Pentium 4 3 GHz – 800 MHz na
systémové sběrnici
V minulém hardwarovém článku jsem referoval o novém
čipsetu 875P, který
je momentálně tím nejvýkonnějším intelovským řešením pro Pentia 4.
K čemu by ale byl čipset podporující 800MHz FSB, kdyby na trhu nebyl
procesor s touto frekvencí systémové sběrnice? Proto toto pondělí Intel
kromě výše zmíněného čipsetu představil veřejnosti i nové Pentium 4
3.0C, které právě tuto frekvenci FSB používá. Písmeno C bude používáno právě
pro odlišení CPU s 800MHz FSB od stejně taktovaných procesorů s 533MHz
FSB, podobně jako B odlišovalo první procesory s 533MHz FSB od jejich
stejně taktovaných předchůdců používajících 400MHz FSB. Céčková Pentia 4
budou standardně vybavena hyperthreadingovým enginem, takže s ne-HT verzemi
se už nesetkáme. Inu, HT je technologie, která má skutečně v moderních
operačních systémech své místo, a Intel nemá žádný důvod ji ze svých
procesorů vynechávat. Tím spíš, že AMD zatím podobnou zbraní nedisponuje.
800MHz FSB přináší Pentiu 4 průtočnost 6,4 GB/s, což je hodnota přesně odpovídající přenosové kapacitě čipsetu 875P. Z toho si můžeme snadno odvodit, že tyto dva kousky hardwaru jsou velmi vhodně stvořeny pro vzájemnou spolupráci. To potvrzuje i následující graf (zdroj: AnandTech); všimněte si mj. toho, jak si dosud frekvenčně nejrychlejší Pentium 4 3,06 GHz polepšilo s novým čipsetem 875P oproti stavu, kdy je nasazeno s čipsetem 850E. Přesto se však do čela žebříčku vyšvihlo nové Pentium 4 3 GHz, které, ačkoli celkovou frekvencí pomalejší, těží z rychlejší FSB (800 MHz versus 533 MHz) a ze synchronního běhu s pamětí. Použita byla grafická karta ATI Radeon 9700 Pro a dva 256MB moduly paměti – u čipsetu 875P DDR400 CAS 2, u 850E paměti Rambus PC800.
Budeme-li zkoumat Pentia 4 na stejné celkové frekvenci, zjistíme, že zrychlení FSB z 533 na 800 MHz nám (podle typu hry/aplikace) přinese zvýšení výkonu v rozmezí 0 až 12 %.
Závěrem podotýkám, že podle posledních zpráv Intel objevil v nejnovějším Pentiu 4 jistou (blíže nespecifikovanou) chybu a zastavil dodávky těchto procesorů svým obchodním partnerům. Pokud se bude jednat o chyby těch typů, které jsme mohli v průběhu času u různých intelovských procesorů zaznamenat, velmi pravděpodobně to výsledky benchmarků vykonaných na současných vzorcích nijak neovlivní. Jsem zvědav, jestli se Intel uvolí o charakteru zmíněné chyby prozradit veřejnosti něco bližšího – v každém případě na ní recenzenty sám upozornil, což je potěšující signál.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad
Radeon 9600 Pro – ATI ovládá
všechna patra s DirectX 9
Máme tu nového 0,13mikronového
tichošlápka, který útočí na pozice nedávno NVIDIÍ uvedeného GeForce
FX 5600 Ultra. ATI si může připsat další bod, protože se svému soupeři po
stránce výkonu minimálně vyrovnává, a po stránce kvality obrazu
(antialiasingu a anizotropického filtrování) zatím vede – minimálně do
doby, než programátorské oddělení NVIDIA zanechá „optimalizací“ pro 3DMark03
a začne se opět věnovat praktickým věcem.
Radeon 9600 Pro je samozřejmě čip plně kompatibilní s požadavky rozhraní DirectX 9, má 4 renderovací potrubí, běží na vysokých 400 MHz a jeho paměť na 300 MHz. Vzhledem k poněkud klamavému číslu nového Radeonu vás musím upozornit, že se v žádném případě nejedná o výkonnější čip než je Radeon 9500 Pro, a pokud budete mít možnost za přibližně stejnou cenu volit mezi kartami vybavenými těmito dvěma čipy, rozhodně sáhněte po čísle 9500. Jestliže vám ale DirectX 9 a nějaký antialiasing mohou být ukradené, na trhu v současnosti najdete za dobrou cenu mrak osvědčených GeForce4 Ti 4200, které s vypnutým AA/AF dokážou v DX8-kompatibilních hrách novému Radeonu zdatně konkurovat...
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad