HW News: Monitor na USB

  12:00aktualizováno  20. června 8:59
Samsung přináší první monitor připojitelný přes USB *** herní grafika v podání Intelu se blíží *** Gigabyte i-Ram nejrychlejší pevný disk *** Fujitsu má 45nm

hwnews210607Monitor na USB již brzy
To, že možnosti nejuniverzálnějšího připojení na světě jsou takřka neomezené, není třeba příliš připomínat. Po nejrůznějších výstřelcích jako jsou například rychlovarné konvice a chladničky, nyní přichází i něco zcela seriózního - monitor. První monitory, které používaly rozhraní USB jsou již minulostí. USB port totiž využívaly jen jako switch, který byl vyveden na předním panelu. První monitor, kterému opravdu stačí jako jediné připojení k počítači USB port, má na svědomí společnost Samsung. Monitor patří do úspěšné řady SyncMaster a nese označení 940UX. A jak takový monitor vlastně funguje? Při vývoji tohoto monitoru musel Samsung překonat hned několik obtíží. V zásadě existují dvě možnosti práce s obrazem. Buďto se vytvoří celý obraz již v počítači a je přenesen do monitoru nebo jsou z počítače odeslána data a obraz je vytvořen v monitoru podobným způsobem, jako by ho zpracovala grafická karta. Samsung se ale nevydal ani jedním z těchto směrů. Zkombinován je totiž obraz vytvořený grafickou kartou v počítači, který je dále zpracován vnitřními obvody monitoru.

Samsung Velkou bariérou je ovšem maximální rychlost USB 2.0, kde se maximální datový tok blíží k 480Mb/s. Takovýto datový tok by v nezkomprimovaném formátu dokázal přenést jen rozlišení 640x480 pixelů při 60Hz. Na trhu se však nedávno objevily dva převratné čipy, které dokáží zakódovat obraz pomocí neztrátových formátů. Vyrábí je Display Link a v nejvyšší verzi dokáží přenést pomocí 480Mb/s připojení obraz o rozlišení 1600x1200 pixelů. O formátech, kterými je obraz přenášen společnost bohužel mlčí. Odborníci potvrdili, že žádný z formátů MPEG to není. MPEG je totiž dobrý formát pouze na zpracování filmů. Z grafického prostředí Windows, které využívá velké množství ostrých linií, by vznikla rozmazaná koláž. Samsung si s tímto problémem poradil očividně velmi dobře. Monitor se ve Windows hlásí jako další grafická karta, přičemž ho lze samozřejmě použít i jako jedinou grafiku v počítači. Z technologického hlediska splňuje SyncMaster 940UX ve všech ohledech požadavky na použitelný monitor. Na hraní mu však stále cosi chybí. S 19" úhlopříčkou, rozlišením 1280x1024 pixelů a kontrastem 1000:1 by se jistě spokojit dalo. Nad kvalitou TFT displeje však stále visí několik otazníků. Highendu rozhodně neodpovídají pozorovací úhly 160° a kritice se nevyhne zřejmě ani 5ms odezva. Vzhledem k efektivnosti přenosu obrazu přes USB je zde vyšší odezva pochopitelná. Menší pozorovací úhel však nikoliv.

Intel krůček od herní grafikyIntel X3000
Jako vtip ze špatného filmu vypadá dvojice nových grafik Intelu. Společnost hodlá do konce letošního roku představit plnohodnotnou herní kartu s velmi přístupnou cenou pro každého. První výsledky této snahy přicházejí právě nyní. Poté co AMD přestala označovat grafiky Radeon zkratkou X1000, využil Intel nezaregistrovaných názvů v této řade a přináší dvojici integrovaných grafik Intel X3000 a Intel X3100. Označuje je jako základní herní grafiky. Ty mají opravdu zajímavá zlepšení oproti běžným integrovaným grafickým čipům Intel. Jako první totiž podporují hardwarové zpracování světla (T&L). Pokud se ovšem podíváme na karty podrobněji, ukáží se skutečné současné možnosti Intelu. Jak X3000 tak i X3100 je založena na čipu Intel GMA965, přičemž u X3100 je přibrán přídomek express. Vybavenost grafik by měla být přibližně shodná. Prozatím hovoří Intel o práci čipu na 400MHz a maximální podpoře 256MB paměti. Využívání operační paměti pro grafiku začíná být čím dál tím výhodnější. Nové rychlé paměťové moduly pracují na 800MHz a právě na takto vybavené notebooky se bude Intel soustřeďovat.

Zatím co předchozí čipy zpracovávaly herní technologie převážně softwarově, GMA965 dohání konkurenci. Intelu počítá s podporou DirectX 10, Shader modelu ve verzi 4. K zvýšení výkonu až o 15 procent má pomoci rozšířená sběrnice jednotky pro práci s plovoucí čárkou, která bude nově 32 bitová. Po stránce vybavenosti Intel tedy skutečně dospěl ke slabšímu průměru. Snaha Intelu  posílit pozici se svými grafikami na trhu je dobře vidět i na horečném vývoji ovladačů. Intel oznámil, že se mu podařilo vyřešit problémy s podporou herních titulů jako je Obvilion, Battlefield 2 nebo Call of Duty 2. Oblíbené, leč ne právě poslední, hry si tedy na Intelovské grafice zahrajeme. Na trhu se grafiky objeví v srpnu. Přesnou cenu Intel odmítl sdělit, nicméně neoficiálně se hovoří o částce jemně převyšující 100 dolarů. Za takovouto cenu má grafika reálnou šanci na úspěch. Důležité však bude, jak dokáže držet vývoj Intelu krok s konkurencí i do budoucnosti.

Gigabyte i-Ram - Být nejrychlejší
Stále častěji slyšíme o nových SSD pevných discích, které by měly nahradit současné disky s magnetickým záznamem dat. Neznamená to však jedinou možnou cestu po které se lze při honbě za nejvyššími výkony vydat. Příkladem toho může být dlouholetý projekt Gigabytu pojmenovaný i-Ram. Jedná se vlastně o modul, který se tváří jako podivuhodná karta určená do slotu PCI. Jaké je však podivení, když se po správném zapojení přihlásí v operačním systému pod názvem "Jednotka pevných disků SATA". Samotná karta je nepoužitelná. Jsou na ní totiž integrovány sloty pro 184 pinové paměti DDR, které je nutné nejdříve osadit. Podle velikosti osazených paměťových modulů se přímo odvíjí kapacita tohoto SATA disku. Teoretická rychlost přenosů SATA, která se pohybuje okolo 1,5Gb/s, se náhle stává skutečností. Celkově je možné používat až čtyři moduly po kapacitách 4GB.

Gigabyte i-Ram 

Gigabyte i-RAM

Paměti nemusejí být určeny pro stejnou sběrnici a dokonce mohou mít i rozdílné rychlosti. Nevýhodou tohoto řešení oproti magnetickému pevnému disku je závislost na přísunu elektrické energie. RAM paměti jsou totiž dynamické, což znamená, že je potřeba veškerá data v nich uložená neustále obnovovat, jinak by došlo k jejich ztrátě. K tomu zde slouží poměrně velká baterie o kapacitě 1600mAh, která může kartu zálohovat po dobu od 4 do 16 hodin. Rozdíl ve spotřebě je značný kvůli rozdílnému počtu modulů. Baterie se nabíjí za provozu počítače a její stav indikují čtyři diody vyvedené na zadní panel karty. Provoz na baterii je však spíše rezervou, jelikož se předpokládá, že jsou všechna potřebná data načtena na kartu při spuštění počítače a při vypnutí opět uložena. Gigabyte navrhuje využití karty jako velkého a rychlého oddílu mezipaměti (tzv. SWAP). Pokud ale vezmeme v potaz, jak SWAP funguje, je lepší pořídit samostatné paměťové moduly. Obdobné karty se objevily v historii již několikrát a stejně jak rychle přišly, tak také odešly.

 

Letem světem:

appleicoApple oznámil drobné změny ve vybavení chytrého telefonu iPhone. Došlo k výměně baterie za lepší a také povrch telefonu se změnil. Baterie nyní udrží telefon v provozu po 8 hodin telefonování a 24 hodin poslouchání hudby. Apple tvrdí, že se jedná o smartphone s nejdelší možnou dobou hovoru vůbec. Není to však pravda, protože existuje řada komunikátorů Nokia s obdobnou délkou hovoru. S přehledem však u nás vede Sony Erricsson P990i, který poskytuje 9 hodin nepřetržitého hovoru. iPhone bude mít také odlišný povrch, vyrobený z tvrzeného skla.

FujitsuSpolečnost Fujitsu oznámila, že se jí podařilo vyvinout vlastní 45nm výrobní linku. Novou technologii chce společnost využít především k výrobě méně energeticky náročných čipů určených do notebooků a mobilních telefonů. První 45nm čipy Fujitsu by se měly objevit v polovině příštího roku.

Zdroje: Apple, CDRinfo, Dailytech, Digitimes, Gigabyte, Samsung The Inquirer & VR-Zone

Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Další z rubriky

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

KOMENTÁŘ: Velkolepý ceremoniál Game Awards odstartuje ankety o Hře roku

Josef Fares na předávání The Game Awards

Ceny Game Awards platí spolu s anketami D.I.C.E. a GDC za nejprestižnější hlasování o nejlepších hrách roku....

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Najdete na iDNES.cz