HW News: Podaří se vzkříšení OpenGL?

OpenGL jako ideální řešení pro vícejádrové grafické karty >> Rychlé disky SSD pro širokou veřejnost >> Intel integroval grafiku na procesor

Podaří se vzkříšení OpenGL?
O urychlovacích technologiích, které budou jednou nejspíše tvořit konkurenci dnes nenahraditelnému DirectX, se toho napsalo již hodně. Dříve populární technologie OpenGL se však jakoby dostala do slepé uličky a odborníci ji již málem prohlásili na platformě Windows za mrtvou. Vypadá to však, že nVidia i AMD si myslí něco jiného – OpenGL se může stát velmi efektivní alternativou pro práci s vícejádrovými grafickými kartami.

OpenGL

Urychlování grafiky OpenGL dnes vychází z jednoduchého hardwarového základu, který nalezneme prakticky na kterékoliv grafické kartě. OpenGL je totiž především součást ovladačů karty a tak závisí na konkrétním výrobci, jakým způsobem jej bude podporovat. U nejnovějších herních titulů však využití OpenGL není úplně častým jevem.

HD4850X2

Až doposud probíhala komunikace mezi hrou a rozhraním OpenGL tak, že došlo k předání informací, které se mají zpracovat a grafická karta je v rámci svých možností zpracovala. Programátoři, kteří hru vytvořili, přitom nemuseli vědět nic o grafické kartě, na které bude hra provozována. Vysoký stupeň virtualizace usnadňuje programátorům práci. Jeho negativní stránkou je však neefektivní nakládání se zdroji grafické karty. Právě toto je jeden z důvodů slabého využívání více grafických jader v jednom počítači.

AMD má plán jak to změnit. Do ovladačů pro své grafické karty chce přidat funkci, která umožní programátorům přímý přístup ke zdrojům grafické karty. Pokud se podaří získat zájem programátorů, je možné, že dvoujádrové grafické karty budou velmi efektivní. Jako součást moderního herního titulu by se mohla objevit detekce, zda je počítač vybaven vícejádrovou grafickou kartou. Prostředky, které AMD nyní nabízí, dokáži poskytnou informace o vlastnostech konkrétního grafického jádra. Programátor pak může určit, co přesně a kdy se bude na kterém grafickém jádru počítat.

GeForce GTX295 - referenční karta

Ovladače grafických karet nVidia nejsou v podpoře OpenGL rozhodně pozadu. Zde sice programátoři nebudou mít rozsáhlé možnosti nastavení, nicméně vázat zpracování konkrétních událostí k jednotlivým jádrům je podle informací serveru Geeks3D.com také možné. U AMD se podpora vázání na konkrétní grafické jádro objevuje prvně v současnosti uvolněné betaverzi ovladačů Catalyst 9.6. nVidia by již měla mít tuto podporu zavedenu z dřívějška. Nasazení ve hrách se ale hned tak nedočkáme.

OpenGL engine

Existuje několik zcela zásadních důvodů, které nedovolí rychlý vzestup OpenGL. Poslední dva roky nepřineslo OpenGL nic zásadního a mezi programátory již není zdaleka tak populární, jako tomu bylo dříve. Pro využívání nových funkcí, které zprostředkují efektivní využívání vícejádrových grafických karet, by bylo potřeba vyvinout nový herní engine a ve stínu přicházejícího DirectX 11 to snad ani čekat nelze. Paradoxem je, že DX 11 se vůbec přímým přístupem k jednotlivým jádrům grafiky nezabývá.

Mílovými kroky tak postupuje alespoň vývoj jiného urychlování navrženého pro moderní karty. Výrobcům grafických karet totiž skvěle vyhovuje technologie OpenCL, která může být v budoucnu na multijádrových grafických kartách také nasazena. Zde je vše teprve ve stádiu testování a jako běžní hráči se k prvním výsledkům vývoje nemáme šanci dostat. Poslední pořádnou prezentaci zorganizovala AMD před třemi měsíci. Urychlování bylo přitom ve stádiu, kdy se dalo použít na velmi rychlé výpočty transformací šatů navlečených na herní postavy. Nadějně vypadaly i simulace výbuchů.

OpenGL 3.0

V současnosti je již dokončen ucelený standard OpenCL a jeho nasazení ve hrách by teoreticky nemělo nic bránit. Problém se přenesl do roviny skutečné podpory na běžných grafických kartách. Hardwarový základ karet se naštěstí měnit nemusí. nVidia první testovací verzi OpenCL ovladačů uvedla před necelým měsícem a v závěru minulého týdne se k ní přidali i vývojáři z AMD. Testování je však v obou případech neveřejné. Server Fudzilla odhaduje, že běžní uživatelé si budou moci vyzkoušet na kartách od AMD první veřejné ovladače OpenCL v říjnu letošního roku. Podpora by přitom neměla být vázána na Windows 7 ani na konkrétní typ grafické karty.


Rychlé disky SSD pro širokou veřejnost
I dnes, několik let po uvedení prvních pevných disků založených na technologii SSD, nalezneme v průměrném počítači pouze disk magnetický. Prognózy ohlašující bouřlivý zájem o SSD disky se zjevně nenaplnily a stará magnetická technologie se stále pevně drží. Kvalitní pevný disk SSD je totiž pro běžného člověka stále příliš vysokým komfortem a levné SSD disky jsou většinou mizerné. Výrobci naštěstí na tento problém reagují a tak je jen otázkou času, kdy si kvalitní pevný disk bude moci dovolit opravdu každý.

Vzorným příkladem může být nyní plán společnosti OCZ. Ta chystá novou řadu pevných disků určenou k masovému prodeji, která má vynikat dostupnou cenou a kvalitou. OCZ má již s vývojem technologie SSD bohaté zkušenosti a lze tedy očekávat vysoké rychlosti čtení i zápisu. Navzdory nižší ceně mají být používány kvalitní paměťové čipy a dočkat se máme i velmi rychlé interní vyrovnávací paměti.

OCZ Agility

Nová řada disků od OCZ ponese název Agility, což v překladu znamená hbitost. K dispozici tentokrát nebudou žádné horentní kapacity a maximem má být 120GB. Prozatím jsou ohlášeny tři SSD disky o velikosti 30GB, 60GB a 120GB. Právě prodej 30GB modelu má přitom začínat velmi zajímavě pod hranicí 3000Kč. Pokud si připlatíme jen 1500Kč, dostaneme v budoucnu od OCZ rychlejší 60GB variantu. Předpokládá se, že nejdražší 120GB model skončí mimo zájem běžných uživatelů. K dispozici bude totiž za nejméně 7000Kč.

Na nezávislé rychlostní testy je zatím brzy a tak nezbývá, než se spoléhat na informace přímo od OCZ. Rychlost 60GB a 120GB modelu je přitom shodná, levný 30GB disk bude asi o čtvrtinu pomalejší. Pro 30GB model udává OCZ běžnou rychlost čtení okolo 185MB/s, rychlost zápisu je pak stanovena na 100MB/s. U dražších disků se můžeme těšit na přenosové rychlosti až 230MB/s při čtení a 135MB/s při zápisu. Za hodnotami uváděnými OCZ tkví však malý trik.

SSD disk od OCZ zevnitř

Všechny pevné disky z řady Agility jsou vybavovány rychlou vyrovnávací pamětí o velikosti 64MB. Při zápisu je tak prvních 64MB bleskurychle zapsáno do vyrovnávací paměti, delší zápis bude však pomalejší. OCZ alespoň uvádí, že při konstantním zápisu by neměla rychlost 30GB modelu klesnout pod 60MB/s a u zbývajících dvou disků dokonce pod 80MB/s. Komunikaci mezi počítačem a SSD diskem přitom usměrňuje integrovaný řadič SSD od společnosti Indilinx, který obsahuje jádro procesoru ARM7.

Disky ze série Agility lze připojit standardně k jakémukoliv počítači s rozhraním SATA II. Pro jejich energetickou úspornost si je lze dobře představit jako dodatečný upgrade notebooků. U disků bez pohyblivých částí nehrozí jejich mechanické poškození, neexistuje hlučnost a tak je vyjma rychlosti jedním z hlavních měřítek životnost použitých čipů. V případě OCZ Agility je průměrná doba mezi dvěma chybami stanovena na 1,5 milionu hodin, což není dnes nijak překvapivé.


Intel integroval grafiku na procesor
Malé notebooky, které také často označujeme jako netbooky, budou ještě menší. Od tohoto týdne mohou výrobci notebooků začít přemýšlet nad používáním modernizované verze procesorů Atom. Výkonově se budou lišit jen minimálně. Klasické PC by se však mohlo dostat velikostí na úroveň mobilního telefonu.

Oblíbenost Atomu pro nasazení v malých počítačích je bezměrná. Až doposud byla jeho hlavní výhodou skutečnost, že i s dodávanou čipovou sadou bylo možné vytvořit plnohodnotný počítač na ploše jen o málo větší, než je velikost kreditní karty. Intel nyní zašel ještě dále a představil světu tři nová řešení, která jsou integrována na jediném čipu. Platforma Atom, která je označována jako PineView totiž, není samostatným procesorem.

Intel Atom Pineview

Nové procesory jsou stále vyráběny 45nm technologií. Jejich pracovní frekvence jsou 1,66GHz a žádná zázračná zlepšení výkonu tedy čekat nelze. Velkou změnou je ale přidání grafického jádra do procesoru a chybět nemůže integrovaný řadič pamětí. K sestavení kompletního počítače však stále bude potřeba kromě procesoru i další čip zprostředkovávající přístup k periferiím.

V malých počítačích se budou vyskytovat tři verze Atomu. Přímo od výrobců netbooků máme informace o modelech N450 a D510, jejichž nasazení v praxi můžeme očekávat nejpozději v období letošních Vánoc. Jedná se přitom o jednojádrovou a dvoujádrovou verzi taktovanou přesně na 1,66GHz. Součástí těchto procesorů má být grafické jádro Intel GMA500 a integrovaný řadič s podporou paměťových modulů DDR2 na 667MHz. Výkon grafiky by měl být přibližně o 70% lepší, než tomu bylo u GMA 950.

Čínsky psaný server HKEPC přinesl navíc informace o připravovaném procesoru Atom D410, který se má prý objevit na začátku příštího roku. Z uvedených informací vyplývá, že Intel nehodlá ani zde upustit od taktu 1,66GHz. Architektura neprojde žádnou zásadní změnou a Intel se zaměří spíše na další snižování spotřeby


Zdroje: Acer, AMD, Asus, Dailytech, Digit-life, Fudzilla, Geek3D, HKEPC, OCZ, The Inquirer & Xbitlabs

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...