HW minutky: poběží vám nový Unreal?

  12:00
Příchod nové generace her založené na inovovaném (či spíše zcela předělaném) enginu Unrealu se kvapem blíží, a proto pro vás jistě nebude bez zajímavosti se podívat, jak se asi vaše grafická karta s těmito hrami vyrovná. || Je 100 a více FPS v 3D hrách zbytečný luxus? Neřekl bych...

Unreal Tournament 2003 a grafické karty
Již brzy (toto léto) bychom se měli pokračování slavných Unrealů a ještě o něco dříve se objeví první hratelná demoverze. Obecně se očekává, že Unreal Tournament 2003 (UT2003) opět významně posune laťku grafické kvality, hratelnosti a samozřejmě i hardwarových nároků. Engine UT2003 vyvíjí Epic Games; snad si vzpomenete na rozčarování kolem původního enginu Unrealu, který byl postaven na míru kartám 3dfx Voodoo a majitelům karet s čipem od NVIDIE způsoboval všelijaké (v neposlední řadě výkonnostní) problémy. Tento fakt byl pro mě osobně (ale zdaleka nejen pro mě :-) obzvlášť bolestivý u vynikající hry Deus Ex, která byla na enginu Unrealu postavena. Jak se dalo očekávat, Deus Ex 2 (a velké množství dalších her) bude opět používat unrealovský engine (byť specielně u Deus Exu 2 VELMI modifikovaný), takže informace o chování UT2003 na různých grafických kartách jistě budou mimořádně zajímavé nejen pro milovníky multiplayeru, ale i pro ty, kteří preferují hry pro jednoho hráče.

Anand, který je velkým propagátorem enginu UT2003 a má přístup k jeho nejnovějším verzím, na něm provedl benchmarky 19 grafických karet. Je ovšem třeba pro úplnost podotknout, že samotný UT2003 příliš nevytěžuje pixel/vertex shaderové jednotky grafických čipů, zatímco hry postavené na jeho enginu mohou k této záležitosti přistupovat jinak. To by v konečném důsledku znamenalo, že si v takovýchto hrách poskočí karty se silnými shadery (např. Parhelia-512) směrem vzhůru. Následující graf zachycuje výsledky benchmarku provedeného na procesoru AMD Athlon XP 2100+ (reálná frekvence 1,73 GHz = 13x133) vsazeném v základní desce EPoX 8K3A+ (čipset VIA KT333) s 256 MB DDR266 SDRAM.

UT2003

Z momentálně na trhu dostupných karet jsou v UT2003, ale i v Doomu III, k nepřekonání modely GeForce4 Ti. Na spodní hranici snesitelnosti (30 FPS) nacházíme 64megové Kyro II a GeForce2 Ultra – musíme ale brát v úvahu, že ve výše zobrazeném grafu byly grafické detaily nastaveny na maximum a použita 32bitová barevná hloubka. Při nastavení pouze střední kvality grafiky, snížení rozlišení na 640x480 a zapnutí 16bitových barev byl UT2003 dobře hratelný (45,9 FPS) i na nejslabší z testovaných karet, tj. 32megovém GeForce2 MX200, což bych tedy opravdu nečekal! Pohlédneme-li naopak na ta nejvyšší rozlišení, v 1600x1200 se v maximální kvalitě dostala přes 30 FPS (a to nijak výrazně) pouze rodina GeForce4 Ti.

Podle výsledků můžeme vyřknout obecné doporučení, že pokud stojí odpovídající peníze, jsou karty s minimálně 64 MB RAM a čipy GeForce3 Ti nebo Radeon 8500LE a vyššími i pro hry blízké budoucnosti dobrou volbou. Máte-li nové 3D hry v oblibě a trávíte u nich hodně času, sahat pro něco na bázi GeForce2 by nyní už nebylo moudré.

Zdroj: AnandTech



Malá úvaha o významu počtu snímků za sekundu v 3D hrách
Nedávno jsem si v diskusích na BonusWebu se zájmem přečetl debatu čtenářů na téma „Plynulost her a počet FPS“. Protože zde někdy dochází k drobným nedorozuměním a záměnám pojmů, rozhodl jsem se k této věci napsat pár slov.

Měříme-li počet FPS, můžeme se soustředit na 3 ukazatele: maximální, minimální a průměrný naměřený počet. Maximální nemá význam prakticky žádný – koho zajímá, na kolik to dokáže vystřelit, když se ve hře zrovna nic nehýbe. Průměrný počet FPS je už podstatně zajímavější, proto je také obvykle v článcích udáván. Velký význam má ale také minimální naměřený počet FPS: i když je průměrný počet FPS poměrně vysoký, přesto může být hratelnost mizerná, když to v kritických chvílích škube. Minimální počet FPS bývá ovšem udáván jen zřídka; místo toho se předpokládá, že si čtenář udělá obrázek z průměrného počtu FPS. Když totiž hra běží průměrně na 120 FPS, je podstatně menší pravděpodobnost, že někdy klesne na nepříjemně hratelnou úroveň (řekněme pod 30 FPS), než když je průměrná hodnota třeba 60 FPS.

Z toho plyne několik poučení: u běžných her nemá například smysl tvrdit, že je zbytečné získávat (průměrné) FPS nad 60, protože pak už lidské oko žádný rozdíl stejně nepostřehne. Už vůbec je pak pomýlené vztahovat u počítačových her rozlišovací schopnost lidského oka k počtu snímků, které používá běžný film (25 FPS), protože u filmu není na jednotlivých políčcích zachycen (jako u počítače) dokonale ostrý obraz daného okamžiku, ale rozostřený přechod mezi předcházejícím a následujícím políčkem, což umožňuje získat iluzi plynulosti při podstatně nižším počtu FPS. Z hry běžící rychlostí 25 FPS byste opravdu velký požitek neměli.

Autor:
Témata: Frekvence 1
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...