Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Duální grafiku chystá také AMD

aktualizováno 
Radeon HD 6990 jako konkurence pro dvojí GeForce GTX 580 * Budoucností Windows je virtualizace * Externí SSD disk od Kingstone

Radeon HD 6990 prezentace

Duální grafiku chystá také AMD
Neuplynul ani týden od chvíle, kdy do internetu pronikly informace o připravované dvoujádrové grafické kartě společnosti nVidia. Nyní to vypadá, že i konkurenční AMD brzy vytáhne z rukávu svůj trumf. V jejích laboratořích se totiž připravuje dříve ohlášená karta Radeon HD 6990. I tentokrát platí, že když dvě společnosti dělají totéž, výsledek může být velmi odlišný.

Rozdíl oproti nVidii bude patrně v cílech, které si v AMD stanovili. Původně se totiž předpokládalo, že dvoujádrová grafika založená na šesté generaci Radeonů bude soupeřit spíše s dvoujádrovou grafikou vycházející z GeForce GTX 480. nVidia rozhodně překvapila, když z jejích laboratoří unikly fotografie dvoujádrové karty založené na GeForce GTX 580 a nebýt toho, asi bychom o ní my ani AMD nevěděli.

Radeon HD 6990

Přesto to vypadá, že AMD se soubojem o místo úplně nejrychlejší karty počítala. Už dříve bez specifikací ohlášený Radeon HD 6990 tak pomalu dostává veřejnou tvář. Zatím bez konkrétní fotografie unikl do internetu slajd z interní prezentace o této kartě. Ačkoliv jde o střeženou záležitost, kterou Vám v AMD nikdo nepotvrdí ani nevyvrátí, vyfotit se tento slajd podařilo minimálně dvěma lidem.

Specifikace se tváří velmi autenticky, přesto je třeba považovat je spíše za možné, než za plně odpovídající výsledné kartě. Vidět na nich můžeme důležitou informaci o tom, co zástupci společnosti slíbili již dříve. Maximální spotřeba karty je totiž stanovena na 300Wattů a jak to vypadá, v AMD ještě neztratili úplně soudnost na úkor pojmu ultimátní výkon. Duální GeForce GTX 580 bude mít limit v napájení nejméně o 100Wattů vyšší.

Radeon HD 5990 prezentace

Může se zdát, že Radeon HD 6990 nemá velké šance na dosažení srovnatelného výkonu s dvoujádrovou GTX 580. Situace ale nemůže být tak špatná, protože architektura Radeonu má posílit. Oproti poslednímu dvoujádrovému Radoenu, prodávanému ještě pod logem ATI, přibudou především shadery a také se dočkáme větší paměti. Očekávat rozšíření paměťových sběrnic však nelze. Pokud se potvrdí 40nm výrobní technologie, rozhodně zůstáváme na 2x256 bitech.

Pokud jsou informace na slajdech pravdivé, můžeme se těšit na kartu s celkem 3840 shader procesory. Pro srovnání Radeon HD 5970 jich měl "jen" 3200. Podobná bude situace s pamětí. Moderní je dávat na karty více paměti, než lze využít, takže proč by neměl mít stěžejní produkt opravdové maximum. Vše směřuje k tomu, že na Radeonu HD 5970 najdeme 4GB rychlé paměti GDDR5.

Radeon HD 5970

Velký počet shader procesorů v kombinaci s nižším limitem pro napájení bude znamenat také poněkud nižší taktovací frekvence, než na obdobných jednojádrových kartách. Ve skutečnosti ale nemůžeme Radeon HD 6990 se současnými jednojádrovými kartami porovnávat, protože bude mít hodně společného až s Radeonem HD 6970 o kterém v současnosti žádné věrohodné informace přinést nelze.

Rozšířený slajd popisuje také možnosti grafického výstupu. Konstatování, že karta bude disponovat dvěma nezávislými DVI konektory a třemi konektory miniDisplayPort, asi nikoho tak úplně nezaskočí. Pro hraní na více monitorech bude toto řešení ideální. Potvrdit lze samozřejmě podporu DirectX ve verzi 11 a CrossFireX.

Radeon HD 5990 prezentace

O výkonu lze už něco málo vytušit a stává se jedním z častých námětů k diskuzi. Jaký Radeon HD 6990 skutečně bude se ale v letošním roce nejspíše oficiálně nedozvíme. AMD si jej připravila na leden příštího roku. Ve stejném období se objeví také obávaná konkurenční karta nVidie.


Budoucností Windows je virtualizace
Dnes již s klidem můžeme prohlásit, že otázku jaká budou příští Windows, si lidé pokládají přes dvě desetiletí. Je to totiž 25 let, co se do prodeje v USA dostala první verze Windows. Tehdy ještě nešlo ani zdaleka o plnohodnotný operační systém a nedá se ani říci, že by byl zcela originální. Windows ale prošla za svou historii dlouhou cestu a přes několik zásadních omylů došla do stádia zcela seriozního a vcelku fungujícího systému.

Masový operační systém rozdělil společnost na tři skupiny – ty co jej nenávidí, uživatele, kteří jej milují a spoustu dalších, které věčný souboj mezi Windows a ostatními operačními systémy již příliš nezajímá. Podle know-how společnosti Google je totiž typickému uživateli úplně jedno, jaký používá operační systém. Tím spíše ho pak zajímá prohlížeč, přes který se dostane na internet.

Microsoft Windows 1.0

Zdá se, že i v Microsoftu začínají chápat, že systém nemůže být omezen pouze na prostředky lokálního počítače, ale měl by být více otevřený do internetu. V souvislosti s 25. výročím si tak v Redmondu položili otázku, kterým směrem se vydat dál a pokusili se ji také zodpovědět. Jasným cílem pro příští Windows pracovně označovaná jako Windows Next bude virtualizace.

Microsoft

Určitě se sluší podotknout, že další Windows se na trhu neobjeví ze dne na den. Podle dříve zveřejněného roadmapu Microsoftu se mají objevit spíše až v polovině roku 2012. Generální ředitel MS, Steve Ballmer, označil směr, kterým se Windows budou nyní ubírat, jako riskantní. Zásadně se totiž změní struktura systému oproti té, jak ji známe dnes.

Z programátorského hlediska má zůstat rozdělení systému do třech úrovní (Ring) podobně tak, jako je tomu nyní. Jádro systému se však bude chovat jinak. Pokud se prognózy Microsoftu podaří naplnit, bude možné přenášet systém mezi počítači bez závislosti na hardwaru. Nepůjde jen o možnost vyměnit v počítači celou řadu komponent bez přeinstalace, ale systém bude z uživatelského pohledu jednoduše možné sbalit a přenášet mezi počítači.

Windows Next

Celá věc se má tak, že v návaznosti na hardware bude v počítači nainstalována jen malá část operačního systému (MinWin). Nad touto částí pak bude spuštěn virtuální stroj čerpající z technologií VDI na němž teprve poběží uživatelsky příjemné prostředí Windows a ostatní aplikace. Vše je o to pikantnější, že systém by měl být nainstalován na virtuálním disku (VHD) a ne přímo ve "fyzickém" souborovém systému.

Další plány jsou realitě už poněkud vzdáleny a půjde o běh na dlouhou trať. Microsoft se zjevně obává nápadu Google udělat operační systém natolik otevřený do internetu, že nebude hardware uživatelského počítače téměř potřebovat. Potenciál služeb, které lze touto cestou nabídnout, je ohromný. Microsoft tudíž zvažuje myšlenku, že virtuální operační systém by mohl být posléze uložen přímo na serverech Microsoftu.


Externí SSD disk od Kingstone
Kingstone na začátku tohoto týdne představil první z řady disků HyperX postavených na technologii SSD. V rámci slavné řady se mají do budoucna objevovat externí pevné disky, které kromě zajímavých rychlostí mají nabízet i dobré možnosti připojení k počítači. Disk, se kterým Kingstone novou řadu otevírá, dostal označení MAX 3.0.

Kingstone HyperX MAX 3.0

Vyrábět se mají kapacity o velikostech 64GB, 128GB a 256GB. Zajímavostí je, že disk Kingstone je až na slušivý hliníkový obal z velké části vyráběn v Toshibě. Paměťové čipy i integrovaný řadič se totiž vyrábí právě v jejích fabrikách. Ve výsledku pak lze disk připojit k počítači přes USB 3.0 nebo přímo přes SATA 2.

Kingstone HyperX MAX 3.0

Dosahované rychlosti nejsou sice dramatické, ale rozhodně nejsou špatné. Paměťové čipy NAND jsou zapojeny jako u drtivé většiny levnějších disků do pole MLC. Dosažitelné rychlosti jsou pak 195MB/s pro čtení a 160MB/s pro zápis. Kingstone bohužel neuvádí, jak velkou mají disky vyrovnávací paměť. Rychlost pak nebude záviset na tom, pro jaké připojení se rozhodnete, protože celou propustnost SATA ani USB 3.0 s tímto diskem využít nelze.

Kingstone HyperX MAX 3.0

Špetku originality si Kingstone nechá náležitě zaplatit. Před Vánocemi se akčních cen nedočkáme a tak se má nejlevnější 64GB verze prodávat od 3300Kč. Pokud byste přemýšleli o nákupu 250GB verze, musíte si bohužel připravit přes 12000Kč. Investice do SSD disků se zkrátka i nadále vyplatí jen málokomu.


Zdroje: AMD, CDRinfo, Dailytech, Digit-life, HardSpell, Hexus, KingStone, Microsoft & ZD Net

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz