Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: Torvalds znechucen Intelem

  12:00aktualizováno  1:59
Podle autora Linuxu Linuse Torvaldse by se měl Intel už ze slušnosti zmínit o tom, že 64bitová rozšíření Pentia 4 mají předobraz u firmy AMD. || Jaké zajímavosti obsahuje uniklý zdrojový kód Windows 2000?

Linus Torvalds: „Jsem Intelem poněkud znechucen“
Hardwarový svět se stále ještě vzpamatovává ze samozřejmosti, se kterou Intel před pár dny oznámil, že Pentia 4 budou už za pár měsíců obsahovat 64bitová rozšíření kompatibilní s instrukční sadou AMD64. Po povýšených výrocích Intelu o tom, že AMD plýtvá silikonem, a že 64bitové procesory rozhodně nebudou zapotřebí dříve než v roce 2005, jsme se bez bližšího vysvětlení ze strany Intelu dočkali významného kopnutí do kormidla. Krátce se k celé věci vracím, protože zareagovala první celebrita: Linus Torvalds, autor operačního systému Linux, dal v mailing listu zabývajícím se jádrem Linuxu průchod své nelibosti.

Linus si prostudoval dokumentaci k 64bitovým rozšířením Pentií 4 a vyjádřil své rozladění nad tím, že Intel neuznal za vhodné se ve svých materiálech dokonce ani zmínit o AMD, a to přesto, že sada x86-64 (nyní AMD64) byla zcela evidentně jeho vzorem. Linus se zmínil, že je proto v pokušení pojmenovávat v rámci Linuxu i intelovská rozšíření termínem AMD64, aby byl vzdán hold té firmě, která instrukční sadu vymyslela.

Závěrem Linus vyzval všechny zaměstnance Intelu odebírající daný mailing list, aby vyřídili svým šéfům, že se mají zatraceně (f*cking :-) stydět. „To, že Intel nedbá na své zákazníky a hraje si léta s jinou 64bitovou architekturou, kterou nikdo nechce používat, není žádná omluva pro to, že nikde neuznali zásluhy AMD za vývoj a prosazování instrukcí x86-64. ... Je pěkně ubohé se o AMD nezmínit ani v dokumentaci a pokoušet se vyvolat dojem, že to byla jejich vlastní myšlenka.“

No, je pravda, že firma AMD v prvních letech své existence, kdy se velmi inspirovala myšlenkami Intelu, taky zřejmě nevzdávala příliš hold svému vzoru. Jenže to byla situace poněkud jiná: nesmělý mrňous kopíroval pyšného obra a nikoli naopak...

Zdroj: The Inquirer



Recenze... zdrojového kódu Windows 2000
Před několika dny se stalo něco, co rozzlobilo Microsoft a udivilo širokou počítačovou veřejnost. Na Internetu se objevily dva komprimované soubory, z nichž jeden obsahoval valnou část kódu Windows NT 4 a druhý cca 15 % zdrojového kódu Windows 2000. Pátrání Microsoftu po zdroji tohoto úniku údajně vedlo k izraelské firmě Mainsoft, která má jako jedna z patnácti v Izraeli přístup ke zdrojovým kódům operačních systémů Microsoftu.

Nevím, kolik ze čtenářů hardwarové rubriky BonusWebu přičichlo k programování (a do jaké míry), nicméně se domnívám, že nahlédnout do „kuchyně“ Microsoftu je zajímavé i pro méně zkušené v tomto oboru. Zvlášť když se jedná o zdrojový kód dosud hojně používaného operačního systému a obsahuje dostatek emotivních komentářů. Osobně jsem kód neprocházel (ostatně, kdoví jestli bych při tom neporušil nějaký šílený zákon :-), ale server Kuro5hin se toho zhostil za mě a přinesl malý pohled do microsoftího zákulisí.

Programátoři mořící se s nástrahami kódu jiných programátorů, to často vede k velké duševní excitaci. Následující komentář ze souboru private\shell\shell32\util.cpp svědčí o tom, že daný programátor nějakou tu chvilku nad chybovými hláškami rozhodně strávil (můj volnější překlad :-):

//  vypadá to, že ten zasranej alfa cpp kompilátor zmrví ten zatracenej typ "LPITEMIDLIST",
//  takže abysme s tím zasraným šmejdským kompilátorem vyšli, předáváme poslední
//  parametr jako void * místo LPITEMIDLIST

Microsoft je znám každodenním sestavováním svých aplikací a operačních systémů, na což naráží komentář ze souboru private\windows\media\avi\verinfo.16\verinfo.h:

//  !!!!POKUD ZMĚNÍTE TABELÁTORY NA MEZERY, BUDETE ZABITI!!!!
//  !!!!!!!!!!!!!!!!!!POSERETE TÍM PROCES SESTAVOVÁNÍ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kód také obsahuje mnoho odkazů na „idioty“ a „blbce“, a to jak z řad Microsoftu, tak jiných firem. Zajímavé však je, že těmito pojmy zde programátoři většinou netitulují osoby, ale aplikační programy. Najdeme zde také přes 4000 upozornění na nestandardní vycpávky, které obvykle zalepují dodatečně objevené problémy. Programátoři si v komentářích dovolují ledacos, ale jmen jako Microsoft, Windows nebo Bill Gates se pečlivě varují :-).

Únik malé části čtyři roky starého kódu jistě nepředstavuje pro Microsoft významnější problém; těžko bychom tam hledali něco, co by se dalo v současnosti využít k podstatnému narušení počítačové bezpečnosti. Microsoft může být nicméně iritován například tím, že všichni vidí, jak jeho aplikace vesele využívají nedokumentované funkce systému – tedy užitečné funkce, jejichž existence je/byla cizím vývojářům zatajena. Tuším, že chlapci z Valve želeli úniku kódu hry Half-Life 2 mnohem víc...

Zdroj: Kuro5hin.org

Autor:




Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.