Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I Am Alive - a nad bezednou tůní byla tma

aktualizováno 
Rok po oficiálním ohlášení je kolem napjatě očekávaného survival titulu od Ubisoftu znepokojivé ticho.

I am AliveJe to právě rok, co se na závěr konference E3 v Los Angeles představil potencionální herní dynamit – nevšední survival projekt pod názvem I Am Alive. Chystal se explodovat v rukou společnosti Ubisoft, rámován nepohasínajícím thymolinovým úsměvem Jade Raymondové, a přesto… na zenitu léta 2009 jako by Ubisoftu zvlhla zápalná šňůra.

Rok po ohlášení existuje stále jediné CG video, hrstka jistě ne in-game screenshotů a sem tam nějaká ta nenápadná zprávička o změně vývojářů či o zpoždění v datu vydání. A nás to mrzí. Nemůžeme jinak. Vždyť projekt I Am Alive sliboval vlít do žil herního průmyslu kapku nesmlouvavé filmové atmosféry a svěžího přístupu ke zdánlivě vytěženému segmentu survival her. Proč si ho tedy nepřipomenout, když to za nás Ubisoft neudělá?

Byla snad zničena celá Amerika? Nebo vás prostě jen nechali napospas ničivému živlu?

I am AliveNápad za I Am Alive je na poměry západních her překvapivě neotřelý. Žádná invaze z vesmíru, žádné monstrum z hlubin, žádná záhadná nákaza, která mění lidi v kolébavé zombíky. Jen slunečné červnové ráno roku 2009, kafíčko, cesta do práce přelidněnými ulicemi Chicaga a do toho všeho BUM! Kataklyzmatické zemětřesení o síle 10, 3 Richterovy stupnice, které v minutě promění třetí nejlidnatější město Spojených států v hromadu suti.

A nejen to. Ohromná uvolněná energie doslova vytrhne díru v americké litosférické desce a učiní z Chicaga a přilehlého okolí osamocený ostrov v moři. Ale o tom zatím nemá Adam Collins, hlavní hrdina hry, ani tušení.

I am AliveKatastrofa ho v roli průměrného úředníčka snad jen s trochu nadprůměrnější muskulaturou, zastihne při cestě do práce a než poslední otřesy utichnou, ocitne se uvězněný ve výškové budově, kde pracuje. Aniž by to tušil, má před sebou devět dobrodružstvím nabitých dní, během nichž bude pátrat po své ex-přítelkyni Alici, přečkávat nečekané dozvuky zemětřesení, utíkat před zdivočelými a pološílenými obyvateli města, případně vypomáhat se záchranou těch, jež si i navzdory podmínkám zachovali zdravý rozum.

Z toho, co zatím víme, lze jednotlivé dny chápat jako kapitoly. První tři dny se bude Adam dostávat z výškové budovy, kde je uvězněn spolu s bývalými kolegy, zpět do města. Ve zbylých šesti pak pomáhat se shromažďováním přeživších v provizorních táborech a hlavně - pátrat po Alici.

S postupujícím časem se budou otevírat nová území zničeného Chicaga, stejně jako I am Alivese rozšíří škála vedlejších úkolů, jež bude nutné plnit k zajištění chodu rozrůstajících se uprchlických center. Jedním z cílů hry by mělo být shromáždit co nejvíce lidí, abyste upoutali pozornost vládních záchranných týmů – které se ze záhadných důvodů zpozdily. Byla snad zničena celá Amerika? Nebo vás prostě jen nechali napospas ničivému živlu?

Vedle pomoci bližnímu a filmové love story se tak velmi pravděpodobně dočkáme i nějaké té správně zašmodrchané konspirace. Ostatně, jak jinak si vysvětlit nejničivější zemětřesení dějin v oblasti trvalého seizmického klidu, než supertajným vládním projektem?

Jak vyplývá z videa, jednou z klíčových surovin bude (kromě léků) pitná voda. Láhev čisté vody stává se pochopitelně ve zničeném městě cennou komoditou a jako taková bude fungovat jako univerzální platidlo, doplňovač energie, ale i jako výpomoc v boji s nepřátelsky naladěnými obyvateli Chicaga. Lahve s vodou pak bude možné I am Alivezahazovat i jako rozptýlení, v případě že vás pronásleduje přesila nepřátel. A těch jistě nebude málo.

I Am Alive zatím představuje zajímavou kombinaci her a filmů.

Zemětřesení otevíralo domy jako plechovky a do zničených ulic se kromě obyčejných lidí dostala individua, která už nikdy neměla spatřit světlo svobodného světa – zločinci, šílenci, ale i kdysi obyčejní lidé, jež pod tíhou situace odložili lidskost stranou a představují nyní pro hráče stejnou hrozbu, jako ta nejposlednější společenská spodina. Kromě zachraňování tak dojde i na nějakou tu násilnější akci, třeba i se zbraní v ruce.

Objeví se střelné zbraně, nože a vůbec cokoliv, co najdete na ulici a lze to použít jako prostředek ochrany – jen munice bude samozřejmě málo. Akční složka by totiž neměla být tím hlavním, co zaujme hráčovu pozornost. I proto bude možné použít I am Aliveprázdnou zbraň jako odstrašující nástroj. Jen málokdy bude její použití skutečně nutné a nikdo přece nemůže vědět, je-li nabitá či ne.

A dojde také na morálku – ostatně nikde není psáno, že právě vy musíte nejničivější zemětřesení všech dob přečkat s úmysly Mirka Dušína. Nechce se vám zachraňovat nebožáka zavaleného pod troskami? Prostě ho tam necháte. Potkáte skupinu přeživších s bohatou zásobou pitné vody? Proč se hned kamarádit, když je můžete vzít po hlavě značkou ‚Zákaz vjezdu po dvacáté hodině‘ a vodu zkonfiskovat? Případně dát před násilím přednost šikovným prstům a vodu si pěkně po staru ukrást.

Co víc - v průběhu hry bude možné přidat se k některé z mnoha frakcí, které se v troskách Chicaga zformují, a tak i tím významně ovlivnit svůj morální profil. Ale pozor! Každé rozhodnutí, jenž během osudných devíti dnů učiníte, nějakým způsobem ovlivní konec hry – tedy shledání se ztracenou bejvalkou.

I am AliveZ vedlejších postav byly zatím představeny pouze tři; mladá doktora Riley se stará o zdraví uprchlíků v táborech, bývalý voják Virgil organizuje obranu před nájezdy „těch špatných“ a konečně hasič na vozíčku jménem Peter se stará o chod táborů a hledání přeživších. Všichni tři vám budou zadávat vedlejší úkoly související s chodem utečenecké infrastruktury – questy s hledáním zásob vody a léků či záchranné výpravy. Odměnou vám bude klidné, před útoky chráněné útočiště, kde je možné načerpat energii a prostřednictvím primitivní směny získat nějakou tu užitečnou věc do výbavy.

Projekt I Am Alive zatím představuje zajímavou a zdaleka ne nesourodou kombinaci her a filmů jako je Dead Rising, S. O S. The Final Escape a Cloverfield. A to je něco, co zkrátka musí dráždit představivost každého hráče, milovníka survival her zvláště. Bohužel, zatím stále jenom představivost. Vždyť rok po vydání nemáme stále jediný in-game záběr, jediný in-game screenshot a ještě dnes, v době, kdy I am Aliveměla hra podle prvních předpokladů přijít do obchodů (!), musíme místo k recenzím utíkat právě k fantazii.

A jsou tady i jiné alarmující skutečnosti; v březnu letošního roku předali původní vývojáři z Darkworks svůj rozdělaný projekt internímu studiu firmy Ubisoft se sídlem v Šanghaji. Minulý měsíc pak bylo ohlášeno další odsunutí vydání, a to z letošního podzimu na blíže nespecifikované datum v příštím fiskálním roce (duben 2010 až březen 2011).

A aby těch konspiračních teorií nebylo málo – jen před několika málo dny zmizelo I Am Alive i z oficiální stránky Ubisoftu, kde se donedávna hřálo v přítomnosti her jako Assassin's Creed 2 nebo Splinter Cell Conviction.

Nezbývá než doufat, že existence tohoto nanejvýš nadějného titulu ve skutečnosti není v žádném ohrožení a my se už brzy dočkáme konkrétnějších informací. Do té doby – držte se dál od Chicaga!

Index očekávání: 90%

Autor:




Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Další z rubriky

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.