HW minutky: Intel objevuje overclocking

  12:00aktualizováno  1. září 11:35
Práce recenzentů grafických karet se s různými optimalizacemi ovladačů stává těžší a těžší. A co takhle porovnat kvalitu antialiasingu a anizotropického filtrování? || Intel chystá pro domácí uživatele zajímavou utilitu.

Antialiasing a anizotropické filtrování: vede ATI nebo NVIDIA?
S tím, jak se v poslední době dozvídáme o podivných stylech optimalizace, které používají grafické firmy ve svých ovladačích, začínáme přirozeně uvažovat o tom, že bude nutné při benchmarkování grafických karet brát kromě počtu generovaných snímku za sekundu v úvahu také kvalitu obrazu. Je to důležitější než kdy jindy, protože firmy si při „optimalizaci“ pro jednotlivé aplikace někdy dovolí všelijaká šizení obrazu, o nichž se domnívají, že je nikdo nepostřehne.

Server FiringSquad se rozhodl porovnat kvalitu obrazu špičkových výrobků našich dvou rivalů: na jedné straně ATI Radeon 9800 Pro (128 MB, ovladače Catalyst 3.6), na druhé GeForce FX 5900 Ultra (256 MB, Detonator 45.23). Kvalitou obrazu je zde míněna zejména kvalita antialiasingu a anizotropického filtrování; tyto dvě funkce jsou výpočetně velmi náročné, a právě u nich lze proto očekávat snahu o nějakou tu akceleraci rychlosti na úkor oka. Testovalo se na 3DMarku03 (verze 330), automobilových závodech NASCAR Racing 2003 Season a leteckém simulátoru IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles. V souvislosti s tím stojí za zmínku, že Unreal Tournament 2003 nebylo možné k testování použít, protože ovladače Detonator odmítly převzít nastavení obrazu ze hry a trvaly si na svých „z výroby“ přednastavených parametrech – NVIDIA tento prohřešek potvrdila a má být v příští verzi ovladačů odstraněn.

Ačkoli bylo porovnání prováděno na kartách, které drtivá většina z nás nevlastní, budou výsledky dobře zobecnitelné od pomyslného vrcholu žebříčku až ke středněproudým čipům z rodin GeForce FX 5600 a Radeon 9600. A jak to dopadlo? Měřeno výše uvedenými testy, Radeon prokázal vyšší kvalitu antialiasingu, ale GeForce zase získalo prvenství v anizotropickém filtrování. Rozdíly jsou naštěstí markantní jen při poměrně bedlivém pozorování – pevně doufám, že většina nedostatků je způsobena skutečným omezením hardwaru a ne nekalými zásahy do ovladačů...

Zdroj: FiringSquad



Intel objevuje overclocking, ale... Přátelé, je to vůbec overclocking?
Dnes, kdy už je skoro nemožné koupit základní desku nepodporující přetaktování procesoru, Intel definitivně rozpoznal, že ignorování tohoto ducha doby brání jeho výrobkům v efektivním průniku do domácí sféry. Mačkání dodatečného výkonu z počítačových komponent je zábavné, a to, co kdysi začal se svými motherboardy ABIT, je dnes prakticky standardem. Když jsem před časem psal o prvním ostýchavém krůčku Intelu na tomto poli, totiž možnosti jeho nových desek přetaktovat procesor o pevných pár procent, netušil jsem, že se v jeho softwarových laboratořích líhne utilitka jménem Intel Desktop Control Center.

IDCC

Pokud jste už přišli do styku s podobnými utilitami od jiných výrobců motherboardů (např. CoreCenter od MSI), vidíte z obrázku, že inspirace je zřejmá. Hned zpočátku musím podotknout, že ačkoli má nový prográmek na webu Intelu již založenu svou stránku, ke stažení ještě není – Intel chce zřejmě nejprve rozpoutat vlnu očekávání a zájmu. A co by tedy měl IDCC přinést? Podle firemních informací to vypadá, že ledacos. Mluví se zde o časování paměti, modifikaci parametrů čipsetu (?), nastavování tepelných prahových hodnot pro zapínání/vypínání ventilátorů, manuálním přidávání/ubírání otáček ventilátoru, vytváření a ukládání uživatelských profilů, zahořovacím testování, monitorování různých systémových veličin...

Jakkoli mě něco jako IDCC u Intelu příjemně překvapilo, je trochu zarážející, že se Intel v jeho popisu vůbec nezmiňuje o nějakém zvyšování FSB, což je u utilitky tohoto typu asi ta nejzajímavější věc. Pevně doufám, že bude ve finální verzi produktu přítomna; ostatně hodnota 217 na obrázku snad skýtá jisté naděje. Pokud to ovšem není kapacita pevného disku :-).

Zdroj: Intel

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

Soutěž: Vyhrajte Fallout 76 s figurkou a tričkem

Fallout 76

Ve spolupráci s firmou Cenega jsme připravili soutěž o tři kusy hry Fallout 76, k nimž přidáme ještě figurku a trička....

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

Brali jste si někdy kvůli hře dovolenou?

Vítězný doutník

Vzali jste si někdy volno kvůli hře, na kterou jste se velmi těšili? Pokud ano, napište nám pod článek do diskuze,...

Najdete na iDNES.cz