Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: má Intel tajnosti?

  12:00aktualizováno  12:10
Další renomovaná agentura (Mercury Research) přišla se svým hodnocením loňských procesorových válek mezi AMD a Intelem a předpovídá na letošek pro změnu klidný rok. || Vypadá to, že Intel tajně vyvíjí něco, co se velmi blíží procesorům řady Hammer od AMD. Jestlipak se k tomu přizná? :-)

Minulý rok z procesorového úhlu
Poté, co se kolega Pavlečka podíval na budoucnost procesorů Intelu a AMD, ohlédněme se ještě po výsledcích roku 2001. Ty do velké míry určují kroky velkých firem při stanovování cen a jemných marketingových strategií, jichž se dočkáme v roce letošním. Americká agentura Mercury Research, která se zabývá průzkumy trhu, nedávno přinesla čísla zpochybňující prohlášení představitelů Intelu o tom, že si udržel (nebo snad dokonce zvýšil) svůj podíl na procesorovém trhu.

Intel zakončil rok 2001 s podílem 78,7 %, což znamená oproti roku 2000 sestup o 3,5 %. Veškeré toto množství získala firma AMD, která si polepšila ze 16,7 % (2000) na 20,2 %. Zbývajících 1,1 % si již konstantně udržují minoritní hráči na tomto poli, tedy firmy VIA a Transmeta. Intelu se však podařilo celoroční trend v posledním čtvrtletí minulého roku poněkud otočit a dobře využít zvýšené poptávky po PC v období vánočních svátků. Čtvrtý kvartál 2001 však přinesl díky vysokým prodejům zejména výkonných čipů (Pentium 4 a Athlon XP) uspokojení oběma výrobcům. Prodeje P4 se během tohoto čtvrtletí dokonce zdvojnásobily.

Dean McCarron z Mercury Research konstatuje, že se firmě AMD v tomto období dařilo prodávat více Athlonů než Duronů a průměrná prodejní cena jejích procesorů (důležitý ekonomický ukazatel) se zvýšila ze 70 US$ (3. čtvrtletí) na celých 90 dolarů (4. čtvrtletí). Ohledně začátku roku 2001 McCarron říká: „Očekávám, že to bude bídný kvartál, ale to nevadí. Všechno nasvědčuje tomu, že se trh vrací k normálním sezónním výkyvům. Vypadá to, že je před námi pro změnu konečně jeden normální rok.“

Zdroj: CNET



Je zbytečné, aby 64bitové procesory „uměly“ 32bitový kód?
Před časem jsem se v jednom článku zmínil o výroku Paula Otelliniho, tenkrát ještě generálního ředitele Intel Architecture Group, nyní již prezidenta a výkonného ředitele celého Intelu, který označil záměr AMD vyrábět čipy (Hammer) schopné nativně provozovat 64 i 32bitový kód za „plýtvání časem a silikonem“. Podle Otelliniho naprosto postačuje možnost spouštět 32bitové programy pod emulátorem. Poslední zprávy z kuloárů ovšem nasvědčují tomu, že postoj Intelu k této záležitosti není tak jednoznačný, jak se firma navenek staví. Podle deníku San Jose Mercury News (SJMN), který vychází v Křemíkovém údolí, Intel vyvíjí pod názvem Yamhill technologii, která bude stejně jako „kladivové“ procesory od AMD 32/64bitově hybridní. Na této technologii údajně pracuje malý utajený tým ve městě Hillsboro (stát Oregon). Představitelé Intelu se k celé záležitosti odmítli vyjádřit – samozřejmě, veřejně se přiznat k tomu, že si Intel připouští možnost neúspěchu svého vychvalovaného čistě 64bitového procesoru Itanium (vývoj čipu a souvisejících technologií stál miliardu dolarů), by bylo velmi bolestivé.

SJMN tvrdí, že technologie Yamhill se stane 64bitovým rozšířením příští verze Pentia, která je zatím označována kódovým názvem Prescott, s tím, že ji bude možné podle potřeby zapnout nebo vypnout. V roce 2003 nebo 2004, kdy se očekává nástup čipu Prescott na trh, Intel vyhodnotí nabídku AMD a dosavadní úspěch procesorů Itanium a rozhodne se, jestli aktivovat Yamhill nebo ne. Výkonný ředitel AMD Jerry Sanders k tomu říká: „Největší strach mám z toho, že Intel přijde s 32bitovým procesorem vybaveným 64bitovými rozšířeními, protože to je ta správná věc. Ukazuje se, že Itanium je okrajový produkt... My lépe splňujeme potřeby Microsoftu.“

Předpokládá se, že vývojáři Intelu staví Yamhill na architektuře x86-64, jak ji definovala firma AMD pro svou řadu Hammer, aby bylo později možné ihned využít softwaru, který byl mezitím pro tuto platformu napsán. Je ovšem otázkou, jak by Intel řešil s AMD otázku příslušné licence. Pokud se ovšem dokáží tyto firmy (v opačném pořadí) dohodnout na licencování instrukční sady SSE2, proč by nakonec nešlo tohle...

Pokud Yamhill skutečně existuje, což se mi jeví býti celkem pravděpodobným, přijdou vášniví zastánci Intelu o jeden ze svých oblíbených argumentů – totiž tvrzení, že firma AMD vždy jen kopírovala a licencovala si technologie Intelu, místo aby tomu bylo někdy naopak. Inu, uvidíme. Na výpočetní technice je krásné to, že narozdíl od jiných průmyslových odvětví si můžeme vždy bez rozpaků říct: budoucnost bude velmi zajímavá :-).

Zdroje: Silicon Strategies, Anandtech

Autor:


Témata: Intel, Microsoft, software


Nejčtenější

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.