Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: grafické C od NVIDIE

  12:00aktualizováno  12:24
Grafické procesory se dočkaly významné pocty: NVIDIA pro ně vytvořila pořádný programovací jazyk na bázi Céčka, takže tvůrci pixel/vertex shaderů budou moci zapomenout na obskurní assembler. || SiSoftware a MadOnion přišly s aktualizacemi svých oblíbených benchmarkovacích programů.

Cg – první jazyk vyšší úrovně pro grafické procesory
Minulý týden nadešel okamžik slavnostního povýšení grafických procesorů (GPU) do takříkajíc šlechtického stavu: objevil se pro ně první programovací jazyk vyšší úrovně. Přišla s ním (jak také jinak :-) NVIDIA a nese jméno Cg neboli C pro grafiku. Grafické procesory bylo až dosud nutné programovat prakticky na té nejnižší úrovni, totiž v jazyku zvaném assembler, který je jen o stupínek nad vlastním strojovým kódem. Syntakticky je, jak už název napovídá, Cg velmi podobné klasickému Céčku – většina datových typů je stejná, stejně se deklarují i proměnné a funkce atd. Výhody vyššího jazyka nad dosud používaným assemblerem jsou zřejmé – kromě jiných můžeme jmenovat rychlejší a efektivnější vývoj a ladění, optimalizaci prováděnou kompilátorem a přenositelnost programu na větší množství hardwarových platforem. Cg vznikalo v úzké spolupráci s Microsoftem – je kompatibilní s jeho jazykem High Level Shading Language (ohlášen na Game Developers Conference 2002 v dubnu tohoto roku), který bude podporován rozhraním DirectX 9.0.

NVIDIA také oznámila, že dala volně ke stažení betaverzi vývojového prostředí NVIDIA Cg Toolkit 1.0 (k dispozici je pro Windows a Linux), jehož součástí je mj. kompilátor jazyka Cg. Výše uvedené aktivity NVIDIE mají širokou podporu mezi vývojáři grafického softwaru všeho druhu a v jazyku Cg, který vznikal od druhé poloviny minulého roku, už touto dobou programuje drtivá většina renomovaných herních firem (ne-li všechny). Pro zájemce o tuto problematiku NVIDIA zřídila stránku http://www.cgshaders.org, kde lze najít ukázkové shaderové programy, odborné články atd. Další podrobnosti související s jazykem Cg si můžete přečíst v mém článku na Technetu.

Zdroj: NVIDIA



Nová Sandra & 3Dmark2001 SE – nové hračky pro nás :-)
Populární benchmarkovací a diagnostický program Sandra od firmy SiSoftware se dočkal nové verze, či spíše jeho verze 2002 se dočkala prvního servisního balíčku (SP1). Ten by měl činit Sandru plně kompatibilní s Windows XP a Windows .NET., přinášet podporu symetrického multiprocesingu a multithreadingu (systémů s až 64 CPU a více čipovými sadami), přidávat šest nových modulů (nyní je jich celkem 80) a opravovat různé problémy s detekcí některých hardwarových komponent.

Nový modul Cache & Memory Benchmark testuje rychlost přenosu dat mezi vyrovnávací pamětí (cache) procesoru a operační pamětí za použití operací v pohyblivé desetinné čárce. Je založen na benchmarku paměti, ale trvá podstatně déle, protože se testuje průchodnost při různé velikosti datových bloků a výsledek je pak zachycen do grafu (viz obrázek).

Sandra

Mezi výpisovými moduly (Listing Modules) najdeme tři nové, které poskytují seznam nainstalovaných programů a aplikací a seznam registrovaných typů souborů s dalšími podrobnostmi. Na Windows 2000/NT je dále k dispozici seznam instalovaných modulů.

I MadOnion přišel s aktualizací svého 3DMarku2001 SE a dal ke stažení build 330 tohoto benchmarku. Novinkou je podpora budoucí verze DirectX, podpora AGP verze 3.0 (běžně označované jako AGP 8x) a adaptace pro nejnovější hardware. 3Dmark2001 si nyní také umí poradit s grafickými kartami, jejichž čip obsahuje pixel shader, ale už ne vertext shader. Nový build je k dispozici jako kompletní download i jako patch pro uživatele předchozích verzí a jím naměřené výsledky jsou stále porovnatelné s původním 3DMarkem2001 i 3DMarkem2001 SE.

Zdroj: Guru3D

Autor:




Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Grand Theft Auto Online
Rockstar vysvětlil, proč GTA 5 nedostalo žádné příběhové přídavky

Navzdory všem očekáváním nedostalo Grand Theft Auto 5 žádný příběhový přídavek a veškerá podpora autorů se soustředila pouze na on-line složku. Znamená to, že...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Hry z Xboxu, které fungují na Xboxu One
Třináct her z původního Xboxu lze nyní hrát na Xboxu One. A vypadají lépe

Od dnešního dne je možné na Xboxu One hrát třináct her, které vyšly na původní Xbox. Všechny běží v rozlišení 1080p, mají lepší snímkování a nahrávací časy.   celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.