Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: nVidia předpovídá problémy AMD

aktualizováno 
GeForce 9900, fůzní čipy, čas a peníze = konkurenční boj AMD a nVidie >> Intel připravil standard 10Gb Ethernetu >> Integrované jádro AMD s 3300body v 3D Marku

AMD vs nVidia - HW News

nVidia předpovídá problémy AMD
Po uvedení moderních dvoujádrových grafik od nVidie i AMD do prodeje je jasné, že se grafický trh blíží k něčemu velkému. Tyto grafiky se staly legendami, ale vzhledem k náročnosti výroby a marketingu obou společností jsou natolik drahé, že si je nemůže dovolit téměř nikdo. Kam tedy bude směřovat vývoj highendu? Vypadá to, že oba hlavní výrobci v tom mají svým způsobem docela jasno.

Podle nVidie můžeme očekávat uvedení nových karet a úpadek grafické divize společnosti AMD. Šéf vývojářů nVidie, David Kirk, doslova v rozhovoru pro server Bit-tech uvedl:“ATI nemá finance na to, aby s námi mohla držet krok“. Takovéto prohlášení je velmi ostré a pokud by se zakládalo na pravdě, je velmi reálné, že se vývoj highend grafických karet pod značkou ATI na čas zastaví. Z rozhovoru také vyplynulo, že AMD přesouvá většinu svých inženýrů z klasické grafické divize na vývoj fůzních čipů. David Kirk poznamenal, že se nVidia chystá investovat do nových grafických karet do konce letošního roku okolo jedné miliardy dolarů. nVidia vsází hlavně na připravovanou sérii GeForce 9900, kterou známe podle kódového GT200. nVidia na účet prozatím neoficiálního jádra vypouští jen samé superlativy. Žádné opravdu podstatné informace ovšem potvrzeny nebyly a tak vše zůstává na spekulacích a neověřitelných zdrojích.

GeForce 9800 GX2

Podle střízlivých odhadů a kusých informací, které již z nVidie pronikly, by se měla řada GeForce 9900 skládat ze tří rozličných karet. Dvě klasické jednojádrové verze by se měly objevit v průběhu července, s dvoujádrem se počítá spíše výhledově do budoucna. Jádro, na kterém budou grafiky postaveny, nVidia občas označuje jako G92b a bude vyráběno na 55nm technologii. Tímto přechodem si chce nVidia i na relativně staré architektuře zachovat možnost použití vyšších frekvencí. Jádro bude totiž velmi podobné tomu, se kterých se nyní běžně můžeme setkat u karet GeForce 9800GTX. Jediným podstatnějším rozdílem je přidání Shaderů, kterých má být podle informací z nVidie přes 200. Přesný počet však není oficiálně znám a všeobecné dohady hovoří o 240 shaderech. Úplnou neznámou není ani paměťová sběrnice, kde si nVidia může vzhledem k velké ploše čipu dovolit i 512bitů. Původní prognózy hovořily o tom, že by to mohlo být dokonce více, ale jak se ukázalo, přehnaný optimismus nebyl na místě. Verze GTX tak bude mít podle serveru Anandtech plnou 512bitovou paměťovou sběrnici, zatímco GTS jen 448bitovou. Ke kartám bude příslušet 1024MB a 869MB paměti. Podle Samsungu ponesou všechny vyráběné GeForce 9900 paměti GDDR3, které poběží na 2,2GHz.

Naproti tomu i přes chystanou GeForce 9900 protestuje AMD, že nVidia je právě tou společností, která bude mít problém. GeForce 9900 je totiž podle představitelů AMD pouhým die-shrinkem staré edice 9800. To je evidentně pravda a nepřímo to připustili i zástupci nVidie. Nové grafiky nVidie se navíc i přes velké investice nedostávají k novým technologií, nýbrž jen opět o něco zvýší své pracovní frekvence. AMD dále také popírá jakékoliv problémy, ale pro jejich náznaky nemusíme chodit daleko. Propouštění, ztráty na burze nebo jen pouhý fakt, že je AMD nucena neustále odkládat práce na stěžejních projektech, svědčí o něčem jiném. AMD totiž vsadila na jediného koně a to fůzní čipy. Tomu je podřízeno vše a vzhledem k finanční situaci, kterou již nastínil David Kirk z nVidie, si AMD nemůže nyní dovolit utrácet finance ve více projektech současně. I tak ale zdaleka ještě neprohrává. Ačkoliv se to nezdá, má před nVidií technologický náskok. nVidia totiž musí před honbou za zákazníky AMD vyřešit několik "drobných" technologických komplikací. nVidia se totiž dodnes potýká s problémy u technologie Hybrid SLI, nepoužívá vůbec moderní paměti a ani u řady 9900 nepřidá podporu DirectX 10.1.

Radeon 3850 GX2

Obě společnosti tak mají výrazný problém a ačkoliv zástupci nVidie mluví o chystaném útoku na AMD, situace se snadno může vrátit do starých kolejí. Jde totiž o čas a peníze. Pokud dokáže nVidia za svou jednu miliardu dolarů vyvinout stejné technologie, které nyní používá AMD, má téměř vyhráno. Pokud se ale dříve podaří úspěšně spustit prodej fůzních čipů se všemi jejich výhodami, stanou se možná klasické grafické karty jen okrajovou záležitostí. Konkurenční boj se nepřímo dotkne také Intelu, který tak musí uspíšit svůj vlastní vývoj vícejádrových procesorů s integrovaným GPU.

Síť 10Gb/s zatím jen pro vyvolené
Počítačové sítě opět zrychlí. Intel závěrem minulého týdne totiž uvedl do praxe nový standard 10Gbitového ethernetu. Ačkoliv tato technologie není zatím určena přímo pro domácnosti, rozšíření do těchto sfér v budoucnu nic nebrání. Doposud se totiž takovéto šílené datové toky přenášely především prostřednictvím optických kabelů. 10Gbitový ethernet bude ale využívat klasické měděné kabely.

Nová technologie s teoretickou přenosovou rychlostí 10000Mb/s bude moci přenášet data na vzdálenost do 100m, což je srovnatelné i s dnes klasickým 100Mb Ethernetem. Podpora takto rychlé sítě je ale teprve na začátku. Intel zatím stihl představit jedinou síťovou kartu, kterou do prodeje uvolní až koncem tohoto měsíce. Pořizovací cena bude závratná a v přepočtu by se mělo jednat o více než 15 tisíc korun. Je jasné, že zprvu bude 10Gbitový ethernet používán především ve specializovaných výpočetních centrech a renderovacích farmách. Intel ji ale bude nabízet i větším poskytovatelům internetu.

UTP/STP CAT 6A

Rychlost technologie nespočívá tentokrát pouze ve zvýšení rychlosti komunikace, ale použitím speciálních kabelů UTP/STP standardu kategorie 6a. Hned na první pohled je jasné, že se vlastně jedná o současný přenos po několika linkách. Intel zde využívá diferenciálního přenosu na frekvenci 550MHz. Při přenosu na větší vzdálenosti se ale tento krok projeví zvýšením spotřeby počítačů. Samotný kabel má totiž se vzrůstající komunikační frekvencí větší spotřebu a přenášené informace tak ztrácejí na čitelnosti.

Čipset pro mainstreamové hraní
Nový čipset pro herní počítače se připravuje vypustit AMD. Podle tiskové zprávy, kterou nyní společnost zveřejnila, půjde o čipset s názvem 790GX. Hráčům má především přinést rozsáhlé možnosti využívání grafických karet, ovšem počítá se i s přijatelnou cenou.

Úplně první představená základní deska s 790GX sice nevypadá nejlépe, ale umožní zapojit do CrossFireX celkem tři grafické karty. Pro dvě z nich jsou připraveny sloty PCI Express 16x ve verzi 2.0, třetí je integrována přímo na desce pod názvem Radeon HD 3300. Označení je vskutku přiléhavé, protože přibližně stejný počet bodů získala tato grafika v 3DMark 2006. Výkonově by se tak mohla srovnávat kupříkladu s dnes již zastaralou GeFroce 7800GT. I tak je však jen zcela základním zdrojem výkonu a pravým záměrem při integraci grafického jádra bylo tentokrát úspěšně využít hybridní CrossFire. Funkční obdoba Hybrid SLI nVidie bude tedy spořit energii, když nebude potřeba výkon osazených dedikovaných grafik.

AMD 790GX betaverze desky

Kromě nejrůznějších kombinací grafických karet se má zlepšit i podpora procesorů. AMD potvrdila, že do budoucna počítá s nasazením 140Wattových procesorů a tak se budou muset všichni výrobci přizpůsobit. Při starém naštěstí stále zůstávají paměti, kde nalezneme čtyři sloty pro DDR2. Čipset 790GX bude navíc doplňován o southbridge SB750. Ten jako první přinese podporu SATA2 společně s RAID 5. Pokud však RAID nechcete, bude k dispozici i levnější verze s levnějším southbridgem SB700.

Stále bohužel není jasné, kdy se u nás tento čipset poprvé objeví. Je velmi pravděpodobné, že se tak stane až závěrem června a to s nástupní cenou okolo 3500Kč u nejlevnějších modelů.

Zdroje: AMD, AnandTech, Bit-tech, Dailytech, Fudzilla, HardSpell, Intel, nVidia, The Inquirer, Xbitlabs & ZD Net

Autor:


Témata: Intel


Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.