Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Nejrychlejší Radeon bude levnější

aktualizováno 
AMD přiznala porážku, zlevňuje svou nejlepší kartu >> Kapesní notebook Sony VAIO >> DirectX 11 bude reálné až v roce 2010

perexfoto - HW News

Nejrychlejší Radeon bude levnější
AMD oznámila, že se chystá plošně zlevnit svou nejvýkonnější grafickou kartu určenou pro hráče. Ceny rychlých grafických karet se tak přestávají dotýkat nedosažitelných výšin a brzy budou dostupné opravdu pro každého. Naproti tomu u nVidie takovéto kroky zatím čekat nemůžeme a tak ten kdo bude chtít ušetřit ve své peněžence a ne na výkonu počítače, bude muset volit grafické karty pouze od AMD.

Zástupci společnosti nezastírají skutečné důvody této náhlé slevy. Ještě před měsícem se totiž Radeon HD4870x2 honosil označením nejvýkonnější grafické karty v herním oboru. Její cena byla náležitě nadsazena a u nás začíná ještě nyní obvykle na 12000Kč. Dovolit si ji tedy mohl skutečně málokdo a bylo těžké uvěřit, že by nVidia mohla v krátké době přijít s něčím rychlejším. Nicméně stalo se a nVidia přišla s GeForce GTX295, tedy rychlou dvoujádrovou grafikou s podporou fyziky. Ta se nyní dostane do prodeje a očekává se, že velké množství hráčů, kteří byli původně rozhodnuti pro HD 4870x2, nakonec zakoupí právě tuto kartu (tedy pokud pomineme skalní fanoušky konkrétní značky).

HD 4870x2 - PCB se neustále zvětšuje

Snížením ceny se tak AMD snaží nalákat nové zákazníky, kteří by si za normálních okolností takto drahou grafickou kartu nekoupili. Nabídka je opravdu zajímavá, protože v konečném důsledku bude znamenat o třetinu nižší cenu Radeonu HD4870x2 vůči GeForce GTX295 v době uvedení. Takto razantní rozdíl ve výkonu však očekávat nelze.

PhysX

Rozdíl mezi výkonem, který podává ve hrách GeForce GTX295 a HD4870x2, spočívá především v technologii PhysX. Ta je využívána především pro počítání fyzikálních procesů a efektů na hardwarové úrovni, čímž jsou sníženy nároky na procesor. Grafické karty AMD touto technologií nedisponují a nedokáží v tomto ohledu nabídnout žádné dostatečně rychlé řešení. Při hraní herních titulů, které PhysX nepoužívají tak podá GeForce GTX 295 prakticky stejný výkon jako Radeon HD4870x2. Pokud hra ale umožňuje používat PhysX, je využitelný výkon nejrychlejší grafiky nVidie obvykle o polovinu vyšší.

Využití PhysX ve hrách

Doby, kdy se podpora PhysX omezovala jen na několik málo vybraných herních titulů, jsou již pryč. Přesto se ale nedá považovat podpora PhysX za standard a u mnoha her zůstane tato technologie bez využití. Pravdou také je, že s ohromným výkonem, který obě karty poskytují, není u žádného dnešního titulu problém hrát ve vyšších rozlišeních a obvykle i na nejlepší detaily. Obě grafiky nabízí velkou paměť (1,GB GTX295 a 2GB HD4870x2), čímž vzniká ohromný prostor pro ukládání textur ve vysokých rozlišeních, které mohou být v budoucnu na technologicky slabších kartách problémem.

GeForce GTX295 - referenční karta

Pokud se tedy skutečně rozhodnete pro nákup jedné z nejlepších grafických karet současnosti, rozhodně se vyplatí správné načasování. U GeForce GTX295 se očekávat nějaké výraznější slevy nedají a může být výhodné objednat si kartu předem. Někteří prodejci se totiž snaží nalákat zákazníky na slevy v případě předobjednávek. U Radeonu HD4870x2 se naopak vyplatí spíše počkat. Slevy se v ČR promítnou během dvou týdnů. Začíná se navíc hovořit o připravovaném Radeonu HD4970 a možnosti, že by v rámci vyklizení prostoru pro tuto kartu klesla cena HD4870x2 na hranici 8000Kč. To se ale stane spíše než řádové v době týdnů až za několik měsíců.

Kapesní notebook Sony VAIO
Klonů notebooků Asus Eee je v regálech obchodů již více než je zdrávo. Konkurence v tomto oboru je tvrdá a vzhledem k finanční krizi poptávka v této kategorii levných netbooků roste. Mezi výrobce netbooků nyní vstoupí i Sony se svou řadou VAIO P. Nepřinese však levný přenosný počítač a ani okoukanou konstrukci. Sony totiž přichází s velmi malým netbookem, který si troufá na Windows Vista.

Sony Vaio P

Řada VAIO P je úplnou novinkou a tak můžeme očekávat uvolnění i dalších modelů, než toho, který Sony představila na veletrhu CES2009. První VAIO mezi netbooky opravdu nenabídne výkon na hry, přesto má šanci na úspěch. Sony se totiž podařilo spojit rozměry, ergonomii, skvělou výdrž baterie a obstojný hardwarový základ.

Fyzické rozměry VAIO P jsou 24,5x12cm, přičemž svou tloušťkou v uzavřeném stavu, která odpovídá 2,3cm, se zařadí na místo nejtenčího notebooku na světě. Ani hmotnost není špatná a včetně baterie váží netbook 635 gramů. Stroj takto malých rozměrů, který by dokázal spouštět všechny aplikace určené pro PC se dnes nehledá lehko a tak nemá Sony s plánovanou cenou okolo 15 000Kč ve svém oboru prakticky žádnou konkurenci.

Sony Vaio P

Z pohledu hardware je na tom Sony VAIO P podobně jako ostatní netbooky. Základem je čipset Intelu, který je tentokrát umístěn na modifikované desce. Drobný otazník zatím visí nad používaným procesorem, který má být podle mnoha zdrojů taktován na 1,3GHz. Tato frekvence rozhodné není typická pro řadu procesorů Intel Atom a tak se v notebooku ukrývá spíše nějaká úsporná verze Celeronu.

Jako operační systém se Sony rozhodla použít Windows Vista a to ve verzích Home Basic nebo Business. Nároky systému jsou evidentní a hned v základu se v notebooku objeví 2GB operační paměti. Nejlevnější verze bude obsahovat 60GB pevný disk, pravděpodobně o rozměru 1,8“. Volitelně však bude možné nechat si namontovat i 120GB SSD disk. Příslušenství integrované v notebooku je naprosto standardní, takže nebude scházet WiFi ani gigabitový ethernet. Pro optickou mechaniku nezbylo z pochopitelných důvodů místo.

Na skvělé úrovni tak bude navzdory použitému operačnímu systému výdrž na baterie. Notebook bude používat s největší pravděpodobností jen miniaturní dvoučlánkovou baterii s kapacitou do 3000mAh. Vydržet v provozu má bez větších problémů okolo 4 hodin. Významnou měrou se na tom podílí především menší 8“ displej s LED podsvětlením.

Sony Vaio P

Konstrukce netbooku je zvládnuta mnohem lépe než u konkurence, což by mohlo svědčit o vyšší odolnosti. Rozměry klávesnice jsou navíc na nejnižší možné úrovni, kdy je ještě stále příjemné psát všemi deseti. U nás by se mohl tento nettop objevit během měsíce a bude patřit k nejlepším a současně i nejdražším počítačům ve své kategorii.

DirectX 11 bude reálné až v roce 2010
Všeobecná diskuse o DirectX 11 začala mezi vývojáři více než před půl rokem. Od té doby se mnoho změnilo a jednu z podverzí DirectX 11 jsme tak mohli vidět kupříkladu v betaverzi Windows 7. Právě zde také mnoho uživatelů začne přemýšlet nad tím, kolik ještě zbývá k vypuštění prvních herních titulů podporujících DirectX 11. Microsoft slibuje, že DirectX 11 bude zlomem v reálnosti her, na tento zlom si ale ještě počkáme.

Windows 7 - DirectX 11

Ačkoliv se samotné urychlovací prostředí DX11 blíží své definitivní verzi, s Microsoftem rozhodně nedrží krok vývojáři hardware a herních titulů. Windows 7 se tak objeví v prodeji někdy v průběhu druhého pololetí letošního roku. Zástupci společností AMD, nVidia a dokonce i S3 již promluvili o vyhlídkách na DX11 kompatibilní grafické karty a neslibují žádné zázraky.

Úplně první grafické karty, které dokáží využít DX11, se na trhu objeví v úplném závěru letošního roku. Z pohledu nVidie a AMD by se již mělo jednat o karty založené na grafických jádrech vyráběných 40nm technologií. U S3 se samozřejmě bude jednat o technologii nižší, nicméně by měla být ke konci roku k dispozici i zde jedna DX11 grafika.

Diamond HD4670 s 1GB paměti

Jak se ukázalo, problémy budou dělat především herní vývojáři. Narozdíl od grafických karet se nedá rozhodně očekávat náhlý přechod na DX11. Vše se musí nejdříve otestovat a tak velká vývojová střediska dávají jasné signály o tom, že pokud se rozhodnou na DX11 přejít, první herní tituly využívající toto urychlování od nich můžeme očekávat nejdříve o Vánocích roku 2010.

Perex 45nm

Pro hráče z toho tak vyplývá paradoxně vcelku dobrá zpráva. Hry sice zatím nepoběží na DX11 a skokově nebude zvýšen požitek z reality, současné grafické karty nám ale ještě nějakou dobu vydrží a nebude potřeba kupovat nové. Vývoj v tomto oboru se navíc začíná blížit maximálním možnostem, které umožňují fyzikální zákony a tak se dá očekávat, že rychlost s jakou roste výkon, se bude i nadále snižovat. Řešením mohou být právě některé technologické finty na úrovni architektury karet, ty se ale bez nového urychlování neobejdou.


Zdroje: AMD, Crytek, Dailytech, Digit-life, Fudzilla, Microsoft, nVidia, Sony, The Inquirer & Xbitlabs




Nejčtenější

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.