Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: 32nm procesory s integrovanou grafikou

aktualizováno 
Procesory s integrovaným grafickým jádrem se objeví na začátku ledna >> Karty s podporou pro DirectX 11 nejsou a nebudou. Nedostupný highend od AMD dokonce podraží >> VIA uvádí řadu procesorů Nano 3000

Mezi integrovanou grafikou na desku a na procesor není velký rozdíl

32nm procesory s integrovanou grafikou
Jako dvojsečná zbraň se po letech ukazují smělé plány na integraci grafické karty přímo na procesor. Reálná vize této myšlenky pochází ze společnosti AMD a ačkoliv její zástupci nechají jednou za čas nahlédnout tisk pod pokličku vývoje "fúzních čipů", žádného výsledku jsme se ještě nedočkali. Chvíli to vypadalo, že AMD přijde s procesory, na které Intel nebude mít odpověď. Zatímco grafika od AMD integrovaná na procesor je stále v nedohlednu, vypuštění obdobných procesorů Intelu se blíží.

Intel vsází na co nejvyšší stupeň integrace, který má přinést vysoké pracovní frekvence za velmi přijatelné energetické spotřeby (od 18 Wattů). Od 7. ledna příštího roku by se tak mohly začít prodávat 32nm procesory. Grafické jádro přitom bude k dostání na procesorech z řad Core i5, Core i3 a na některých mobilních variantách Core i7. Světe div se: ohlášeno není jediné čtyřjádro!

Vývojový prototyp mobilního Core i7

Centrem zájmu je tentokrát především cena a tak budou mít všechny nabízené procesory pouze dvě jádra určená k běžným výpočtům. Jelikož se počítá s nárůstem multivláknově programovaných aplikací, nemůže u žádného modelu chybět podpora technologie HyperThreading. Procesor se s ní tváří pro operační systém jako čtyřjádro.

HT ovšem striktně jednovláknovým aplikacím nesvědčí a výkon procesoru může dokonce snižovat. I na toto vývojáři mysleli. K dispozici je technologie TurboBoost, ovšem na levných procesorech Core i3 bude chybět. TurboBoost umožňuje v případě potřeby část jader odstavit a způsobit citelné přetaktování. V případě některých mobilních procesorů bude mez automatického přetaktování až na 180% původní frekvence.

Intel Core s integrovaným grafickým jádrem

Intel se rozhodně netají tím, že použité grafické jádro nebude žádný herní zázrak. Ačkoliv technologický základ grafického jádra bude u každého z nabízených procesorů stejný, významnou roli bude hrát jeho taktovací frekvence. U procesorů Core i5 postavených na architektuře označované jako Clarkdale bude grafika taktována na 733MHz. Ohlášena je i osamocená verze Core i5 s taktem jádra 900MHz.

Nechat se nalákat na vysokou pracovní frekvenci by bylo ale zcela jistě chybou. Architektura grafik od Intelu je totiž opravdu slabá a používá navíc paměť sdílenou z operační. Technické detaily se přitom tentokrát zmiňují o nasazení 12 shader procesorů, což je o 2 více, než má hojně používané jádro X4500HD. Grafické jádro je narozdíl od dvou výpočetních jader vyráběno na 45nm technologii.

Co se týká stolních počítačů, investice do procesoru s integrovaným grafickým jádrem nebude rozhodně pro každého. Hlavním problémem tentokrát nebude rozhodně cena, ale spíše využitelnost. Ten kdo chce hrát hry a může si dovolit pořádnou grafickou kartu, určitě raději připlatí za vyšší pracovní kmitočet procesoru než nepotřebnou grafiku s nízkou energetickou náročností.

Core i7 mobile - současnost

V úvahu tak připadají jen velmi specifické případy, kdy se integrovaná grafika na procesor opravdu vyplatí. Zřejmě nejlepší praktické využití lze spatřovat v HTPC. Integrovaná jádra taktovaná na vyšší frekvence totiž bez problémů zvládají HD multimédia a dá se předpokládat, že výkon na ně bude postačovat ještě nějakou dobu do budoucna. Nízká energetická náročnost a vyzařované teplo pak umožní, aby byla HTPC naprosto tichá.

Mezi integrovanou grafikou na desku a na procesor není velký rozdíl

Integrovaná grafická jádra přímo na procesor mají také šanci u hráčů, kteří staví počítač, ale nemají dostatek financí na pořízení opravdové grafiky. Integrované jádro poskytne vše potřebné pro práci ve Windows, toho kdo by je chtěl použít na 3D hry, však čeká nejspíše zklamání. Je jasné, že v ohromném množství zamíří tyto procesory do kanceláří, kde není potřeba 3D grafika vůbec.


Karty s podporou pro DirectX 11 nejsou a nebudou
Také se Vám zdá, že se opravdu rychlé 40nm grafické karty téměř nedají sehnat a jsou na pultech obchodů neúměrně drahé? Pak vězte, že máte pravdu. Všechny počítačové komponenty, které využívají 40nm technologii se totiž staly nedostatkovým zbožím. Situace je momentálně špatná, prognózy přinejmenším na několik dalších měsíců vypadají ale ještě hůře.

Logo společnosti TSMC není v povědomí uživatelů rozhodně tak známé jako značky Intel, nVidia či AMD. Ani jedna ze tří velkých společností se bez TSMC ale neobejde. U pro nás důvěrně známých značek totiž probíhá pouze vývoj nového hardwaru a pro něj potřebné čipy jsou následně sériově vyráběny v cizích fabrikách.

Okřídlené a zavádějící heslo nVidie

TSMC je v současné době největším výrobce čipů na 40nm technologii. Vyrábějí se zde jak jádra pro Radeony HD 58xx, tak i základ konkurenčních GeForce GT 220 a nyní i GT 240. AMD ani nVidia si nemohou při vývoji svévolně přejít na vyšší stupeň integrace, protože jsou závislé na tom, s jakou kvalitou je TSMC schopna pro ně vyrábět grafická jádra. Když se tedy před půl rokem roznesla do světa zpráva, že lze vyrábět 40nm grafická jádra, byla to senzace.

Záhy se bohužel také ukázalo, že každé druhé vyrobené grafické jádro je nefunkční zmetek. AMD však úspěšnost při výrobě 50% stačila a tak dala vzniknout Radeonu HD 4770. Manažeři AMD již v té době tušili, že se nepodaří vyrábět dostatek jader a posléze grafických karet pro množství uživatelů se zájmem o 40nm grafiku. Situace se však přešla mlčením a tím, že se v budoucnu poměr zmetků a funkčních jader zlepší.

Gainward GT 220

K žádnému zlepšení bohužel nedocházelo a do hry se vložila i nVidia. Tlak na uvedení konkurenční 40nm grafiky k HD 4770 byl obrovský, nicméně nVidia obdobnou kartu nepředstavila. Namísto toho se objevila dvojice polokancelářských grafik, které způsobily, že část výrobní kapacity určená pro jádra Radeonu HD 47x0 byla přesunuta na výrobu jader pro GeForce GT 210 a GT 220. Od té doby panuje nedostatek na obou konkurenčních stranách. Díky slabší poptávce se ale dostalo několik karet i k nám.

AMD mezi tím dokončila práce na Radeonech série 57xx a 58xx s podporou DirectX 11. Jádro je opět vyráběno na 40nm technologií a tak není o problémy nouze. Zatímco jádra pro Radeony HD 57xx se v několika sériích skutečně vyrobila, u absolutního high-endu panuje nedostatek. V případě Radeonů HD 58xx není pravděpodobné, že by se tyto karty objevily v některém obchodě skladem. Je možné zapsat se do předobjednávky, výsledek je ale nejistý. Poslední informace z AMD navíc naznačují, že skočilo období, kdy byly high-end grafiky relativně levné.

Sapphire HD 5870

Zástupci AMD v úterý v rozhovoru pro server Xbitlabs naznačili, že se bude zdražovat především Radeon HD 5870 a 5850. Pro začátek se bude jednat jen o částku mírně převyšující 20USD (kolem 400Kč), stabilní ceny se poté ale zřejmě nedočkáme. Poslední informace z TSMC tvrdí, že v současnosti se podaří vyrobit více než 60% zmetků, což cenu ještě zvýší.


VIA uvádí řadu procesorů Nano 3000
Po dlouhé době se chystá uvedení nových procesorů pod značkou společnosti VIA. Připraveno je hned sedm procesorů ze série VIA Nano 3000. Spíše než dravým výkonem se ale budou vyznačovat nízkou cenou a zajímavá by měla být také spotřeba. Je podivné, že o ní ale zástupci VIA při představení procesorů pomlčeli.

Sedm nových procesorů je navržených tak, aby při jejich používání nenastal žádný problém při práci ve Windows a současně výsledný počítač zvládl alespoň základní podporu HD multimédií. Procesory mohou pracovat se 64bitovými instrukcemi a kromě bohaté superskalární architektury nabízí také podporu virtualizace.

Via Nano 3000 65nm

Procesory budou používat taktovací frekvence mezi 1GHz do 2GHz a jsou vyráběny na 65nm technologii. U Nano 3000 je však zatím známa jen spotřeba v nezatíženém stavu, která se nikterak překvapivě drží kolem 500mWattů. Vyrovnávací paměť je rozdělena do dvou úrovní po 128KB a 1MB. Podporován je navíc i balík instrukční sady podle standardu SSE4.

VIA se léta drží zpětné kompatibility. Nové procesory Nano 3000 tak mohou posloužit jako upgrade starších počítačů založených na platformě VIA C7. Problém je ale v tom, že většina procesorů byla z důvodu ušetření financí přímo integrována a vyměnit je tedy nelze. Praktické uplatnění Nano 3000 bude tedy spíše v netboocích, kde bude svádět tvrdý konkurenční boj s procesorem Intel Atom.


Zdroje: AMD, Dailytech, Digit-life, Digit-life, HKEPC, nVidia, Intel, VIA, The Inquirer, Xbitlabs & ZD Net

Autor:


Témata: Intel


Nejčtenější

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.