HW News: nVidia plánuje dvě grafiky s DirectX 11

aktualizováno 
Potvrzena GeForce GTX 480 a GTX 470 >> Čtvrtá generace HDMI začala nabízet 3D zobrazení >> Hybrid SLI se ztratilo, přichází Optimus

nVidia Fermi - koncepční studie

nVidia plánuje dvě grafiky s DirectX 11
Zdlouhavé čekání na herní grafickou kartu od nVidie, která by si poradila s DirectX 11, se konečně blíží ke konci. Alespoň toto tvrdí zástupci společnosti, která poslední dobou využívá marketingové manipulace s informacemi více, než je zdrávo. Oficiálně byla zatím vypuštěna do internetu označení prvních dvou karet. Současně s tím začíná být ale jasné, že nVidia si nechává otevřená zadní vrátka pro možnost vypuštění několika karet podporujících starší DirectX 10.1.

Úplně první z grafických karet nVidia, které budou podporovat DirectX 11, budou GeForce GTX 480 a GTX 470. Karty mají být založeny na jádře GF100, ovšem o jeho současném vývoji nejsou dostupné žádné oficiální informace. nVidia se pouze ohání vysokými výkony, které lze dosáhnout v profesionálních aplikacích. O tom, jak rychle na grafikách poběží současné hry, lze pouze polemizovat.

Architektura GF100

nVidia nám nedává do rukou ani žádné materiály, ze kterých by bylo možné něco o výkonu usuzovat. Jako období pro zahájení prodeje je nyní naplánován březen, ovšem zažili jsme již nejedno odložení. Nikde se přitom nedočteme, že by měly být v březnu vypuštěny obě plánované DX11 grafiky.

Jako první by se měla začít prodávat výkonově slabší GeForce 470, ale nelze vyloučit, že nVidia přijde ještě s jiným slabším modelem. Poslední uvolněné informace o vývoji totiž naznačovaly, že se nedaří zvládnout tepelné vyzařování jádra karet. Řada by poté měla logicky pokračovat k vyššímu výkonu.

Architektura GF100

Zatím známe pouze základ, ze kterého bude nVidia při výrobě karet vycházet. Vývojový vzorek jádra GF100 (známého jako Fermi) má 512 shader procesorů s podporou technologie CUDA. Jejich architektura se výrazně změnila a v budoucnu si od nich lze slibovat velmi vysokou efektivitu. Dopad na současné programy je přitom nejasný.

nVidia se rozhodla vyrábět jádra pro grafické karty s DirectX 11 za pomoci 40nm technologie. Díky tomu se mělo jádro zmenšit, jenže jeho architektura je velmi robustní. Vývojová verze se skládá z třech miliard tranzistorů, přičemž jádro bude moci používat až 384bitovou paměťovou sběrnici. Samozřejmostí je pak podpora pamětí GDDR5 do velikosti 6GB.

Architektura GF100

Tyto informace jsou ale známé delší dobu a označují spíše současné maximum, které je nVidia z jádra schopna dostat, než specifikace konkrétní karty. Co je horší, nVidia přeskočila řadu grafických karet GeForce 3xx, což může znamenat, že chystá vypuštění ještě několika modelů, které DX11 podporovat nebudou. Oficiálně se tak mělo stát prý proto, že v historii nVidie již karta s označením GeForce 350 existuje. Pochází ovšem z dob dávno minulých. Současnou sérii 3xx začala nVidia neslavně a to s ukrutně pomalou GeForce 310.

Zástupci nVidie dali najevo, že kromě přípravy grafické karty schopné urychlovat DirectX 11 se nyní zaměřují i na vývoj externí grafické karty pro notebooky. Je pravdou, že konkurenční AMD pravidelně vydává tento typ karet již několik let. Velký úspěch s nimi však v AMD nezaznamenali a nVidia věří, že ten správný okamžik pro vypuštění obdobného typu karty bude buď v tomto nebo příštím roce.

nVidia

Sluší se určitě poznamenat, že AMD má v oboru externích grafických karet pro notebooky citelný náskok. Na rozdíl od nVidie totiž stála u samotného zrodu rozhraní XGP, přes které se externí grafika k notebooku připojuje. Externí Radeony se ale od klasických karet určených do stolních PC příliš neliší a tak by i nVidia mohla jednoduše předělat některou z běžných karet. Záhadou ovšem zůstává, přes jaký port se budou tyto karty k notebooku připojovat.


Čtvrtá generace HDMI začala nabízet 3D zobrazení
Rozhraní HDMI se stalo znakem všech moderních zařízení pracujících s videem. Už to ale dávno není jediná věc, kterou lze jeho prostřednictvím přenášet. V současnosti můžeme na běžně dostupných zařízeních nalézt HDMI ve třech rozdílných verzích. Díky tomu lze přes jediný kabel přenášet video a zvuková data v nejrůznějších formátech. Nyní konečně přichází verze 1.4, která nabídne i něco více.

3D kamera

O modernizovaném HDMI ve verzi 1.4 se mluví již opravdu dlouho. Někdy v druhé polovině loňského roku začínalo být jasné, že z většiny multimediálních zařízení je třeba přenášet i jiná data než obraz a zvuk. Řešením tedy mělo být přidání možnosti datového připojení, které odpovídá ethernetovému standardu.

Primus v případě HDMI bude i nadále hrát video. Zvyšuje se datová propustnost a s ní i rozlišení, kterých bude možné dosáhnout. Hlavním lákadlem se ale má stát možnost grafického výstupu v 3D režimu. Sdružení zabývající se vývojem HDMI slibuje ještě lepší zážitek z filmů a her.

HDMI 1.4 3D

Kromě nových multimediálních výrobků s velkými možnostmi se ale můžeme těšit i na pořádný zmatek. Doposud totiž existovaly jen dvě verze kabelu pro HDMI a to klasická a zmenšená "mobilní" verze. Ze specifikací verze 1.4 lze ale vyčíst, že budeme brzy vybírat mezi pěti novými typy kabelů.

Kabely HDMI 1.4

V polovině tohoto týdne byly uvolněny konkrétní specifikace HDMI 1.4, které nejsou vázány žádnými smlouvami. Proto lze očekávat, že je společnosti budou náležitě využívat. Zařízení, které HDMI 1.4 skutečně využívá, bychom však stejně jako nové typy kabelů hledali v našich obchodech zatím marně.


Hybrid SLI se ztratilo, přichází Optimus
Se zánikem Hybrid SLI je úzce spjat Microsoft, který před vypuštěním Windows 7 udělal velkou čistku v podporovaných ovladačích a zjistil, že tato technologie má slabá místa. Původně se předpokládalo, že nVidia pouze přepracuje ovladače a Hybrid SLI bude podporováno i nadále. O tom, proč se tak nestalo, lze jen polemizovat, ale zřejmě za tím budou chyby v již vypuštěném hardwaru, které byly ošetřeny pouze softwarově.

nVidia Optimus

Hybrid SLI zaniklo, přičemž konkurenční technologie představující hybridní CrossFire byla shledána za zcela bezpečnou a je stále podporována. nVidia tudíž stála až doposud před problémem, jelikož nedokázala najít vhodnou odpověď. Tou se ale nyní stala technologie nVidia Optimus.

Z pohledu uživatele tkví rozdíl mezi starým Hybrid SLI a současnou technologií Optimus především v pokročilé automatizaci. Dříve totiž bylo před spuštěním hry nutné aktivovat dedikovanou grafiku prostřednictvím ovladačů. Dnes již podle tvrzení nVidie nic takového dělat nemusíme.

O tom, zda má počítač málo výkonu a dedikovaná karta bude skutečně spuštěna si ovladače rozhodnou samy. Prostřednictvím operačního systému si bude možné samozřejmě nastavit profil optimalizovaný na spotřebu nebo výkon. Pokročilí uživatelé mohou obě grafiky konfigurovat velmi podrobě k obrazu svému.

Optimus není po stránce hardwaru příliš náročný. nVidia vsadila na skutečnost, že největší podporu dedikované grafické karty potřebují uživatelé s integrovaným jádrem od Intelu. Technologie by měla být vůči Hybrid SLI dokonce o něco levnější, protože kromě konektorů mohou karty sdílet i videosběrnici.

Notebooky Asus s nVidia Optimus

Jako první přijde na svých noteboocích s nVidia Optimus zřejmě Asus. Jeho zástupci v úterý ohlásili hned pět nových modelů. Bude se jednat především o přenosné počítače vybavené procesory Core i5 nebo různými CULV. Do Evropy se už jeden model dostal (N71Jv). Připraven je notebook s rychlým procesorem a 17,3" displejem, který bude jistě zajímavý i na hry.

nVidia Optimus bohužel není kompatibilní se staršími notebooky, jelikož vyžaduje odlišné zapojení základní desky. Jako slabou stránku lze vnímat především malý sortiment podporovaných karet. V současnosti se jedná především o 40nm modely, které mohou cenu notebooku prodražit.


Zdroje: AMD, Dailytech, Digitimes, Fudzilla, HardSpell, HDMI SEG, HKEPC, Hexus, nVidia, Microsoft, Xbitlabs & ZD Net

Autor:
Témata: Intel, Notebook

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

Další z rubriky

Soutěž: Vyhrajte Fallout 76 s figurkou a tričkem

Fallout 76

Ve spolupráci s firmou Cenega jsme připravili soutěž o tři kusy hry Fallout 76, k nimž přidáme ještě figurku a trička....

KOMENTÁŘ: Xbox nabírá v konzolové válce dech. Projeví se to ale až později

Xbox One X

V aktuální generaci konzolí, která je ve znamení měření sil mezi PlayStationem 4 a Xboxem One, tahá druhý jmenovaný za...

Deset mrtvých značek ze stáje EA. Kterou by měla firma oživit?

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.

Historické portfolio vydavatelství Electronic Arts lze číst více způsoby. Na jednu stranu se u každé značky najdou...

Najdete na iDNES.cz