Vývojáři se zatím na DirectX 10 nechystají
Stále především ze strany Microsoftu slýcháme, že DirectX 10 je pro herní počítač nutnost. Rychlý hardware pro jeho podporu není zrovna nejlevnější, ale i přesto se začal v nových počítačích objevovat. Vývojáři her však přicházejí se zcela opačnými informacemi než jsou ty, které šíří Microsoft. Mnoho důležitých společností a především ty, které jsou ve vývoji her světovými stálicemi, se do přechodu na DirectX 10 vůbec nehrne. K těmto společnostem se delší dobu řadí id Software a počátkem tohoto týdne se k nim přidali i vývojáři z Valve. Pro DirectX 9 prý dokáží vytvořit naprosto stejné tituly jako pro DirectX 10. Generální ředitel Valve v rozhovoru pro internetový deník Game info řekl, že Valve dokáže přistupovat k funkcím typickým pro DirectX 10 bez problémů přes DirectX 9. Pokud dokáže k těmto funkcím přistupovat Valve, je možné, že toho brzy využijí i další společnosti. Gabe Newell, generální ředitel a zakladatel Valve, prostřednictvím internetu vzkázal: "Máme daleko více zákazníků s hardwarem podporujícím DX10 pracujících pod Windows XP než Vista. Pokud chtějí naši zákazníci využít svůj hardware, musejí se ujistit, že pracuje s DX9."
A skutečně. Z rozsáhlého průzkumu Valve vyšel jednoznačný verdikt, že hráči nevěří Windows Vista. Z dotázaných 10 000 hráčů odpovědělo 90%, že používají Windows XP. Pouhých 8% odpovědělo, že používají některou z verzí Windows Vista. Kombinaci Windows Vista s DirectX 10 kompatibilní grafickou kartou má jen 2,3% hráčů. Průzkum byl prováděn systémem, který by měl co nejvěrněji určit rozložení používání operačních systémů na herním trhu. Připraveno na plné použití DirectX 10 je tedy jen o málo více hráčů než těch, kteří používají některý z alternativních systémů. Vývoj softwaru pro DirectX 10 se tak společnostem prostě nevyplatí. Valve zatím o přechodu na DX10 neuvažuje ani teoreticky. Ostatní vývojáři prý spatřují jako velký problém zvětšující se rozdíl mezi konzolovými a počítačovými hrami. Xbox 360 a PS3 jsou totiž vybaveny grafickými čipy, které jsou hodně podobné čipům s podporou DirectX 9 z běžných PC. Používají dokonce i stejnou verzi Shader Modelu a přepracování mezi verzemi hry pro konzoli a DX9 není příliš obtížné. S DX10 si však přidělávají vývojáři další práci.
Naproti tomu se na kombinaci Windows Vista a DirectX 10 bude snažit vydělat společnost Crytek. Ta vyvíjí Crysis, což by měla být jedna z opravdových akcí, které poběží s DirectX 10 již nyní. V úterý bylo ohlášeno uvedení demoverze, která bude dostupná zdarma a objeví se 25. září.
vPro platforma pro cenná data
Intel neustále vylepšuje své platformy. Standard vPro byl uveden již více než před rokem a nyní se má konečně dočkat zlepšené generace. Určen je především do počítačů, kde se klade velký důraz na bezpečnost dat a možnosti řízení provozu po síti. Intel vPro totiž dokáže šifrovat veškerá data, která počítačem procházejí. Systém je založen na kombinaci upraveného procesoru a čipsetu. První verze měla možnost využít jediný dvoujádrový procesor, což v dnešní době už nestačí. Intel nyní sáhl po jádru, které označuje jako Q35. Toto jádro je použito v běžných procesorech Core 2 Duo, ovšem v neupravené verzi. FSB se oproti původní verzi zvýšila na 1333MHz a přibyla také podpora pamětí DDR2 800. U vPro se stalo již standardem, že procesor obsahuje instrukce pro rozsáhlejší virtualizaci. Ty mu umožňují pracovat ve speciálním režimu, kdy systém pracuje s více prostředky, než má ve skutečnosti. Nemá to příliš velký vliv na výkon jako na bezpečnost. Intel nyní přidal i TXT kódování o kterém se mluví docela dlouho. Trusted Execution technology (Technologie Ověření Důvěryhodnosti) dokáže rozdělit operační paměť na díly tak, že jednotlivé programy bez ověření mezi sebou nemohou komunikovat. Komunikace je povolena jen na základě přesně určených kritérií. V zásadě to znamená, že pokud se vám do počítače dostane škodlivý software, systém vás upozorní nejen na fakt, že se mu podařilo spustit, ale pokusí se zabránit jeho šíření.
Své uplatnění najdou počítače založené na technologii Intel vPro také v rozsáhlých sítích. Kromě šifrovaných přenosů totiž obsahují i speciální stále napájenou paměť. Ta slouží jako primitivní černá skříňka počítače. Pomocí síťových protokolů je pak možné zjistit, v jakém stavu se počítač nachází. Vypnutý počítač je možné zapnout, zaseklý restartovat nebo zjistit rozsah poškození ke kterým došlo. První takto vybavené počítače by se u nás mohly objevit v září a poputují především do kanceláří a škol.
Domácí sítě, jeden disk nestačí?
Velké množství našich domácností vlastní více než jeden počítač a řeší problém, jak mít z těchto počítačů vždy přístup ke všem uloženým datům. Jednoduché sdílení pevného disku na to bohužel nestačí. Jednou se totiž dostaneme do momentu, kdy je vypnutý právě ten počítač, na kterém se nacházejí potřebné soubory. Pro domácí účely existují zřejmě jen dvě cenově dostupná řešení. Je možné zakoupit další levný počítač s velkým pevným diskem, který je v provozu neustále. Jako mnohem elegantnější se však jeví jeden z nových produktů od společnosti Iomega - síťového pevného disku určeného pro domácnost.
Pod vše říkajícím názvem Network Storage for Home nalezneme sérii pevných disků, který jsou levnější než koupě dalšího počítače. Iomega vyrábí levné síťové disky o kapacitách 320, 360 a 500GB. Disky jsou dodávány v boxu, který obsahuje řadič disků, čip podobný procesoru, vlastní vyrovnávací paměť a především síťovou kartu. Uvnitř najdeme pevný disk připojený přes SATA II. Všechny verze mají otáčky 7200 1/min a 8MB vyrovnávací paměť. Rychlejší pevné disky nejsou osazeny, protože se předpokládá, že v domácnostech hraje svou roli především spotřeba. I kdyby Iomega rychlejší disk použila, příliš užitku by to zřejmě nepřineslo. Do domácností poputuje box vybavený klasickou 10/100 síťovou kartou. Ceny jsou oproti samostatným pevným diskům zhruba dvojnásobné. Počáteční prodejní cena za 320GB verzi by se měla pohybovat kolem 3000Kč, za 360GB si zaplatíme 3500Kč a za 500GB okolo 4000Kč. Tyto síťové disky Iomega by se měly objevit na trhu v září. V současnosti lze zakoupit obdobný 1TB disk za cenu přes 7000Kč.
Letem světem:
Počítače se s velkou pravděpodobností zdraží. Vyplynulo tak z analýzy, kterou si nechal udělat server ZD Net. Velké množství výrobců, kteří vyrábějí na jihu Asie očekává problémy s dodávkami součástek. Na vině je zdražující se pracovní síla a nedostatek materiálu. Viditelné zdražení by se do cen nových počítačů mělo promítnout hned v příštím roce. Nejcitelněji se dotkne pravděpodobně notebooků.
Nedávno jsme Vás informovali o mobilním telefonu Google s internetem zdarma a jeho neoficiální podobě. Google zveřejnil informace, že telefon bude a jeho předvedení se dočkáme hned v září. Prodej bude zprvu zahájen jen v USA a to nejspíše za cenu pod 100 USD. Google si totiž náklady vydělá na reklamách, kterými bude telefon přeplněn.
Zdroje: Dailytech, Digitimes, Google, Intel, Iomega, The Inquirer, Valve & ZD Net