Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Lákavý pohled na hry budoucnosti v DX11

aktualizováno 
DirectX 11 - kouzlo reality ve hrách na plno? >> Vše o rychlejší komunikaci s USB 3.0 >> Procesory Athlon X4 a Phenom II v přípravě

Nová kouzla v DirectX 11

Lákavý pohled na hry budoucnosti v DirectX11
V polovině tohoto týdne se na internetu objevily vcelku zajímavé screenshoty pořízené v grafickém enginu založeném na používání připravovaných DirectX 11. O rychlosti práce grafiky pod novým urychlovacím prostředí statické fotografie sice mnoho nenapoví, nicméně lze si udělat alespoň částečný obrázek o tom, jaké grafické triky na nás Microsoft a výrobci grafických karet tentokrát chystají. Microsoft jako vždy slibuje realističtější zážitek z her, což přirozeně nepotěší hráče, kteří si myslí, že hra je hrou jen pokud nemá s realitou nic společného. První obrázky však uchvátí zřejmě každého.

Plastické textury v DirectX 11

Microsoft zprvu poskytl screenshoty patrně jen několika renomovaným serverům, které s ním úzce spolupracují. Odtud se ale bez větších problémů rozšířily po internetu a podívat se na ně můžeme tedy i my. Rozdílná situace naštěstí panuje v oblasti programování, kde se začíná pomalu rýsovat základ prostředků, které budou v DirectX 11 používány.

Voda - klasická ukázka

Přímo z rozpracovaného manuálu pro programátory se tak můžeme dozvědět o čtyřech novinkách v DirectX 11. Těmi budou technologie nazvané Dynamic Shader Linking, HDR Tone Maping, Multithreaded-Rendering a Subdivision Surfaces. Co se však pod těmito názvy ukrývá?

Šíření světla poloprůhlednými předměty

Scenérie zobrazené pod DirectX 11 tak budou oproti současnosti lépe vystihovat především zobrazení povrchů materiálů. Na detailnější vykreslení se budou podílet textury ve vyšším rozlišení, které nyní budou měnit barevný odstín přesněji podle světla, které na ně dopadá. S větší přesností bude brán nyní důraz i na chování těles v prostoru, textury by měly být plastičtější.

HDR textury s věrnými odlesky

Při pohledu na první fotografie se samozřejmě začínají množit i otázky ohledně požadavků na hardware pro hraní her pod DirectX 11. Na tento problém mají alespoň z části odpovědět vylepšené technologie vícevláknového renderingu, tedy zpracování každého snímku obrazu ve zcela nezávislých částech. Ke slovu se tak dostane opět o něco lepší využívání technologií SLI a CrossFire.

Ke zveřejněným screenshotům se sluší samozřejmě také dodat, že nemusí odrážet skutečnou podobu budoucích počítačových her. Jednak mohou DX11 přinést ještě další vylepšení, zároveň by to ale nebylo poprvé, co jsou vybrány scenérie čistě účelově. První pokusy s DX11, které lze označit za opravdu nezávislé, totiž vypadají poněkud hůře.


Vše o rychlejší komunikaci s USB 3.0
Myšlenka vylepšit současný standard USB 2.0 se zrodila krátce po jeho uvedení, již někdy v průběhu roku 2001. Mnozí vývojáři totiž dnes prakticky nejrozšířenějšímu komunikačnímu rozhraní z počátku nevěštili právě nejoslnivější budoucnost. Práce s USB 2.0 na tehdejší poměry výrazně zatěžovala procesor, který se i dnes v době nejmodernějších čipsetů musí z části podílet na datových přenosech prostřednictvím tohoto komunikačního rozhraní. Výsledkem však byla tehdy jen těžko představitelná teoretická rychlost přenosu 480Mb/s a kdo se chtěl vyhnout neduhu se zatížením procesoru, mohl bez větších problémů používat alternativní připojení prostřednictvím FireWire.

P6T Deluxe (konektory)

Přenosová rychlost 480Mb/s je v oblasti přesunů uživatelských dat poměrně vysoká i dnes. Je tedy vůbec nějaký důvod pro přechod na další generaci? Výrobci si myslí, že ano a kromě snahy přinutit uživatele k bezdůvodné koupi hardwaru s logem „USB 3.0 ready“ předkládají i několik zcela opodstatněných argumentů.

Reálná přenosová rychlost USB 2.0 totiž k teoretické hodnotě 480Mb/s nikdy nedosahovala. Na vině je především nepřesné dodržování původně stanoveného standardu a nadnesenost teoretické rychlosti, kterou není při skutečných podmínkách vůbec možné dosáhnout. Hned od počátku totiž přišli někteří výrobci na to, že je možné „podvádět“, ušetřit na součástkách a propojovacích kabelech. Touto kombinací tak vznikají levná zařízení, která se hlásí ke standardu USB 2.0, ale jejich rychlost je stěží desetinná. Takovéto praktiky jsou stále zažitou praxí a výsledná rychlost silně omezuje možnosti externích zařízení, v současnosti především SSD disků a multimediálních zařízení pracující s vysokými rozlišeními.

OCZ SSD 64GB

Právě z těchto důvodů se tak má objevit standard USB 3.0. Třetí generace přijde s mnohem pevnější normou a alespoň částečně by měla zamezit podobným kličkám výrobců, jaké jsou dnes používány u USB 2.0. Na první pohled totiž bude možné rozlišit USB kabely a konektory určené pro konkrétní generaci. USB 3.0 se bude od USB 2.0 lišit vyšším počtem vodičů, konektory budou stejného tvaru, ale přibudou vnitřní vývody.

Teoretická rychlost USB 3.0 byla stanovena na 5Gb/s a je opět jasné, že se jedná o nadnesené teoretické hodnoty (k přenosu by musela být použita optická vlákna). V praxi bude USB 3.0 rozhodně nejméně dvakrát rychlejší v porovnání k USB 2.0. Data budou totiž přenášena ve více diferenciálních kanálech (tzn. že dvě komunikační linky lze využít na reprezentaci hned čtyř datových hodnot v jednom kroku) a také se zvýší samotná frekvence, na které budou zařízení komunikovat.

USB 3.0

Podstatnou změnou bude také napájení, které USB 3.0 poskytne. K základním deskám můžeme dnes bez větších obav připojit zařízení bez vlastního napájení se spotřebou energie do 2,5Wattů (je třeba použít většinou více konektorů). To bohužel nestačí pro napájení externích pevných disků a dalších náročnějších zařízení. U USB 3.0 by měla být situace lepší. Kvalitnější provedení totiž umožní odběr až 5W na každý konektor. Pro magnetické pevné disky to však stále nemusí stačit.

USB 3.0 rise karta

USB 3.0 tak bude určitě zajímavým přínosem. Pozitivní dojmy tak mohou pokazit už jen dvě věci. Ačkoliv je standard pevně stanoven, ještě nějakou dobu potrvá než se výrobci začnou opravdu soustředit na vývoj zařízení pro toto rozhraní a také je zde stále neopomenutelný fakt, že rychlejší USB bude více zatěžovat při své práci procesor. Ty nejčernější odhady zatím hovoří o počátku komerčního využití v první polovině roku 2010. Intel by chtěl vybavit své základní desky USB 3.0 ale o něco dříve a tak je možné, že tímto krokem přiláká i další výrobce.


Athlon X4, druhá generace Phenomů a další procesory AMD
Zajímavé novinky odhalil nový materiál společnosti AMD, který se zabývá podstatnými parametry plánovaných procesorů pro uvedení v brzké době. Vyšlo z něj tak najevo, že původně plánované takřka zvrhlé označování 45nm procesorů Phenom čísly od 20000 výše byl jen mýtus. Ve skutečnosti chce AMD začít označovat tuto řadu procesorů jako Phenom II a značení modelů se více přiblíží pořádkům, které mezi své procesory zavádí nyní Intel.

PEREX procesory

Spíše než se značením to ale bude o něco horší s dostupností procesorů. První dva 45nm Pehnomy II X4 postavené na jádrech Deneb bude totiž možné zakoupit až v lednu a i v tomto období se nebude stále jednat o plnohodnotné procesory řady AM3. Obsahovat tak budou pouze řadič pamětí pro moduly DDR2, což naprosto degraduje vyhlídky na nějaké budoucí využití. To by se mělo ale projevit v jejich ceně. Jednat se bude o Phenom II X4 s kódem 940 a 920. První z nich poběží na 3GHz a bude mít jednu ve své podstatě naprosto skvělou vlastnost, totiž odemčený násobič. AMD doufá, že se overclockerům podaří dostat pracovní frekvence tohoto procesor stabilně přes 4GHz pouze za použití silnějšího ventilátorového chlazení. Starší řadič by měl navíc snést horší pracovní podmínky, než čerstvě vyvinutá varianta s podporou DDR3. Model 920 nebude zase tak výjimečný a bude se jednat o standardní Phenom X4 na 2,8GHz, pouze s vylepšenou architekturou.

V únoru pak již budou následovat v rychlém sledu plnokrevné procesory řady AM3, kterých bude celkem šest. Základ budou tak tvořit čtyři cenově odstupňovaná čtyřjádra a dva tříjádrové procesory. Pracovní frekvence zatím budou začínat na poměrně běžných 2,5GHz a současně s cenou porostou až na 2,8GHz. Rychlejší z tříjader taktované na 2,8GHz bude mít opět odemčený násobič, ovšem v kombinaci s řadičem DDR3 nelze jeho možnosti dost dobře předvídat. Všechny procesory postavené na jádru Deneb budou vybaveny 0,5MB vyrovnávací paměti druhé úrovně na každé jádro a slušnou 6MB třetí úrovní.

Phenom X4 9950 BE

Kromě druhé řady Phenomů se počítá také se zachováním vývoje řady Athlon. Tato řada sice nedostane onu pomyslnou dvojku, i zde se však budou dít věci doposud nevídané. Zřejmé největším šokem je plánované uvedení Athlonu X4, které by opravdu čekal málokdo. Rozdělení řad na Phenomy a Athlony ale rozhodně neztratí smysl. Athlony budou především stále levnější a to se odrazí i na absenci třetí úrovně vyrovnávací paměti u všech modelů.

Velkou otázkou navíc zůstává, co AMD udělá v Athlonech s řadičem operačních paměti. Naplánované procesory totiž AMD uvádí jako plnohodnotné AM3, nicméně informace stále hovoří o zachování řadiče pamětí DDR2. Vyjma ojedinělého procesoru Athlon X4 taktovaného na 2,7GHz, se mají v únoru také objevit Athlony X3 postavené na jádrech Rana a o mnoho později nová dvoujádra postavená na jádrech Regor.

klasický Athlon64 X2

O tom, za kolik si budeme moci ten který procesor koupit, se u AMD zatím příliš nemluví. Přechod na novou technologii není nikdy zpočátku levný a tak v případě procesorů s odemčeným násobičem budeme muset šáhnout hluboko do peněženky. Díky propracovanému marketingu navíc neplatí, že by se dalo při koupi procesoru s odemčeným násobičem nějak výrazně ušetřit. Odemčeny budou totiž nejvyšší modely z řady a AMD si tak pojistila, že overclockeři z nich dostanou opravdové maximum.


Zdroje: AMD, Dailytech, Digitimes, Hardspell, HKEPC, Microsft, TG Daily, The Inquirer, VR-Zone & ZD Net

Autor:


Témata: Normy, vyhlídka, Intel


Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.