Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: Který OS pro hry?

  12:00aktualizováno  12:08
Spory o to, zda je ten či onen operační systém pro to či ono vhodnější než jiný, jsou stále velmi oblíbenou náplní volného času počítačového lidu. A jak je to s vhodností pro hry? || Firma IBM se rozhodla učinit své pevné disky s rozhraním ATA inteligentnějšími (po vzoru SCSI)a ještě rychlejšími než dříve.

Operační systémy a výkon v hrách
Od té doby, kdy začalo být reálně možné hrát (alespoň některé) význačné nové hry pod různými operačními systémy, vyvstává logická otázka: který z nich použít? Microsoft si již v dobách Windows 95 naplno uvědomil, že herní komunita je mohutným tahounem prodejnosti (nebo alespoň používanosti :-) OS, a že ignorování tohoto faktu by se mu do budoucna nemuselo vyplatit. Z toho vyplynul projekt zvaný DirectX, do něhož se softwarový gigant opřel plnou silou, a výsledek už známe: Windows jsou dnes zdaleka nejpoužívanější herní platformou. Linux, jakkoli ho můžeme mít pro nejrůznější jeho vlastnosti rádi, je (a ještě dlouho, ne-li navždy bude) herní popelkou. Samozřejmě, najdeme několik starších herních skvostů, které byly pod Linux portovány, a velké sympatie budí „spravedlivý“ přístup firmy id Software, která přinese svůj toužebně očekávaný Doom III v nativních verzích pro Linux a Mac OS X, ale to nic nemění na tom, že platformy Windows poskytují hráčům neoddiskutovatelně největší výběr a kvalitu titulů.

Zůstaneme-li tedy pod operačními křídly Microsoftu, zbývá nám se rozhodnout, zda půjdeme cestou Windows 98, ME, 2000 nebo XP. (Staromilcům musím doporučit, aby, chtějí-li si užívat nových her, zapomněli na Windows 95 a NT – u mnoha titulů by se setkali s problémy s kompatibilitou a nefunkčností.) Donedávna ve většině případů platilo, že nejrychlejší a nejbezproblémovější platformou jsou Windows 98; bylo ale logicky možné očekávat, že se rameno vah začne převažovat ve prospěch Windows XP (a potažmo i Windows 2000, protože tyto dva operační systémy mají klíčové komponenty jádra totožné). S tím, jak roste podíl XP/2000 mezi uživateli, a Microsoft tlačí XP všemi směry, samozřejmě začínají vývojářské firmy své hry a NVIDIA/ATI své ovladače vyvíjet a ladit právě pro tyto systémy. Je nutné si uvědomit, že u operačních systémů založených na jádře Windows NT (tj. XP, 2000) je principiálně obtížnější dosáhnout podobného (nebo dokonce lepšího) herního výkonu jako ve Windows 98, a to mj. proto, že „entéčkové“ jádro při běhu programu vykonává v rámci udržování systémové stability oproti W98 řadu dodatečných kontrol.

Jak vyplývá z výsledků benchmarků, které včera provedl server Tom’s Hardware Guide, výkon dnes již není argumentem pro setrvávání u Windows 98/ME. Je škoda, že do těchto testů nebyly zahrnuty W98, ale vzhledem k podobnosti jader lze očekávat plusmínus stejné výsledky jako u ME. Je zajímavé, že herní výkon Windows XP se po aplikaci nedávno se objevivšího prvního Service Packu prakticky ve všech případech o něco zhoršil.

3DMark

Mluvili jsme dosud pouze o jednom aspektu – herním výkonu. Při výběru vhodného operačního systému však pro nás mohou být ještě více či méně důležité minimálně další dva aspekty: počet na něm fungujících her a celková stabilita. Co se týče množství bezproblémově fungujících her, stále vládnou Windows 98; jak potvrzuje například naše obsáhlé fórum, je mnoho starších her majících problémy pod Windows XP. (Těžko bychom zatím našli nějakou, která by v pořádku běžela pod XP, ale měla problémy pod 98.) Stabilita je z výše uvedených důvodů podstatně lepší u systémů založených na jádře NT, tedy u Windows XP a 2000. Co si tedy vybereme? Máte-li dostatečně silný a moderní hardware, dal bych už nyní rozhodně přednost řadě 2000/XP, zvlášť pokud svůj počítač spouštíte i za jinými než jen herními účely.

Zdroj: Tom's Hardware Guide



Nové pevné disky od IBM s technologií „tag 'n seek“
Firma IBM včera ohlásila, že ke konci letošního roku vrhne na trh novou rodinu 7200otáčkových pevných disků standardu Ultra ATA/100 pod názvem Deskstar 180GXP (k dispozici budou modely o velikostech 30, 60, 80, 120 a 180 GB). Velká (8MB) cache urychlí přenosy velkých bloků dat, ale tím nejzajímavějším akceleračním faktorem je zde bezesporu technologie „tag 'n seek“. Jak známo, jednou z nepříjemných věcí u disků s rozhraním ATA je jejich „neinteligence“ (ve srovnání s disky SCSI). U IBM se rozhodli tento handicap poněkud napravit, a implementovali do svých nových pevných disků výše uvedenou technologii, která je adaptací metody řazení označených příkazů do fronty (tagged command queuing) známé ze světa SCSI. CPU posílá pevnému disku příkazy a ten je plní; algoritmus „tag 'n seek“ přidělí každému příkazu, který přijde do vyrovnávací paměti disku, identifikátor (tag), a následně skupinu došlých příkazů inteligentně přeskupí do pořadí, které zaručuje jejich nejefektivnější provedení. Takto dochází dle firemních zdrojů k významnému odlehčení CPU, až 25% urychlení oproti dosud dostupným pevným diskům IBM a dalšímu zvýšení rychlostního odstupu od konkurence. Že by i disky ATA konečně začínaly pobírat rozum a nechávat hlavní procesor trochu žít, když pracují? Těším se na první praktické zkušenosti.

Zdroj: IBM

Autor:


Témata: Linux, Microsoft, software


Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.