Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Notebook 4,5“ žádný problém

aktualizováno 
Pohled do budoucnosti v podání SONY >> GeForce 9800GX2 cení zuby, ale nekouše >> iClear - zbavte se rušení v počítači

perex mininotebook - Součást HW News

Notebook 4,5“ žádný problém
Poslední dobou přibývá mobilních telefonů, které se začínají přibližovat notebookům. Tato snaha je již poměrně stará. Dnes se dostáváme k přístrojům, jako je například Sony Ericsson Xperia X1, kde už se o skutečné podobnosti s přenosným počítačem dá hovořit. Vše však může vypadat úplně jinak, pokud se nějaká společnost rozhodne vyrobit notebook, který má být jako mobilní telefon.

Touto „šílenou“ společností je SONY, která se v oblasti opravdu malých zařízení angažuje dlouhodobě. Na náš trh se tak dostávají první počítače, které mají demonstrovat možnosti současných technologií. Jedním takovým je i model Vaio VGN-UX1XN. Od klasických notebooků se odlišuje nejen svou konstrukcí, ale bohužel i výkonem, který je schopen poskytnout. Na rozdíl od všech zatím vyráběných mobilů je určen pro práci s PC platformou operačních systémů Windows, jejich programy a potažmo i hrami.

Sony Vaio - hlavni

Zařízení se skládá z odolného těla, které má na přední straně velmi malý 4,5“ displej. Ten je dotykový a pracuje s nativním rozlišením 1024x600 pixelů. Při rozměrech displeje se jedná o opravdu superjemný rastr. O čistý tablet se však nejedná. V případě potřeby je totiž po odsunutí přístupná plnohodnotná QWERTY klávesnice. Velikost jednotlivých tlačítek se bohužel pohybuje kolem 3mm. Při ovládání klasického operačního systému budou tedy uživateli život spíše ztrpčovat.

Sony Vaio - hlavni

Výkon odpovídá sice rozměrům, ale mobilní telefony silně předčí. Použit je moderní jednojádrový procesor Intel Core Solo. Ten pracuje na frekvenci 1330MHz a má 1MB vyrovnávací paměť. Díky nízkému taktovacímu kmitočtu nepřesahuje jeho spotřeba ani při plném zatížení 9 Wattů. V počítači se nachází jeden klasický slot na operační paměť typu DDR2. Ta je standardně osazena 2GB modulem. Z operační paměti čerpá kromě systému i integrované grafické jádro GMA 950, které dokáže využít maximálně 227MB. Výkon tedy klasickému stolnímu počítači odpovídat ani nemůže.

Sony Vaio - dockstation

Ostatní vybavení je také poměrně strohé a Sony jej omezila na 100Mb/s síťovou kartu, komunikační technologie WiFi a Bluetooth, integrovaný zvukový kodek a jediný USB port. Vtěsnat se ještě podařilo webkameru a jednoduchou čtečku paměťových karet. Použit není samozřejmě klasický pevný disk, ale 32GB SSD. Celkové rozměry 15x10x3,8cm také neumožnily začlenění plnohodnotné baterie. Použitá baterie má tedy jen dva elektrolytické články (i u nejlevnějších notebooků jich nalezneme šest). Zde se naplno projevil výčet mobilních technologií, protože s energií, která by vystačila běžnému notebooku na půl hodiny, si vystačí tento drobek hned téměř šestinásobek času. Úctyhodná je také hmotnost, která i s baterií činí jen 486g. Je to však stále pětkrát více, než mají dnešní chytré telefony.

Notebooky řady Vaio UX jsou tedy skvělým kompromisem mezi výkonem na cesty a výdrží. Bohužel tento kompromis zapomíná na přijatelnou cenu, která se v případě UX1XN dostala nad nesnesitelných 80 tisíc korun. Je to jen jeden z prvních kroků, které čekají platformu PC na cestě k vlastním zařízením, které by tvořily schopnou konkurenci tradičním herním konzolím ve stylu PSP. Bohužel platforma PC má oproti zavedeným herním platformám značný handicap v požadavcích na hardware. Je to dáno také tím, že PC hra není naprogramována jen pro jeden určitý počítač a programátoři tak nemohou dosáhnout absolutní optimalizace.

Cení zuby, ale nekouše
nVidia připravuje svou odplatu proti doposud nejvýkonnější kartě AMD – Radeonu HD 3870 X2. Tato dvoujádrová karta ve výkonnostních testech porazila prozatím nejlepší jádro nVidia G92 a to včetně SLI zapojení. Jelikož je prvenství ve výkonu pro nVidii naprosto prestižní, datum vypuštění nové vlajkové lodě nVidie je stanoveno na 11. března.

Právě v tento den by měla být světu poprvé předvedena dvoujádrová grafika GeForce 9800 GX2. Oproti konkurenčním Radeonům nVidia stále věří v 65nm technologii. Dokonce tvrdí, že GeForce 9800 GX2 bude zcela revoluční kartou s užitečným výkonem dosahujícím dvojnásobku GeForce 8800Ultra. Fakticky vzato jsou ale její hardwarové součásti pomalejší. Jádra mají být taktována jen na 600MHz, přičemž mají integrován pouze 256bitový řadič. Tím dojde k citelné újmě na propustnosti sběrnice vzhledem k pamětem. Každé jádro bude schopné adresovat 512MB paměti, karta tedy bude mít celkem 1GB. nVidia se zatím zdrží pokusů s moderními pamětmi GDDR5 a tak je GeForce vybavena pouze pamětí GDDR3. Pracovní frekvence 1GHz nejspíše také příliš neoslní.

GeForce 9800GX2 -1

Na rozumné úrovni tak zbudou především shader jednotky, které poběží na 1,5GHz. Navzdory původním informacím, které se dostaly z nVidie neoficiální cestou, nebude počet shaderů zase tak senzační, jako se zdálo. Celkem jich bude jen 256, což znamená, že každé jádro bude mít integrováno pouhých 128. Kde se tedy bere onen vysoký výkon a v čem bude karta revoluční? K ostrému testování zatím bohužel nedošlo. Známe však přibližnou propustnost pamětí, která má být 128GB/s a výkon texturovacích shaderů se schopností vyrobit 76,8 miliardy polygonů za sekundu. Podstata věci tkví nejspíše v nové koncepci ovladačů a snaze rozložit práci co nejlépe na dvě jádra. I tak by se ale musel stát zázrak, aby AMD nevyšla z této bitvy jako vítěz.

GeForce 9800GX2 -2

Cenově by měla vycházet GeForce 9800 obdobně jako 8800Ultra. Ten kdo si ji pořídí ale zaplatí hned dvakrát. Jednak pořizovací náklady nejsou právě nejnižší, ale se spotřebou 250W sáhne hluboko do kapsy i za spotřebovanou energii. Na internet se mimo jiné dostala i nová ochranná loga, která hodlá nVidia k těmto kartám přidávat. Je na nich znázorněno, že při dotyku uživatele o chladič za provozu, může dojít k popálení. Horší je fakt, že bude snazší přijít o záruku a to jestliže nedodržíte při montáži do počítače předepsanou vzdálenost karet.

Pořádek v počítači trochu jinak
Snad každý, kdo má ve svém počítači televizní kartu se již někdy pozastavil nad tím, proč při síle signálu, který bohatě postačuje pro krásný obraz klasickému televizoru, dochází v počítači ke zhoršení kvality. Experimentátoři ze serveru digit-life přišli při podrobném testu na to, že hlavním viníkem jsou komponenty v počítači zapojené v blízkosti tunerů.

Na úplném počátku multimediálních počítačů se potýkaly TV tunery s nedostatečnou kvalitou zdrojů, které byly zdrojem rušení. Takovéto rušení se projevuje například jako duchové nebo interference v obrazu. Zdroje se však od té doby značně zlepšily, jenže nároky na sílu signálu, který počítač potřebuje se nezmenšily. Výsledky testu nalezly jediného viníka, kterým jsou současné grafické karty. Jejich spotřeba je již téměř stejně velká, jako tomu bylo u starých procesorů. Navíc se na nich komunikuje na mnoha frekvencích, s jejichž odstíněním si výrobci karet mnohdy hlavu příliš nelámou. Tyto frekvence se však míchají se skutečnými signály, které přichází do TV tuneru z antény.Dá se tomu tedy vůbec nějak předejít?

Společnost HIS, výrobce grafických karet, si stojí za tím, že ano. Přibližně od začátku loňského roku tak byly zahájeny práce na vývoji karty, která by pročistila počítač od frekvenčního rušení. Karta nese příznačný název iClear a již se začíná objevovat v prodeji. V boji proti rušení kombinuje HIS dvě základní strategie.

GeForce 9800GX2 -2

První z nich je aktivní a je založen na základě přístupu k systémové sběrnici. Karta totiž může být osazena do jakékoliv verze slotu PCI Express. Odtud je přes trochu komplikovaný, nicméně účinný, systém filtračních prvků pohlcena většina nežádoucích frekvencí, které se na sběrnici vyskytují. Referenční frekvence, které slouží pro komunikaci na základní desce však musejí být zachovány a tak je jasné, že iClear tato frekvenční pásma zcela propouští. Tím se docílí toho, že samotná základní deska není zdrojem rušení.

Druhá fáze obrany je pasivní a slouží především proti rušení pocházejícím z grafické karty. Pokud se vám nezdá něco na obrovské „mrtvé“ ploše karty, tak vězte, že právě tato kovová pozlacená plocha je bariérou mezi prostorem, kde se rušení vyskytuje a kde už nikoliv. Je proto vhodné kartu osadit například do volného slotu vedle PCI Express 16x, čímž se oddělí grafická karta od ostatních osazených komponent.

Praktické využití s TV tunery je nesporné a otestované. Trochu jiná situace však nastává, pokud se rozhodneme systém nataktovat. Podle principu funkce karty totiž přicházejí v potaz dva možné scénáře. iClear buďto začne filtrovat zrychlenou komunikaci po sběrnici, čímž vážně ohrozí stabilitu systému nebo ji podpoří tím, že taktování nikterak neovlivní zbývající části systému. Právě při taktování totiž dochází k největšímu rušení a náchylné na něj nejsou pouze TV tunery, ale například i zvukové a síťové karty. V konečném důsledku může být právě rušení důvod k nestabilitě přetaktovaného počítače (např. rušení od přetaktovaného zdroje hodin procesoru). Oficiálně by se měl iClear prodávat okolo 300Kč, na první dodávky do ČR se zatím čeká.

Zdroje: AMD, Dailytech, Digitlife, Fudzilla, HARD Spell, Hardwareinfo.net, HKEPC, nVidia, Sony, The Inquirer, XFS & ZD Net





Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.