Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: AMD připravila Radeon pro slot MXM 3.0

aktualizováno 
Radeon E4690: Kde končí profesionální řešení, tam začíná grafika do notebooku >> Podle Steamu používá polovina hráčů Vistu nebo Windows 7 >> Místo webkamery do notebooku projektor

Radeon E4690 MXM 3.0

AMD připravila Radeon pro slot MXM 3.0
Přestože vývoj grafických karet určených pro profesionální využití je v poslední době skloňován především v souvislosti se společností nVidia, konkurenční AMD rozhodně nespí. Vydává se ale zcela opačným směrem. Její zástupci koncem minulého týdne oznámili, že AMD bude nabízet novou grafiku, kterou původně používala pouze jako úzce specializované profesionální řešení. Kdo by čekal robustní kartu určenou do stolního počítače, bude tentokrát na omylu.

Nová grafika od AMD je určená výhradně pro majitele notebooků. Vývojáři se totiž rozhodli využít poměrně čerstvého standardu MXM 3.0, který poskytuje v přenosném počítači totéž, co rozhraní PCI Express 16x ve stolní variantě. V současné době bohužel stále přetrvává jeho špatná rozšířenost, což by se mělo brzy zlepšit. Karty MXM 3.0 nejsou bohužel zpětně kompatibilní ke starším slotům.

"Nový" Radeon dostal poměrně nezvyklé označení E4690 a jeho původ sahá ještě do doby, kdy na trhu nebyla žádná grafická karta s podporou DirectX 11. Poprvé jej veřejnosti AMD představila již v polovině loňského roku a to jako E4690 Embedded. Již z názvu je patrné, že grafika se v běžných počítačích vůbec nepoužívala a spíše byla integrována do jednoúčelových zařízení, především moderních herních automatů.

Radeon E4690 Embedded (původní verze)

AMD se navíc zavázala dlouhodobou výrobou grafiky E4690 a to na celých pět let bez změny specifikací. S rozvojem DirectX 11 se však ukazuje, že zájem o grafiku nebude tak ohromný, jak AMD předpokládala. Společnost jich má ve skladech zřejmě opravdu hodně a tak se odhodlala k netradičnímu řešení. Z integrované grafiky se nyní stane dedikovaná karta.

Zatím co původní verze se sestávala s destičky podobné procesoru, na které bylo integrováno vše potřebné, modernizovaná verze je zasazena do klasického PCB. Přesto je na první pohled jasné, že se jedná o něco zcela netradičního. Opravdové herní grafické karty jsou ale již o jednu generaci dále. I tak nelze tomuto řešení upřít stále zajímavý výkon. Vždyť Radeon E4690 bude mít 320 shader procesorů, což není pro notebook vůbec špatné. Není to ale jediná věc, kterou může tato grafika nabídnout.

Radeon E4690 MXM 3.0

Samotné grafické jádro karty se vyrábí stále na starší 55nm technologii. Přesto byl kladen patřičný důraz na optimalizaci spotřeby, což se odrazilo v taktovacích frekvencích. Standardní pracovní kmitočet jádra pro podání optimálního výkonu je 600MHz. V případě potřeby šetřit energii se však grafika dokáže podtaktovat a to na pouhých 150MHz. Ve výsledku si vezme z baterie něco mezi 8W a 25W energie.

Obdobným způsobem je řešena také paměť, kde jsou bohužel použity pouze moduly GDDR3. Jejich základní (fyzická) taktovací frekvence je 700MHz, přičemž mohou klesnout až na 250MHz. Výkon snižuje také použití 128bitové paměťové sběrnice, která je zde použita pravděpodobně z důvodu úspory místa. Paměti má grafika 512MB, přičemž paměti jsou součástí původního čipu.

Radeon E4690 MXM 3.0

Velký otazník zatím visí nad cenou a způsobem, jakým bude Radeon E4690 použit. Tato grafická karta je totiž stále zařazena do kategorie Embedded a přestože nebude drahá, nemáme potvrzeno její použití od žádného konvenčního výrobce notebooků. S podporou DirectX 10.1 dokáže konkurovat dražším mobilním grafikám od nVidie a tak je stále naděje, že se v některém notebooku nakonec objeví.


Místo webkamery do notebooku projektor
Vývoj kategorie přenosných počítačů, které nazýváme netbooky, začíná pomalu stagnovat. Doba, kdy výrobci chrlili jeden ve své podstatě stejný model za druhým, utichá. Zákazníci totiž chtějí něco nového a výrobcům nezbývá, než nabídnout originální řešení. Nejen na netboocích se tak v dohledné době možná setkáme s projektorem, jako naprosto běžným příslušenstvím.

Za rozruch kolem integrovaných projektorů může v současnosti především HP. Její zaměstnanci totiž vypustili do světa informaci, že se HP silně zaobírá myšlenkou nabídnout videoprojekci jako přímou součást notebooků. Použity přitom budou projekční jednotky DLP, které se dnes prodávají za velmi zajímavé ceny.

Pico projektor

Současné prototypy miniaturních DLP projektorů jsou označovány jako Pico projektory a využívají ke generování světla extrémně svítivé diody, které výdrží i kolem 10000 hodin provozu. Obraz je přitom skládán tzv. zrcátkovou technologií, která umožňuje dosáhnout velmi slušné kvality. O jeho generování se stará křemíkový čip DMD.

Výsledné projektory jsou přitom nejen malé, ale především lehké a nepříliš náročné na napájení. Společnost Texas Instruments je schopna vyrábit základ projektoru, který váží méně než 100 gramů. Díky tomu již byly na různých výstavách předvedeny mobilní telefony, které projektor opravdu obsahují. Zatím se ale jedná jen o revoluční koncepce.

HP Mini 110

Společnost HP hodlá zajít o krok dále a chce uvést používání miniaturních projektorů do praxe. Její viceprezident, Monty Wong, v tiskovém prohlášení sdělil, že HP je připravena integrovat projektor podobným způsobem, jako webovou kameru. Kromě skvělého přehrávání filmů vnímá přínos především  v možnosti práce v režimu rozšířené pracovní plochy.

V integrovaném provedení lze samozřejmě očekávat jen základní projekční možnosti, které budou odpovídat minimalistickému provedení. Přesné specifikace a především cena, o kterou se notebook díky projektoru prodraží, jsou však záhadou. Na přenosných počítačích by se přitom měly Pico projektory objevit poměrně brzy. Zástupci HP vidí jako reálné období druhou polovinu letošního roku.


Podle Steamu používá polovina hráčů Vistu nebo Windows 7
Už když se blížil konec vývoje Windows 7, bylo jasné, že Microsoft za žádnou cenu nehodlá zopakovat neúspěch, který u hráčů zaznamenal s Windows Vista. Dnes již můžeme s klidem říci, že Windows 7 se ve své 32bitové i 64bitové verzi vcelku povedla a až na několik malých nepříjemností jej lze s úspěchem používat i na většinu nových her. Právě toto vyplývá ze statistik shromážděných mezi online hráči.

Valve Steam

Se zajímavými čísly přišel server Dailytech, který přebral zjištěné údaje ze Steamu. Zřejmě nejpřekvapivější informací je tvrzení, že na DirectX 11 je připraveno téměř 50% online hráčů. Přesně taková část uživatelů Steamu totiž již používá Windows Vista nebo Windows 7. Neznamená to ale, že vlastní některou z nových grafických karet od AMD. Je jasné, že v momentě, kdy s DirectX 11 kartou přijde nVidia, počet hráčů s novějšími Windows ještě přibude.

Přesné statistiky o tom, kolik hráčů vlastní hardware podporující DirectX 11 bohužel neexistují. K dispozici jsou jen hrubé odhady v procentuálním zastoupení majitelů řady karet Radeon HD 5xxx, která už ale ztratila na aktualitě. Podle nich měl zhruba každý dvanáctý hráč ve svém počítači DirectX 11 kompatibilní grafiku na začátku ledna.

Valve Steam

Důležitá čísla přinesl průzkum Steamu i v oblasti dalšího hardwaru. Vyplynulo tak najevo, že jen 20% hráčů má v dnešní době jednojádrový procesor. Stejná část hráčů si koupila dražší čtyřjádro. Jasným tahounem jsou tedy dvoujádra a to zhruba ve shodném poměru z řad Intelu i AMD.

V celkovém shrnutí působí tento průzkum velmi optimisticky. Hráči stále neváhají investovat do nových technologií, což bude motivovat herní vydavatele k vytváření dalších her pro DirectX 11. Na současné hry v drtivé většině případů zcela postačuje rychlejší dvoujádrový procesor a investice do vícejádrových procesorů se ne každému vyplatí. Na multivláknové práci programů a her je tedy stále co zlepšovat.

Hrát hry určené pro Windows je možné v omezené míře i na Macu. Apple nyní uvolnil novou verzi programu Boot Camp, který umožňuje kromě standardního OS také start Windows. Současná verze nese označení 3.0 a nově umožňuje snadnou a zcela oficiální podporu pro Windows 7. Systém je navíc podporován i v 64bitové verzi.


Zdroje: AMD, Dailytech, Fudzilla, HP, Steam,The Inquirer, VR-Zone, Xbitlabs & ZDNet

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz