HW minutky: konzolový týden

  • 25
V tomto týdnu přijde na trh přelomová konzole Xbox, napjatě očekávané dítko Microsoftu, jež bude vzápětí následovat GameCube od Nintenda. Vyvíjet hry pro konzole je stále lákavější – a co bude s PC? || Microsoft se nebojí vlka nic, ale Linux považuje za velkou hrozbu pro svou existenci; jen si přečtěte něco z firemní korespondence :-).

Týden krabic a kostek – Xbox a GameCube přicházejí!
Konzole jsou jedním z mnoha oblíbených témat sváru mezi hráči všech věků. S dávným (měřeno počítačově :-) vyhynutím konkurenčních větví osobních počítačů na sebe herní konzole převzaly úlohu zařízení, která budou v zábavní oblasti těžce konkurovat PC. Jedním z hřebíčků, které přispěly do rakve počítačům jako byla Amiga nebo Atari ST, byla obrovská míra pirátství – prodeje softwaru dosahovaly tak malých čísel, že se většina vývojářů obrátila k těmto herně velmi zajímavým platformám zády a začala tvořit pouze pro PC. Průměrné PC sice zdaleka nedisponovalo takovými grafickými a zvukovými možnostmi jako výše uvedení rodinní miláčkové, ale prosazovalo se jako kancelářský standard – bylo čím dál víc zřejmé, že kdo není  „PC compatible“, bude odsouzen k živoření na periférii zájmu nebo k úplnému vyhynutí.

Současné a chystané konzole mají také potenciál zatlačit PC jakožto herní platformu poněkud do ústraní. Stále jsou sice žánry, kterým myš, klávesnice a pořádný monitor svědčí nejlépe, ale pokud nějakého silného výrobce konzolí napadne vydat se na křížovou výpravu a vybavit svůj herně specializovaný produkt obdobnými možnostmi, tak nevím nevím. Pro počítačové hráče je dobré, že konzole Xbox, která bude vržena Microsoftem na trh již tento čtvrtek, je do velké míry kompatibilní s PC, takže portování her mezi těmito dvěma platformami by mělo být pro vývojáře snadné. Centrální procesor od Intelu, grafický čip od NVIDIE, mechanika DVD, pevný disk, ethernetový port... všechny tyto atributy jasně říkají, že Microsoft se rozhodl dát Xboxu mnohé výhody PC. Softwarová podpora bude dobře zajištěna – mateřská firma se o ni postará jak svými dokonalými přesvědčovacími metodami, tak i hrami z vlastních stájí. Seznam hotových a chystaných produktů spolu s jejich popisem a screenshoty najdete zde, a nutno říci, že je to celkem pastva pro oči. Většina her přirozeně spadá do soudku akčních a sportovních her, ale máme zde i jedno RPG, několik adventur a jakousi podivnou „strategii“. Xbox bude stát 299 dolarů a hry pro něj kolem 50 dolarů. Rozhodně se jedná o přelomový produkt, který předznamenává nové trendy v konzolové oblasti a herním průmyslu obecně.

Xbox

Druhou konzolí, kterážto se ocitne na pultech obchodů tuto neděli, je GameCube od firmy Nintendo. Jak se přesvědčíte na jejích internetových stránkách, tato konzole bude spadat spíše do zájmových sfér mladších až nejmladších hráčů. Její schopnosti se kvalitám Xboxu nepřiblíží, také bude ovšem o třetinu levnější (udáváno je 199 dolarů). Důraz je zde kladen na malé rozměry a snadnou přenosnost; GameCube je první konzolí Nintenda, která nebude používat jako paměťové médium cartridge, ale speciální třípalcové disky. V připravovaném příslušenství najdete mj. i modem a adaptér pro širokopásmové připojení k Internetu. Další informace o konzoli GameCube a pro ní připravovaných hrách najdete v tomto článku.

Akcie softwarových firem, které vytvářejí hry pro všechny konzole nové generace (např. Activision nebo THQ) zvýšily v letošním roce svou hodnotu více než dvojnásobně. O Xbox a GameCube je velký zájem jak mezi vývojáři, tak mezi zákazníky. Už na konci roku 2001 by mělo být pro Xbox, GameCube a Sony PlayStation 2 dohromady k dispozici celkem 225 videoher. Sony momentálně nedělá PS2 zvlášť hlasitou reklamu a spíš hledá specifické skupiny nových zákazníků: snaží se například protlačit svou konzoli do povědomí žen, a to inzercí v časopisech jako je Elle nebo Shape. Stanou se stolní počítače kvůli konzolím herní Popelkou? Za pár let uvidíme.

Zdroj: CNET, Microsoft, Nintendo



Microsoftem obchází strašidlo Linuxu...
Z úst představitelů největší softwarové firmy světa můžete na veřejnosti slyšet o Linuxu jen málo dobrého. To by ještě bylo celkem přirozené, vždyť se jedná svého druhu o konkurenci (byť je zdarma). Poněkud pokrytecké je však maskování faktu, že uvnitř Microsoftu panují z postupujícího Linuxu vážné obavy, přezíravými a zesměšňujícími výroky a antikampaněmi. Washingtonský zpravodaj serveru The Register získal kopii mailu, který viceprezident divize Windows Brian Valentine rozeslal jako důvěrnou instruktáž svým marketingovým kolegům. A co že se v něm píše?

Jádrem problému, jak ho vidí Valentine, je přechod velkých počítačových firem od drahých řešení na bázi UNIXu a RISCových procesorů k levnější platformě Intel. Jenže co je „skoro jako UNIX“? No přece Linux – firmy tedy pošilhávají po Linuxu, protože portace jejich aplikací by takto byla relativně jednoduchá. Valentine tedy píše: „Potřebuji, abyste zajistili, že co nejvíce těchto zákazníků bude migrovat z UNIXu pryč, ale na Windows 2000 s procesorem Intel.“ Zajímavým pojmem, který se v mailu objevuje, je Linux Compete Team – na ten se mají marketingoví pracovníci obracet, aby věděli, jak se ve své praxi vypořádat s Linuxem. Valentine je varuje: „Jednu věc musíte mít stále na paměti – Linux je dlouhodobá hrozba samotným základům našeho podnikání. Nikdy na to nezapomeňte! … Nepřenechte Linuxu jediné vítězství.

Hmm. A tihle lidé že se nebojí Linuxu? Jednu věc mám stále na paměti zase já: nikdy bych nechtěl dělat v žádném marketingovém oddělení :-).

Zdroj: The Register