Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW News: Základní deska zdánlivě bez limitů

aktualizováno 
Hrajete 24 hodin denně 7 dní v týdnu? Pak má pro Vás Asus základní desku. Intel vyhlašuje hon na hry pro netbooky. Revoluce v SSD jen pro vyvolené.

SABERTOOTH X58

Základní deska zdánlivě bez limitů
Základní desku určenou do těch nejlepších herních počítačů představila před dvěma dny společnost Asus. Cílem jsou samozřejmě možnosti v rozšíření co nejvýkonnějšími komponentami. Ke slovu se ale dostalo i zpracování a Asus tvrdí, že tuto desku lze využívat 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Tím samozřejmě nedostáváme relevantní údaj, jak dlouho by fungoval celý počítač.

HLNAND

Další z našlapaných základních desek určených výhradně hráčům nalezneme v obchodech možná už během několika dnů a to pod označením SABERTOOTH X58. Tento produkt je součástí větší série TUF, která zahrnuje velmi odolné komponenty vyráběné pod logem Asusu. Po hardwarové stránce nelze desce téměř nic vytknout. S napětím se nyní čeká především na prodejní cenu.

SABERTOOTH X58

Není vůbec překvapivé, že si pro svou herní desku vybrali vývojáři ze společnosti Asus jako vhodné procesory Intel Core i7. Přítomen je socket LGA 1366, ve kterém lze provozovat výhradně čtyř a šestijádrové varianty vybavené tříkanálovým paměťovým řadičem. Z pohledu hráčů mizerná integrovaná grafika od Intelu ještě stále nedobyla tyto vody a tak bylo možné situaci vyřešit jinak.

Core i7 920

Nedílnou součástí základních desek používajících nejvýkonnější varianty procesorů Core i7 se stal čipset Intel X58. SABERTOOTH X58 již podle názvu není výjimkou, přičemž čipová sada zahrnuje také southbridge ICH10R. Čipset má dnes na starosti především integrované příslušenství a již se tolik nestará o podporu procesorů nebo paměti.

Možnosti osazení paměťových modulů jsou určitě na slušné úrovni, jelikož deska nabízí hned šest slotů DDR3. Sběrnice na desce je oficiálně navržena tak, aby zvládala přenosy rychlostí 1866MHz. Maximálně pak osadíte 24GB RAM, což je ale dáno následně použitým procesorem.

Kingston HyperX DDR3

Na své si přijde i většina lidí, kteří osazují do počítače více grafických karet. Zde je podpora závislá na tom, jestli si vyberete grafiky od nVidie nebo AMD. Připraveny jsou v obou případech dva plnohodnotné sloty PCI Express 16x ve verzi 2.0, jeden slot x16 fyzicky na sběrnici PCI Express 4x, dva základní sloty 1x a jediný starší slot PCI. Přesto lze karty GeForce zapojit jen dvě ve standardním SLI. S technologií CrossFireX zapojíte karet od AMD více.

Integrované příslušenství je na úrovni. Na desce je k dispozici celkem 10 řadičů SATA. Z toho dva podporují rychlé přenosy až 6Gb/s a další dva jsou k dispozici na zadním headeru jako eSATA. Aby nebyl zadní header úplně přecpaný, je jeden z eSATA konektorů vytvořen jako Powered SATA, což prakticky znamená kombinaci USB a eSATA na jediném konektoru.

Ze zajímavějších možností nemůže chybět ani rozhraní USB 3.0. Prozatím se standardně osazuje výhradně na header desek a vždy po dvou konektorech. Portů s rozhraním USB 2.0 lze z desky vyvést maximálně 12. Naprostým standardem je pak integrovaná HD zvuková karta (podporován systém zvuku 7.1), gigabitový ethernet a nejrůznější zapojení disků do RAID polí.

SABERTOOTH X58

Při detailním prozkoumání konstrukce desky nelze pominout fakt, že je značně předimenzovaná. Pokud má počítač běžet skutečně 24 hodin denně 7 dní v týdnu, nemusí to být výhoda. Ve výrobě se tuto skutečnost snaží vyvážit výhradně používáním komponent z ověřených zdrojů označovaných jako military class.

Deska a komponenty v ní osazené by neměly trpět nedostatkem elektrické energie. K dispozici je desetivětvý napájecí systém schovaný pod chlazením označovaných jako CeraM!X. Jde o klasický pasiv, který ale používá keramickou izolaci. Systém umožňuje inteligentní zapojování jednotlivých napájecích větví, a pokud není plně vytížen, může spořit energii.

SABERTOOTH X58

Klíčovou a stále nezodpovězenou otázkou zůstává cena, se kterou by měla SABERTOOTH X58 přijít. Spekuluje se, že by tato deska měla být vhodná pro počítače s rozpočtem kolem 1000USD. Přesto je nad míru jasné, že bude patřit k těm drahým. Asus má ale velkou konkurenci, protože ostatní výrobci nabízejí na herních deskách své individuální technologie, které na SABERTOOTH nenajdeme. Například s MSI dnes můžete mixovat v jednom počítači grafické karty různých výrobců.


Intel vyhlašuje hon na hry pro netbooky
O tom, že hardware netbooků je naprosto nevhodný na hry, nemá asi smysl moc spekulovat. Alespoň částečnou záchranou byla rozšířená čipová sada nVidia Ion. Od té doby, co Intel začal přidávat grafická jádra na procesory, se už ale u malých počítačů rozšíření v podobě Ionu výrobcům finančně tolik nevyplácí. Výsledek je ten, že za lepší grafiku si citelně připlatíme.

MSI čerpající z nového Atomu

Intel nikdy nepřiznal, že by integrace slabé grafiky na Atom byla chyba. Přesto se v jeho marketingovém plánu nyní něco hnulo. Nespokojenost lidí, kteří si bez předchozích znalostí zakoupili netbook a poté zjistili, že na něm jede software příliš pomalu (ne-li vůbec), rapidně roste. Prodeji netbooků, které se nyní začínají prodávat výhradně s Windows Vista/7, to nijak neprospívá.

Zástupci společnosti Intel tak přispěchali se záchranným plánem. Nabízejí odměnu 5000USD tomu, kdo vytvoří nejlepší hru pro netbooky. Soutěž je rozdělena do třech kategorií, kde vítěz každé z nich si odnese 1000USD. Výsledné hry však musí běžet na netboocích bez Ionu, takže optimalizovat, optimalizovat a zase optimalizovat.

Windows 7 beta si vyžádají při nečinnosti jen 1 nebo 2% z výkonu Atomu

Jednotlivé kategorie této soutěže mluví svými názvy za vše. Pod záštitou Intelu se bude soutěžit o nejlepší grafiku ve hře, nejlépe hratelnou hru a nejlepší samostatný prvek ve hře. Poslední kategorie je šitá na míru počítání fyziky, nicméně uspět by mohla podle pravidel i jiná vychytávka.

Namátkou z pravidel můžeme vybrat podmínku, že kompletní hra musí být menší než 250MB. Musí také běžet v rozlišení 1024x600 pixelů, které je pro netbooky obvyklé. Intel by chtěl, aby hry fungovaly bez sebemenších problémů pod Windows 7. V náročnějších 3D projektech to může být docela problém.

Atom vs. Celeron

Vzhledem k tomu, že Intel soutěž vypsal před několika dny, je datum ukončení pro potenciální programátory poněkud stresující. Deathline je už 3. října 2010 o půlnoci greenwichského času. Důvod je jednoduchý - Intel už nemůže na nic čekat. Naštěstí by mělo stačit poslat předem jen dobře odladěné demo.


Revoluce v SSD pro vyvolené
Prototyp velmi zvláštního pevného disku ve své tiskové zprávě ukázala společnost Mosaid. Ta patří spíše mezi výrobce jednotlivých paměťových čipů než ty, jejichž komplexní hardware by se běžně objevoval v domácích počítačích. Přesto je o co stát, protože ukazuje nový směr, kterým by se mohla vydat technologie SSD v příštích letech.

Zatím jde skutečně jen o prototypy a o to, aby se ukázalo, že daná technologie funguje. Novinka nedosahuje ani zdaleka rychlostí moderních SSD disků a spíše ji lze připodobnit k magnetické technologii. Některé výhody SSD ale zůstávají, jako například prakticky nulová vybavovací doba.

Ač to může znít divně, nový disk je vlastně počítačem uvnitř počítače. Využívá moderní řešení v podobě výkonného signálového procesoru (Xilinx Virtex 5 až 320MHz). Tato technologie je velmi aktuální, protože vývojáři se jí začali zabývat teprve nedávno a využití najde v mnoha dalších aplikacích. Díky své fyzické struktuře může signálový procesor zcela nahradit řadič, který bychom našli v běžném SSD disku.

HLNAND

Aby bylo data kam ukládat, je nutně vyžadována paměť. Ta je modulární, tzn.: osazuje se stejným způsobem jako paměti do notebooku. Paměť není úplně stejná, jakou bychom našli na tuctových SSD discích. Samotná společnost Mosaid ji označuje jako HLNAND, tedy paměť NAND s připojením kanálu HyperLink.

Návrh technologie v budoucnu umožní dosáhnout přenosových rychlostí až 800MB/s pro čtení i zápis. Desky s HLNAND se dají na sebe vrstvit, čímž bude možné volně rozšiřovat kapacitu. Ta je v současnosti 64GB na jeden modul, tedy 128GB celkem. Největším zklamáním budou pro mnohé asi současné rychlosti, kde Mosaid uvádí jen 102MB/s pro čtení a 73MB/s pro zápis.

Celá věc může mít ale ještě jeden podstatný zádrhel. Konečná cena nemusí být totiž právě optimální. Vývoj na základě signálových procesorů lze vést v zásadě dvěma směry. Mosaid buďto začne o úplné nuly a velmi pomalu se dopracuje k plně funkčnímu řadiči HLNAND pro SATA, nebo bude platit za již vytvořená IP (licence "rozhraní"), která dodává přímo výrobce procesoru. Obě dvě varianty bude nutné zohlednit v ceně a tak se lze domnívat, že HLNAND disky naleznou své místo spíše v profesionální sféře.


Zdroje: Asus, Digitimes, HardSpell, Intel, Mosaid, TechPowerUp,TG Daily, The Inquirer, Xilinx & Xbitlabs

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz