Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: NVIDIA o GeForce3

  12:00aktualizováno  11:41
Asi nikdo nepochybuje o tom, že grafické čipy od NVIDIE nabízejí ze všech dostupných řešení v současné době největší záruku kompatibility a stabilního výkonu napříč dostupnou množinou her. Přinášíme některé názory Davida Kirka, vědeckého pracovníka NVIDIE. || Konzole Xbox a GameCube se prodávají bezesporu dobře, ale která z nich líp?

NVIDIA o svých „titánech“ a GeForce3 vůbec
Na počátku letošního října ohlásila NVIDIA řadu čipů na bázi GeForce2 a GeForce3, které označila přídomkem Titanium. Bližší rozbor jsem jim věnoval v tomto článku, takže jen stručně připomenu, že jedinou skutečnou novinkou u čipů GeForce3 Ti 500, GeForce3 Ti 200GeForce2 Ti je jemně optimalizovaná 0,15mikronová výrobní technologie – další marketingem NVIDIE proklamované novinky jako volumetrické 3D textury a stínové buffery jsou ve skutečnosti vylepšeními ovladačů Detonator, která využijí i staré „netitaniovské“ čipy GeForce3.

Server FiringSquad nedávno přinesl rozhovor s Davidem Kirkem, hlavním vědeckým pracovníkem NVIDIE, mezi jehož hlavní úkoly patří právě technologický vývoj. Z tohoto interview jsem vybral několik zajímavých otázek a odpovědí:

Čipy GeForce3 Titanium jsou vyráběny „vylepšeným“ 0,15mikronovým procesem. Co přesně je na tomto novém procesu závodu TSMC vylepšeno?

Nevím, jestli mohu zacházet do opravdových podrobností, ale mohu vám odpovědět v obecných rysech. Když stavíte čipy, máte na to nějaký „recept“ – trochu tohohle, trochu támhletoho atd. Jak získáváme s určitým procesem (např. 0,15mikronovým) zkušenosti, můžeme si pohrát s některými detaily a provést ve výrobním procesu drobné změny, kterými vylepšíte spolehlivost procesu a zvýšíte rychlost. Jedním z důvodů toho, že jsme schopni provádět takováto vylepšování, je velmi úzká spolupráce s naším výrobním partnerem, TSMC. TSMC a NVIDIA mají mezi sebou výborné vztahy, což je jim oběma ku prospěchu.

GeForce3 Ti 200, které by mělo stát kolem 200 dolarů, si jistě budou chtít mnozí hráči pořídit, aby se ho pokusili přetaktovat na úroveň klasického GeForce3 nebo ještě výš. Mohl byste popsat proces, který NVIDIA používá při určování výsledné frekvence jádra? Zřejmě si vybíráte nejvyšší rychlost, která vám ještě zaručuje dobrou výtěžnost, ale mohl byste o tomto procesu říct něco víc?

Myslím, že tou hlavní motivací pro nás je snaha poskytnout dostatečný výběr produktů pro lidi s nejrůznějšími výkonnostními nároky a finančními možnostmi. ... Architektura GeForce3 umožňuje se zvyšováním frekvence velmi slušné zvyšování výkonu. Naše jednotky GPU jsou při výrobě testovány na maximální pracovní rychlost, které jsou schopny dosáhnout. Při volbě konečné pracovní frekvence však musíme samozřejmě nechat nějakou rezervu, abychom našim zákazníkům mohli zaručit spolehlivou a stabilní funkčnost.

Na některých internetových stránkách se objevily zprávy, že šířka paměťového pásma u GeForce3 by mohla být menší než u jiných karet, které jsou na trhu – chtěl byste to nějak okomentovat?

Důkazem všeho jsou dosahované výsledky. GeForce3 je na stejné frekvenci rychlejší než jakýkoli jiný grafický procesor. ... To znamená, že GeForce3 využívá šířku paměťového pásma efektivněji než ostatní čipy. Věřím také, že lidé při svých přetaktovávacích experimentech zjistí, že GeForce3 poskytuje dostatek prostoru k dosažení frekvencí konkurenčního hardwaru. Když si to dáte všechno dohromady, zdá se být jasné, že GeForce3 je nejlepší. Grafický výkon je výslednicí grafické architektury, efektivnosti využívání paměti, kvality ovladačů, optimalizace jednotlivých vlastností atd. – ne jen otázkou megahertzů.

Zdroj: FiringSquad



Xbox a GameCube – marketingové hašteření
O obou výše uvedených herních zařízeních vám BonusWeb již přinesl mnoho informací, takže nebudu nosit dříví do lesa – stačí zabrousit do rubriky Konzole. Ačkoli se jedná o přístroje s velmi odlišnými schopnostmi (a samozřejmě také cenami), jejich mateřské firmy si velmi užívají vzájemného marketingového pošťuchování. Nintendo minulý týden přišlo se  zprávou nadepsanou NINTENDO GAMECUBE – nejrychleji se prodávájící herní konzole všech dob. Firma zde s pýchou oznamuje, že za první týden se prodalo více než půl miliónu jejích ‚kostek‘, což je „zhruba dvojnásobek konzolí Microsoft Xbox a minimálně o 25 % víc než u Sony Playstation 2 minulý rok“.

Odezva Microsoftu na sebe nedala dlouho čekat. Marketingové oddělení zapracovalo a toto pondělí vyplivlo tiskovou zprávu s názvem Maloobchodní údaje ukazují, že Microsoft Xbox je po prvních dvou týdnech nejprodávanější herní konzolí. Podle tohoto dokumentu je zase nejdůležitějším faktem to, že majitelé Xboxu s novou konzolí kupují průměrně 2,4 hry, což je podstatně více, než prodalo Sony u PS2 (1,9 hry) a Nintendo u GameCube (taktéž 1,9 hry). No není ten dnešní svět, ve kterém může být na prvním místě zároveň více firem, nádherný? :-)

Zdroje: Microsoft, Nintendo

Autor:


Témata: Microsoft, Sony, Xbox


Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.