Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: GeForce4 Ti 4200 přitahuje

  12:00aktualizováno  8:46
Výrobci grafických karet pomalu přicházejí s modely založenými na čipu GeForce4 Ti 4200 – čipu, který poskytuje za velmi dobrou cenu skvělý výkon. || Firma Rambus má těžké časy: po ochladnutí vztahů s Intelem a prohraných soudních sporech si ji teď vzaly na mušku antimonopolní úřady USA.

GeForce4 Ti 4200 – těžko udělat chybu
Zájemci o výkonnou grafickou kartu, které zajímá poměr cena/výkon, by v současné době neměli sahat nikam níž než k GeForce3 Ti 200. Úplně od věci není ani úvaha o koupi GeForce4 MX, pokud ovšem víme, co kupujeme a pro jaké účely. V hrách, které nepoužívají pixel/vertex shadery, poskytuje nejsilnější model GeForce4 MX za nižší cenu často lepší výkon než GeForce3 Ti 200; musíme mít ovšem na paměti, že budoucnost (a snad se dá říci, že už i současnost) 3D her patří právě nejrůznějším efektům generovaným shadery. Grafický procesor GeForce4 MX je co se týče těchto schopností zaostalejší než GeForce3, na druhou stranu ale disponuje pokročilejší antialiasovacím enginem Accuview, který zanechává v této disciplíně GeForce3 výrazně za sebou. Bližší informace o celé rodině čipů GeForce4 najdete zde.

Zatím „cena-výkon“ nejzajímavějším modelem z řady GeForce4 je ovšem bezpochyby její poslední přírůstek, čip GeForce4 Ti 4200, který je reakcí NVIDIE na velmi dobrý Radeon 8500LE. GeForce4 Ti 4200 nabízí (kromě nominální frekvence) všechny vymoženosti nejsilnějších modelů GeForce4 a navíc se dá obvykle přetaktovat na jejich úroveň, to všechno za o hodně nižší cenu. Ti 4200 je ovšem k dostání ve dvou mutacích: se 128 MB (pomalejší) DDR SDRAM a s 64 MB (rychlejší). Anand včera uveřejnil výsledky testů malé várky těchto grafických karet a samozřejmě porovnával výkon a přetaktovatelnost 64 a 128MB exemplářů. Jednalo se o ABIT Siluro GeForce4 Ti 4200 (64 MB), Gainward GeForce4 PowerPack! Ultra/650XP (128 MB), Inno3D Tornado GeForce4 Ti 4200 (64 MB), Prolink PixelView Ti 4200 (128 MB) a Visiontek Xtasy GeForce4 Ti 4200 (128 MB).

U 64MB karet byly použity 3,6nanosekundové paměti, zatímco u 128MB karet 4ns – je tedy jasné, že karty s 64 MB mají větší teoretický prostor. V praxi ovšem vždy hodně záleží na konkrétním kousku; Anand docílil u všech 64MB karet stabilní frekvence paměti 600 MHz (DDR) a u 128MB kolem 550 MHz (s výjimkou Visionteku, který byl překvapivě schopen stabilního chodu i na 600 MHz). Co se týče výkonu, ten byl dle očekávání u všech karet velmi podobný a výrazněji se diferencoval ve prospěch 128MB modelů pouze tam, kde hra dokázala využít větší množství paměti pro své textury. Kvalitu obrazu Anand u všech testovaných karet označil až do rozlišení 1600x1200@85 za velmi dobrou.

Množina nvidiáckých čipů (respektive na nich založených grafických karet), které bych doporučil ke koupi, by se tedy dala cenově zdola ohraničit (s jistými výhradami) GeForce4 MX a zhora GeForce4 Ti 4200. Zájemce o kvalitní zážitek z nových 3D her v rozlišeních nad 1024x768 by se už rozhodně neměl spokojovat s ničím na bázi čipu GeForce2 nebo dokonce s něčím ještě starším.

Zdroj: AnandTech



Rambus zažalován Federální obchodní komisí
Mnohokrát jsme vás informovali o kontroverzních činech kalifornské firmy Rambus, která vyvíjí a licencuje zájemcům paměť typu RDRAM. V roce 1996 ohlásila překvapivé strategické partnerství s Intelem, které mělo za cíl prosadit RDRAM jako hlavní typ paměti v osobních počítačích. Tento plán selhal a Rambus je nyní se svými vysoce výkonnými paměťmi pouze tím, čím má být: zdatným konkurentem DDR SDRAM. Licenční poplatky za RDRAM však nebyly jediným příjmem, který si Rambus chtěl zajistit – v roce 2000 přišel s tezí, že všichni výrobci SDRAM i DDR SDRAM neoprávněně tyjí z jeho patentů, začal vyhrožovat žalobami a požadoval licenční poplatky i za tento typ pamětí. Někteří výrobci (Toshiba, Hitachi) tomuto tlaku ustoupili a začali platit, jiní (Infineon, Micron, Hynix) se neohroženě vrhli do boje a dnes už mají vítězství na většině sporných front prakticky jisté.

Avo Kanadjian, marketingový ředitel Rambusu

Konání Rambusu bylo po létech konečně odměněno také pozorností antimonopolních úřadů USA. Minulou středu podala Federální obchodní komise (FTC) na Rambus žalobu, ve které ho viní ze záměrného podvádění ostatních polovodičových firem, kterého se měl Rambus dopustit tím, že neuvědomil standardizační organizaci JEDEC (jejímž byl členem) o svých patentových plánech. „Podáním trestního oznámení vysílá komise varovný signál nejen Rambusu, ale i jiným firmám,“ řekl Joseph J. Simons, ředitel antimonopolního výboru FTC. „Varování má tento obsah: Pokud se chcete účastnit standardizačních procesů, dodržujte základní pravidla a účastněte se s čestnými úmysly.“ Více na toto téma najdete v mém článku na Technetu.

Zdroj: CNET

Autor:


Témata: Intel, Toshiba


Nejčtenější

Hry z Xboxu, které fungují na Xboxu One
Třináct her z původního Xboxu lze nyní hrát na Xboxu One. A vypadají lépe

Od dnešního dne je možné na Xboxu One hrát třináct her, které vyšly na původní Xbox. Všechny běží v rozlišení 1080p, mají lepší snímkování a nahrávací časy.   celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Grand Theft Auto Online
Rockstar vysvětlil, proč GTA 5 nedostalo žádné příběhové přídavky

Navzdory všem očekáváním nedostalo Grand Theft Auto 5 žádný příběhový přídavek a veškerá podpora autorů se soustředila pouze na on-line složku. Znamená to, že...  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.