Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: GDDR-II nebo GDDR-III?

  12:00aktualizováno  18. prosince 11:38
Paměti pro grafické karty se pomalu typově oddělují od standardních operačních pamětí; rychle se vyvíjející grafické čipy potřebují dostatečně výkonné paměťové protějšky se specifickou konstrukcí. NVIDIA a ATI zde kráčejí každý trochu jiným směrem. || Na trhu je kvantum grafických karet s přehršlí grafických čipů. Kterou si ale vybrat?

Příští rok zažijeme válku pamětí pro grafické karty
Na paměti používané v grafických kartách jsou kladené větší nároky než na běžnou systémovou operační paměť. Vývoj v grafické branži byl totiž v posledních létech natolik rychlý, že novým čipům od ATI a NVIDIE jsou důstojnými partnery jen ty nejvýkonnější paměti. Nejrenomovanější firmou na tomto poli je bezpochyby korejský Samsung, jehož výrobky najdeme ve špičkových grafických kartách nejčastěji. ATI ani NVIDIA rozhodně nehodlají v dohledné budoucnosti zvolňovat tempo a to, co bylo zvykem dosud, tj. používání běžných pamětí standardizovaných organizací JEDEC (SDRAM, DDR SDRAM), přestává být z důvodu jejich nedostatečného výkonu rozumné. Oba grafičtí rivalové si toho jsou už nějaký čas vědomi, a proto spolupracují s výrobci pamětí na řešení tohoto problému. Řešením se ukázaly být speciální typy pamětí, které jsou konstruované specificky pro použití na grafických kartách.

Před nedávnem jsme vás informovali o pamětech GDDR-III – to je cesta, kterou se vydala firma ATI. NVIDIA naopak hodlá do svých GeForce FX na počátku příštího roku použít paměti GDDR-II, které jsou již prakticky hotové; připraven je má v požadované podobě (500 MHz) nicméně pouze Samsung – za ním budou následovat Infineon a Elpida, kteří ovšem začnou dodávat vzorky až někdy ke konci prvního čtvrtletí 2003. Hynix pak hodlá uvést vlastní verzi GDDR-II v dubnu příštího roku.

Na paměti GDDR-III se nejvíce spoléhá společnost Micron Technology, která se jako jediná mezi největšími výrobci pamětí rozhodla GDDR-II zcela ignorovat a nevyrábět ji vůbec. Terry Lee z Micronu k tomu říká: „Trh s GDDR-II bude mít velmi krátký život. Jejich odchod bude ještě rychlejší, pokud se podaří čipsety GDDR-III zkonstruovat tak, aby byly s GDDR-II zpětně kompatibilní.“ Micron začne vzorkovat GDDR-III ve druhém čtvrtletí 2003 a po něm by se ve druhém pololetí měli přidat i další výrobci (Elpida, Hynix, Infineon). Jsou však i takoví (například tchajwanská Nanya, s jejímiž paměťmi se v českých počítačích také běžně setkáváme), kteří nehodlají grafické paměti vyrábět vůbec.

Jak je vidět, příští rok se budou mezi sebou přetlačovat dva nové typy pamětí, z čehož obecně nejsou výrobci čipů a především samotných pamětí nadšeni. Firmy NVIDIA a ATI, ačkoli už svoji volbu jasně vyslovily, se samozřejmě nakonec zařídí podle toho, jak populární bude která z pamětí mezi koncovými zákazníky, a v případě potřeby klidně změní stáj. Bryn Young z NVIDIE k tomu říká: „Jakmile bude GDDR-III připravena, budeme i my připraveni dodávat na ní založený produkt. Všechno záleží na tom, jestli se ukáže, že je GDDR-III rychlejší než GDDR-II. V opačném případě to nebude příliš zajímavé.“ I firma ATI demonstrovala připravenost provozovat Radeony 9700 a 9500 s GDDR-II, považuje tento typ paměti ale jen za přechodový produkt na cestě ke GDDR-III. Jedno je jasné: ten producent pamětí, který vloží významné investice do špatného koně, spláče nad výdělkem.

Zdroje: EBN, Yahoo



Napříč spektrem grafických karet
Současná nabídka grafických karet je natolik pestrá, že si z ní může podle svých zájmů a finančních možností vybrat opravdu každý. Samozřejmě je velmi zajímavé sledovat, jak si toto široké spektrum karet výkonově stojí v konkrétních hrách a benchmarcích. Server Tom’s Hardware Guide se podjal časově náročného úkolu: pod názvem Tom’s VGA Charts čas od času testuje prakticky všechny významné grafické karty, a to pomocí různých benchmarků na  platformách Pentium 4 i Athlon XP. Podívejme se například na výsledky s nejrychlejším současným Athlonem XP v Unreal Tournamentu 2003:

UT2003

Do očí nás (stejně jako v ostatních benchmarcích) bije dominance Radeonů 9700 a silný úder do řad GeForce4 Ti, který zasadil nedávno uvedený Radeon 9500 Pro. Relativně spokojeni mohou ještě být majitelé GeForce3; zhruba někde u 64MB Radeonu 8500 pak leží hranice, pod níž bych už zájemci o novou grafickou kartu, který si v příštím roce hodlá jaksepatří užít nových her, rozhodně nedoporučoval jít.

Zdroje: Tom's Hardware Guide

Autor:


Témata: Samsung


Nejčtenější

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.