Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Infestation - válka v roce 2237

  12:00aktualizováno  9. července 2001 4:48
Mix jízdy futuristickou buginou s first/third person střílečkou, z dílny Davida Brabena - tvůrce geniální vesmírné simulace Elite, se může pochlubit skvělou grafikou, neotřelými nápady a spoustou originálních misí. Zda jde o hru, kterou si nesmíte nechat ujít, se dočtete zde..

 Infestation Ten den vydatně pršelo. David Braben se právě chystal začít s prací na pokračování své geniální vesmírné ságy Elite/Frontier, ale náhle si to, jako už tisíckrát předtím rozmyslel. "Teď není ta pravá chvíle na velkolepé projekty", pomyslel si a začal přemýšlet, čím jiným zaměstná své vývojáře z Frontier Developments. Uvědomoval si, že by to chtělo něco originálního, nic ho však v té chvíli, stejně jako tisíce dalších herních vývojářů roztroušených po celém světě, nenapadlo. Rozhodl se tedy zachránit chvilkový nedostatek invence starým osvědčeným trikem posledních několika let. Vytvoří jedinečné dílo smícháním několika herních žánrů, vše zabalí do skvělé grafiky a s trochou štěstí získá sympatie hráčů, kteří v záplavě vycházejících herních titulů hledají takový, jež by je dokázal alespoň na pár dní opravdu zabavit...

K ránu byl s prvotními plány takřka hotov. V hlavě měl představu hry kombinující simulaci jízdy futuristickou buginou s first nebo third person střílečkou. K tomu jako správný softwarový kuchař přimíchal ještě další nezbytné ingredience, které by měly dodat výslednému dílu skvělou a jedinečnou chuť. Konkrétně to byly logické hádanky, jejichž  Infestation vyřešení bude spolu s veškerou palebnou silou a řidičským uměním k dokončení všech misí nezbytné, a také troška nezbytné strategie, která bude zastoupena sbíráním tří druhů nerostů a jejich využíváním k vylepšení buginy.

Úvodní obrazovku s pohybujícími se planetami Sluneční soustavy, kterou měl již několik let připravenou pro nové pokračování Elite, se rozhodl déle neschovávat. Do značné míry tak určila základ herního příběhu. Děj se bude odehrávat v daleké budoucnosti roku 2237 na planetách známého i vzdáleného vesmíru, z něhož s pomocí speciálních teleportačních bran zaútočila na lidmi osídlené kolonie značně agresivní mimozemská rasa. Nezbývá než zmobilizovat veškeré vojenské síly a dobýt ztracené kolonie zpět pod svou ochranu. David si byl dobře vědom, že příběhem asi nikoho neoslní, nijak ho to ale příliš nezneklidňovalo. Kvůli příběhu si hry beztak nikdo nekupuje...

Pár měsíců uteklo jak voda a nadešla chvíle, kdy měl David spatřit první výsledky práce svých vývojářů z Frontier Developments. Úvodní demo v grafickém enginu hry a první mise, která má hráče seznámit se základy ovládání vojenské buginy byly konečně na světě. Demo ho naprosto uchvátilo.  Infestation Ocitl se nad povrchem neznámé planety, na které zuřil nelítostný boj mezi vojenskou technikou daleké budoucnosti a mimozemskými bojovými prostředky bizardních tvarů. Pohled plynule přejížděl nad členitým terénem a ukazoval všechny detaily bitvy z mnoha úhlů. Demo bylo natolik dlouhé a připomínající samotnou hru, že se v jeho průběhu zeptal programátorů, jak že se ovládá. Chtěl se ihned zapojit do bojů a vyzkoušet si na vlastní kůži kvality tohoto slibně vypadajícího dílka. Poté co byl ujištěn, že tuto část hry ovládat nelze, zhlédl s nadšením i zbytek produkce.

První výuková mise vypadala trošku jinak. Žádné zběsilé přestřelky, těžkotonážní obrněné stroje ani nehostinná rudá planeta. Ocitl se v téměř neozbrojené bugině v testovací oblasti a jeho úkolem bylo projet výcvikovou trasu. Nebylo na tom nic obtížného, ale bohužel také nic příliš zábavného. Zjistil jak lze buginu vylepšovat ve speciálních továrnách. Při průjezdu přes vodu, která pro buginy představuje smrtelné nebezpečí využil speciální mód, ve kterém se z ní díky zvětšení jejích kol stane futuristický Monster Truck (to ještě netušil, že tuto vymoženost již v žádné z dalších misí nepoužije) a seznámil se s funkcí teleportační brány, jejíž technologii ovládají lidé stejně dobře jako vesmírní agresoři.

 Infestation

David si uvědomoval, že to co právě viděl a krátce hrál, má šanci stát se kvalitní hrou, ale pouze za předpokladu, že úvodní mise obsahovala maximálně 10 % herních vymožeností, na bitevním poli se to bude hemžit rozmanitou nepřátelskou technikou a náplně jednotlivých misí budou originální a zábavné. Radil se tedy dlouho do noci s ostatními vývojáři, sám dal k dobru pár svých nápadů a připravoval se na práci, která ho ještě čekala.

Konečně bylo téměř vše hotovo. Z původně bezbranné buginy se v průběhu misí stával nebezpečný válečný stroj. Speciální módy jí umožnily vznášet se, létat i rychle akcelerovat. Patnáct druhů zbraní, zahrnujících kanóny, plasmatické a laserové zbraně, plamenomety, rakety a granáty, z ní učinily nebezpečného protivníka i těm nejdokonalejším mimozemským bojovým prostředkům. Více než dvacet misí odehrávajících se na zasněžených, vulkanických, kamenitých a hlavně nehostinných planetách, slibovalo dlouhou herní dobu. Množství originálních nápadů povyšovalo tuto akční střílečku na inteligentní zábavu. Grafika excelovala především ve chvílích, kdy se po zničení buginy kamera začala pozvolna vznášet nad místem neštěstí a panoramaticky zabírala blízké okolí incidentu.  Infestation Obdiv si zasloužila také nádherně ztvárněná oblaka měnící se s každou novou planetou. Obě dvě varianty hry - jak pohled na buginu, tak i pohled z ní očima řidiče, nabízely srovnatelnou míru hratelnosti. Hudební i zvukový doprovod snesl srovnání s kvalitní konkurencí. Na první pohled vypadalo vše na výbornou.

Škoda jen, že řešení některých misí byla značně zapeklitá. Možná k tomu přispíval i vizuálně perfektní, informačně však do jisté míry zmatený systém brífinků před každou misí. Ty sice nabízely skvělou podívanou na svižně scrolující mapu, třírozměrné záběry z bojiště, detailní zobrazování maket nejdůležitějších objektů a slovní popis jednotlivých úkolů. Důležité informace vedoucí k zdárnému ukončení mise se však v této přehršli grafických zobrazení často snadno ztratily. Poté nezbývalo než zmateně popojíždět po bojišti a zjišťovat, jaký z mnoha úkolů této mise je ještě potřeba splnit. Vrásky na Davidově čele také přidělala nedokonalost projevující se snad u všech přestřelek v čtyřkolových dopravních prostředcích. Před nepřátelskými střelami totiž nelze nikterak uhýbat do stran. Souboje tedy často vypadaly tak, že bugina i její aktuální nepřítel po sobě střílely do té doby, než se z jednoho z nich stala hromada šrotu.  Infestation Ačkoliv pro Davidem ovládanou buginu hovořila jeho inteligence a ve většině případů i kvalitnější výzbroj a štíty, počítačem ovládání protivníci kontrovaly na jeho vkus až příliš přesnou, takřka neomylnou, muškou.

Oproti tomu, se systémem vylepšování buginy pomocí tří druhů krystalů nacházejících se na planetách a s přerozdělováním získané energie mezi jednotlivé zbraňové systémy a štíty, byl velmi spokojen. Továrny, ve kterých se bugina modernizovala pomocí rozmanitých vylepšení, se ukázaly jako skvělý nápad zpestřující hru i v pokročilejších misích. Díky zkoumání mimozemské techniky, kterou prováděli pěšáci, jež bylo možné pomocí buginy i převážet, získávali pozemšťané stále nové technologie. Nové typy granátů i klamných cílů umožňovaly zdárně dokončit nejednu misi. Nebyla to však pouze pozemská armáda, jejíž technika se postupem času vylepšovala. Několik základních pozemních i vzdušných bojových prostředků, které se objevovaly v prvních misích, neustále doplňovala silnější a nebezpečnější mimozemská technika. Počet válečných robotů, vozidel. letounů a obraných věží se celkově rozrostl až na více než 30 jednotlivých typů. Rozmanité nepřátelské jednotky se každopádně povedly.

 Infestation

Po dvou týdnech hraní a drobných závěrečných úpravách se David Brabem rozhodl hru konečně vydat. Nedá se říci, že by s ní byl úplně spokojen, to asi jen tak ze tří čtvrtin, ale je si vědom, že z tohoto námětu již o mnoho lepšího výsledku nedosáhne. Paradoxně nejraději má ty chvíle, když jeho bugina vybuchne po přesně mířené střele nepřátelské věže a kamera se začne vznášet nad nehostinnou planetou. Všechny budovy i jednotky vypadají z té výšky tak krásně. Škoda, že ho na začátku nenapadlo vytvořit realtime strategii. Snad příště. Jeho záměry jsou však těžko předvídatelné jako dubnové počasí. Je to vskutku podivín. Tisíce hráčů na celém světě touží po pokračování skvělé Elite a on jen marní svůj čas buginou popojíždějící po planetách dalekého vesmíru. My ale mezi nimi chceme létat...

Infestation
Výrobce: Frontier Developments
Distributor: UbiSoft
Minimální konfigurace: Pentium166 Mhz, 32 MB RAM, 200MB HDD,
videokarta 8 MB
Doporučená konfigurace: Pentium III 550 Mhz, 128 MB RAM
3D karty: ano, DirectX 7
Multiplayer: ano
Verdikt: Pěkná podívaná a celkem solidní zábava.
K dokonalosti jí ale přece jen trochu chybí.
Hodnocení: 77%

Autor:




Nejčtenější

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.