Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Intel versus AMD: jak to vidí oni

  12:00aktualizováno  12:57
Jaká je současnost a budoucnost procesorů od dvou hlavních protagonistů této branže, Intelu a AMD? Různé cesty a různé přístupy, které si tyto firmy zvolily, slibují zajímavé zážitky nám i jim. Přinášíme pohled na minulý rok očima jejich čelných představitelů a malé zamyšlení nad blízkými perspektivami výrobků obou společností.

Pomeranče a jablka
V předcházejícím článku jsme se podívali na nejrychlejší současné procesory pro počítače PC: Pentium 4 2,2 GHz od Intelu a Athlon XP 2000+ od AMD. Jak je tomu vždycky při jakémkoli porovnávání těchto dvou konkurentů, rozpředla se v diskusním fóru debata příznivců a odpůrců obou značek. Jedni obdivují, že Athlon XP je na stejné pracovní frekvenci výrazně rychlejší než Pentium 4, jiní upřednostňují bezproblémovost řešení typu „čistý Intel“. Celkem dobře to ale vystihl Tom Pabst výrokem, že se od sebe tyto dva procesory liší „jako jablka od pomerančů“. Oba výrobci zvolili jinou cestu a je těžké v této době odhadnout, která z nich se v budoucích produktech ukáže jako lepší. Z jednoho úhlu pohledu vypadá lépe Athlon XP, protože z nižší frekvence a starší výrobní technologie dokáže vyždímat vyšší výkon než Pentium 4. Jenže příznivci AMD tuto záležitost automaticky extrapolují do budoucna a předpokládají, že firma bude schopna plynule, bezproblémově a brzy přejít z prakticky vyčerpaného jádra Palomino na 0,13mikronový proces a ve svých nových procesorech zachovat předcházející vynikající výkonovo-frekvenční poměr – což nemusí být nutně pravda. Ať se nám intelovská „inflace megahertzů“ a věci související líbí nebo ne, neměli bychom i při obdivu k efektivitě AMD přehlížet fakt, že Intel si otevřel bezpečnou cestu k velmi vysokým kmitočtům a firma AMD nemusí být (a podle mě ani nebude) nějaký čas schopna Intel výkonově předstihnout. Můžeme to samozřejmě pohrdavě označit jako vítězství hrubé síly nad promyšlenějším (?) designem, ale to, na co se zde (a obecně v jakémkoli byznysu) hraje především, je cena, výkon a jejich vzájemný poměr, nikoli krása řešení.

W. J. Sanders III, prezident a výkonný ředitel AMD, držící paletu Athlonů XP

Jak to vidí oni sami
Po úvodním zamyšlení jsem se chtěl tentokrát věnovat hodnocení minulého roku ústy významných představitelů Intelu a AMD – není bez zajímavosti si přečíst, posoudit a vzájemně zkonfrontovat některé jejich výroky, jak je přinesl tchajwanský server Taipei Times. Zpovídanými osobami byli Ben Anixter, viceprezident AMD pro externí záležitosti, a Paul Otellini, generální ředitel Intel Architecture Group.

Kdo získává a kdo ztrácí
Anixter hned na úvod přišel s jedním z nejvýznamnějších ukazatelů – tržním podílem – a na údajích analytické firmy Gartner Dataquest ukázal, že 27 % stolních PC prodaných v USA ve třetím čtvrtletí minulého roku obsahovalo procesor od AMD. Dále zdůraznil, že série chystaných 64bitových procesorů s přídomkem Hammer, která má přímo konkurovat intelovským procesorům Itanium, bude schopna provozovat stávající 32bitové programy přímo, kdežto na Itaniu bude třeba použít speciální emulační software, což bude samozřejmě mít zpomalující efekt. Podle Anixtera má zkrátka jeho firma Intel přímo na mušce a je jeho „nejhorší noční můrou“.

Otellini Anixterova tvrzení ovšem vůbec nepřijal a prohlásil, že je tomu právě naopak: podle něj tržní podíl Intelu nad AMD v minulém roce dokonce vzrostl! Výše zmíněnou studii firmy Dataquest, podle níž v roce 2001 klesl podíl Intelu z 82 na 75 %, nepovažuje za pravdivou: „Náš celkový podíl už dlouho začíná číslicí 8 a je tomu tak i nadále.“. Záměr AMD spouštět 64 i 32bitový kód nativně prostřednictvím jednoho čipu považuje Otellini za plýtvání časem a silikonem. Itanium je čistě 64bitový produkt zaměřený do vyšších počítačových sfér, a v této oblasti neexistují žádné běžné kancelářské aplikace, takže zpětná kompatibilita s 32bitovým softwarem není až tak důležitá. A mimoto je Intel ze své stávající architektury Pentia 4 schopen vyždímat frekvenci až 10 GHz, což mu dává ve 32bitové oblasti do budoucnosti dostatečný prostor.

Intel umí jít i trochu do sebe :-)
Otellini překvapivě otevřeně připustil, že vazba Intelu na firmu Rambus byla těžkou chybou (Anixter to posměšně označuje za „katastrofu“). Otellini však dodává: „O čem je tenhle byznys? O přizpůsobení se trhu. Zareagovali jsme na směr, kterým se trh vydal? Rozhodně ano.“ Protože Intel kvůli smlouvám s Rambusem nemohl v rozumnou dobu přijít s čipsetem podporujícím paměti DDR, zaplavil trh čipsetem i845 s podporou dnes již starého typu pamětí SDRAM PC133. Ten sice v některých aplikacích výkonnost Pentia 4 poměrně dost degraduje, ale umožnil vznik levných počítačů s Pentiem 4 na palubě, což byl záměr a potřeba Intelu.

Závěrem k tomuto článku...
...budiž jeho úvod :-). Těším se na vaše názory v diskusním fóru.

Zdroje: Taipei Times, Tom’s Hardware Guide

Autor:




Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.