Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Industry Giant II - král všech tycoonů?

  12:00aktualizováno  1:04
Do kategorie her, které soutěží o titul nejlepšího tycoona všech dob, se dnes zapojuje ta, která paradoxně jako jedna z mála ono kouzelné slůvko ve svém názvu nemá. Je ale Industry Giant II skutečně tím, čím měl být? Jak dopadly velké ambice JoWoodu pokořit klasiky žánru? Zrodil se skutečně nový Transport Tycoon?

Industry Giant II Už při prvním odhalení na loňské E3 vypadalo pokračování hratelnostně nepříliš vydařené budovatelské strategie Industry Giant jako titul s obrovským potenciálem, který má na to, aby buď překonal, nebo se alespoň zařadil po bok královské trojice Transport, Rollercoaster a Railroad Tycoonů (v posledním případě především druhého pokračování). Především možnosti grafického enginu vypadaly úžasně, ale vylepšení herního systému dávala tušit, že se můžeme těšit i na skvěle hratelnou pecku. Po týdenním pečlivém testování jsme byli nuceni názory z nadšených preview (první a druhé) v některých bodech poupravit, i přesto si ale nakonec Industry Giant II získal naše sympatie. Ale pěkně po pořádku.

Možnosti hry jsou v Industry Giantu II v zásadě dvě: můžete rozehrát na jednu ze tří obtížností kampaň, která nicméně nemá jednotný příběh, ale jedná se jen o sled misí, jako je tomu už u tycoonů zvykem, nebo si vyberete samostatnou mapu, a to buď jako osamělí mohykáni na vlastním PC nebo po síti proti lidskému oponentovi. Ať už si vyberete kteroukoli variantu, půjde ve výsledku o jediné - nahrabat si co největší množství chechtáků a odjet si užívat na zapadlé tichomořské ostrůvky (druhá fáze už se - bohužel - ve hře neřeší). Jako průmyslový magnát budete stavět doly, dopravovat suroviny do zpracovatelských závodů Industry Giant II a polotovary do továren, odkud se finální výrobek přesune za naleštěné výlohy obchodních domů a posléze do umaštěných horních končetin chtivých zákazníků / oveček. Přitom budete muset počítat s vlivy roční doby, počasí a ekonomiky na poptávku po jednotlivých produktech a podle toho se vždy včas zařídit. Zní to dobře? Rozhodně ano, ale není všechno zlato, co se třpytí...

Grafické hrátky
První pohled na každou mapu ve vás asi probudí infantilní dojmy a kadence obdivných "jé, jů a jó" několikanásobně vzroste. Ač izometrická 2D, je grafika Industry Gianta II skutečně vynikající. Už tak parádně vymodelované prostředí doplňují efekty jako vlnící se moře (obzvláště příboj je zpracován skutečně realisticky a obdivovala ho celá redakce), navíc mapa skutečně žije, díky řadě pro hru nevýznamných animovaných objektů - po silnicích se projíždí auta (že mají předdefinováno několik drah a někdy se stává, že jen objíždějí jeden blok stále dokola, už je horší), ve vzduchu můžeme spatřit letadla (krásné je, že se s ubíhajícím časem jejich skladba mění - ze začátku vidíte dvojplošníky a Spitfiry, později se objeví proudové letouny a modernější stroje), moře brázdí bezprizorní plachetnice a parníky, nad lesy přelétají hejna stěhovavých ptáků a ve vodě najdeme vyskakující delfíny či kosatky. Industry Giant II Úžasná je také možnost zoomu - je možné si celou mapu oddálit tak, že se vám vejde na jednu obrazovku monitoru, od určité výše se navíc nad celým prostředím začne zobrazovat lehký mračný opar, pravým opakem je pak přiblížení takové, že vidíte v detailu každou mašinku či bafající komín chemické továrny.
Ale ani doposud opěvovaný grafický engine Industry Gianta II není bez chybičky. Nejvíce asi bije do očí, že je celá mapa jedna velká, texturou potažená placka. Nepočítejte s tím, že byste mohli podobně jako v jiných tycoonech vytvářet nebo naopak srovnávat kopce, hrát si s tunely skrze vysoká pohoří nebo sušit jezera rafinovaným vertikálním zdvihem podložní půdy. Druhým závažným nedostatkem je pak vzhled hry při maximálním přiblížení. V tu chvíli se totiž textury na jednotlivých objektech neuvěřitelným způsobem rozpliznou a hra vypadá jakkoli jinak, jen ne přitažlivě.

Od petrolejového vrtu k myčce na nádobí
Ačkoli jde v podstatě stále o totéž - tedy vyrobit zboží z dostupných surovin a dostat ho k zákazníkovi - je Industry Giant II poměrně bohatý na nejrůznější řetězce, které si nezadají s potravní pyramidou ve funkčním ekosystému. V každé misi kampaně dostanete k dispozici určité množství výrobků Industry Giant II (celkem jich je asi okolo 150, tedy úctyhodné množství), se kterými budete obchodovat. Než se ale dostane takový opalovací krém nebo láhev alkoholického moku do příslušného obchodu, je potřeba zařídit celou síť těžebních a výrobních závodů. Ukážeme si dva příklady:
Chcete-li zásobit velké město pivem, je nejprve nutné najít zdroj křemičitého písku, který se hodí na výrobu skla. Na kýženém místě postavíte důl, u něj malé skladiště, ze kterého pomocí nákladních automobilů, vlaků, lodí či letadel odvezete vytěžené zásoby do překladiště, poblíž kterého se nachází sklárna. V ní vyrobíte typické zelené láhve, které do skladu opět vrátíte. Poblíž ještě na výhodném místě založíte chmelovou plantáž tak, aby otrhané plody mířily do stejného hangáru jako sklo a do jeho dosahu umístíte pivovar. Pak už stačí jen zasadit doprostřed husté zástavby (kde bude největší poptávka) příslušný obchod, celou mašinérii spustit a pokud jste na něco nezapomněli, můžete se začít radovat z prodejních úspěchů.
Ovšem touží-li vaši zákazníci po domácích přístrojích (pračky, myčky, sporáky,...), je potřeba zajistit celou řadu surovin - odněkud musíte vytěžit a dopravit železnou rudu, bauxit a další kovy, které je ještě nutno zpracovat v ocelárně, dále je potřeba zajistit petrolej,  v chemičce ho proměnit na plasty a následně to zkombinovat leckdy ještě za použití elektromotoru (postup jeho výroby už snad ani raději nechtějte znát) Industry Giant IIv příslušné továrně. Odměnou vám budiž, že o tyto přístroje (podobně jako o potraviny) je zájem poměrně stálý, zatímco jiné produkty (typicky opalovací krém nebo sportovní pomůcky) jsou jen sezónní záležitostí.

Vliv roční doby a počasí na poptávku
Co potěši, je několik vlivů, které upravují počet výrobků toho kterého druhu, jež se vám podaří prodat. Asi nejdůležitější je roční období. Je jasné, že v létě poletí opalovací krémy, nafukovací čluny nebo fotbalové míče, zatímco v zimě bude poptávka po nich minimální, musíte ale počítat také s vlivem na vlastní továrny a zemědělské objekty - zatímco na jaře či v zimě mnoho jablek nesklidíte, na konci léta a v průběhu podzimu začnou vaše ovocné plantáže plnit sklady nebývalým tempem. Podobně pracuje - byť v menším měřítku - i aktuální stav počasí (je jen škoda, že se graficky na hře neprojevuje a vy tak nepoznáte, zda zrovna prší, sněží, či paří sluníčko). Pro dobrou náladu kupujících je pak důležitá i dobrá ekonomická situace země, ve které se nacházíte - v takové Argentině se zkrátka a dobře nepodniká snadno a lidé mají o mnoho menší chuť nakupovat za peníze, jejichž pravou hodnotu už znají jen dva lidé - bůh a guvernér národní banky.

Industry Giant II Mašinky, lodičky, letadélka
Ačkoli těžiště hry spočívá v něčem jiném, dočkáme se v Industry Giantu II i poměrně pěkně zpracované dopravy. Vzhledem k systému skladišť, které mají okolo sebe okruh, kde do nich není potřeba nic manuálně dopravovat, ale stahují si zboží samy, využijete nákladní automobily, vlaky, lodě či letadla jen v případě, kdy chcete dopravit vytěžené suroviny na delší vzdálenosti. Stavba železnic a silnic je velmi jednoduchá - postavíte nádraží (či depo pro náklaďáky) patřičné velikosti (je zbytečné stavět k jednomu dolu na bauxit čtyřkolejové vláčkoviště) na počáteční a cílové stanici, mezi nimi natáhnete trať (stačí kliknout na začátek a konec, hra sama vám vybere nejkratší možnou cestu), následně zvolíte vozítko (mašinku), které bude trať brázdit, vyberete mu stanice, kde má zastavit a jednoduše nastavíte, kde co nabere či vyloží. U lodí a letadel je to ještě jednodušší v tom, že není nutné nastavovat zvlášť trasu plavby / letu.
Podobně jako v Transport Tycoonu se dočkáme velkého množství různých aut a mašinek, navíc se vozový park s ubíhajícím časem modernizuje a vy se tak dostáváte stále k lepším a lepším vehiklům. Nicméně vzhledem k méně důležité roli dopravy to nepřináší takovou radost, protože stejně většinou jednoduše vyberete ten nejlepší vůz, na který vám peníze stačí, a dále se o něj nezajímáte.

Industry Giant II Jak se to celé hraje
Zatím jsem v podstatě jen vyjmenovával zajímavosti a popisoval herní mechanismy. Vkrádá se ovšem otázka, zda to vše dohromady funguje. A tady musím bohužel odpovědět, že jen někdy. Ze začátku každé mise se dobře bavíte - utrácíte peníze za nákladné železniční magistrály, tvoříte propracované řetězce - dokud vám nedojdou peníze. Pak se z Industry Gianta II stává něco, co Dan trefně nazval "čekací hrou". Obchody vám lehce prosperují a vy čekáte jako na smilování, kdy si budete moci dovolit novou mašinku. Podobné situace - pravda - nastávají i v řadě podobných her, jenže v Industry Giantu II chybí jiné oživení, jako byli lidičkové v Rollercoaster Tycoonu, kdy jste se v podobných chvílích bavili sledováním, kde se který z nich málem pozvracel, či jak se mu líbila nová atrakce. Přiznejme si - sledovat do kruhu se pohybující kosatky ve vlnách je zábava jen chvíli, o něco málo později se vám pak omrzí i pohled na vyskakující delfíny a už se nudíte. Některé mise se mi podařilo vyhrát tak, že jsem postavil několik továren a nechal hru hodinu a půl běžet. To skutečně není ta správná hratelnost...
Druhý problém se váže k ovládání. Nikoli přímo k uživatelskému rozhraní - naopak, systém oken je mimořádně přehledný, pěkný je i systém stavění, kdy stačí kliknout levým tlačítkem na volné místo a hra vám vyhodí okno Industry Giant II s výběrem budov. Problém je jinde - některé funkce hra zkrátka nemá. Nemůžete nijak naprogramovat produkci v továrně, což v podstatě zamezuje tvorbě větších průmyslových korporací, protože manuálně vždy každý měsíc upravovat využití strojů a platy zaměstnanců (což jsou dva faktory ovlivňující počet výrobků, které z pásů daného závodu vyjedou) u většího množství továren je neuvěřitelný opruz.

Závěrečné hodnocení pak bude poněkud rozporuplné. V Industry Giantu II se sešlo hned několik pěkných nápadů, herní mechanismy jsou propracované a realistické, dokonce i grafické zpracování je mimořádně pěkné. Na druhou stranu tato novinka od JoWoodu obsahuje několik nepříjemných chybek, které mají poměrně zásadní vliv na hratelnost, takže už nelze z pouhých sympatií přivírat oči. Oproti nevydařenému (leč z nějakého důvodu komerčně velice úspěšnému) prvnímu dílu se jedná o jasný kvalitativní skok kupředu, ale v kontextu zbytku strategického spektra se o bůhvíjak výjimečný titul nejedná.

Industry Giant II
Výrobce: JoWood
Vydavatel: JoWood
Distribuce v ČR: Dynamic Systems
Oficiální homepage: www.industrygiant2.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 400MHz, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Zajímavý tycoon s mnoha dobrými nápady, který se ale nehraje zrovna nejlépe.
Hodnocení 70%

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.