Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: GeForce4 za dveřmi

  12:00aktualizováno  21. ledna 11:12
Zdá se, že definitivní technické parametry nového grafického čipu firmy NVIDIA, který nese jméno GeForce4 (kódový název NV25), konečně spatřily světlo světa. Veřejnosti bude čip představen totiž už 5. února. || AMD implementuje instrukce SSE2, ale ne dříve, než se tyto prosadí – a to prý má být až v roce 2003.

5. února NVIDIA představí veřejnosti GeForce4
Ano, už se na nás tlačí další generace grafických čipů značky NVIDIA – značky, která několik let určuje směry a trendy grafického průmyslu. GeForce4 neboli NV25 bude (stejně jako jeho předchůdce) vyráběn 0,15mikronovou technologií, uvnitř se nachází 63 miliónů tranzistorů a pracovní frekvence dosáhne až 300 MHz. Pokud se o problematiku čipů a frekvencí zajímáte, pravděpodobně vás zarazí fakt, že byla NVIDIA schopna tak výrazně zvýšit pracovní kmitočet a počet tranzistorů beze změny výrobní technologie. Způsob, kterým toho firemní inženýři dosáhli, je celkem nasnadě: chceme-li vyšší frekvenci, musíme lépe chladit. GeForce4 za tímto účelem přichází v novém pouzdře PBGA s integrovaným chladičem a speciálním systémem pro kontrolu teploty. Co se týče paměti, bude se samozřejmě jednat o typ DDR SDRAM, maximální kapacita zůstane na více než dostatečných 128 MB a frekvence dosáhne u nejrychlejšího modelu celých 650 MHz.

GeForce4 obsahuje čtyři renderovací potrubí se dvěma texturovacími jednotkami, kteréžto by měly být schopny vyprodukovat fillrate až 4,9 miliardy antialiasovaných vzorků za sekundu (GeForce3 Ti 500 udělá 3,84 miliardy). Dočkáme se inovované technologie s názvem Lightspeed Memory Architecture II, která má ulehčit paměťové sběrnici prostřednictvím bezeztrátové komprese Z-bufferu (poměr 4:1), vylepšeného algoritmu pro vyřazování okluzí (Occlusion Culling) a zatím blíže nespecifikované architektury Quadcache. Další významnou novinkou je metoda antialiasingu nazvaná Accuview, která je založena na novém patentovaném algoritmu NVIDIE a má přirozeně poskytovat tu nejvyšší kvalitu při zachování dobrého výkonu.

Významných změn oproti GeForce3 doznala jednotka T&L, která nyní nese název nFiniteFX II: obsahuje dvě potrubí pro stínování vrcholů polygonů (vertex shading) a výkon v aplikacích, které budou schopny využít druhého potrubí, by měl být oproti GeForce3 trojnásobný. Tajemstvím zatím zůstává podstata vlastnosti nazývané NVIDIÍ Z-Correct, která má cosi společného s mapováním nerovností povrchu (bump mapping). Pro ty, kteří jsou zvyklí pracovat s více monitory, bude zajímavá technologie nView, která toho umí více než její předchůdkyně TwinView a měla by se dát snadněji používat.

Zdroj: X-bit labs



Nové procesory AMD budou umět SSE2 – ale až v roce 2003
Když Intel v roce 1996 představil veřejnosti rozšíření instrukční sady svých procesorů pod názvem MMX, nadělal se kolem toho velký humbuk a někteří lidé si představovali, že výkonnostní přínos se projeví velmi záhy. Vývojářské firmy jsou ale v těchto záležitostech (logicky) setrvačnější a začínají nových možností obvykle využívat až tehdy, když mají jistotu, že mezi jejich potenciálními zákazníky je daný hardware dostatečně rozšířen. S tím se potýkají všichni inovátoři – příkladem může být třeba NVIDIA a její pixel/vertex shader. Aby se výhody instrukcí MMX, SSE, SSE2 nebo 3DNow! projevily, musí jim být daný program napsán na míru. Dnes můžeme říci, že MMX je standardem, na jehož přítomnost se spoléhají prakticky všechny hry a jiné multimediální programy, 3DNow! a SSE mají slušnou penetraci, zatímco na proražení SSE2 se teprve čeká. Benchmarky Pentia 4 ukazují, že Intel prakticky rezignoval na další zvyšování výkonnosti klasické jednotky FPU a plně se soustředí na rozvoj potenciálu SSE2 – tyto instrukce totiž mohou v budoucnu instrukce FPU zcela nahradit.

AMD ví o tomto náporu Intelu a jeho snaze převést celý softwarový průmysl tímto směrem, a je zřejmé, že snahy zavádět jiné standardy jako v případě 3DNow! by nebyly vývojáři softwaru zrovna vítány. Mluvčí AMD prohlásil, že jeho firma má v plánu instrukce SSE2 podporovat, jakmile se tyto prosadí jako standard – tato situace by podle něj měla nastat v roce 2003. Nová verze Athlonů založená na 0,13mikronovém jádře Thoroughbred tedy instrukcemi SSE2 ještě disponovat nebude. Zajímavá je otázka, na kterou ještě není veřejnosti známa odpověď: jak a za jakých podmínek hodlá AMD od Intelu získat licenci na SSE2, když rivalita těchto firem je v posledních létech na ostří nože. Nu, ještě je čas.

Zdroj: tecChannel.de

Autor:


Témata: Intel, software

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz