Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Nová vlajková loď nVidie

aktualizováno 
Další generace GeForce bude v létě >> Zachraňte internet s IPv6 >> Radeon s pamětmi na 4GHz

HW News 17. 4. 2008

Nová vlajková loď nVidie
V současnosti můžeme s přehledem považovat za nejlepší a nejvýkonnější grafickou kartu, která opustila laboratoře nVidie, GeForce 9800GX2. Karta se u nás ještě ani pořádně neprodává a už je jasné, že ji brzy vystřídá mnohem výkonnější desátá generace.

O tom, jak bude vypadat GeForce 10 se hodně spekulovalo a teprve nyní vycházejí na světlo první opravdu potvrzené informace. Minulý týden totiž vystoupil zástupce nVidie, Jeff Brown, s prohlášením pro německý server Golem.de. Z rozhovoru jasně vyplývá, že nová vlajková loď nVidie bude vypuštěna ještě letos v létě. Na trh by se měly opět dostat tři verze GT, GTX a GX2, stejně jako tomu je u současné generace 9800. Nicméně logické pokračování označením 9900 se možná konat nebude. Brown totiž naznačil, že se s tím již nepočítá.

nVidia G(T)200

Potvrzeno bylo také, že karta bude založena na jádru známém jako GT200. Bližší specifikace však zatím nVidia nekomentovala. Naštěstí toho z laboratoří nVidie již mnoho prosáklo do internetu a jistý náznak testu alfakarty se objevil i na serveru AnandTech. Podle autorů testu bylo však zapůjčení svázáno velmi těsnou smlouvou, která přesně stanovovala, co bude zveřejněno a co být zveřejněno nesmí. Proto je nutné brát výsledky opravdu s rezervou.

Oficiálně se toho dovíme opravdu málo

Všeobecně se tedy má za to, že GT200 bude jádro vyráběné stále 65nm výrobním procesem. Optimální pracovní takty se pohybují v rozmezí od 550MHz po 650MHz. Jeff Brown uvedl, že novinka bude obsahovat jen okolo dvou set shaderů a jeden a půl miliardy tranzistorů. Podle předběžných odhadů poběží shadery na 1,5GHz. Současně se počítá se širokou paměťovou sběrnicí, která by podle analytiků mohla mít dokonce více než 512bitů. Je to vskutku možné, protože počet integrovaných tranzistorů v kombinaci s 65nm technologií znamená velmi rozměrné jádro (podle propočtu VRzone minimálně 6cm2).Takovéto provedení by navíc bylo velmi drahé, což podporuje i tvrzení nVidie, že jednojádrová karta bude mít obdobnou nástupní cenu na trh, jako tomu bylo v případě dvoujádrové GeForce 9800GX2. U nás se jedná o částku převyšující 10000Kč. nVidia ani tentokrát nepoužije paměti GDDR4. Podle informací Samsungu jsou prý ve hře buďto GDDR3 taktované na 1,0 až 1,1GHz nebo možný přechod na GDDR5. Oficiálně je již jasno ve spotřebě, kde se v TDP dostane nová karta na 250Wattů.

Jeden z možných scénářů v 3D Mark 2006

Je stále těžké udělat si o výsledné kartě přesný obrázek a především sporadický počet shaderů může výkon posunout značně nahoru nebo také dolů. Podle všeho má ale alfaverze karty i se základní vrstvou ovladačů, které opravdu nejsou dovedeny k dokonalosti, šanci stát se absolutní jedničkou. Výsledné skóre totiž dosáhlo přes hranici 15000 bodů, což je na jedinou kartu s jediným jádrem v této fázi výroby opravdový úspěch. Výkonově bude GT200 ve verzi GT odpovídat současné GeForce 9800GX2 na základních frekvencích. Vývoj ovladačů může ale ještě v mnohém pokročit a dalo by se i uvěřit tomu, že nVidia dokáže s ovladači do vypuštění udělat takové zázraky, o jaké se u AMD pokoušejí až v průběhu prodeje. Každopádně výkon bude tentokrát draze vykoupen penězi.

Zachraňte internet s IPv6
Zřejmě každý, kdo již někdy nastavoval síť pod Windows Vista, narazil na možnost nastavit protokol TCP/IPv6. Málo kdo však ví, co ono IPv6 znamená a k čemu je vlastně dobré. Paradoxně právě tento komunikační protokol možná bude znamenat jednu záchranu lidstva před blížící se katastrofou.

Zdálo by se, že po mnoha letech velmi bouřlivého rozvoje počítačů a internetu nás již nic nemůže překvapit. Počet lidí, kteří se do internetu připojují však každou minutou roste a to poměrně rychle. Každému, kdo je připojen, musí být přiřazena unikátní IP adresa (tedy existují i specifické výjimky). To platí jednak pro servery, na kterých jsou umístěny například internetové stránky a i pro klienty, tedy uživatele internetu. Počet adres je ale omezený používaným komunikačním protokolem.

IPv6 ready - logo které se zatím objevuje zřídka

Od samého počátku až po současnost pracuje internet na protokolu IPv4, který vznikl v osmdesátých letech minulého století. Zprvu byl považován za revoluční a naprosto dokonalý. Je v něm totiž místo pro adresy přesně 4294967296 uživatelů a serverů. Bohužel postupem času se ukázalo, že ne všechny lze efektivně využít. První problémy se ukázaly již v roce 1992, kdy byl u nás internet v plenkách. Registrátoři a poskytovatelé totiž vypočítali, že adresy jednoho dne dojdou. Podle tehdejších propočtů se tak mělo stát v roce 2025. S přibývajícími uživateli se však toto datum neustále přibližuje. Podle posledních prognóz tak nebude možné připojovat k internetu další uživatele a přidávat webové servery už v roce 2010!

Odpovědí na tento problém je tedy IPv6, což je nová verze původního internetového protokolu. Zatímco IPv4 umožňujé 32bitovou adresu (tedy 232 variant), IPv6 rozšiřuje adresu na 128bitů. To už je opravdu velké množství a pokud by si každý člověk na světě chtěl pořídit přípojku k internetu s vlastní IP, mohl by si jich vytvořit mnohem více než miliardu. Vše má ale malý háček. Nové 128bitové adresování bude mít jako vedlejší efekt potřebu vyšších datových přenosů. Samotné přenášení adresy současně s každým packetem dat, může prý dokonce způsobovat výpadky pomalých linek. Pro příklad nemusíme chodit daleko, jelikož i dnes se u nás mnoho uživatelů připojuje rychlostí nižší než 256kb/s. Ta je právě považována za kritickou hranici, pod kterou bude zpomalení patrné. Součástí původního protokolu IPv4 byla navíc ochrana dat při přenosu a lepší možnosti opravy. Sledování pohybu packetů po internetu s IPv6 zřejmě nebude snadné a reálně hrozí, že data mohou dorazit k úplně jinému počítači, než pro který byla určena. Navíc byla z protokolu odstraněna kontrola výsledné velikosti dat.

IPv6 ve Windows Vista

Zatím bohužel není vyřešeno ani jakým způsobem bude přechod na novou verzi protokolu zajištěn. Z počítačů, kde je protokol IPv6 nainstalován, bude možné navštěvovat servery pracující s IPv4. Pokud ale budete mít pouze podporu IPv4, tak se na server s IPv6 nedostanete. Je zde naštěstí možnost přesměrování, které bude zpočátku určitě využíváno lokálními poskytovateli. Kvůli IPv6 bude nutné změnit nejen komunikační protokol, ale i všechny síťové prvky, které pracují s IP adresou. Různé staré routery a aktivní switche si pak s IPv6 adresováním rozhodně neporadí. Dobrou zprávou je, že základní podpora IPv6 je implementována i do Windows XP SP2. Ačkoliv to není příliš vidět, do TCP/IP byla přidána kompatibilní vrstva, která by měla být schopna pracovat s přesměrováním na IPv6. V SP3 pro tento systém se již objeví klasická podpora. Microsoft počítá s vydáním protokolového balíčku i pro starší operační systémy včetně Windows 2000 a ME. Bohužel se 128bitovým adresováním se pojí i malá drobnost – takto dlouhou IP adresu si zapamatujete jen stěží.

IPv6 ve Windows XP SP2

Rozšíření nové verze internetu se stalo i strategickým prvkem některých světových velmocí, kde v současnosti vede Čína a USA. Právě v USA nyní dochází ke kompletnímu přebudování páteřních sítí internetu, v Číně zase spustili projekt Čínský Internet Příští Generace. U nás se ale v tomto směru zatím nic neděje a není ani jasné, kdy se dít začne.

Radeon s pamětmi na 4GHz
Na skok se dnes zastavíme i u budoucí konkurence nVidie, kterou připravuje AMD. Co se týká využívání pamětí, je AMD oproti nVidii v testování mnohem dále a je připravena toho náležitě využít. Zatímco nVidia stále uvažuje pouze o používání GDDR3, AMD míří hned o dvě generace výše.

R770 jádro

V plánu jsou totiž dvě grafické karty s prozatímním označením RV770XT a RV770Pro. Jádro na kterém budou obě založeny, vzejde z 55nm výroby a narozdíl od chystaného jádra nVidie bude integrováno na ploše 2,5cm2. Přesný počet tranzistorů zatím znám není, ovšem dočkat se máme přímo šíleného počtu shaderů. Z AMD pronikly informace o tom, že to bude určitě více než 500. Poněkud méně seriózní zdroje hovoří dokonce o 800 shaderech.

R770 a GDDR5

Hlavním přínosem bude ale konečně efektivní nasazení pamětí GDDR5, které chce AMD používat u XT verze. Paměti navíc poběží na 4GHz frekvenci. O časování se toho zatím bohužel mnoho neví. U levnější Pro verze budou používány paměti GDDR3. I když nad těmito kartami visí stále mnoho otazníků, připraveny k vypuštění by měly být v červnu.

Zdroje: AnandTech, Dailytech, Expreview, Golem.de, HKEPC,The Inquirer, VR-Zone, Xbitlabs & ZD Net

Autor:




Nejčtenější

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.