Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: nVidia uvádí herní grafiku GeForce GTX 275

aktualizováno 
Žádný krok do neznáma - výkon těsně pod GeForce GTX 280 >> ATI je připraveno na Windows 7, dokáže konkurovat PhysX? >> Konkurence pro Atom kompletně pod hlavičkou VIA

GeForce GTX 280 a GTX 260

nVidia uvádí herní grafiku GeForce GTX 275
Nová grafická karta tentokrát nebude přejmenovanou starší již uvedenou grafikou. Cílem nVidie je jednoznačně vyplnit na trhu mezeru, která vzniká rozdílem výkonu GeForce GTX 260 a GeForce GTX285. Samotná karta bude ale velmi podobná dnes nejrychlejší jednojádrové kartě nVidie - GeForce GTX 280.

nVidia mnoho z detailů o přesných specifikacích karty zatím tají. Ví se především to, že by se měla nová karta objevit krátce po vydání konkurenčního rychlého Radeonu HD4890 od AMD. Předběžné odhady hovořily o úplném začátku dubna, AMD nyní ale naznačuje, že se vypuštění její karty oddálí přibližně o týden. Radeon HD4890 se tak má objevit 9. dubna.

Základem GeForce GTX 275 bude 55nm grafické jádro ze série GT200. Podle informací od vývojářů a ze světových médií je patrné, že oproti předchozím grafickým kartám, na kterých bylo použito, prošlo jen malými změnami. Nehledě na taktovací frekvence obsahuje totiž 240 shader procesorů, což je naprosto stejně, jako tomu bylo u GeForce GTX280 a GTX285.

GT200 55nm

Použité pracovní frekvence jsou oficiálně velkou neznámou. Server Fudzilla však přinesl v úplném závěru minulého týdne informace o přesných pracovních taktech, které měla poskytnou samotná nVidia. Jádro by tak mělo běžet poměrně vysoko taktováno na 633MHz, přičemž oddělená frekvence shaderů je spíše ve stádiu spekulací. Optimistické odhady hovoří o pracovní frekvence až 2,3GHz.

Limitujícím faktorem, který má způsobit, že se žádná GeForce GTX 275 nedostane svým výkonem na úroveň dražších karet GeForce GTX 280, je zatím především šířka paměťové sběrnice. Ta klesla z původních 512bitů na 448bitů. Jádru stále schází podpora efektivnějších paměťových modulů GDDR5 a tak je nVidia i nadále odkázána na používání pamětí GDDR3. Ačkoliv se jedná jen o předběžný údaj, vývojáři z nVidie naznačili, že by se měl doporučený takt pamětí pohybovat okolo 1200MHz (tedy 2400MHz efektivně).

Stále platí, že nVidia nechává externím výrobcům karet poměrně volnou ruku. Oproti původním GeForce GTX 260 a GTX 280 tak vznikne větší počet naprosto rozdílných modelů karty. Výrobci mohou ovlivnit kromě taktovacích frekvencí především rozmístění součástek na PCB (desce karty), použitou paměť nebo kupříkladu chlazení. Ve výsledku tak bude hrát ve výkonu a stabilitě karty roli především výrobce, od kterého si kartu pořídíme.

GeForce GTX 280 a GTX 260

Silnou doménou všech GeForce GTX 275 bude především podpora herních titulů podporujících technologii PhysX. Pokud se potvrdí ohlášené pracovní frekvence i při uvedení karet na trh, bude se jednat o výkonově silnou kartu, která bude jen nepatrně pozadu za GeForce GTX 280. Ve své podstatě tak možná nepřinese nic nového a posouvá možnosti 65nm GeForce GTX 280 na 55nm technologii výroby za cenu ztráty části paměťové sběrnice. Kartu bude možné i nadále snadno srovnávat s konkurenčními Radeony, které sice nenabízejí širokou škálu modelů, nabídnou však mnohem přijatelnější cenu.

Plánovaná cena na začátku prodeje je stanovena na 250Euro, což není úplně málo. Podle velmi předběžného odhadu obchodníků z českých e-shopů by se mohla karta prodávat někde mezi 7000Kč a 8000Kč v závislosti na vybavení rozdílnou velikostí paměti a konkrétním výrobci. Pořízení nové grafické karty nVidie by se tak mohlo zpočátku výrazně prodražit. Nejlevnější verze výkonnější GeForce GTX280 se dnes totiž prodávají za srovnatelné ceny.

Konkurence pro Atom kompletně pod hlavičkou VIA
Vlastní úplně novou platformu určenou pro notebooky se chystá uvolnit společnost VIA. Nová platforma nese označení VIA Surfboard C855 a bude určena především pro kancelářskou práci a multimédia. Přesto je na ní mnoho zajímavého a má co nabídnout. VIA chce totiž nové zákazníky lákat na integrovanou grafickou kartu s až 512MB paměti. Odzvonilo tedy v noteboocích hojně používanému procesoru Intel Atom?

Platforma Surfboard C855 má být v budoucnu jen jednou z mnoha. Jedná se o první generaci vyvinutou výhradně s ohledem na malé rozměry, úsporu energie a slušnou podporu HD multimedií. Surfboard C855 je čistě výrobkem společnosti VIA a žádná další větší společnost s ní na tomto projektu nespolupracovala. Tomu odpovídá kompletní sortiment používaných procesorů, čipset i integrované grafické jádro.

VIA úspěšně využívá koncepci založenou na pouhých dvou čipech, které společně tvoří kompletní základ počítače. Použit je zde čipset, který integruje veškeré příslušenství v jediném pouzdře – VIA VX855. Zástupci společnosti VIA jej občas označují také přídomkem Media System Procesor. Součástí čipsetu je grafické jádro, paměťový řadič, řadič SATA a PATA, zvukový kodek a klasický 100Mb ethernet. Čipset se stará také o komunikaci po sběrnici PCI, kde jsou nezvykle přítomny dva sloty mini-PCI.

VIA Surfboard

Velmi důležitou součástí platformy Surfboard jsou také procesory. Zde VIA úspěšně využívá vlastní řadu VIA C7, která vyniká úsporou energie a také robustnější superskalární  architekturou (některé části procesoru jsou několikanásobně zastoupeny a mohou pracovat současně). V oboru jednojader tak může VIA dosáhnout vyšší výkonnosti procesorů i na nižších frekvencích. Procesory jsou však stále 32bitové.

K dispozici budou procesory VIA C7 taktované na frekvence mezi 1GHz a 1,6GHz. Nejpomalejší modely mají přitom spotřebu pouhých 3,5Wattů. Nejrychlejší 1,6GHz model pak může mít spotřebu 8Wattů. V tomto ohledu jsou procesory VIA C7 konkurenčnímu Intel Atomu velmi podobné. Výhodou je, že cenový rozdíl VIA C7 mezi jednotlivými modely je dnes již velmi malý a tak si bude moci každý vybrat přesně takový poměr výkonu a spotřeby, který mu vyhovuje.

První čínský notebook postavený na VIA Surfboard

Notebooky postavené na platformě VIA Surfboard budou především velmi slušně akcelerovat video. Integrováno je grafické jádro Chrome 9 HCM, které obsahuje hardwarovou podporu pro HD multimedia. Grafika může pracovat s až 512MB paměti, kterou čerpá z operační paměti. Na hry bude ale výkon velmi slabý.

Očekává se, že pracovní takt jádra je jen málo přes 250MHz. VIA jen velmi nerada prozrazuje skutečný počet integrovaných shaderů a je jasné, že jich má integrované jádro zoufale málo. Podporováno je starší urychlování DirectX 9c dobře využitelné v kombinaci s Windows XP + pixel a vertex shader ve verzi 2.0. Grafické jádro přitom komunikuje s čipsetem podobně, jako by bylo připojeno prostřednictvím sběrnice PCI Express x16. Na starší a klasické tituly však integrovaná grafika postačí. Jediný dostupný test byl proveden v 3DMark05, kde tato grafika získala 3500bodů.

Kdy by se měly poprvé objevit notebooky s platformou VIA Surfboard, zatím jasné není. Vše závisí na výrobcích notebooků. VIA tvrdí, že ceny těchto přenosných počítačů budou více než příznivé. Nasazen by také měl být konečně v noteboocích i 64bitový procesor VIA Nano.

ATI je připraveno na Windows 7, dokáže konkurovat PhysX?
Grafická divize společnosti AMD – kdysi samostatná společnost ATI – přichází s ovladači pro dosud nevydaná Windows 7. Její zástupce Terry Makedon řekl v rozhovoru pro server Xbitlabs, že plánují nasazení nové technologie podporující fyziku ve hrách. Ti, kteří sledují dění okolo AMD, však brzy pochopí, že se o úplnou novinku nejedná. Přesto její nasazení může výrazně zlepšit výkon herních počítačů vybavených kartami od AMD.

Radeon 3830 perex

Snahou AMD je totiž oživit podporu ATI Stream a OpenCL ve hrách. Jako vhodný prostředek si k tomu zástupci společnosti vybrali veletrh GDC 2009, který se koná v průběhu toho týdne. Dojít by mělo především na demonstraci současných možností ATI při provádění fyzikálních výpočtů na grafických kartách. AMD nevyvíjí ale tuto technologii samostatně, jako tomu bylo v případě nVidia PhysX. ATI úzce spolupracuje s Intelem a chystá se využít společný základ rozhraní mezi hardwarem a softwarem – Havok.

starší Radeon HD3850

Fyzikální výpočty Havoku již mají svou tradici a s úspěchem je využívají všechny současné herní konzole. Nejoptimističtější odhady hovoří o možnosti až 50% nárůstu výkonu ve vybraných herních titulech, které budou tuto technologii správně využívat. Konkurence pro PhysX to tak může být vcelku vážná. Zásadním problémem pro nVidii a její současnou technologii PhysX může být především fakt, že na tomto projektu spolupracuje AMD s Intelem. Silná dvojice tak může hledat optimální rozložení výkonu mezi grafickou kartu a procesor, a tím dosáhnou opravdu vysoké efektivity. Vše ale záleží na ochotě herních programátorů začít se Havokem vůbec zabývat.

AMD chce být také očividně napřed i při vyvíjení ovladačů. První ovladače určené pro Windows 7, která se objeví takřka za půl roku, tak přicházejí již nyní a nesou označení ATI Catalyst 9.3. Společně s podporou nového operačního systému přibude i několik podstatných změn. Ovladače se kupříkladu budou dělit na verzi pro Windows XP a společnou verzi pro Windows Vista a Windows 7. Jediným podstatným rozdílem mezi ovladači Windows Vista a Windows 7 jsou totiž mnohem přísnější kritéria stability, která jsou rozhodující pro udělení certifikátu od Microsoftu, jež umožňuje jejich použití.

Plnohodnotná verze určená pro Windows 7 bude dostupná pro všechny karty Radeon HD z řad 2xxx až 4xxx a AMD slibuje, že společně s nasazením nových ovladačů stoupne výkon karet řádově až o desítky procent. Napomoci by tomu mělo zavedení podpory WDDM 1.1 při 2D zobrazení, přímo při hraní pak vylepšená technologie Folding@Home, která je přítomna například na konzolích PlayStation 3.

Radeon HD 4000 HT

Ovladače samozřejmě nepovedou jen ke zvýšení výkonu, ale jejich hlavním cílem je záplatovat některé známé problémy. Konečně by neměl být problém nainstalovat podporu pro zvukový kodek na kartách vybavených HDMI. Podpora HDMI bude podle SDK materiálů vylepšena nejen ve Windows (XP/Vista), ale také v podporovaných distribucích Linuxu. Naproti tomu ATI stále nenachází lék na problémy s technologií AVIVO. Drobné problémy ji provázejí napříč všemi současnými platformami a tak ji nebude možné nainstalovat do Windows 7 vůbec.

Zdroje: AMD, CDRinfo, Dailytech, Fudzilla, Hardspell, HKEPC, Intel, nVidia, TG Daily, The Inquirer, Xbitlabs, ZD Net

Autor:




Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.