> Nadčasové Blu-ray řešení pro notebooky">
Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Tichá síla GeForce 8800

aktualizováno 
Přetaktovaná GeForce 8800 s vodním chlazením >> 150" plazmu bude mít Panasonic >> Nadčasové Blu-ray řešení pro notebooky

BFG interview - součást HW News 1.1. 2008

Tichá síla GeForce 8800
Je tomu již nějaký ten měsíc, co nVidia vypustila na trh karty GeForce 8800GTS a GTX. Od té doby jsou v povědomí hráčů známy především svým výkonem, v povědomí těch co platí účty za elektřinu svou spotřebou a v neposlední řadě tuneři si neustále ztěžují na velké zahřívání a nemožnost použít vodního nebo dokonce pasivního chlazení. Šetřílky sice nepotěším, protože superlevná a úsporná GeForce 8800 se opravdu nechystá, výrobci ale pomalu nacházejí odpověď na to, jak se vypořádat s tepelnými nároky těchto karet.

GeForce 8800GTS OC2 WC

Jedním z prvních je i výrobce BFG, který začal vyrábět kartu GeForce 8800GTX označovanou jako OC2, Water Cooled Edition. Výsledkem je karta, která pracuje na vyšších kmitočtech než byly původní GeForce 8800GTX a přitom při jejím provozu postačuje vodní chlazení. Nepřehlédnutelné je především to, že karta je dodávána s mnohem méně robustnějším chlazením než v aktivní verzi s ventilátorem. I přesto není žádným překvapením, že grafika používá stále nikterak nepozměněné jádro ukrývající se pod označením G80. Jeho výroba v současnosti běží na 90nm, což je hlavní důvod, proč trval příchod grafiky s alternativně řešeným chlazením tak dlouho. Ostatní parametry již poukazují na jasné zařazení mezi highend. Jádro pracuje na 575MHz a obsahuje 128 shader jednotek pracujících na 1350MHz. Používána je jedna z nejlepších pamětí, které jsou na kartách nVidia k dispozici a to 384bitová GDDR3. Taktována je na 1,8GHz a v prodeji by se měly objevit cenově odstupňované varianty od 320MB až po 768MB. Co se týká vybavení karty, je prakticky totožné s běžně vyráběnými aktivně chlazenými modely. Vyvedeno je S-Video a dva DVI konektory, které jsou napojeny na RAMDAC převodník. Z urychlování je podporováno prostředí DirectX ve verzi 10.0 a starší OpenGL 2.0. Jako každá správná grafika s čipem nVidia, i BFG GeForce 8800GTX OC2 WC podporuje zapojení do SLI o dvou nebo třech kartách. Kartu si zatím v ČR nekoupíme a bude dostupná až příští měsíc. Odhaduje se, že se cena vyšplhá u 768MB verze přes 15 tisíc Kč.

GeForce 8800GTX OC2 WC

V hojném počtu by se k nám ale měla dostat levnější varianta GeForce 8800GTS. Její výkon bude jen o málo nižší než u verze 8800GTX a cena by měla být mnohem přijatelnější. Základem se stalo jádro pracující na frekvenci 550MHz, doplněné o 96 shader jednotek. Ty pracují na 1300MHz stejně jako u 8800GTX. Příliš výkonu neztratí ani paměť, která pracuje na 320bitové sběrnici a 1,6GHz. Dostupné by měly být velikosti od 320MB, přičemž strop daný paměťovou sběrnicí i výrobcem je 640MB. Vyvedené konektory, urychlování a podpora SLI je stejná jako u verze GTX. BFG 8800GTS OC2 WC bude tedy vhodným kompromisem mezi velmi slušným výkonem, přepychovým tichem a snad ještě rozumnými náklady. Nejlevnější 320MB verze by se mohla začít prodávat od 6000Kč.

Budoucnost největší plazmy na světě
Pokud byste si rádi pořídili do obýváku něco originálního nebo se vám zdá váš monitor příliš malý, můžete najít inspiraci u Panasonicu. Ten se totiž připravuje na výstavu CES 2008 a již má v plánu jeden exponát, který nejspíše jiný výrobce nenapodobí.

Je jím totiž plazmová televize s úhlopříčkou 150“. Panasonic se zatím o přesných plánech příliš nerozšiřoval a tak se pouze ví, že obrazovka bude širokoúhlá a bude pracovat v klasickém HD rozlišení. Pro lepší představu, viditelná úhlopříčka obrazovky bude mít délku 3,8m. Na výšku bude mít panel téměř 1,5m a na délku přes 3m. Podle Panasonicu bude pracovat s plným HD rozlišením, tedy 1920x1080 pixelů. Tento fakt pramení především z problémů, na které doposud narážíme při zobrazování vysokých rozlišení. Pokud byste si takovýto televizor skutečně postavili do obývacího pokoje, dospěli byste k nepříliš pěknému zjištění. Méně je někdy totiž skutečně více a bod na obrazovce má pro obrovské rozměry vzhledem k rozlišení velikost téměř 0,5 cm2. Jemnost obrazu je tedy ta tam a ideální pozorovací vzdálenost je z okolí asi od 10m dále.

150

Samostatnou kapitolou je cena televizoru. Pouhá výrobní cena plazmové obrazovky o šílené 150“ úhlopříčce se pohybuje na hranici dvou milionů Kč. Povánoční slevu nečekejte. Ve skutečnosti televizor totiž vůbec ke komerčnímu prodeji určen nebude. Zde drží prvenství Sharp, který volně do prodeje nabídl plazmu s úhlopříčkou 108“. Je to zároveň největší uznávaná plazmová obrazovka současnosti.

Modrá záře jde do notebooků
Válka formátů stále nemá jasného vítěze. V současnosti se však začíná situace silně přiklánět na stranu technologie Blu-ray a ani původně generální partneři stojící za HD DVD již nemají jasno v tom, který formát budou podporovat. První Blu-ray vypalovačka se k nám dostala před půl rokem. Jak ale dostat Blu-ray do notebooku?

Odpověď na tuto otázku by mohla znít velmi jednoduše – prostě koupit notebook, který již Blu-ray mechaniku obsahuje. V současné době je na trhu takových notebooků již více. Žádný ale nenabízí Blu-ray vypalovačku a tak pro pořádné nadčasové řešení musíme zajít dále, do thaiwanských laboratoří Matsusita. Zde se totiž podařilo vyrobit první prototyp vypalovací Blu-ray mechaniky pro notebooky. Na první pohled klasická slim mechanika nejen vypaluje Blu-ray, ale je především i zpětně kompatibilní s disky CD a DVD. Vývojáři přiznali, že při výrobě narazili na problém v souvislosti s miniaturizací. Při zavedení standardu Blu-ray se totiž v koncepcích nějak pozapomělo na vypalovací mechaniku pro notebooky. Díky tomu byly její rozměry příliš velké a nemohla být málem dodržena předepsaná vzdálenost mezi médiem a snímací čočkou. Narozdíl od klasické DVD vypalovačky, pracuje Blu-ray navíc s jinými vlnovými délkami a vyžaduje používání odlišné čočky. Řešení je tedy prosté. V mechanice jsou dvě na sobě nezávislé optické čočky v různé vzdálenosti od média.

Blu-ray RW

Maximální rychlost vypalování Blu-ray je 2x, pro DVD již standardních 4x. Zápis ve vyšších rychlostech totiž omezují malé rozměry mechaniky, kde se zatím nepodařilo vynalézt uchycení média, které by jej při vysokých otáčkách udrželo. Kritici navíc dodávají, že většina notebooků není na provozování obsahu Blu-ray v HD rozlišení vůbec připravena. Minimálními požadavky, které reprezentuje především plnohodnotný dvoujádrový procesor, by sice většina prošla, problémem je ale spotřeba při přehrávání těchto multimédií. Dokonce se objevila i nepotvrzená domněnka, že než notebook vypálí celé Blu-ray médium, tak mu dojde energie v bateriích. I z tohoto důvodu si asi bude vhodné ještě počkat na první nezávislé testy.

Prvně se tyto mechaniky objeví v noteboocích Toshiba a to nejpravděpodobněji v sérii Qosmio. Cena takto přivybaveného notebooku začíná až na 78000 Kč.  Samostatně se bude prodávat mechanika mnohem levněji a to kolem 7500Kč.

Zdroje: BFG, Chipzilla, Dailytech, Matsusita, Hardspell, Panasonic, Toshiba, Xbitlabs & ZD Net

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.