HW News: GeForce 8500GT, hodně muziky za málo peněz

aktualizováno 
Už víte jak udělat z lowend karty highend? >> FED displeje budou mít odezvu 10us >> Intel X48 s důrazem na paměti DDR >> Total HD nebude
HW Minutky

HW Minutky

GeForce 8500GT, levná hračka overclockera
Pokud si chcete zahrát na profesionálního overclockera a nemůžete si dovolit super rychlou a super drahou kartu, je čas podívat se mezi nejlevnější grafické karty. I zde se dají najít zajímavé modely, které po přetaktování svým výkonem dosahují na dvojnásobně dražší konkurenci.

Nejnadějnější aktuálně prodávanou kartou v tomto ohledu je bezesporu GeForce 8500GT, která poskytuje pro přetaktování takřka ideální podmínky. Grafika není na trhu žádnou novinkou, vlastně je tu s námi už celou věčnost. Od toho se ale odvíjí i její cena, kde nejlevnější modely se prodávají za 1500Kč, luxusnější varianty pak do 2500kč. Na trhu je hned několik verzí s rozličnými takty jádra. V zásadě platí, že se ale frekvence nastavená od výrobců příliš neliší a začínají na 450MHz, přičemž už na 500MHz končí. Co se týká použitých pamětí nejsou výrobci také za jedno. U nejlevnějších modelů se používaly paměti typu GDDR2 a to dokonce jen o velikosti 128MB. Dostupné jsou verze GDDR3 a to s 256MB a 512MB RAM. Pokud se podíváme do e-shopů, je rozdíl mezi 128MB verzí s GDDR2 a 256MB verzí GDDR3 pouze v řádu jednotek korun. U DDR2 jsou obvyklé takty pamětí od 400MHz do 800MHz. Verze GDDR3 distribuuje především Gigabyte a je pro přetaktování úplně ta nejvhodnější. GeForce 8500GT je také jednou z nejlevnějších grafických karet, které mají podporu DX 10 a Shader Model 4.0. V drtivé většině se jedná o kartu chlazenou pouze pasivním chladičem, která má ve výbavě jeden DVI a jeden VGA konektor. Svou kartu má i ZOTAC, který již tradičně přidává redukci na HDMI.

Pokud chcete ale taktovat, je nutné kromě samotné grafické karty přikoupit některý z aktivních chladičů. Konstrukce a rozměry záleží čistě na vaší fantazii. Pokud je vše připraveno, nezbývá než nainstalovat nové ovladače Forceware 169.09 a říci sbohem záručnímu listu. Taktovat se musí po malých krůčcích. Vždy když zvýšíte frekvenci, spusťte náročnou hru nebo ještě lépe 3D Mark. Pokud se vyskytnou chyby, okamžitě vraťte poslední změny frekvencí, jinak si koledujete o poškození karty.

Pokud si dáte záležet a budete mít i jistou dávku štěstí, dostanete z 256MB grafiky v 3D Marku05 při rozlišení 1024x768 se 32bitovými barvami přes 8000 bodů. Jádro mnoho taktovat nelze a většinou se nad 600MHz setkáte s chybami. U pamětí a shaderů je to však zcela jiné a jsou zde citelné rezervy. Při taktování pamětí lze bez sebemenšího problému překonat hranici 1GHz, většinou se stabilita začíná lámat na 1,4GHz. Známé jsou ale i případy, kdy na 1600MHz běží paměti stále bez sebemenší chyby. Opravdová síla GeForce 8500GT je však především v shaderech. Ty jdou přetaktovat na 1,5GHz. Ve výsledku se tak dostáváme z lowend karty téměř na úroveň higendu (pokud přehlédneme jistou absenci paměti). Nejkrásnější na tom ale je, že pokud si vhodně vyberete zbytek počítačové sestavy, stále vám bude stačit 350W zdroj.


Intel X48 postaveno na DDR
V současnosti nejnovější čipset Intel X38 se ještě ani nerozšířil a už se blížíme k datu vypuštění jeho následovníka. Má jím být verze Intel X48 a přijde v lednu příštího roku.

Nový čipset vychází z toho současného velmi striktně a dalo by se říci, že jej jen o málo vylepšuje. Současná verze X38 je určena pro všechny procesory Intel pracující se sběrnicí na 800MHz, 1066MHz a 1333MHz. V tomto směru Intel logicky přidává podporu 1666MHz sběrnice. Systémem malých vylepšení se ubírají i paměti, kde je stále zachována zpětná podpora DDR2 na frekvencích 667MHz a 800MHz. Mnohem důležitější je však možnost používat konečně opravdu rychlé paměti DDR3, které mohou pracovat na frekvencích od 800MHz až po 1600MHz. Schopnost desky pracovat s pamětmi však hodně závisí na možnosti nastavit frekvenci sběrnice. Intel uvádí, že při použití 1600MHz modulu DDR3, bude fungovat jen jediný připojený modul na paměťový kanál. Nejasnosti zatím panují ohledně kompatibility používání modulů DDR3 a DDR2 současně. Podle oznámení výrobců desek je současné používání vyloučeno. Podpora pamětí přináší také vylepšené časování a rozšířenou správu napájení. Modul DDR3 postavený na 1600MHz bude napájen 1,8V a musí mít technologii XMP. Co ovšem oběma čipsetům chybí, je podpora chráněných pamětí ECC.

Cenově to zatím s nejnovějšími čipsety nevypadá nejlépe a i za nejobyčejnější desky postavené na X38 v současnosti zaplatíme 5000Kč. S cenami X48 to nevypadá o nic lépe a analytici předpokládají cenu ještě o tisícikorunu vyšší.

FED remake CRT monitoru
Už jste slyšeli o monitoru, který není LCD ani CRT a přesto tyto dvě technologie kombinuje? Že ne? Tak to je nejvyšší čas dozvědět se něco o nové generaci displejů, která má mít historicky nejvyšší kvalitu obrazu.

Poté co se Sony podařilo uvést do prodeje první OLED televizory, si společnost již brousí zuby na zbrusu novou technologii. Její označení je FED (což znamená Field Emision Display) a kombinuje ty nejlepší vlastnosti LCD a CRT monitorů.

Běžný CRT monitor má jednu katodu, která se chová jako elektronové dělo. Na druhé straně je samotná zobrazovací část, která obsahuje masku s vrstvou luminoforu, tedy látky, která má zvláštní schopnost krátký okamžik světélkovat. K tomu ale musí být ozářena, což se děje v pravidelných intervalech, protože paprsek elektronů musí neustále putovat od jednoho bodu obrazovky k druhému. Naproti tomu LCD monitory mají podsvětlenou elektrickou mřížku, ve které se nacházejí speciální tranzistory. Ty podle přivedeného napětí mění barvu.

Technologie FED si od CRT monitorů bere vlastně celý princip činnosti. Existuje tu katoda, která ostřeluje speciální vrstvu elektrony, čímž ji rozsvěcí. Od LCD displejů si zase vypůjčila elektronicky řízenou mřížku. Každý bod FED displeje je totiž konstruován velmi podobně jako samostatný monitor. Ty jsou uspořádány vedle sebe do mřížky o velikosti nativního rozlišení monitoru. Vedle sebe se samozřejmě netísní tisíce CRT monitorů, nýbrž jejich nanotechnicky vyrobené verze. Díky tomu budou FED displeje ještě tenčí než OLED. Na rozdíl od CRT monitoru zde paprsek nikam necestuje a rozsvěcí vždy jen jeden bod (obnovovací frekvence je tedy nekonečná). Oproti LCD nemá monitor podsvětlení bodů, každý bod svítí sám. Maska navíc může být zkonstruována tak důmyslně, že nedochází k žádným nežádoucím přisvětlováním okolních bodů. Díky tomu mohou poskytnou téměř reálný kontrast. Pozorovací úhel je 180° stejně jako u klasických CRT monitorů a v podání barev bude také totožný.

Slabou stránkou většiny nových technologií je cena. FED monitory nebudou výjimkou. Co ale jistě potěší všechny progamery je odezva. Sony totiž uvádí, že dokáže v současnosti vyrobit 30us FED displej. Po uvedení prvního gaming monitoru by to ale mělo být méně než 10us.

Letem světem:
Univerzální médium pro HD DVD a Blu-ray se zatím nekoná. Tuto informaci vypustila v závěru minulého týdne produkční společnost Warner, která vyvíjela formát Total HD. Warner to zdůvodnil tím, že výrobní cena disku by byla příliš vysoká a média by na sebe nevydělala.

Česká Telefonica O2 minulý týden zveřejnila tiskovou zprávu, ve které uvádí, že si CDMA pořídilo již 110 tisíc zákazníků. Telefonica (ve své době Eurotel) založila první 3G síť v ČR v roce 2004. Ani po třech letech to ale s pokrytím úplně slavně a teprve závěrem letošního roku bude pokryto 30% ČR.

Zdroje: Dailytech, Digit-life, Intel, nVidia, Sony, SpellHard, Telefonica, Warner, Zalman, ZD Net



Témata: hračky, Intel

Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Pět nadějně vypadajících komiksových her, z nichž se vyklubaly propadáky

Superman: The New Superman Adventures

Doufalo se v hodně, dostali jsme málo. Připomínáme pět komiksových videoher, které to projely na plné čáře.

Další z rubriky

Bonusweb slaví 20 let. Bylo to moje nejšťastnější období, říká zakladatel

Zdeněk Polách

V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový internetový projekt jménem BonusWeb. Psal nejen o hrách,...

KOMENTÁŘ: Série Assassin’s Creed stále boduje. Jaký má recept na úspěch?

Assassin's Creed 2

Série Assassins Creed oslavila letos jedenáct let od svého vzniku a letošní díl ze starověkého Řecka jistě nebyl...

OBRAZEM: Knížka ukazuje vývoj grafiky v adventurách za posledních 33 let

The Art of Point-and-Click Adventure Games

Právě vydaná 460stránková kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games ukazuje vývoj grafiky tohoto žánru od dob...



Najdete na iDNES.cz