Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Indiana Jones And The Infernal Machine

  10:12aktualizováno  30. ledna 2000 10:12
Indiana Jones And The Infernal Machine
Indiana Jones And The Infernal Machine

Pánové a dámy, nasaďte si klobouky (nebo kloboučky, v případě dam). V brzké době dorazí na pulty obchodů dlouho a horečně očekávaný pátý díl Indiana Jonese, tentokráte ve zcela novém 3D kabátě. Když byl Indy 5 společností Lucas Arts minulý rok oficiálně ohlášen, byli všichni v naprostém tranzu. Herní pamětníci si vzpomněli na chvíle, které trávili u skvělé adventury Indiana Jones And The Last Crusade (1990) a ještě dokonalejšího pokračování Indiana Jones And The Fate Of Atlantis (1992), která je podle mnoha názorů (včetně mého) vůbec nejlepší adventurou jaká kdy byla vytvořena. Ale pozor, nenechte se zmýlit. Nový Indiana Jones bude (bohužel) zcela jiná hra než jeho předchozí díly. Sbohem adventury - přišel čas akce...

Jedni jsou znechuceni, jiní zase nadšeni. Indy 5 bude totiž čistá tombraiderovka, možná s větším množstvím puzzlů a logických problémů než jsme byli doposud zvyklí. Na jednu stranu je škoda, že Lucas Arts opouštějí vody adventur, ve kterých byli a jsou mocnými pány, ale na druhou stranu se zase není čemu divit. Vždyť Lara Croft byla vlastně jakousi ženskou náhražkou právě Indiana Jonese - slavného to archeologa. Hledání pokladů v kobkách a opuštěných chrámech, bojování se svými nepřáteli a odhalování pradávných tajemství - to všechno byla dříve Indyho práce, kterou po něm Lara "převzala". Lucasové by museli být slepí a hluší kdyby si nevšimli, že jim Lara leze do jejich teritoria. A tak od poloviny roku 1997 pracuje tým vedený Hal Barwoodem (designérem a producentem Fate Of Atlantis) v přísném utajení (trvalo asi 1 rok) na hře, která má Tomb Raideru silně konkurovat a vrátit Indymu na herním poli postavení, které mu právoplatně náleží a které mu prsatá Lara ukradla. Podle Barwooda Infernal Machine konečně do puntíku využije všechny možnosti, které dal kdysi George Lucas Indymu do vínku. Odchýlení od adventur Hal zdůvodňuje tím, že už v původních Indyho filmech je spousta akce a přestřelek a že už ve Fate Of Atlantis se snažil do hry implementovat nějaké akční vložky (závody na velbloudech, let balónem, honičky v autech, pěstní souboje s nacisty...). Prostě a jednoduše, podle Hala je v dnešní době 3D her nový akčnější styl Indiana Jonese zcela přirozený. No, však uvidíme...

Jako vždy, hlavním pilířem nového Indyho je příběh, který by klidně mohl být předlohou pro další filmové pokračování (o jehož tvorbě kolují už několik let pověsti). Opět zde nalezneme to, co se nám na předešlých dílech tolik líbilo: archeologii, špionáž, mysticismus a jako vždy půjde o záchranu celého světa. Indiana Jones And The Infernal Machine Děj se tentokráte odehrává v roce 1947 - v počáteční fázi Studené Války, kdy se místo Německých nácků stali zlými muži pro změnu Ruští komunisté. Indy už své dobrodružné řemeslo pověsil na hřebík a stal se klasickým nudným archeologem a profesorem na Barnett College. Nicméně právě ve chvíli, kdy provádí archeologický výzkum v Utahu, náhle na místo přiletí helikoptéra CIA a z ní vystoupí... chvíle překvapení... Sophia Hapgood, Indyho stará (ve skutečnosti mladá a okouzlující) přítelkyně ze hry Fate Of Atlantis. Nepřiletěla za Indym pouze na přátelskou návštěvu, ale aby ho zlanařila do CIA a vtáhla zpět do dobrodružného života. Indy zpočátku odmítá, ale jakmile se dozví proč ho o to vlastně žádá, ihned na Sophiinu nabídku kývne. O co vlastně jde: Rusové vyslali archeologický tým vedený vědcem Volodnikovem k legendární Babylonské věži. Celá skutečnost je CIA velmi podezřelá, protože Volodnikov není archeolog ale fyzik. Agenti CIA záhy ukradli Volodnikovi artefakt, který, jak se později ukázalo, je částí obrovského starodávného stroje, který se pravděpodobně nachází právě pod zmíněnou Babylónskou věží. Tento starodávný stroj je schopen otevřít jakousi skrytou mezidimenzionální bránu a umožnit lidem cestovat do jiné dimenze nazvané "Aetherium". Až Sověti stroj zkompletují, chtějí jej využít, jak jinak, k ovládnutí světa. Chybějící části (jsou celkem 4) se nacházejí všude možně po Zeměkouli a Indyho cílem je naleznout tyto části dříve než Volodnikovi lidé. Navíc každá z těchto částí stroje dá Indymu nějakou magickou sílu či schopnost, která je bezpodmínečně nutná k dokončení každé kapitoly (hovoří se např. o levitaci, ale tyto informace nejsou potvrzené).

Indiana Jones And The Infernal Machine

Hra je rozdělena do 17. levelů odehrávajících se v 7 různých prostředích. Dvakráte navštívíte Babylon (na začátku a na konci hry), během svého putování se pak dostanete do tropickou džungle na Filipínách nebo do zamrzlého Tibetu, prolezete Aztécké pyramidy nebo mystické pohoří v Kazachstánu. Veškeré prostory - převážně interiéry (chrámy, hrobky, různá sklepení) jsou neuvěřitelně rozsáhlé a autoři tvrdí, že dohrání každého levelu zabere v průměru asi dvě hodinky.

Náplní Infernal Machine bude převážně průzkum rozsáhlého terénu, řešení hromady puzzlů a samozřejmě bojování s nepřáteli. Co se puzzlů týče, zapomeňte na nějaké kombinování předmětů v inventáři nebo něco podobného, na co jsme byli zvyklí z Fate Of Atlantis nebo jiných adventur. Všechny puzzly mají být hlavně zábavné (a nikoli nudné, jak je tomu, podle pana Barwooda, ve všech adventurách), tajemné a hlavně vždy hráči odkryjí něco nového, neočekávaného. Řešení puzzlů a průzkum terénu by vám měl zabrat asi 75% celkového času hraní, ve zbylé části se bude tvrdě bojovat!

Důkazem toho, že chtějí autoři hru zpřístupnit doslova všem, jsou ve hře udělány jisté "úlevy". Pro akčně laděné hráče je zde zabudovaný Hint systém, který vám (naštěstí) neřekne co přesně máte udělat, ale ukáže vám na mapě kde se máte u jakého puzzlu vyskytovat. Na adventuristy je zde taktéž pamatováno. Při střelbě totiž nemusíte divoce a přesně zaměřovat, jelikož zde funguje jakési "autozaměřování". Indiana Jones And The Infernal Machine Stačí se otočit čelem zhruba do místa kde stojí váš nepřítel a mačkat virtuální spoušť. Co se mě týče, nejsem si zcela jist zavedením těchto "úlev", protože co pomůže jedněm, bude vadit druhým a tak se může stát, že s výsledkem nebude spokojen nikdo. Ale nedělejme předčasné závěry, uvidíme, jak to všechno bude fungovat v finální verzi.

Během hry narazíte na desítky různých postav, ale promluvit si budete moci s asi jen 6 nebo 7 z nich. Nebudou se konat žádné rozsáhlé rozhovory, všechny postavy vám řeknou jen to nejnutnější co potřebujete vědět (většinou vám poradí jak nebo kudy dál, nebo vám pomohou s konkrétním problémem). Mezi hlavní postavy patří samozřejmě Indy, CIA agenti Sophia Hapgood a Simon Turner no a konečně hlavní padouch - komunista Volodnikov. Minirozhovory budou vedeny vždy zhruba dvakrát nebo třikrát v každém levelu, navíc formou jakési "meziscény", do které vy jako hráči nemáte možnost zasahovat. Podle autorů mají rozhovory pouze dotvářet atmosféru a jejich cílem je vyvarovat se situacím, kdy by se hra zvrhla pouze v prachsprostou střílečku (viz. Tomb Rider), při které by hráč zapomínal na své hlavní poslání. Cílem tedy nemá být pouze "dokončit level", ale odhalit o něco víc roušku tajemství kolem pekelného stroje.

I když jsou rozhovory pouze doplňkem hry, dali si na nich autoři velmi záležet. Na namluvení asi 2000 řádků dialogů si pozvali 6 profesionálních herců... a máte smůlu, Harrison Ford mezi nimi není. V roli Indyho se již ve Fate Of Atlantis osvědčil Doug Lee, který byl o spolupráci požádán i v Infernal Machine. Jeho hlas je sice o Fordova velmi odlišný, ale fandové si jeho suchý přízvuk v předešlém díle velmi pochvalovali.

Indiana Jones And The Infernal Machine

Indy bude během svého pátráni bojovat s mnoha druhy nepřátel. Kromě Ruských komunistických vojáků to budou i starobylí roboti, ledové příšery, pavouci a... ehm... taky hadi, které Indy tolik miluje. K jejich likvidaci bude používat mnoho druhů zbraní. 3 základní bude mít u sebe neustále a ty by měly teoreticky vystačit na zvládnutí všech nepříjemností. Jsou jimi revolver, zapalovač a pochopitelně Indyho nerozlučná pomůcka - bič. Funkce revolveru je jasná, zapalovačem si osvětlíte temné místnosti, ale nejdůležitější ze všech je bič. Pokud jste viděli některý z Indyho filmů nebo hráli stařičkou Fate Of Atlantis, zcela jistě víte, že bič není jen obyčejná "zbraň". Slouží taky k zachycení se za větve, mosty, atd., šplhání, ale hlavně k odzbrojování nepřátel, což je Indyho odvěká specialita. Mimo tohoto základního vybavení budete mít možnost použít i jiný arzenál, např. pušky, automatické zbraně, granáty nebo dokonce bazuku. Náboje do všech typů střelných zbraní seberete povětšinou od zabitých komunistů, pochopitelně nebude chybět ani sbírání klasických uzdravovacích lékárniček. Indy však bude mít při ruce i jednu velice užitečnou věcičku - obyčejnou křída, kterou si budete moci dělat značky na zdech nekonečných chodeb a křižovatek. Navíc jako bonus budete při svém putování sbírat chytře a záludně ukryté tajné poklady, které vám potom mezi jednotlivými levely umožní získat nové zbraně.

Samozřejmě, dnešní hry nemohou založit svůj úspěch pouze na hratelnosti a na příběhu. Velmi podstatné je také jejich technické zpracování. Zde se ale opravdu nemáme čeho obávat. Celá hra je postavena na původním enginu z Jeddy Knighta, který byl od základů přepracován a vylepšen. Indiana Jones And The Infernal Machine Na Indyho se budete dívat z pohledu třetí osoby - stejně jako tomu je u stále zmiňovaného Tomb Raidera. Rozdíl bude pouze v tom, že v nepřehledných situacích si můžete kameru "zoomnout" až těsně k Indyho hlavě, takže budete okolí vidět takřka z vlastních očí. Celé 3D prostředí je perfektně vymodelováno a otexturováno, postavička Indyho vypadá skvěle a stejně dokonale se i pohybuje. Otázkou ještě bude AI Indyho nepřátel, protože z toho, co jsem měl zatím možnost vidět, se zrovna moc chytře nechovali.

A na závěr ještě pár bonbónků. Tím prvním jsou speciální akční sekvence, při kterých budete moci volně jezdit v jeepu, sjíždět řeku na kajaku nebo zažít podzemní honičku s Rusáky v klasických důlních vagóncích (klasika z filmu "Indy Jones a chrám zkázy"). Zvláště na tu poslední atrakci se velmi těším, protože jestli to bude alespoň z poloviny tak dokonalé jak to vypadalo ve filmu, bude to doslova nářez.

Druhým bonbónkem je IQ, neboli "Indy Quocient". I když je to již stará známá věcička z předešlých dílů, zde bych ji vůbec nečekal. O co se ale jedná: Za každou vykonanou akci, za každé zabití nepřítele, vyřešení puzzlu nebo nalezení skrytého pokladu získáte určitý počet bodů. I když tyto body nemají na hru samotnou žádný význam a jsou pouze orientační, určitě bude mezi hráči docházet k soutěžím o to kdo jich během hry nasbírá nejvíce (podobně jako tomu bylo ve Fate Of Atlantis). Maximální počet je 1000 bodíků, ale té tisícovky zřejmě nikdo nikdy nedosáhne. Testeři Fate Of Atlantis dokázali kdysi nasbírat maximálně 995 z 1000 bodů, a to znali celou hru jako vlastní boty.

Poslední perličkou bude (možná) multiplayer. V tomto se ale několik neoficiálních zdrojů rozchází. Jedni tvrdí, že Infernal Machine bude podporovat multiplayer v kooperativním a deathmatchovém módu (prý budete moci hrát za Indyho, Sopii, Turnera a samozřejmě Volodnikova), nicméně multiplayer má být pouze jakýsi vedlejší doplněk k upřednostňovanému singleplayeru. Naopak jiné zdroje (novější) tvrdí, že se v novém Indym žádného multiplayeru nedočkáme. Lucas Arts k tomuto nedali zatím žádné stanovisko, takže celý multiplayer je zatím pouze spekulativní záležitost.

Indiana Jones And The Infernal Machine

Tak jo. Řekl jsem vám o Indym 5 úplně všechno co se mi podařilo zjistit. Možná je tu toho napsáno víc než se dočtete v budoucí recenzi, kterou téměř na 100% nebudu psát já, protože Indy 5 nespadá do mého adventurního teritoria. Každopádně ale Indyho zapařím a napíšu alespoň druhou stranu mince z pohledu "adventuristy a milovníka minulých dílů". Zbývá si už jenom pár týdnů počkat na plnou verzi hry. I když, možná to bude více než jen pár týdnů. Po téměř ročním systematickém odkládání by měla hra vyjít nyní v září, ale kdo ví. Dokonce se jednu dobu tvrdilo, že Indy vyjde až v polovině PŘÍŠTÍHO roku, protože Lucasové uzavřely tajnou smlouvu s Core aby nedošlo ke vzájemné konkurenci s připravovaným Tomb Raiderem 4. Ale to jsou jen drby. Doufejme tedy, že se už konečně Indyho dočkáme.

Základní rysy hry:

  • 3D akční adventura a-lá Tomb Raider
  • 17 rozsáhlých levelů v 7 různých prostředích
  • spousta zbraní (revolver, pušky, bazuka, bič...)
  • množství nepřátel (komunističtí vojáci, ledové příšery, hadi...)
  • Indy bude moci utíkat, skákat, šplhat, plavat...
  • vylepšený engine z Jeddy Knighta
  • minimum: P 166, 32 MB RAM, grafický akcelerátor

  • Autor:




    Nejčtenější

    Hajime Taniguchi aka Tokido
    Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

    Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

    Divinity Original Sin 2
    Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

    Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

    Porsche v Gran Turismo Sport
    Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

    Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Middle-earth: Shadow of War
    RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

    Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

    Další z rubriky

    Assassin’s Creed: Origins
    První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

    Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

    Assassin’s Creed: Origins
    Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

    Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

    Ghost Recon: Wildlands
    Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

    O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.