Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: GeForce GTX 275 v batmanovské edici

aktualizováno 
Tak trochu obyčejná herní grafika převlečená do černého hávu >> Dvoujádrový ARM jede na 2GHz >> AMD připravuje další generaci Phenomu

GeForce GTX 275 Joker edition

GeForce GTX 275 v batmanovské edici
Společnost Point of View nepatří mezi výrobci grafických karet k léty prověřené klasice. Grafické karty začala vyrábět poměrně nedávno, ale přesto je o ní slyšet. Hned na počátku se proslavila uvedením několika zcela referenčních modelů, které však dokázala nabídnout mezi konkurencí jako první. Na svém kontě má Point of View i několik nereferenčních modelů, které spadají do kategorie herních grafických karet. Po minulém týdnu rozšíří v Point of View svou nabídku o další herní kartu. Ve speciální edici totiž představují GeForce GTX 275.

GeForce GTX 275 Joker edition

Hned na úvod se sluší podotknout, že na nové kartě z Point of View nezapracovali ani tak vývojáři jako spíše marketingové oddělení. Grafika bude totiž laděna podle posledního filmu s Batmanem a nese označení GeForce GTX 275 Joker edition. Pokud nahlédneme do hardwarových specifikací, snadno zjistíme, že něco podobného na trhu už je.

GeForce GTX 275 Joker edition je totiž grafickou kartou, která se vyrábí přesně podle specifikací nVidie. Na žádné taktování jádra ani pamětí nedošlo, a tak se snaží Point of View nalákat alespoň na přiloženou hru Batman: Arkham Asylum. Dobré je, že vývojáři tohoto titulu využívali na maximum současné technologie uvolněné nVidií. Nemůže proto chybět práce s PhysX.

GeForce GTX 275 Joker edition - promo leták

Po stránce hardwaru na nás nečeká žádné překvapení. GeForce GTX 275 používá jádro vybavené 240 shader procesory, což umožňuje hrát většinu her bez potíží i ve vysokých rozlišeních. Jádro karty je taktováno na 633 MHz, přičemž shadery používají vlastní taktovací frekvenci na 1404 MHz. Použité grafické jádro je GT200b a vyrábí se na 55nm technologii. Dá se úspěšně přetaktovat, ale zázraky od něj nečekejte.

GeForce GTX 275 Joker edition - reálná karta

Nedá se říci ani to, že by v Point of View nějak výrazně změnili rychlost pamětí. GT200b umožňuje používat pouze moduly GDDR3, které se z výroby obvykle taktují na frekvenci 1 134 MHz. Efektivní frekvence je u tohoto typu pamětí dvojnásobná, tedy 2 268 MHz. Kartu ve výkonu podrží především 448bitová paměťová sběrnice, která umožňuje efektivně využívat 896 MB osazené paměti. V Point of View alespoň vybrali paměti s nízkou odezvou.

Grafické výstupy karty jsou zcela běžné a nikoho asi nepřekvapí vyvedení dvojice DVI konektorů. Kvalitní výstup pro HD media ostatně chybí úplně, jelikož karta postrádá oba konektory ze známé dvojice HDMI a DisplayPort. Pro připojení televizoru je k dispozici klasické s-video.

GeForce GTX 275 Joker edition - reálná karta

GeForce GTX 275 Joker edition může vypadat lákavě, stejně tak se může ale brzy proměnit v naprostý propadák. Obdobných karet je na trhu spousta a preferovat grafiku jen proto, že je k ní dodáván Batman: Arkham Asylum, bude málokdo. Ve skutečnosti totiž není nabídka tohoto titulu výsadou Point of View, ale nVidia jej nabízí zdarma ke stažení všem majitelům GeForce GTX 275. V Point of View této situace zkrátka jen využili a je jen otázkou času, kdy se přidají i další výrobci.

GeForce GTX 275 - zvcela referenční model

Batmanovská grafika by se měla u nás prodávat nejméně za 5 400 Kč, což není rozhodně málo. Od výrobců jako je BFG nebo Zotac lze kartu sehnat až o 1 000 Kč levněji. Jedná se přitom o shodné modely s referenčním chlazením, a jediným rozdílem tak může být kvalita použitých součástek, ve kterou nemusí každý za krátkou dobu působnosti Point of View na trhu s grafickými kartami důvěřovat.


AMD připravuje další generaci Phenomu
AMD se rozhodla přijít s další verzí Phenomu. Prozatím se rozhodně nebude jednat o procesory Phenom III, nýbrž jen drobné korekce na jádru současného Phenomu II. Procesorové jádro Deneb se tak dostává do třetí revize, která by měla pracovat s nižším napájením a potažmo také sníženou náročností na přísun energie.

Informace z AMD o připravovaných změnách na Phenomu nehovoří o ničem, co by souviselo s výkonem. Mezi dnešními a budoucími procesory založenými na jádru Deneb by tedy neměl být velký rozdíl. Zdroje blízké továrnám, ve kterých se procesory pro AMD vyrábějí, také zavrhují myšlenku rychlého přeskoku na 32nm architekturu. Například podle informací serveru Fudzilla by se měly Phenomy II ve své neúsporné 45nm variantě vyrábět až do roku 2011.

Phenom II

Je pravděpodobné, že Phenom II s třetí revizí jádra Deneb vůbec nezamíří do stolních počítačů. AMD by ho ráda viděla jako univerzální základ pro čtyřjádro určené do notebooků. Zde by se poprvé mohl objevit zhruba za rok a tou dobou již bude mít patřičnou 32nm konkurenci od Intelu.

Phenom II (r3)

Současný vývoj série Phenom II patří jednomu konkrétnímu procesoru. AMD totiž stojí těsně před dokončením rychlého Phenomu II X4 s modelovým číslem 975. Tento procesor bude určen výhradně hráčům a zcela jistě dokáže konkurovat některým procesorům Intel Core i7. Typická pro něj bude přijatelná cena, vysoká taktovací frekvence a možná trochu odstrašující spotřeba. AMD zkrátka ždímá ze současné 45nm technologiie vše, co je v jejích silách.

Nové čtyřjádro nabídne s velkou pravděpodobností reálnou taktovací frekvenci 3,6GHz. Vysoká pracovní frekvence si však zcela jistě vybere daň v podobě ohromné spotřeby. Reálné odhady hovoří o 140Wattech TDP, přičemž některé zdroje se kloní ke skutečnosti, že to může být ještě více. Se spotřebou je přímo spojena dobrá podpora v současných základních deskách, kde pro většinu levných modelů je 140Wattů maximální hranice, kterou jsou schopny stabilně napájet.

Phenom II X3

AMD s uvedením Phenomu II X4 975 nikterak nespěchá a do letošních Vánoc se na trhu tento procesor nejspíše neobjeví. Objevit by se měl až v lednu 2010 a svým výkonem předběhne dnes nejrychlejší běžně prodávaný Phenom II X4 965 taktovaný na 3,4 GHz. Počáteční prodejní cena je odhadována v přepočtu zhruba na 5 000 Kč.

Zástupci AMD navíc otevřeli i věčně diskutované téma o šestijádrových procesorech určených pro běžné domácí počítače. Ty by se prý měly objevit v polovině příštího roku, bohužel o detailech AMD zatím zarytě mlčí. S určitostí lze jen říci, že se bude jednat o čipy založené na 45nm technologii, které mají vycházet ze současné řady šestijádrových Opteronů. Pokud se mají takovéto procesory úspěšně prodávat, bude se muset objevit alespoň několik užitečných programů a her, které je dokáží využít.


Dvoujádrový ARM jede na 2GHz
Trochu mimo obor běžných počítačů vyráběných podle standardu PC se nachází procesory ARM. V hojné míře se rozšířily v mobilních telefonech, které používají některý z operačních systémů a několik společností se je pokusilo nasadit i do netbooků. Jejich základní nevýhodou je, že nepodporují plnohodnotná Windows.

Přestože se procesory ARM netěší velké podpoře Microsoftu, zažívají v posledních letech boom. Ještě před třemi lety jejich výkon ani z daleka nedosahoval k běžným procesorům určeným pro stolní počítače. Minulý týden se však objevil čip, který pohled na ARM zřejmě hodně změní. Tyto procesory jsou totiž energeticky úspornější než Intel Atom, pro výrobce jsou levné a nyní budou i vcelku rychlé. ARM totiž mohou pracovat na 2 GHz.

32nm pokusný wafer

Vývojáři mají nyní k dispozici dvě varianty čipu nazvaného Cortex-A9 s optimalizací pro rychlost nebo spotřebu. Obě varianty jsou vyráběny moderní 40nm technologií a vyrábí je fabriky společnosti TSMC. Bez povšimnutí rozhodně nelze ponechat skutečnost, že se jedná o dvoujádra. Architektura procesorů ARM byla původně od těch klasických pro PC vcelku odlišná a jen stěží šlo porovnávat jejich výkon. I zde se však dostává změn, a tak procesor dostane kromě bohatší instrukční sady i dvouúrovňovou vyrovnávací paměť. Ta má přitom ve druhé úrovni celkem 8MB.

Varianta zaměřená na spotřebu na 2GHz zatím pracovat nebude. Skutečná taktovací frekvence je záhadou, jelikož není k dispozici potřebný datasheet. Spotřeba procesoru však bude naprosto minimální a běžně se bude pohybovat kolem 250 mWattů. Právě tyto procesory zamíří do mobilů vybavených operačním systémem Windows Mobile.

Koncepce mobilního zařízení využívající ARM a technologie nVidia Tegra

Hlavním problémem pro rychlé ARMy může být jejich využitelnost. Jejich instrukční sada je odlišná od architektury x86 a tak na ní běží jako operační systém Windows Mobile a některé varianty Linuxu. Při vývoji těchto operačních systémů se vůbec nepočítalo s během na dvoujádrovém čipu, a tak nedokážou druhé jádro patřičně využít. I ostatní software je přitom napsán tak, aby běžel co nejrychleji na jednojádrovém procesoru.

ARMy jsou hojně oblíbené procesory také v profesionálním sektoru, jelikož se používají k řízení prakticky veškeré digitální techniky, kterou máme kolem sebe. Najdeme je tak v digitální kameře, mikrovlnné troubě nebo třeba automobilech. Zde se ale rychlé dvoujádrové čipy také nemusí prosadit. Vývojářům jde totiž vždy na prvním místě o cenu a i v automobilech se pak používají čipy ekvivalentního výkonu ke stařičkému Intel 80486 (do 100MHz).

Uvedení 2GHz ARM by tak mohlo mít alespoň jeden pozitivní dopad. Zástupci Microsoftu v květnu letošního roku pro média uvedli, že rozhodně nemají v plánu připravit plnohodnotná Windows pro ARM. Přesné důvody, proč se Windows pro AMR vyvíjet nebude zveřejněny nebyly, otázka slabého výkonu za tím ale rozhodně být mohla.

 Windows 7

Mobilní telefon a plnohodnotné PC v jediném zařízení by šlo určitě na dračku. Problém je, že z technologického hlediska příchodu podobného zařízení už dlouho nic nebrání. Za vším bude tedy nejspíše marketing, který nedovolí, aby si počítače a mobilní telefony navzájem konkurovaly.


Zdroje: AMD, Atmel, Dailytech, Digit-life, Fudzilla, HardSpell, HKEPC, nVidia, Point of View, The Inquirer & ZD Net

Autor:




Nejčtenější

Hry z Xboxu, které fungují na Xboxu One
Třináct her z původního Xboxu lze nyní hrát na Xboxu One. A vypadají lépe

Od dnešního dne je možné na Xboxu One hrát třináct her, které vyšly na původní Xbox. Všechny běží v rozlišení 1080p, mají lepší snímkování a nahrávací časy.   celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Grand Theft Auto Online
Rockstar vysvětlil, proč GTA 5 nedostalo žádné příběhové přídavky

Navzdory všem očekáváním nedostalo Grand Theft Auto 5 žádný příběhový přídavek a veškerá podpora autorů se soustředila pouze na on-line složku. Znamená to, že...  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.