Paměti DDR400 získávají půdu
pod nožičkama
S paměťmi typu DDR DRAM se setkáváme v počítačových
sestavách stále častěji a klasické „jednorychlostní“ paměti SDRAM se pomalu
a jistě odebírají na odpočinek. Ještě než ale SDRAMy stačily vyklidit pole,
už se nám u pamětí s dvojnásobnou rychlostí toku dat (Double Data
Rate neboli DDR) vystřídalo několik generací. Původní čipy
DDR200 (také označované jako PC1600) byly záhy vystřídány dnes
nejrozšířenějšími DDR266 (PC2100), na jejich místo se ovšem
v poslední době vehementně tlačí DDR333 (PC2700), které jsou
k dostání za jen o málo vyšší cenu. DDR333 je poslední standard typu
DDR-I, který schválila organizace určující většinu dění v této oblasti – JEDEC.
Všechny dosud sériově vyráběné paměťové čipy DDR odpovídají specifikacím standardu DDR-I. Paměti příští generace budou vyráběny podle specifikací standardu DDR-II, který je již připraven. Vzhledem k tomu, že Intel (jakožto nejmocnější výrobce procesorů a čipsetů) již dávno ohlásil, že bude paměti typu DDR-I podporovat pouze do rychlosti DDR333, mnoho výrobců se na této hranici zastavilo. Několik firem však vycítilo možnost prosadit se do nejrychlejších počítačů i s nestandardizovanými paměťmi, a začalo oficiálně produkovat čipy klasifikované jako DDR400 (PC3200). Mezi tyto firmy patří samozřejmě dravý korejský Samsung, na Tchajwanu je to Nanya a Winbond, přičemž do konce roku se připojí ještě americký Micron. Elpida a Infineon naopak prohlašují, že se DDR400 nikdy pořádně neuchytí, a že DDR333 bude dostatečně plnit požadavky zákazníků až do příchodu pamětí typu DDR-II (první poběží na 533 MHz) v roce 2004.
Po modulech DDR400 je samozřejmě poptávka, byť jsou o polovinu dražší než moduly DDR333 se stejnou kapacitou. Samsung se nechal slyšet, že jeho závod chrlí mnoho set tisíc čipů DDR400 měsíčně. Asijští výrobci počítačů jimi již vybavují své nejvýkonnější stroje ve snaze získat konkurenční výhodu a lze očekávat, že se brzy budou inspirovat i renomované firmy ve zbytku světa (o menších lokálních assemblerech ani nemluvě). Paměti DDR400 jsou podporovány posledními čipsety firem SiS a VIA i nvidiáckým čipsetem nForce2. Co se týče možné standardizace DDR400, členové JEDECu o tom údajně mezi sebou znovu vedou neformální debaty, i když již dříve tuto záležitost zamítli. Možná se tedy dočkáme oficiálního standardu, bez (alespoň tiché) podpory Intelu to ovšem půjde těžko a paměti DDR400 se takto široké akceptace asi nedočkají.
O Doomu III na QuakeConu
2002
Nejlepší multiplayeroví hráči her běžících na enginech firmy id
Software se už od roku 1996 pravidelně scházejí v USA na LAN party
zvané QuakeCon. Samotný id bere tuto akci
jako příležitost, aby se s fanoušky podělil o své plány, prezentoval
nové hry a technologie a diskutoval o možnostech dalšího vývoje.
QuakeCon 2002 se konal od 15. do 18. srpna v texaském městě Mesquite
a mohli jste si na něj přinést vlastní počítač a zúčastnit se
s ním turnajů v mnoha hrách (např. Quake 3, Return to Castle
Wolfenstein nebo Jedi Knight II). Na letošním QuakeConu byli
i zástupci serveru Tom’s Hardware
Guide, kterým se mj. podařilo získat rozhovor s Timem Willitsem,
hlavním designérem s napětím očekávaného Doomu III. Vyjímám pár
zajímavých otázek a odpovědí:
Pro jaké platformy bude Doom III určen?
Doom III je vyladěn především pro karty série GeForce3 a Radeon 8500. Poběží i na jiných kartách, ale úroveň grafiky bude oproti výše uvedeným cílovým platformám snížená.
Je Doom III více závislý na výkonu grafické karty nebo na výkonu procesoru?
Vzhledem ke komplexnímu
charakteru grafické věrnosti, kterou se v Doomu II snažíme prezentovat,
bude hra závislá více na grafické kartě než na procesoru.
Bude mít Doom III separátní verze pro využití specifických funkcí procesorů Intel a AMD?
Nikoli, máme pouze jednu verzi, nicméně ta bude schopna využít všech schopností každého procesoru.
Pořád se hodně mluví o množství textur, které se bude přenášet mezi grafickou kartou a pamětí. O jaké velikosti se jedná?
V Doomu III se budou celkem běžně vyskytovat 80MB textury.
Zdroj: Tom's Hardware Guide