovladačích žádné optimalizace pro konkrétní aplikace a nijak v této aplikaci nešvindlujeme.
Obhajoba ATI zní (alespoň mým uším) celkem přesvědčivě; mimo to si myslím, že i osoba jen průměrně zkušená v reverzním inženýrství by byla schopna usvědčit ATI ze lži, pokud by ovladače Catalyst detekovaly konkrétní hry. Konečně, někdy je takový důkaz vyrobitelný i prostým přejmenováním hlavního EXE souboru dané hry a porovnáním výkonu s výkonem před přejmenováním... Každopádně, jestli někdo po všech těch hrdých prohlášeních skutečně usvědčí ATI ze lži, znamenalo by to pád dobrého jména až někam blízko ke dnu.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, ATI
MSI se daří
Firma
Micro-Star International (MSI) si ve třetím kvartálu letošního roku
vedla nadmíru dobře. I když se vůbec nejedná o nejlukrativnější
období (to nastává nyní), podařilo se jí v tomto čtvrtletí zdesetinásobit svůj čistý zisk oproti
čtvrtletí druhému. Příčinou je snižování nákladů a zvýšený odbyt. Tchajwan
už začal být pro výrobu příliš drahý, proto mnohé firmy přesouvají své výrobní
kapacity na území Číny. Dva závody zde otevřelo i MSI, přičemž na Tchajwanu
zůstal jediný a jeho kapacita byla podstatně zredukována.
Ve třetím čtvrtletí firma MSI dodala na trh 3,65 miliónu základních desek a 2,15 miliónu grafických karet, což představuje zvýšení o 12,5 a 34,4 % oproti předcházejícímu kvartálu. Obchod s grafickými kartami se MSI prudce rozvíjí, a nutno říci, že vzhledem k jejich kvalitám a množství přibalených her naprosto zaslouženě. Přes všechny tyto velmi pozitivní trendy bude MSI dohánět první ASUS jen velmi těžko – jeho náskok je totiž pořád enormní.
Zdroj: DigiTimes