Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Mýtus jménem GeForce GTX 580

aktualizováno 
Boj o pozici nejrychlejší grafické karty se stupňuje. Má nVidia šanci přijít se zázračnou novinkou? Řešení pro USB 3.0 z USRobotics. První herní klávesnice s úpravou tuhosti tlačítek

nVidia Fermi - koncepční studie

Mýtus jménem GeForce GTX 580
S tím jak vrcholí přípravy na vypuštění nové generace karet Radeon HD 6000 do obchodů, se začínají ozývat i hlasy z konkurenční nVidie. Pozice společnosti vyrábějící nejrychlejší herní grafiku se může rychle vystřídat. AMD má v plánu GeForce GTX 480 co do výkonu porazit a nVidia si to v žádném případě nechce nechat líbit. Řešením má být nová grafická karta označovaná jak GeForce GTX 580.

nVidia 3DTV Play software

Situace se tentokrát nemá tak, že by nVidia příchod GTX 580 ohlásila v nějakém marketingovém plánu. Podle dostupných informací její zástupci kontaktovali některé renomované zahraniční servery a jejich redaktorům důvěrně sdělili, že se karta chytá na období letošního listopadu nebo prosince. To je skutečně možné a podobný krok je logický. Přesto je třeba dívat se na nabízené informace s velkou rezervou.

Redaktoři všech oslovených serverů se shodli na tom, že GeForce GTX 580 bude. Shoda panuje ještě v období, kdy by se měla objevit. Zdroje ale nejsou rozhodně za jedno v tom, co by měla karta nabídnout. Podle "zaručených" informací má být na GTX 580 použito jádro GF110 s 512bitovou paměťovou sběrnicí. Pokud by se tato vize vyplnila, karta by měla dostat 2GB paměti GDDR5.

GeForce GTX 480 - 512 shaderů

Světlé zítřky s novým GPU nás zatím ale nečekají. Faktem je, že nVidia je i nadále odkázána na výrobu grafických jader na 40nm technologii. Zde 512bitovou paměťovou sběrnici realizovat nemůže. O jádru GF110 se mluvilo již dříve a jde spíše o nevydanou vývojovou linii původního jádra GF100, které nalezneme na GeForce GTX 480.

GeForce GTX 480

nVidia tak může skutečně s GF110 nabídnout vskutku vysoký výkon. Nebude to ale zadarmo. Bez změny výrobní technologie je třeba zvýšit počet shader procesorů (respektive je na jádře GF100 povolit). Pokud by nVidia do čipu už nijak nezasahovala, byla by výsledkem GeForce GTX 480 s 512 shader procesory. Jádro pak musí používat 384bitovou paměťovou sběrnici a může používat 64TMU.

Největším strašákem je bezesporu spotřeba. GeForce GTX 480 neměla omezený počet shader procesorů na 480 jen tak pro nic za nic. Byla to nutná daň, kdy se spotřeba dostala na 250Wattů a kartě "postačily" dva přídavné napájecí konektory (6pin+8pin) . Lze si vcelku reálně představit, že k provozu GeForce GTX 580 by pak byly potřeba dva osmipinové konektory s napájením.

GeForce GTX 480 - 512 shaderů

Pokrok v oboru grafických karet nyní rozhodně nejde tempem, které by se dalo považovat za optimální a na vyšší spotřebu karet si asi budeme muset na čas zvyknout. Proč ale nVidia nevydala GeForce GTX 580 alias 480 už dávno? Odpověď na tuto otázku dává server Expreview. Ten se už dávno dostal k vývojovému vzorku, který otestoval. Reálný rozdíl ve výkonu GTX 480 s 480 a 512 shadery byl jen necelých šest procent. nVidia tak má v současnosti o práci rozhodně postaráno.


Řešení pro USB 3.0 z USRobotics
Společnost USRobotics patřila kdysi ke slavnějším výrobcům síťových a komunikačních zařízení. Od doby, kdy ji zhruba před deseti lety koupila společnost 3Com, se její zařízení v domácnostech příliš neobjevovala. Dnes se ale vrací s celou sérií řešení, které mohou do Vašeho počítače dostat podporu USB 3.0.

Zařízení využívajících rychlé rozhraní USB 3.0 stále není mnoho a tak je nemusíme považovat za nezbytnost. Přesto kdo již rozdíl mezi maximálním datovým tokem 480MB/s a 5Gb/s vyzkoušel, asi by neměnil. Nejlevnější způsob jak dostat USB 3.0 do počítače je stále přímo při koupi základní desky. Pokud se Vám tato investice nevyplatí, zbývá jedině pořídit rozšiřující kartu.

US84000

Pod logem USRobotics se nyní objeví v prodeji dvojice rozšiřujících karet s USB 3.0. Tyto karty lze využívat jak ve stolním počítači, tak v notebooku. Jejich cena bude vcelku přijatelná, nebudou na našem trhu ale nejlevnější. USRobotics také nabízí řešení pro více zařízení. Na drtivé většině počítačů s USB 3.0 nalezneme jen dvojici těchto rozhraní a pokud chcete rychlých zařízení používat více současně, máte prostě smůlu.

Se vcelku lákavou cenou byl představen USB hub pod označením USR8400. Ten je určen maximálně pro čtveřici zařízení komunikujících podle standardu 3.0. Hub toho neumí mnoho, ale dokáže detekovat rychlost jednotlivých připojených zařízení tak, aby přenášel data do počítače co možná nejefektivněji. K počítači se připojuje fyzicky přes jeden port USB 3.0 a rychlost zařízení připojených k hubu se tudíž dělí.

US84002

Přestože hub je většinou pasivní zařízení, v případě USB 3.0 to tak úplně neplatí. Energetické nároky zde mohou být vcelku vysoké a tak lze hub posílit o přídavné napájení (klasický adaptér do el. zásuvky). Díky tomu lze z každého portu na hubu odebírat 900mA. Hub přitom může pracovat i ve zpětně kompatibilním režimu výhradně s USB 2.0. Cena se bude pohybovat kolem 500Kč.

US84001

Externí hub ve skutečnosti nedává odpověď na to, jak zařízení USB 3.0 efektivně připojit k počítači. K tomu je zapotřebí karta buďto do slotu PCI Express nebo pro notebooky dnes asi nejlépe do slotu ExpressCard. USRobotics je nabízí pod označením USR8402 (varianta PCIe 2x) a USR8401 (ExpressCard). Obě karty mají společnou především podporu dvou zařízení s USB 3.0. Prodávat se mají okolo 600Kč.


První herní klávesnice s úpravou tuhosti tlačítek
S velmi zajímavou klávesnicí přišlo závěrem minulého týdne tiskové centrum společnosti Gigabyte. V jeho vývojových laboratořích totiž vznikla herní klávesnice s upravením tuhosti jednotlivých kláves. Díky této technologii lze výrazně omezit možnost přehmatu a zpříjemnit hraní.

Klávesnici najdeme v obchodech pod názvem Aivia K8100. Podle tvrzení společnosti, které je nejspíše pravdivé, žádnou další obdobnou klávesnici zatím na trhu nenajdeme. Technologie není přitom nijak složitá a rozděluje klávesy do třech skupin tuhosti.

Genius Aivia K8100

Idea vychází z toho, že tlačítka lze rozdělit do skupin podle použitelnosti ve hrách. Například WASD, CTRL, mezerník a podobně jsou bezesporu nejpoužívanějšími. K jejich stlačení je třeba síla 70 gramů. Zbylá písmena mají 60 gramů. Pro okrajové klávesy, které jsou obvykle ovládány menší silou, jen pomocí hrany prstů, stačí síla stisku odpovídající 50gramům.

Z rozložení tuhosti vyplývají také dvě podstatné věci. Tou první je, že pořídit si tento model na dlouhé psaní textů nebude asi nejlepší nápad. Tuhost kláves bude také přímo záviset na opotřebení, přičemž životnost Gigabyte nikde neuvádí. Rozložení s tím ale nejspíše počítá, protože s opotřebením se tuhost kláves přibližně srovná.

Genius Aivia K8100

Kromě jiného podporuje klávesnice herní makra. Ta lze editovat pomocí přiloženého software. Maximálně lze zpřístupnit 25 maker. Ta jsou přístupná v pěti přepínatelných módech prostřednictvím pěti kláves. Pro ukládání maker a snazší přenášení disponuje klávesnice vestavěnou 512kB pamětí. Zde uložíte maximálně 100 předdefinovaných maker.

Komunikace mezi počítačem a klávesnicí je jištěna proti překrývání jednotlivých kláves. Především u těch pro hry běžně používaných by měl počítač rozpoznat a 20 kláves stisknutých současně. Jako malé pozlátko na závěr přidal Gigabyte na klávesnici postranní ovladač hlasitosti zvuku. Kladnou stránkou je také podsvětlení.

Genius Aivia K8100

Prozatím není úplně jasné, kdy přesně se objeví klávesnice v prodeji. Z oficiálních zdrojů se tak alespoň dozvíme doporučenou prodejní cenu, která odpovídá zhruba 1300Kč. Přestože Gigabyte zatím ukázal pouze černou variantu, má se Aivia K8100 prodávat také ve slušivé červené a žluté.


Zdroje: 3com, Dailytech, Genius, Fudzilla, Expreview, INPAI.com.cn, nVidia, TechPowerUp, The Inquirer & VR-Zone

Autor:


Témata: Notebook, software

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz