Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Duální GeForce GTX 480 je v přípravě

aktualizováno 
Nejvyšší výkon a stejně vysoká spotřeba – taková má být TOP grafika od Asusu. Osm jader pro procesory AMD snad už brzy. Acer představil řadu ekologických displejů.

GeForce GTX 480 x2 má jen Asus

Duální GeForce GTX 480 je v přípravě
Pozoruhodná informace pronikla do internetu z vývojových laboratoří Asusu. Podle ní se totiž společnost rozhodla vyrábět dvoujádrovou variantu GeForce GTX 480. Že by aprílový žertík uprostřed léta? Nikoliv. Asus to myslí s grafikou, jež bude dost možná mít spotřebu k 500Wattům, opravdu vážně. Zatím se však nepoužívá označení grafická karta, jako spíše zdrženlivější grafický akcelerátor.

Logo Republic of Gamers

Již první fotografie duální GeForce GTX 480 působí ohromujícím dojmem. Na vývojovém vzorku karty můžeme vidět prvky typické spíše pro základní desky. Kromě nezbytného základu v podobě dvou grafických jader GF100 je zde přítomno velké množství stabilizátorů napájení a kondenzátorů. Celkem napočítáme dvacet napájecích větví a to už by bylo hodně i na profesionální základní desky určené pro šestijádrové procesory.

Asus MARS II

Výsledná grafická karta se stane špičkou ledovce v podobě řady Republic of Gamers. Díky tomu, že Asus nepoužil nikterak pozměněná grafická jádra (revize je shodná s GTX 480), bude karta s pravděpodobným označením MARS II dokonalým ztělesněním všeho, co znamená technologie Fermi. Na konci vývoje bude totiž vysoká spotřeba doprovázena snad ještě přesvědčivějším grafickým výkonem. Jen málo kdo teď asi zapochybuje, že po dokončení zůstane dnes nejrychlejší Radeon HD 5970 co do výkonu neporažen.

V řeči čísel se na dvoujádrové GeForce GTX 480 objeví 960 shader procesorů, které jsou velmi účinné a pracují s technologií CUDA. Každé jádro může používat vlastní 384bitovou sběrnici a počítá se s nasazením celkem 3GB paměti GDDR5. Největším otazníkem ale zůstávají pracovní frekvence.

Asus MARS II

Jak pracovní kmitočet jádra, tak shaderů se do značné míry podílí na výsledné spotřebě. Na vývojářích Asusu tak spočívá nelehký úkol a to najít rozumný kompromis, kdy karta ještě dostatečně předběhne Radeon HD 5970 a zároveň nebude spotřeba v rámci možností příliš vysoká. I zdánlivě robustní napájení má totiž své limity. Přes trojici 8pinových konektorů a sběrnici PCI Express 16x 2.0 nelze i při nejlepší vůli dodat kartě více, než 400Wattů energie. Odtud lze soudit, že pracovní frekvence se budou muset snižovat.

nVidia 3-way SLI

I přes jistou dávku šílenství, kterou nelze tomuto nápadu upřít, je karta propracována do posledního detailu. Jádra totiž nekomunikují přímo, ale jsou zapojena v interním SLI. Řídí je čip nForce 200. Nicméně z pohledu počítače se jedná o jednolitou kartu, kterou lze dokonce osadit ve čtyřech kusech do Quad SLI. Na kartě probíhají velmi rychlé datové přenosy a tak není asi třeba dodávat, že PCB i všechny součástky budou té nejvyšší možné kvality.

To, o čem se raději nemluví, je výsledná cena. Duální GeForce GTX 480 bude velice prestižní záležitost a pravděpodobně to nebude vhodná grafická karta pro váš počítač. Objeví se pouze v několika kusech určených pro vyvolené a drahé nebude jen její pořízení, ale také podpora. Bezpečný provoz mohou totiž obstarat jen ty nejvýkonnější a nejlepší zdroje. Jaké bude mít karta chlazení, se můžeme zatím jen dohadovat.


Osm jader pro procesory AMD snad už brzy
Procesory od AMD projdou v dohledné době technologickou revolucí. Společnost oznámila, že na konci srpna zveřejní detaily o chystané platformě Bulldozer. Zatím nás ale příliš pod pokličku informačního embarga podívat nenechá.

28nm wafer s procesory z GlobalFoundries

Naštěstí polooficiální zdroje jsou tentokrát bohaté a některé domněnky se již potvrdily. AMD tak zřejmě pracuje na procesoru, který bude zdánlivě podobný nikdy nedokončenému projektu Intel Larrabee. Na jediný procesor chce dostat co nejvíce výpočetních jader a dojde také na jádro grafické. Zřejmě poučeni z vývoje u Intelu si však již v AMD nepřipouštějí integraci levné kancelářské grafiky. Můžeme se tedy těšit na herní grafiku na procesoru?

Pro začátek nejsou plány AMD přemrštěné. Grafické jádro bude s jistotou podporovat DirectX 11 a nemělo by mít sebemenší problém s Full HD rozlišením. Přesto nelze spoléhat na zázračnou sílu architektury integrovaného jádra a spíše půjde o alternativu ke grafickým jádrům integrovaným na základní desky.

PCS

Nikdo zatím netvrdí, že by měla být architektura Bulldozer výkonnější než Core i7. Zpočátku přitom nabídne čtyři výpočetní jádra, AMD ale neskrývá optimistický plán dostat na procesor jader co nejvíce. Počítá se s až 24 jádry, do konce příštího roku by jich mělo být nejméně osm. Podle prvních oficiálních slajdů můžeme očekávat zlepšení výkonu FPU.

Významných změn bychom se měli dočkat v oblasti spotřeby. Kromě toho, že výroba konečně pokročí na 32nm se AMD přímo zaměřuje na nové technologie šetření energie. Zatím je vše spíše ve stádiu marketingové masáže. Jakými technologiemi má být úspor dosaženo, však zatím jasné není.

8 jádrový procesor v počítači (zdroj: HeXus)

Kolem nových procesorů panuje i několik fám. Zatím nepotvrzená zůstává informace, že by platforma Bulldozer měla být 128bitová. Přesto by v době uvedení na příchod takových procesorů již mohl být svět připraven. Procesory Bulldozer se totiž objeví na začátku příštího roku. Pokud vše půjde podle plánu, masivnějšího rozšíření se dočkáme už v první polovině 2011.


Acer představil řadu ekologických displejů
Novou řadu displejů představila na samém konci minulého týdne společnost Acer. Displeje budou nabízeny v rámci řady S1. Hned na začátek je třeba upozornit, že se nejedná o typické herní monitory. Spíše se snaží vyniknout kompaktním designem, úspornou technologií a ekologickou výrobou.

Displeje Acer S1 mají několik podstatných zvláštností. Tou největší je asi tloušťka výsledného monitoru, která se pohybuje mezi 13mm a 15mm dle zvoleného modelu. Jednotlivé modely pak nabízejí úhlopříčky od 18,5" do 23". Všechny jsou připravené na HD multimédia.

Acer S1

Kromě nativního rozlišení 1920x1080 pixelů se na kvalitě obrazu podílí také podání barev. O realistické podání barev se má postarat technologie Acer eColor. Nejedná se ale o nic jiného, než souhrn uživatelských profilů. Monitory tudíž nabízejí nastavení vhodné pro práci s textem, filmy nebo hry.

Podsvětlení není řešeno výbojkou. Acer tentokrát vsází na ekologii a displej podsvětlují diody. Tím přirozeně klesá spotřeba, ale projevuje se to také na vyšší pořizovací ceně. Podle tvrzení tiskové zprávy společnosti Acer je úspora až 68% oproti průměrným výbojkovým displejům. Relevantní údaj o spotřebě určený ve Wattech bohužel udán není.

Slabinou nových displejů může být hlavně jejich relativně pomalá odezva. Ta je typicky 5ms a každý hráč ji nemusí považovat za optimální. Poněkud zarazí také udávaný kontrast s poměrem 1200000:1. Zde se nejedná o skutečnou hodnotu, které by byl schopen dosáhnout fyzicky panel displeje. Namísto toho jde o softwarově dosažitelný kontrast, který působí poněkud nepřirozeně.

Naprosto průměrná bude série Acer S1 co do možností připojení grafických vstupů. Na levnějších variantách s úhlopříčkou do 21" se má objevit kombinace D-sub a DVI konektoru. Modely s vyššími úhlopříčkami pak nabídnou plnohodnotné rozhraní HDMI.

Rozhodujícím faktorem při nákupu monitoru je neodmyslitelně jeho cena. Model s úhlopříčkou 18,5" (S191HQL) se bude prodávat okolo 3800Kc. Na HD multimedia je lákavější verze s úhlopříčkou 23" (S231HL). Ten se má prodávat od 5300Kc.


Zdroje: Acer, AMD, CDR-info, Dailytech, Engadget, Fudzilla, Hexus, nVidia, TechPowerUp, TG Daily & Xbitlabs

Autor:


Témata: Intel

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz