Intel Developer Forum –
hyperthreading pro Pentium 4
Nejvýznamnější firmy
v různých oborech (nejen) výpočetní techniky rády pořádají akce, kde mohou
spolu se svými partnery prezentovat odborné veřejnosti nejnovější výdobytky ze
svých dílen a výzkumných laboratoří. Pro Intel je takovouto akcí Intel
Developer Forum (IDF), které se koná dvakrát ročně, a jehož podzimní
část momentálně vrcholí v kalifornském San Jose. Může se ho zúčastnit
kdokoli, kdo chce oznámit a ukázat světu nové hardwarové nebo softwarové
technologie, oslovit potenciální zákazníky, zapůsobit na vlivné osoby
a tisk nebo se jen tak podívat – koukání vás však jakožto prostého člověka
přijde na hezkých 249 dolarů.
Na IDF se vždy dějí nějaké věci, které stojí za zmínku, což je přirozené: Intel je firma, která z velké části určuje běh počítačových dějin, a ať už bychom jí chtěli vytýkat cokoli, na pomalost vývoje procesorů si rozhodně stěžovat nemůžeme. Již v úvodním projevu Patricka Gelsingera, viceprezidenta Intelu a technologického ředitele, a v pozdější řeči prezidenta Paula Otelliniho, zazněly zprávy, které mají svou zajímavost pro každého z nás.
Jedním z často opakovaných hesel je HTT neboli Hyper-Threading Technology. Zkratkovitě řečeno, jedná se o vlastnost procesoru, kdy se tento jeví právě běžící aplikaci jako dva separátní procesory. Pokud je aplikace vhodně naprogramovaná, může svěřit každému z těchto virtuálních procesorů jiný úkol („vlákno“ – thread), a tyto úkoly jsou pak zpracovávány paralelně (současně). Výsledkem je většinou slušné zrychlení chodu daného programu – u běžných kancelářských aplikací se mluví až o 25 %. HTT byla původně vyvinuta pro serverové procesory Xeon, ale podle Otelliniho se ještě letos dočkáme 3gigahertzového Pentia 4, v němž bude tato technologie zabudována. Ze všech CPU, které Intel příští rok dodá na trh, bude mít HTT 80 % procesorů pro servery, 60 % procesorů pro výkonné pracovní stanice a 25 % procesorů pro běžná PC.
Myšlenka multiprocesingu na jednom CPU je bezpochyby zajímavá; HTT je kompatibilní s veškerým existujícím softwarem napsaným pro procesorovou architekturu IA-32 i s programy napsanými pro systémy s dvěma a více procesory. Intel uvádí, že jedno typické vlákno zpracování vytěžuje jen asi 35 % zdrojů procesoru postaveného na architektuře NetBurst (Pentium 4), takže zde skutečně existuje dostatek prostoru pro zpracování druhého vlákna. HTT tedy de facto umožňuje simulaci dvou logických procesorů uvnitř jednoho fyzického; tyto logické procesory ovšem nejsou vytvořeny plnou duplikací, ale pouze přidáním obvodů, které zajišťují optimální rozdělení práce mezi zdroje fyzického procesoru. Jsem zvědav, kolik budou z HTT v nových Pentiích 4 schopné vytěžit hry, a která firma první zkusí svou hru na tuto technologii optimalizovat... Nepochybuji o tom, že se už v příštím roce dočkáme prvních vlaštovek.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, Intel
Frekvence nových Athlonů
XP
Jak jsme vás už informovali,
velmi brzy (v první polovině října) se na pultech objeví Athlon XP 2700+,
první procesor od AMD pracující s 333MHz systémovou sběrnicí (FSB).
Podle údajů, které dostal k dispozici The Inquirer,
by parametry nových Athlonů XP založených na jádrech Thoroughbred B
a Barton měly být následující:
XP2400+ = 2,00 GHz (Thoroughbred B, 266MHz FSB)
XP2500+ = 2,00 GHz (Thoroughbred B, 333MHz FSB)
XP2600+ = 2,13 GHz (Thoroughbred B, 266MHz FSB)
XP2700+ = 2,13 GHz (Thoroughbred B, 333MHz FSB)
XP2800+ = 2,27 GHz (Thoroughbred B, 266MHz FSB)
XP2800+ = 2,13 GHz (Barton, 333MHz FSB)
XP2900+ = 2,27 GHz (Thoroughbred B, 333MHz FSB)
XP3000+ = 2,27 GHz (Barton, 333MHz FSB)
Jak vidíte, u modelů se stejnou frekvencí se dvojnásobně větší cache Bartonu se projevuje o stovku lepším ratingem než má Thoroughbred B, a o stejnou hodnotu je vyšší i rating u 333MHz Thoroughbredů B oproti 266megahertzovým.
Zdroj: The Inquirer