Tříhodinová jízda, která za ty peníze stojí. Recenze INSIDE

Na začátku nevíte nic a postupně odhalujete krutou realitu světa, v němž jste se ocitli. INSIDE je nápaditá kombinace akční a logické hry, kterou však na novou úroveň posouvá až umělecké grafické zpracování a chmurný příběh vyprávěný beze slov. Hra vyšla pro PC a Xbox One.
92

INSIDE

Platforma: PC
Výrobce: Playdead Games

  • Nápadité hádanky
  • Fantastické grafické zpracování
  • Smysl pro detail
  • Návodnost prostředí
  • Postupné odhalování příběhu
  • Hra mohla být přeci jen o trochu delší

INSIDE vás dostane audiovizuální prezentací, pochmurnou atmosférou i skvělými hádankami. Tuhle hru byste zkrátka neměli minout.

Herní karta

Možná jste hráli předchozí hru autorů nazvanou Limbo, která stavěla na totožných prvcích. V tomto případně nebudu zdržovat a řeknu to rovnou: běžte si INSIDE hned koupit, stojí za to. Oproti Limbu je nápaditější, temnější, ale také o něco lehčí. První průchod vám zabere zhruba tři hodiny, k dalšímu však motivují tajné místnosti, které vás dovedou k alternativnímu konci. A ten chcete vidět, protože pomůže porozumět podivnému světu okolo. Pokud jste Limba zatím nehráli, vezměme to od začátku.

INSIDE

Neočekávejte intro nebo nějaký úvod, jenž by vám vysvětlil, co se děje. Nic takového. Začínáme v lese, uprostřed noci, kdy ze skály seskočí na scénu malý kluk, hlavní hrdina příběhu.

Vlevo je skála, běžet se dá pouze doprava. Přeskáču po povaleném kmeni, podlezu zábranu, míjím odjíždějící náklaďák v pozadí a narážím na dvojici, kdy chlapík s baterkou svítí mým směrem. Zůstávám přikrčený za jakýmsi kontejnerem a počkám, až odejdou.

INSIDE

Právě interaktivní pozadí, kdy je důležité, co se na scéně děje v dáli, je jedna z největších novinek oproti Limbu. Kdybych vyběhl ze skrýše dříve, chlapík ke mně přiběhne a uškrtí mě. Hra se ovšem stále hraje ve 2D.

Budete plavat, šplhat, skákat, potápět se, přepínat páky, přesouvat věci, utíkat před psy, řídit ponorku, správně časovat své akce, ovládat humanoidní bytosti bez svobodné vůle a samozřejmě umírat.

Ať už chlapce roztrhají psi, nebo ho trefí šipka, je to součást procesu, který vám pomůže pochopit, jak dál. V některých momentech se na první zahrání smrti nevyhnete. Na druhou stranu smrt nevnímám jako trest, neobtěžuje, protože nikdy nejste nuceni opakovat dlouhé pasáže. A když víte, jak dál, je během okamžiku hotovo, byť realizace čas od času vyžaduje hbité reakce.

INSIDE

Pochvalu zaslouží návodnost prostředí, v němž instinktivně tušíte, co dělat. Zřejmě nikdy se nezaseknete, protože něco přehlédnete. Zhruba první hodinka je hodně přímočará, kdy jen běžíte kupředu. Prostřední část nabízí komplex několika obrazovek, v nichž se pohybujete, a připomněla mi právě Limba, zatímco poslední třetina už je zase přímočařejší.

Fascinující přitom je, že hra od začátku do konce překvapuje něčím novým, a byť se základ některých hádanek opakuje, vždy se objeví v pozměněné, nebo náročnější variantě. Nečekejte přitom žádné nahrávací obrazovky, vložené animace nebo rozhovory, zážitek je plynulý od začátku do konce. Když k tomu přičtu, že kromě pohybu už stačí jen dvě tlačítka (pro skok a pro akci), je to svým způsobem návrat ke kořenům videoher. A návrat velmi vítaný.

Během tří hodin se také nestihnete nabažit grafiky, ostatně mnohé scenérie bych se nebál označit za umělecké dílo. Zatímco Limbo byl černobílý, INSIDE se nebojí barev, ale jen mírně, jako koření. Obdivuhodný je smysl pro detail, který se týká i nespočtu animací, při nichž vás chytí, případně zabijí.

Velmi zvláštní je příběh. Zatímco při hraní Limba měla cesta cíl, tedy nalezení vlastní sestry, v případě INSIDE zůstává zahalen v mlze. Nevíte vůbec nic. Jdou vám po krku a vy utíkáte. Alespoň tak autoři chtěli, abyste se cítili. Ačkoliv se ve hře nemluví, to, co vidíte a zažíváte, vám poskytne dostatek materiálu pro přemýšlení. Postupně vám vše začne dávat smysl, byť se mu podvědomě bráníte.

INSIDE

Konec překvapuje a svádí k mnoha interpretacím. Jenže pak vám to dojde a máte chuť si s někým o hře popovídat. Mnohé vysvětluje i alternativní konec, k němuž se propracujete, pokud objevíte všechny tajné místnosti. Je to tedy hra, kterou sice dohrajete za tři hodiny, ale v myšlenkách vám ještě chvíli zůstane. A pravděpodobně si ji zahrajete znovu.

Záměrně jsem nerozepisoval žádné hádanky a vyhnul se tomu, co se děje v závěrečném aktu. Nedívejte se na videa, o hře už nic nečtěte a běžte si ji zahrát. Vyšla na PC a Xboxu One.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

92 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 133 čtenářů

  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...