Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: GDDR-II nebo GDDR-III?

  12:00aktualizováno  18. prosince 11:38
Paměti pro grafické karty se pomalu typově oddělují od standardních operačních pamětí; rychle se vyvíjející grafické čipy potřebují dostatečně výkonné paměťové protějšky se specifickou konstrukcí. NVIDIA a ATI zde kráčejí každý trochu jiným směrem. || Na trhu je kvantum grafických karet s přehršlí grafických čipů. Kterou si ale vybrat?

Příští rok zažijeme válku pamětí pro grafické karty
Na paměti používané v grafických kartách jsou kladené větší nároky než na běžnou systémovou operační paměť. Vývoj v grafické branži byl totiž v posledních létech natolik rychlý, že novým čipům od ATI a NVIDIE jsou důstojnými partnery jen ty nejvýkonnější paměti. Nejrenomovanější firmou na tomto poli je bezpochyby korejský Samsung, jehož výrobky najdeme ve špičkových grafických kartách nejčastěji. ATI ani NVIDIA rozhodně nehodlají v dohledné budoucnosti zvolňovat tempo a to, co bylo zvykem dosud, tj. používání běžných pamětí standardizovaných organizací JEDEC (SDRAM, DDR SDRAM), přestává být z důvodu jejich nedostatečného výkonu rozumné. Oba grafičtí rivalové si toho jsou už nějaký čas vědomi, a proto spolupracují s výrobci pamětí na řešení tohoto problému. Řešením se ukázaly být speciální typy pamětí, které jsou konstruované specificky pro použití na grafických kartách.

Před nedávnem jsme vás informovali o pamětech GDDR-III – to je cesta, kterou se vydala firma ATI. NVIDIA naopak hodlá do svých GeForce FX na počátku příštího roku použít paměti GDDR-II, které jsou již prakticky hotové; připraven je má v požadované podobě (500 MHz) nicméně pouze Samsung – za ním budou následovat Infineon a Elpida, kteří ovšem začnou dodávat vzorky až někdy ke konci prvního čtvrtletí 2003. Hynix pak hodlá uvést vlastní verzi GDDR-II v dubnu příštího roku.

Na paměti GDDR-III se nejvíce spoléhá společnost Micron Technology, která se jako jediná mezi největšími výrobci pamětí rozhodla GDDR-II zcela ignorovat a nevyrábět ji vůbec. Terry Lee z Micronu k tomu říká: „Trh s GDDR-II bude mít velmi krátký život. Jejich odchod bude ještě rychlejší, pokud se podaří čipsety GDDR-III zkonstruovat tak, aby byly s GDDR-II zpětně kompatibilní.“ Micron začne vzorkovat GDDR-III ve druhém čtvrtletí 2003 a po něm by se ve druhém pololetí měli přidat i další výrobci (Elpida, Hynix, Infineon). Jsou však i takoví (například tchajwanská Nanya, s jejímiž paměťmi se v českých počítačích také běžně setkáváme), kteří nehodlají grafické paměti vyrábět vůbec.

Jak je vidět, příští rok se budou mezi sebou přetlačovat dva nové typy pamětí, z čehož obecně nejsou výrobci čipů a především samotných pamětí nadšeni. Firmy NVIDIA a ATI, ačkoli už svoji volbu jasně vyslovily, se samozřejmě nakonec zařídí podle toho, jak populární bude která z pamětí mezi koncovými zákazníky, a v případě potřeby klidně změní stáj. Bryn Young z NVIDIE k tomu říká: „Jakmile bude GDDR-III připravena, budeme i my připraveni dodávat na ní založený produkt. Všechno záleží na tom, jestli se ukáže, že je GDDR-III rychlejší než GDDR-II. V opačném případě to nebude příliš zajímavé.“ I firma ATI demonstrovala připravenost provozovat Radeony 9700 a 9500 s GDDR-II, považuje tento typ paměti ale jen za přechodový produkt na cestě ke GDDR-III. Jedno je jasné: ten producent pamětí, který vloží významné investice do špatného koně, spláče nad výdělkem.

Zdroje: EBN, Yahoo



Napříč spektrem grafických karet
Současná nabídka grafických karet je natolik pestrá, že si z ní může podle svých zájmů a finančních možností vybrat opravdu každý. Samozřejmě je velmi zajímavé sledovat, jak si toto široké spektrum karet výkonově stojí v konkrétních hrách a benchmarcích. Server Tom’s Hardware Guide se podjal časově náročného úkolu: pod názvem Tom’s VGA Charts čas od času testuje prakticky všechny významné grafické karty, a to pomocí různých benchmarků na  platformách Pentium 4 i Athlon XP. Podívejme se například na výsledky s nejrychlejším současným Athlonem XP v Unreal Tournamentu 2003:

UT2003

Do očí nás (stejně jako v ostatních benchmarcích) bije dominance Radeonů 9700 a silný úder do řad GeForce4 Ti, který zasadil nedávno uvedený Radeon 9500 Pro. Relativně spokojeni mohou ještě být majitelé GeForce3; zhruba někde u 64MB Radeonu 8500 pak leží hranice, pod níž bych už zájemci o novou grafickou kartu, který si v příštím roce hodlá jaksepatří užít nových her, rozhodně nedoporučoval jít.

Zdroje: Tom's Hardware Guide

Autor:


Témata: Samsung

Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Projekt boje proti šikaně v počítačových hrách skončil trapasem

The Bully Hunters

Projekt Bully Hunters měl pomáhat v boji proti obtěžujícímu chování a chránit oběti kyberšikany. Dopadl však velikou...

Mafia 4 se měla odehrávat v Las Vegas, přednost dostala jiná značka

Mafia 3

Podle bývalých zaměstnanců studia Hangar 13 se měl čtvrtý díl legendární série Mafia odehrávat v americkém Las Vegas....

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...

Už víte, kam do školky?
Už víte, kam do školky?

Také vás čeká tento rok zápis do školky? Poraďte se, jaká školka je nejlepší ve vašem okolí, či jestli zvolit státní nebo soukromou.



Najdete na iDNES.cz