Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Paměti GDDR5 mají budoucnost, nVidia souhlasí

aktualizováno 
Grafické paměti na 7GHz. Vydrží s námi 5 let? >> Tahákem roku 2009 bude 4-6GB RAM >> Grafický výkon pro notebooky od AMD

R770 a GDDR5 - HW News 17. 4. 2008

Paměti GDDR5 mají budoucnost, nVidia souhlasí
Kromě všeobecně dobře známých grafických jader se na schopnosti počítače rychle pracovat s grafikou podílí také nemalou částí paměť grafické karty. Vývoj v tomto oboru šel až do nedávna kupředu mílovými kroky, nyní by se to však mohlo změnit. Paměti grafických karet totiž svou koncepcí v lecčem předběhly dobu a tuto skutečnost začínají pomalu připouštět i vývojáři, kteří ještě nedávno tvrdili opak.

Na grafických kartách, které jsou určeny svým výkonem na hry, se již od samého počátku objevují dynamické paměti. Svým způsobem se sice nejedná o úplně nejrychlejší variantu pamětí, které lidstvo již úspěšně dokázalo vyrobit, ale jejich nesporné výhody nedávají jinému typu pamětí na grafických kartách vůbec šanci. Běžně se totiž můžeme setkat s pamětmi statickými, které dokáží pracovat s daty o mnoho rychleji. Problémem je ale především jejich cena a také velikost. V počítači je tak najdeme výhradně jako malé vyrovnávací paměti, většinou o velikosti řádově v jednotkách megabytů.

GeForce 9500GT verze s 512MB GDDR3

Současnost herních grafických karet patří především pamětem s označením GDDR3, GDDR4 a GDDR5 (u nejlevnějších grafických karet také GDDR2). Rozdíly mezi jednotlivými typy měly být vcelku markantní a neomezují se pouze na odlišnou výši pracovní frekvence. Jednotlivé generace postupně přinesly úspornější napájení, lepší latence a také levnější výrobu. Velkým rozdílem je dnes počet operací, které je schopna paměť udělat během jednoho hodinového cyklu odvozeného od frekvence karty. Zatímco mezi generacemi GDDR3 a GDDR4 není rozdíl prakticky žádný - oba dva typy pamětí mají dvojnásobný datový tok vůči frekvenci sběrnice – paměti GDDR5 přišly se čtyřnásobkem.

R770 a GDDR5

Jako první začala GDDR5 nasazovat na své herní grafické karty AMD a její fanoušci si je rychle oblíbili. Zajímavé je, že ačkoliv paměti GDDR4 hned po jejich příchodu začaly z grafických karet rychle mizet, model GDDR3 se urputně drží až dodnes.

GDDR3 můžeme najít na všech lepších kartách nVidie. V laboratořích této společnosti totiž zvládli výrobu velmi rychle a především levně. nVidia tak zbytečně nemusela investovat do vývoje grafických jader s podporou novějších variant pamětí a z pozice světové jedničky v tomto oboru si to mohla na dlouhou dobu dovolit. I nejvýkonnější grafická karta nVidie současnosti, dvoujádrová GeForce GTX295, je pro nekompatibilitu s ničím novějším vybavena pamětmi pouze typu GDDR3.

GeForce GTX295

Časy se ale mění a poslední informace od vývojářů hardwaru jednoznačně poukazují na to, že i nVidia se bude muset přizpůsobit. Efektivní frekvence pamětí GDDR5 přesahují 4GHz, nejrychlejší doposud nedodávané kusy i 7GHz. nVidia tak reaguje a ohlásila vývoj nového grafického jádra s jejich podporou. Generace GDDR4 zůstane ze strany nVidie naprosto přeskočena.

Z útržkovitých informací, které se objevily na internetu, lze usoudit, že první karta nVidie vybavená pamětí GDDR5 bude založena na jádru GT214. O jádru se toho zatím mnoho neví a většinou se jedná bohužel o spekulace. Svým zařazením by se ale nemělo jednat o drahou herní kartu, nýbrž o snadno dostupný průměrný herní model. nVidia chce touto kartou nahradit stávající řady GeForce 8600 a 9600. Nasazení GDDR5 v budoucnu i na dalších kartách je téměř jisté.

O GDDR5 koncem minulého týdne promluvili také zástupci z AMD. Podle nich plánuje společnost používat tuto technologii ještě minimálně čtyři roky. Perspektivita modulů GDDR5 je prý především v jejich vysokých frekvencích a nízkém napájení. Komunikace na vysokých frekvencích může být alespoň částečným lékem na v současnosti asi největší problém – úzkou paměťovou sběrnici. Její bitová šířka začíná být společně s pokračující miniaturizací neúnosná a výrobci jsou tak nuceni jádra uměle zvětšovat.


Grafický výkon pro notebooky od AMD
Ještě nedávno mnozí soudili, že s AMD to jde z kopce a pokud se něco rychle nezmění, bude společnost prodána nebo se její renomé silně propadne. Nyní se ale ukazuje, že situace ve společnosti již nemusí být tak špatná, jak na první pohled vypadala. Nejdůležitější krok k záchraně proběhl ještě v době, kdy žádná velká krize AMD nezmítala. Sloučení ATI s AMD totiž přinese v roce 2009 mnoho překvapení.

Pro rok 2009 jsou nyní naplánovány nejméně čtyři grafické karty do notebooků, které mají významně ohrozit pozici konkurenční nVidie v tomto oboru. Důležité je, že AMD se konečně podařilo skloubit herní výkon a přijatelnou spotřebu. Očekávat můžeme také plné využití čerstvě zvládnuté 40nm technologie.

Mobility Radeon MXM II

Pro notebooky jsou tak již připraveny nebo připravovány grafické karty známé jako M98, M97, M93 a M92. Jejich výkon ani postupné uvolnění nemusí odpovídat seřazení v této řadě, přesto se je na co těšit. Během několika dnů by se na trhu měly začít objevovat úplně první notebooky vybavené grafickou M98, která bude nyní známa spíše jako Mobility Radeon HD4850 nebo HD4870.

S důvěrně známým Radeonem HD4870 určeným do stolních PC si však toho karta mnoho nezadá. S ohledem na spotřebu se totiž musely snižovat frekvence a výsledný výkon rozhodně nebude srovnatelný. Jádro a shadery zde poběží na frekvenci 500MHz, shaderů bude na 800. Jádro je vyráběno stále 55nm procesem a k pamětem bude přistupovat prostřednictvím 256bitové sběrnice.  Používána bude velmi úsporná varianta GDDR5 taktovaných jen na 700MHz (efektivně tedy 2,8GHz). V souhrnu by se mělo jednat na poměry notebooku o velmi slušný výkon, pravdou ale je, že s mobilní řadou HD4850/70 přichází AMD pozdě. Na vině jsou tentokrát výrobci notebooků.

AMD M98 alias Mobility Radeon HD4850

O zbývajících třech grafických kartách již nelze získat takto přesný obrázek. Oficiálních informací je zatím poskromnu a tak lze předpokládat, že je AMD bude vypouštět spíše k závěru první poloviny roku 2009. Grafika založená na jádru M97 by dokonce mohla být pouhou předělávkou M98 a to na 40nm úroveň.

Zbývající modely, M93 a M92, pak budou přinášet výkon za rozumnou cenu. Objevit se mají v klasických herních noteboocích a lákat budou především na své vysoké pracovní frekvence. Ve skutečnosti bude ale jejich výkon nižší, protože budou používat poněkud slabší grafická jádra. Škrty se mají týkat především počtu shader procesorů a typu pamětí.

Mobilní verze GeForce 8800 GTX

Jádro M93 tak bude moci pracovat pouze s pamětmi GDDR3. Podle informací, které přinesl internetový portál Fudzilla, poběží tyto paměti na frekvenci 750MHZ (efektivně tedy 1500MHz). U modelu M92 by měly být frekvence poněkud nižší.


Tahákem roku 2009 bude téměř 6GB RAM
S příchodem procesorů Core i7 se stále více diskutuje o významu kvalitních operačních pamětí v herních počítačích. Donedávna znamenal rozdíl v používání pamětí DDR2 a DDR3 rozdíl ve výkonu pouze v řádech jednotek procent. Tento nárůst výkonu za nemalý příplatek ale nebyl pro mnoho hráčů přijatelný a zřejmě se ani není čemu divit. Poté co se na našem trhu pevně usídlily nové procesory Core i7 s výhradní podporou DDR3 tedy zůstává otázkou, co bude dál?

Oficiální loga Core i7

Výrobci pamětí RAM nám dávají jasnou, ale přeci jen stále drahou odpověď. I operační paměti se budou v roce 2009 zrychlovat a dbát se má především na správné využívaní tříkanálových paměťových řadičů, které se nyní objevily v procesorech. Využívány mají být především kity paměťových modulů s celkovou velikostí od 3 do 6GB. Samotná velikost však neříká nic o rychlosti nových pamětí.

Na efektivní práci pamětí se nyní zaměřují především vývojáři z Elpidy, kteří pro příští rok připravují paměťové kity pracující na frekvenci okolo 1,8GHz s propustností kolem 2500Mb/s. Výhodou těchto pamětí bude především nízká spotřeba energie a napájení mezi 1,2V a 1,5V. Slabinou však i nadále zůstanou mizerné odezvy.

OCZ DDR3 2GHz 4GB RAM

Opravdové herní moduly DDR3 tak chce představit spíše společnost Corsair. Jeden z jejích inženýrů již do internetu vypustil informaci o připravované herní edici pamětí, která bude mít propustnost 35Gb/s. Pracovní frekvence se přitom bude pohybovat okolo 2000MHz, časování přitom zůstane na obvyklých hodnotách pro DDR3 (7-8-7-20). Vysoká propustnost bude ale zaplacena vyšší spotřebou energie a pro správné fungování tak bude třeba 1,65V napájení. Corsair navíc předem přiznal, že cena nebude malá a moduly budou určeny pouze pro nadšence.

V novém roce si za paměti všeobecně více připlatíme. Jejich cena nikterak výrazně neklesne a dokonce se může stát, že se díky ekonomické krizi investice do RAM pěkně podraží. Výrobci značkových počítačů začínají být navíc tlačeni připraveností svých sestav na nadcházející Windows 7. Počítače se 4 a 6GB RAM tak nejspíše navzdory vysoké ceně nebudou na pultech obchodů úplnou výjimkou .


Zdroje: AMD, Corsair, Dailytech, Elpida, Fudzilla, HardSpell, HKEPC, nVidia, TheInquirer & Xbitlabs

Autor:


Témata: Notebook


Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.