Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Herní zvuková karta vždy při ruce

aktualizováno 
Creative Labs uvádí zvukovou kartu X-Fi Go! >> nVidia NVISION: budoucnost patří 3D brýlím a raytracingu >> Herní notebook za 25tisíc od Asusu

Herní zvukovka vždy při ruce
Dnes již tradiční výrobce zvukových karet, Creative Labs, oznámil příchod nové zvukové karty zaměřené na potřeby hráčů. Multimediální kartu s mnoha funkcemi určenou do stolních počítačů bychom však očekávali marně.

Creative totiž vytvořil přenosnou zvukovou kartu, která najde své uplatnění při hraní v hernách, školách a všude tam, kde není možnost vlastního přizpůsobení hardwaru. Vysokou kvalitu zvuku se stejnými vlastnostmi, které Vás nebudou při hraní mást, si totiž vždy přinesete zkrátka s sebou.

X-Fi Go!

Novinka vychází z řady úspěšných zvukových karet X-Fi, dostala po dlouhé době i krátký a výstižný název – Go! Na první pohled X-Fi Go! spíše vypadá, jako by se jednalo o flashdisk či levný MP3 přehrávač. Po připojení k počítači se ale ihned přihlásí jako zvukový kodek a světe div se, současně i jako paměťové zařízení. Creative totiž vyjma zvukového kodeku integroval do X-Fi Go! flash paměť o velikosti 1GB. Instalace ovladačů je tudíž jednoduchá.

X-Fi Go!

V integrované paměti je uložen veškerý software, který je ke zprovoznění kvalitního zvuku potřeba. Díky připojení prostřednictvím USB není dokonce ani nutné restartovat počítač.

X-Fi Go!

X-Fi Go! vypadá po detailním prozkoumání poněkud skromně. Tento dojem podporují především pouze dva vyvedené jack konektory pro připojení sluchátek a mikrofonu. K X-Fi Go! lze tak připojit pouze stereo sluchátka či reproduktory, složitější systém zvuku zůstane bohužel bez využití.

X-Fi Go! Game mode

Tento hardwarový nedostatek je zřejmý a tak Creative přidává alespoň pořádnou softwarovou podporu. X-Fi Go! se snaží o co nejlepší podání zvuku a slušnou simulaci 3D prostorového zvuku do sluchátek. Creative doslova tvrdí, že nyní bude možné určit umístění protihráčů podle směru přicházejícího zvuku.

Nastavení EAX 4.0

Žádné nové zvukové kartě od Creative nemůže samozřejmě chybět podpora EAX. Creative současnou technologii, která se podílí na zpracování 3D zvuku asi tou největší měrou, označuje jako EAX 4.0 Advanced HD a těšit se můžeme správnému fungování v přibližně 400 herních titulech. V minulosti byly problémy s EAX především ve Windows Vista. Creative ale našel cestu z krize a tak už není EAX tabu ani pro tento operační systém. Pro zpětnou kompatibilitu je s X-Fi Go! dodáván software Creative ALchemy.

3D nastavení X-Fi Go!

Přestože bude zážitek z herních zvuků s Creative X-Fi Go! určitě zajímavý, má tato zvuková karta co nabídnout i z praktického hlediska. Součástí ovladačů je totiž technologie pro výraznější interpretaci hlasu a účinný nástroj na softwarové doladění kvality multimediálních souborů s nízkým datovým tokem. Odlišení hlasitosti pozadních zvuků od lidského hlasu je příjemné především ve strategiích. Nezřídka se totiž stane, že při velkých bojích je třeba do mikrofonu křičet, aby se hráči vůbec domluvili.

X-Fi Go!

Creative bude nabízet X-Fi Go! v balíčku s levnějšími sluchátky (pravděpodobně nevyhovující Creative EP-210) a to za snad ještě přijatelnou cenu 79USD (cca 1200Kč). Investice do přenosné zvukové karty není tedy úplně nejnižší a rozhodně stojí za zvážení i některý z předchozích přenosných modelů. Ve volném prodeji je X-Fi Go! zatím pouze v Singapuru, rozšíření do Evropy je ale také v plánu.

Budoucnost patří 3D brýlím a ray-tracingu
Tento týden se u nVidie nesl ve znamení dalšího ročníku předváděcí akce NVISION, na které se pravidelně objevují zajímavé novinky nejen z laboratoří nVidie. Jedná se o jednostrannou akci, jejíž hlavním záměrem je jednoznačně upoutat pozornost na vše, co nese logo společnosti nVidia. S odstupem se tak dá říci, jakým směrem si představuje nVidia svůj další vývoj v budoucnosti.

Hned na zahájení NVISION 2008 oznámil zástupce nVidie, že se společnost vůbec neobává příchodu procesorů, které v sobě budou zahrnovat integrované grafické jádro. AMD a Intel prý přijdou s něčím, co bude v době uvedení zastaralé. nVidia tak vsází na ray-tracing technologie nasazené ve hrách a oživit chce také zašlou slávu 3D brýlí. Naopak šéf nVidie popřel, že by nVidia vyvíjela jakékoliv snahy o výrobu vlastních procesorů a ani do budoucna s tím nelze počítat.

nVidia NVISION 2008

Hlavní myšlenkou nVidie je očividně snaha zkombinovat především vlastní herní technologie do nových herních systémů. Výjimku v tomto ohledu tvoří snad jen výrobce displejů Viewsonic, který s nVidií nyní úzce spolupracuje. Právě zásluhou jeho laboratoří se totiž podařilo vytvořit profesionální herní displej, který bude mít obnovovací frekvenci 120Hz. nVidia se tohoto úspěchu ihned chytila a hodlá vyrábět vlastní 3D brýle, které prý již konečně nebudou likvidovat hráčům zrak.

120Hz herní displej od Viewsonic

Narozdíl od historie, tentokrát bude vše podpořeno grafikami zapojenými v SLI. nVidia pracuje na enginu, který by přímo umožňoval stereoskopický ray-tracing. Zástupci společnosti se navíc nechali slyšet, že čím více skutečných rozměrů od grafiky požadujeme, tím budeme potřebovat více grafických jader.

Prezentace nVidie (zrcadlení objektů)

Realitu ve hrách bude navíc dotvářet konečně i funkční podpora pro počítání fyziky – PhysX. nVidia úzce spolupracuje s vývojáři her a tak bychom se ještě do Vánoc měli dočkat 25 herních titulů, které budou PhysX využívat. Možnosti jednotlivých grafických karet při práci s PhysX budou přitom zcela záviset na jejich výpočetním výkonu a počtu grafických jader. Jako příklad nVidia uvádí skutečnost, že GeForce 9800GX2 dokáže počítat fyziku kupříkladu pro 100 objektů. GeForce 8800GT dokáže totéž, ovšem jen pro 50 stejných objektů.

Využití PhysX ve hrách

Hry budou tedy v příštím roce opět o něco reálnější, ale nároky na hardware mohou stoupat naprosto enormně. Bude určitě zajímavé sledovat, jak si s grafickou přesilou poradí Intel. Ten totiž chce v budoucnu stejně jako AMD vsadit na větší počet univerzálních jader a současného strašáka – virtualizaci.

Skutečná GeForce 9800GX2 v počítači

Ve velkém počtu relativně jednoduchých jader je totiž ukryt obrovský výpočetní potenciál a pokud by se jej podařilo využít, klasické grafické karty by naprosto ztratily smysl. nVidii ale dostatečně uklidňuje skutečnost, že se to nikdy v historii nepodařilo a většina obdobných projektů skončila mnohem dříve, než se mohla dočkat komerčního úspěchu. Situace nVidie však také není bez kazu. Tiskové středisko nVidie se několik týdnů vyhýbá dotazům na další vývoj čipsetů. To nahrává spekulacím, že s výrobou celých čipsetů do budoucna přestala nVidia počítat.

Výkonný herní notebook za zajímavou cenu
V průběhu září se na náš trh dostane cenově velmi zajímavý notebook od společnosti Asus. S cenou jen mírně přesahující 25 tisíc korun nabídne jednu z posledních grafických karet nVidie, přetaktovatelný procesor, velkou operační paměť a možnost zapojení dvou pevný disků do RAID. V nabídkách ho brzy najdeme pod označením Asus G50V-A1.

Nový notebook je určen opravdu výhradně pro hráče, čemuž odpovídá hned v základní verzi použité Core 2 Duo T9400. Tento procesor rozhodně nepatří k nejúspornějším a jeho jádra pracují se vcelku vysokým taktem 2,53GHz. Takt jader je ale pohyblivý a lze jej řídit pomocí aktivace tzv. Turbo módů. Asus umožnil v zásadě tři základní režimy práce procesoru, kdy základem je "Standard Mode", optimálnímu výkonu odpovídá "Turbo Mode" a úplné maximum vyždímáte z procesoru za pomoci režimu "Turbo Extreme".

Asus G50V-A1

Zatímco první dva režimy v zásadě stanovují jen to, zda má procesor využívat šetřící technologie (především Intel Speed Step – snížení frekvence), poslední z režimů pracuje odlišně. Ihned po jeho aktivaci dojde k přetaktování procesoru a navýšení frekvence by mělo odpovídat prostředí, v jakém je notebook používán. Podle prvních informací není problematické přetaktování o cca 200MHz. Volba režimu procesoru se navíc ovládá přímo pomocí multimediálních tlačítek pod displejem. Ta nejsou pouze softwarová a tak budou fungovat i s jinými operačními systémy než Windows.

Asus G50V-A1

Ačkoliv nese Asus G50V-A1 logo Intel Centrino 2, není zcela navržen podle jeho specifikací. V notebooku především nenajdeme dražší paměti DDR3 a tento krok je na výsledné ceně zřejmý. Operační paměti rozhodně nebude nedostatek, protože všechny notebooky budou z výroby osazeny 4GB RAM. Intel navíc původně plánoval pro Centrino 2 nasazení vlastních integrovaných grafických adaptérů. Pro pomalá grafická jádra však není v herním počítači místo a tak se v základní verzi objeví rozumná varianta GeForce 9700M.

Dedikovaná grafika v podobě GeForce 9700M GT je založena na grafickém  jádru G96 a poskytuje výkon odpovídající přibližné 6500 bodů v 3DMark06. Jedná se vlastně o cenově nejdostupnější 512MB herní grafiku, která vychází z poslední mobilní řady nVidie. Z celé řady má nejvyšší pracovní kmitočty (jádro: 625MHz; paměti: 1550MHz), ale výkon poněkud upadá na malém počtu shader jednotek a úzké paměťové sběrnici. Přesto se s ní dá hrát většina současných herních titulů v nativním rozlišení displeje notebooku a to 1680x1050 pixelů. Problém by neměl být ani při použití rozlišení nižšího, jelikož standard WSXGA+ je na displeji s úhlopříčkou 15,4“ téměř zbytečný.

Asus G50V-A1

Ve velkém stylu pak přichází Asus i s ostatním vybavením notebooku. V základní verzi bude celkem 500GB úložného prostoru, rozmístěného na dvou 250GB pevných discích. SSD disky se pro nízkou cenu do G50V-A1 z pochopitelných důvodů osazovat nebudou. Komunikační schopnosti pak zcela kopírují trendy Centrino 2 a tak je přítomno WiFi, BlueTooth a gigabitový ethernet.

Asus G50V-A1

Při ovládání her určitě potěší téměř plnohodnotná klávesnice s numerickou částí. Slabší bude bohužel dodávaná šestičlánková baterie. Asus si je tentokrát dobře vědom, že touchpad notebooku nebude nikomu stačit. Přímo v balení naleznete tak kromě notebooku i herní myš pro nenáročné.


Zdroje: AMD, Asustek, Fudzilla, Hardspell, HKEPC, Intel, nVidia, The Inquirer & Viewsonic

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.