Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Larrabee není mrtvé, pro hráče ale nebude

aktualizováno 
Intel připravuje 50jádrového hybrida procesoru a grafické karty. GeForce GTX 465 v prodeji už příští týden. Corsair představuje zdroje s maximální efektivitou.

Intel 22nm technologie

Larrabee není mrtvé, pro hráče ale nebude
O projektu, který si kladl za cíl přinést do počítačů procesor s až neuvěřitelným počtem jednoduchých jader, jsme slyšeli naposled už hodně dávno. Architekturu procesorů, která by měla toto umožnit, nazývá Intel Larrabee a celkově to již vypadalo, že nad ní zlomil hůl. Tento týden ale tiskové centrum Intelu náhle otočilo a vypadá to, že se Larrabee bude skutečně vyrábět.

Navzdory jednoduché architektuře, na které má být budoucí procesor založen, míří Intel vcelku vysoko. Larrabee má být totiž určeno pro výkonné servery, o herních počítačích se už v současnosti bohužel tolik nemluví. Intel do vývoje nově sype velké sumy peněz, ovšem projekt se potýká s jinými problémy.

HPC

Za největší zpoždění Larrabee může integrovaná grafika, kterou samo Larrabee možná ani neponese. Drtivá většina pracovníků, která na super jádrovém procesoru pracovala, byla totiž odvelena na vývoj nové generace grafického jádra. Ačkoliv to Intel přímo nepřizná, zoufale potřebuje zvýšit výkon grafických jader integrovaných na procesory.

Lehké není ani definovat to, co Larrabee vlastně bude. Původní myšlenka totiž hovořila o čipu, jehož jádra jsou univerzální a dokážou nativně zpracovávat jak výpočty určené procesor, tak i pro grafiku. Od té doby se ale hodně změnilo a Intel zrušil už dvě generace vývoje. Z oficiálních materiálů se nyní dozvíme, že Larrabee bude hodně zaměřeno na rendering a svým způsobem práce se začíná více podobat grafice než procesoru.

Intel MIC

Pokud se čip založený na Larrabee začne vyrábět do konce příštího roku, můžeme si být zcela jistí tím, že jej neponese žádná z grafických karet. V tomto časovém výhledu totiž Intel nemá vydání dedikované grafiky v plánu. Důležitou vlastností Larrabee je kompatibilita s architekturou procesorů x86. O žádném 64bitovém rozšíření se zatím nemluví.

Poslední informace hovoří o zřejmě jediném reálném závěru. Po rychlém přechodu na 22nm výrobu čipů by se měly objevit 50jádrové procesory. Ty budou určeny výhradně pro náročné aplikace HPC, tedy opět pro servery. Larrabee by se pak mělo stát součástí větší platformy, kterou Intel nazývá jako MIC. Počítá se s taktem kolem 1,2GHz a každé z 50 jader by mělo být schopno zpracovávat až čtyři vlákna "současně".

Intel MIC

Paměť architektury MIC bude řešena ve třech úrovních. Klasická L1 bude zanedbatelná, ale v L2 už nalezneme 8MB cache. Druhá úroveň je pro všechna jádra společná. Třetí úroveň již není přímo vyrovnávací paměť. Namísto ní bude čip přistupovat až k 2GB paměti. Tím nejzajímavějším je asi skutečnost, že tato paměť má být dle Intelu typu GDDR5.

Důsledek je pak zřejmý. Hráči zůstanou i nadále odkázáni na procesory Core i7 s počtem jader, který možná brzy dosáhne osmi. V zásadě není žádný důvod, proč se na Intel kvůli zrušení herního Larrabee zlobit. Tyto procesory totiž budou vsázet na masivní paralelní zpracování dat.

Většina současných her je připravena pro běh na procesoru s větším počtem jader než jedno, 50 je ale opravdu moc. Nejen lenost programátorů tak způsobuje, že čtyř a více jádrové procesory budou i nadále nejistou investicí. Za zastavením projektu Larrabee pro hráče byla v neposlední řadě také vysoká spotřeba a výrobní cena.


GeForce GTX 465 v prodeji už příští týden
Od příštího týdne bychom měli mít možnost zakoupit levnější kartu od nVidie, která podporuje DirectX 11. Navzdory škrtům bude nová grafika prodávat velmi slušný výkon a tak nemůžeme očekávat, že by byla právě levná. Reálné odhady hovoří zhruba o 5500Kč. I tak je ale GeForce GTX 465 možná kartou, na kterou mnozí hráči čekali.

GeForce GTX 465

GeForce GTX 465 je v pořadí čtvrtou grafickou kartou s logem nVidia, která nebude mít problém s hrami využívající akceleraci DirectX 11. Předcházely jí GeForce GTX 480 a GTX 470, které měly pro někoho mohou být pro někoho až příliš drahé. Čerstvě se začala vyskytovat také notebooková GeForce GTX 480M.

Sluší se určitě poznamenat, že nová grafika technologicky nikam nepokročila. Její spotřeba ale díky omezenější architektuře míří zpět k přijatelným hodnotám, což v kombinaci s nižší pořizovací cenou lze vnímat pozitivně. GTX 465 je založena na jádru GF100, které má v dané konfiguraci spotřebu maximálně 200Wattů. A co tedy Geforce GTX 465 nabízí?

GeForce GTX 465

nVidia hráčům na GTX 465 nabízí architekturu s 352 shader procesory. Jejich standardní taktovací frekvence je stanovena na 1215MHz. Ani jádro neběží na nízké frekvenci a nabízí 607MHz. Karta používá užší paměťovou sběrnici, která má 256bitů. Samozřejmostí jsou paměti typu GDDR5, které mají takt 1603MHz (efektivně).

Gigabyte GeForce GTX 465

Brzké dodávky karet GeForce GTX 465 již potvrdily společnosti jako Asus, Gigabyte, Gainward, Point of View nebo například EVGA. Původně se čekalo, že ve většině případů výrobci přesně okopírují sériovou kartu nVidie, ale najdou se zde naštěstí zajímavé výjimky. EVGA tudíž nabídne GTX 465 v rámci edice SuperClock. Zvýšení frekvence zde ale nemá valného významu a tak je spíše kosmetického charakteru.

GeForce GTX 465

Gigabyte bude na zdánlivě méně high-endové kartě nabízet zajímavé nereferenční chlazení. Konstrukce zahrnuje kromě pasivu s měděným jádrem dvojici aktivních ventilátorů a čtyři heatpipe. Toto chlazení můžeme znát z Radeonů, kde jej Gigabyte nabízel na kartách HD 5850. Určitě tedy bude z čeho vybírat.


Corsair představuje zdroje s maximální efektivitou
Tři nové zdroje nanejvýš vhodné pro herní počítače připravili pro vypuštění do obchodů ve společnosti Corsair. Světoznámý výrobce operačních pamětí je známý tím, že čas od času věnuje své úsilí i vývoji zdrojů. Většina jeho výrobků je opravdu kvalitní a ani tyto tři nové kousky nebudou žádnou výjimkou.

Corsair zařadil nové zdroje do řady Professional Series Gold a bude je nabízet pod označením AX750, AX850 a AX1200. Soudě podle jména lze odhadnout jejich výkon, který je od 750Wattů do 1200Wattů. Zdroje jsou hodně zaměřeny na účinnost, která je výrazně vyšší, než u konkurence. Odpovídat tomu bude však výsledná cena.

AX750

Všechny tři zdroje jsou navrženy tak, aby umožnily budoucímu majiteli vyvést jen ty konektory, které aktuálně potřebuje. Dostupná je celá řada konektorů pro přídavné napájení a neměl by být problém ani se zapojením čtyř grafických karet do SLI nebo CrossFire. Pro klasický herní počítač vybavený čtyřjádrovým procesorem a jedinou grafikou je nejvyšší 1200Wattový model ale zbytečný.

Všechny zdroje série AX ponesou certifikát 80 Gold Plus, nicméně Corsair u nich garantuje účinnost přes 90%. Může za to inteligentní řízení spotřeby, které by si mělo poradit i s nárůstem teploty do 50°C. Po dosažení této hranice to ale půjde s efektivitou napájení skopce.

Na zdrojích nenalezneme žádná zkrášlovadla, prodávat se bude výhradně černé provedení standardní rozměrů ATX. U všech modelů je osazen v horizontální poloze 80mm ventilátor. Zatím bohužel není jasné, kdy přesně by se měly zdroje na trhu objevit. První odhady hovoří o ceně od 3400Kč do zhruba 6800Kč za 1200W model.


Zdroje: Corsair, Dailytech, Digit-life, Fudzilla, HardSpell, HKEPC, Intel, TG Daily, Xbitlabs & ZD Net

Autor:


Témata: Intel

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz