Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: určí 3Dlabs grafický trend?

  12:00aktualizováno  6. května 11:16
Firma 3Dlabs přichází po dvou létech vývoje s koncepcí a funkčními prototypy plně programovatelného 3D čipu, který se podstatně liší od řešení ATI a NVIDIE. Předurčuje tímto směr, kterým se bude ubírat hardware pro 3D akceleraci? || Microsoft a NVIDIA se dohadují o ceně čipů pro Xbox.

Přináší firma 3Dlabs převrat do grafických vod?
V oblasti grafických akcelerátorů třírozměrného obrazu se v poslední době dějí věci, které k sobě poutají velkou pozornost. Poslední z těchto událostí bylo ohlášení, se kterým přišla firma 3Dlabs, známý tvůrce čipů pro profesionální grafické karty (řada Oxygen a Wildcat). Ve třetím čtvrtletí letošního roku hodlá uvést na trh grafické karty s novým čipem, který využívá převratné technologie, na nichž se v 3Dlabs údajně pracovalo po dobou dvou let, a které jsou ve většině případů patentovány. Čip má kódový název P10 a je prvním z řady grafických procesorů, jež z hlediska architektury firma označuje jako Visual Processing Unit (VPU) – pojmu GPU se firma 3Dlabs vyhnula, protože VPU se od výrobků ATI a NVIDIE podstatně liší.

VPU

VPU se bude od Radeonu 8500 a GeForce4 lišit v několika velmi významných rysech. Prvním z nich je dosud nevídaná programovatelnost. Jakkoli jsou současné čipy ATI a NVIDIE schopny provádět jednoduché prográmky, které ovlivňují určité fáze tvorby obrazu, mnoho funkcí je stále pevně „zadrátováno“ do hardwaru. VPU přinese plně programovatelné potrubí (pipeline) – vývojáři pro něj budou moci psát mnohem komplexnější programy než u konkurenčních čipů. K dispozici budou mít například takové konstrukty jako cykly nebo podprogramy, což je oproti stávající koncepci ATI a NVIDIE opravdu významné rozšíření. Další z převratných věcí je multithreadové zpracování grafiky, které má dojít svého zúročení především v budoucím trojrozměrném uživatelském rozhraní operačních systémů Windows. Toto rozhraní, které se má objevit až v roce 2004 ve verzi Windows s pracovním názvem Longhorn, bude zacházet s každým aplikačním oknem jako se separátní 3D texturou, a VPU bude schopno zpracovávat takováto okna paralelně. Oproti konkurenčním čipům je v P10 použita 256bitová paměťová sběrnice typu DDR (GeForce4 a Radeon 8500 mají 128bitovou), takže průchodnost paměti by měla dosahovat přes 20 GB/s.

Mezi ostatními technickými parametry P10 je vhodné zmínit 0,15mikronový výrobní proces made by TSMC (stejně jako GeForce4), nejmodernější pouzdro typu HSBGA, 4 pixelová potrubí, z nichž každé je schopné zpracovávat najednou 2 textury, až 256 MB lokální paměti, podporu AGP 4x a plnou kompatibilitu s rozhraním DirectX 8.

První produkty vybavené architekturou VPU budou sice profesionální grafické karty Oxygen2 (cena od 600 dolarů výš), ale firma Creative Labs (pravděpodobný budoucí vlastník 3Dlabs) se chystá vrhnout P10 i na hráčský trh a nepochybuje o tom, že grafické karty s tímto čipem budou schopny plně konkurovat výrobkům s čipy od ATI a NVIDIE. Sice se zřejmě dočkáme až o letošních Vánocích, ale média se víceméně shodují v jedné věci: 3Dlabs svojí architekturou VPU předurčuje směr, kterým se bude ubírat 3D akcelerace. Otázkou samozřejmě jako vždy zůstává, jak rychle budou vývojáři ochotni implementovat do svých programů kód využívající specifik VPU; firma 3Dlabs sice již rozeslala předním vývojářským společnostem preprodukční vzorky P10 a prototypy ovladačů pro chystaná rozhraní DirectX 9 a OpenGL 2.0, jedná se však pravděpodobně zatím pouze o společnosti, které nevyvíjejí hry, ale programy typu CAD apod. Berme VPU od 3Dlabs zatím pouze jako předzvěst trendu příštího roku než jako něco, co by v nejbližší době vzalo trh grafických karet útokem.

Zdroje: 3Dlabs, AnandTech, Tom’s Hardware Guide



NVIDIA chystá horké léto
Výkonný ředitel NVIDIE Jen-Hsun Huang promluvil minulou středu na konferenci v San Franciscu o nejbližších plánech své firmy a dalších aktuálních záležitostech.

NVIDIA CEO

NVIDIA již o něco dříve ohlásila, že vede s Microsoftem smírčí řízení, které se týká jejích čipů použitých v konzoli Xbox. Huang ovšem dementoval pověsti o zásadním rozkolu mezi oběma firmami a charakterizoval vztah mezi nimi jako „velmi silný“. Prohlásil, že „pouze požádaly třetí stranu, aby jim pomohla něco vyřešit“. Xbox se NVIDII stará o 15 – 20 % obratu.

Do budoucna hledí NVIDIA s velkým optimismem. V srpnu bychom se od ní měli dočkat nového grafického čipu s architekturou, která bude podstatně odlišná od GeForce4 – další podrobnosti (vlastnosti, jméno čipu apod.) Huang neuvedl. Tento čip bude vyráběn 0,13mikronovým procesem v tchajwanském závodu TSMC a Huang prohlásil, že se jedná o „nejdůležitější věc, kterou NVIDIA od svého založení přispěla grafickému průmyslu“.

Přijde také další verze čipsetu nForce, která bude (poněkud překvapivě) opět určena pouze pro procesory od AMD. Huang se vyjádřil v tom smyslu, že se jeho firma bude raději soustředit na čipsety pro tento trh, než aby se snažila od Intelu získat licenci pro Pentia 4.

Zdroj: News.com

Autor:


Témata: Intel, Microsoft, Xbox


Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.