Icewind Dale II – zima a chlad přicházejí

  12:00aktualizováno  15. února 2003 2:56
V severní části Faerunu, hlavního kontinentu světa Forgotten Realms, se opět schyluje ke katastrofě. Stejně jako před několika desetiletími, kdy se hrdinové hry Icewind Dale popasovali s temnými nepřáteli, se bude muset hrstka dobrodruhů postavit nepřátelům, se kterými by si nejspíš neporadila ani dobře vycvičená armáda

Icewind Dale II V severní části Faerunu, hlavního kontinentu světa Forgotten Realms, se opět schyluje ke katastrofě. Stejně jako před několika desetiletími, kdy se hrdinové hry Icewind Dale popasovali s temnými nepřáteli, se bude muset hrstka dobrodruhů postavit nepřátelům, se kterými by si nejspíš neporadila ani dobře vycvičená armáda. Osady Desetiměstí zkrátka potřebují pomoc odvážných bojovníků a kouzelníků a je jen na vás, abyste zvládli nebezpečnou cestu plnou bojů, nástrah a překvapení.

Ano, hádáte správně, konečně jsme se dočkali plnohodnotného druhého dílu oblíbené severské ságy Icewind Dale, která si získala mnoho příznivců nejen v zahraničí, ale i u nás – koneckonců stejně, jako snad všechny ostatní RPG tituly z dílny softwarových mágů pracujících pro Black Isle Studios.

Vždyť ono to vypadá jako…
Už na první pohled, který se vám ve hře naskytne, poznáte, že Icewind Dale II je postaveno na starém dobrém Infinity enginu. A s označením „starém“ a „dobrém“ vlastně souvisejí i všechny jeho klady a zápory. Krajina je vykreslena velmi pečlivě, interiéry jsou plné detailů a na hrdinech můžete poznat jejich oblečení a výzbroj. Pohled je klasický izometrický, pochopitelně bez možnosti nějaké rotace či zoomování, na které jsou zvyklí příznivci 3D her.Icewind Dale II Autoři samozřejmě použili nejnovější verzi enginu a grafika tak svojí propracovaností mnohem více připomíná titul Baldur´s Gate II: Shadows of Amn nežli první díl severské ságy. I přes relativní stáří jádra hry se grafika ovšem nedá označit za zastaralou a použití IE je naopak asi hlavním lákadlem pro příznivce erpégéček od Black Isle Studios. Za největší nedostatek považuji přetrvávající problémy s pathfindingem, kdy se někteří členové družiny při přesunu v členitých lokacích (což je v podstatě většina jeskyňovitých prostor, které se ve hře vyskytují v opravdu hojném počtu) leckdy zaběhnou nevhodným směrem. Oproti starším titulům je asi největší vizuální změnou interface hry, kdy ikonky hrdinů nejsou umístěny na pravé liště, ale na dolním panelu. Stejný přesun prodělaly i ikony z levé lišty, což ve výsledku znamená, že hráč má k dispozici větší herní okno, jelikož z celé obrazovky zabírá z výhledu na krajinu místo pouze panel ve spodní části.

Mluvila vy česky?
V souvislosti s IWD2 se poměrně hodně mluví o hudebním doprovodu, a není divu – soundtrack je totiž skutečně kvalitní, ostatně jak už je tomu v hrách postavených na IE dobrým zvykem. Tradičně bývá na velmi vysoké úrovni i namluvení jednotlivých hrdinů a mnoha NPC, přičemž výjimkou není ani originál druhého dílu dobrodružství z Planin ledového větru. Podstatnou novinkou pro tuzemské hráče je však kompletní lokalizace do češtiny a s ní spojené velké očekávání, zda bude dabing Icewind Dale II v naší mateřštině přínosem či zklamáním. Po poctivém testování mohu říci, že ač česká verze nedosahuje kvality originálu, je velmi dobrá a ucho hráče rozhodně neurazí. Důležitý je samozřejmě i překlad textů samotných, který, vzhledem k rozsahu, je také na velmi slušné úrovni. Přesto je však patrné, že většina členů překladatelského týmu pravděpodobně není seznámena s pravidly D&D či hrami z nich čerpajícími (což ovšem jen těžko můžeme označit za jejich chybu, ale je to prostě škoda), jelikož některé překlady působí poměrně rušivě a vůbec nezapadají do atmosféry či do logiky herního světa – příkladem budiž naprosto nesmyslný překlad „Sorcerer (čaroděj) = Zaklínač“ či třeba fakticky správné, ale stylisticky opravdu nedomyšlené „vyřazení zařízení“. Je ovšem pravda, že se jedná spíše o detaily, které hráč v D&D nekovaný vůbec nepostřehne, a mé drobné rýpnutí tak rozhodně není míněno jako vážná kritika do řad překladatelů a editorů, kteří odvedli velmi solidní práci.

D&D s pořadovým číslem tři
Pokud jste alespoň trochu sledovali informace provázející vývoj tohoto titulu, pak vám jistě neuniklo, že se už několik měsíců hovoří o implementaci třetí, tedy poměrně nové edice pravidel populárního stolního RPG D&D. První náznaky D&D 3E se objevily již Icewind Dale II v Baldur´s Gate II: Shadows of Amn (konkrétně všechna tři nová povolání a možnost hrát za půlorka), kompletně pod hlavičkou nových pravidel bylo vytvořeno RPG Pool of Radiance II: Ruins of Myth Drannor a nejvíce se třetí edice osvědčila v nedávno vydaném titulu Neverwinter Nights. IWD2 jde v použití nových pravidel asi nejdál a nutno říci, že to vůbec není na škodu. Změny se projevují již při tvorbě družiny (kde je naštěstí pro začátečníky připravena obsáhlá nápověda nebo dokonce i předem vytvořené partičky). Už volba rasy vás příjemně překvapí – kromě těch již provařených zde totiž najdete půlorka, tieflinga a aasimara, stejně jako spoustu rasových podskupin, jako je třeba temný elf či hlubinný gnóm. Jednotlivé postavy se od sebe dost liší, mají různé speciální schopnosti, postihy a bonusy; hodně silné rasy pak mají postih při levelování, aby nebyla narušena rovnováha ve hře. K dispozici jsou samozřejmě i nové profese, konkrétně čaroděj (trochu nepochopitelně přeložený jako zaklínač) ovládající stejné čáry jako kouzelník, ovšem používající jiný systém sesíláni, barbar proslulý svou zuřivostí v řeži na blízko a mnich znalý bojových umění. Nejdůležitější změnou v pravidlech jsou „skill and feats“ – dovednosti typu plížení, léčení, koncentrace a podobně, mezi které si každý hrdina rozděluje bodíky (jejichž počet závisí na povolání a inteligenci), a odbornosti, které představují jakési specializace, trochu podobné oblíbeným „perkům“ ze série Fallout. Díky velkému množství dovedností a odborností je hra pestřejší, takže třeba ani tři trpasličí válečníci se shodnými základními Icewind Dale II vlastnostmi již nemusí být stejní. Rozvoj postav je přitom o to zajímavější, že multiclassing (neboli kombinace různých profesí) je o něco volnější než v předchozí edici, i když jistá pravidla dodržovat musíte (například zlého zloděje prostě s paladinem nezkombinujete). Potěšitelné je i to, že hrdinové mohou dosáhnout poměrně vysokých levelů a v závěru hry si osvojí i kouzla devátého stupně, tedy ta nejmocnější z nejmocnějších.

Mečem i slovem
Základní princip hry je pochopitelně téměř stejný jako v prvním díle. To znamená, že těžiště hry spočívá v bojích, které probíhají v reálném čase, ale lze je kdykoliv pauznout obligátním mezerníkem, nastavit hrdinům nové úkoly (kouzlení, útok na blízko či na dálku, pohyb, použití lektvaru či jiného předmětu, aktivování speciální dovednosti atp.) a pak se znovu vrhnout do víru bitvy. I v řežích si po chvilce hraní všimnete některých změn – například kouzelník při sesíláni kouzla již nemusí být zásahem vždy vyrušen (záleží to mimo jiné na dovednosti koncentrace), válečník někdy dokáže zabít nepřítele a hned pokračovat v útoku na další cíl (má-li odbornost rozseknutí) atd. V podstatě všechny tyto změny samozřejmě souvisí s přechodem na třetí edici D&D, i když je pravda, že některé prvky použité třeba v Neverwinter Nights chybí – konkrétně vyvolávání zvířecích Icewind Dale II pomocníků (nikoliv kouzlem, ale schopností) či sesílání protikouzel. I když bojovat budete velice zhusta, přijdou ke slovu i méně hektické fáze, ve kterých budete rozmlouvat s NPC postavami, obchodovat s nimi, ale také třeba řešit některé hádanky. I v takovýchto nebojových situacích se přitom může značně projevit rozdílnost jednotlivých hrdinů – například při rozhovorech totiž záleží nejen na charismatu a několika vyjednávacích dovednostech, ale i na profesi, takže se vám může stát, že třeba zásadový mnich odmítne odměnu za vykonaný úkol. Se svojí družinou budete prozkoumávat osady, divočinu, podzemní jeskyně a různé ruiny, podíváte se i do skřetí pevnosti, tajemného kláštera či do tropické džungle (ano, opravdu!). Zavítáte i na některá místa notoricky známá – jelikož vám nechci kazit radost z objevování, nebudu vám je prozrazovat ( i když minimálně ze screenshotů určitě poznáte městečko Kuldahar :o)). Stejně jako ve většině her postavených na Infinity enginu, i zde na vás čeká velmi slušné množství různých předmětů. Pro mě osobně je ovšem docela potěšitelné, že řekněme v první třetině až polovině hry není magických věciček přehnaně moc a vy tak oceníte i dýku +2 či kouzelný svitek. Později se samozřejmě váš arzenál notně vylepší, a to třeba i díky elementálnímu obchodníkovi s magickými tretkami, kterého do hry můžete přiinstalovat z bonusového CD. Je sice škoda, že chybí některé vychytávky, které se objevily v BG2 a Thone of Bhaal (například skládání artefaktů z několika částí, magické toulce na šipky a šípy…), ale na druhou stranu ve hře najdete alespoň oblíbený bezedný pytel a schránky na lektvary, Icewind Dale II svitky a šperky, jakož i vracející se šípy a vrhací zbraně; potěší i to, že si můžete nechat u gnómského vzduchoplavce a vynálezce Osvalda (pamatujete si ho z prvního dílu?) vyrobit několik speciálních předmětů z kůže yettiho, krunýře obřího brouka a podobných ingrediencí.

Závěrem…
Pokud vše shrnu, musím říci, že titul Icewind Dale II mne nezklamal. Implementace pravidle je zhruba na stejné úrovni, jako ve hře Neverwinter Nights, ovšem díky šestičlenné partě si mnohem lépe vychutnáte rozmanité dovednosti a odbornosti, jakož i specifika jednotlivých ras a profesí. Mnozí asi namítnou, že hra je úzce zaměřena na souboje, ale to byl první díl také – a právě proto se setkal s takovým úspěchem u hráčů, kterým nelineární a zamotaná RPG připadají příliš složitá. Je sice pravda, že ve hře je několik nepříjemných nedodělků, jako například nemožnost ukládat do magického vaku speciální předměty (pavučiny, provaz, wyverní žihadla atp.) nebo již zmiňovaný nedokonalý pathfinding, ale ani tyto záležitosti nemohou znehodnotit vysokou hratelnost a zdařilou zábavu, kterou IWD2 všem fanouškům fantasy žánru nabízí. A ani argument, že engine už je trochu zastaralý, u mne, nadšeného příznivce D&D, prostě neobstojí… Je to však jen můj názor a je jen na vás, abyste ten svůj vyjádřili v naší diskusi.

Icewind Dale II
Výrobce: Black Isle Studios
Vydavatel: Interplay
Distribuce v ČR: CD Projekt, kompletně v češtině
Stáhněte si: screenshoty, trailer
Oficiální homepage: homepage
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 700 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: I přes nevelkou originalitu velice chytlavé RPG s pravidly D&D 3E
Hodnocení 88%

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...