International Karate Advance

  12:00
Máme tady připomenutí staré známé klasiky z osmdesátých let, která se nyní snaží oslovit dílem nostalgiky a částečně i příznivce tohoto žánru na platformě GBA. Jak tedy dopadla další kapitola dříve populární Karate série? Vítejte v naší recenzi s podtitulem - Tak trochu jiná bojovka…

International Karate

V éře osmibitů a celé epoše všech počítačů byste našli jen málo her, které se objevily téměř na každém stroji, co v té době byl a věděl o nich snad každý. A právě mezi ty notoricky známé patřilo International Karate od firmy System 3 se skvělou hudbou Roba Hubbarda z roku 1986. Šlo o klasický souboj dvou karatistů - bílého a červeného - bez jakýchkoliv komb, přehozů, fireballů a kdo ví čeho ještě, co si dnešní doba vymyslela. Prostě karate. Po každém druhém kole byl bonus, kde se střídalo přerážení desek a vyhýbání se letícím zbraním. A jak jste postupovali dál a získávali body, dostávalo se vaší postavě ohodnocení v podobě pásku přesně tak, jak jdou po sobě i ve skutečnosti. Začínali jste úplně od píky u bílého a postupně jste se propracovali až k nejvyššímu - černému. Celá hra byla koncipována velmi jednotvárně a tak se není čemu divit, že se již za chvíli člověk nabažil zdejšího bojování a začalo ho to takříkajíc nudit. Další nevýhodou byl fakt, že algoritmus na zvolení pohybu (chápej - výpočet, který pohyb je nejméně riskantní a má největší šanci na úspěch) byl příliš jednoduchý. Počítač většinou začínal tím, že k vám skočil z místa, odkud začínal a hnedle to tak schytal kopem ze skoku. Takovýchto nedokonalostí byla spousta a trocha pozornosti vám dopomohla k tomu, abyste zvládli na každý soupeřův tah odpovědět a to se 100% jistotou.

International Karate

Jak plynuly roky, přibývalo hráčů a také her. I na International Karate se to projevilo. Jedna z dalších verzí byla World Karate s nic neříkajícími “blbůstkami“ jako vypnutí hudby, nastavování rychlosti, nebo změna pozadí. Jenže pořád to bylo to staré IntKarate, které po chvíli začalo šíleně nudit.

V osmdesátých letech však ještě přišel revoluční titul International Karate Plus. IK+ bylo ve své době naprostou špičkou jak svou propracovaností, tak i nápadem. Bylo to sice karate jako každé jiné, ale bylo se třemi postavami bojujícími proti sobě systémem každý s každým. Dále byly přidány dva nebo tři údery a došlo rovněž na změnu bonusů. Už na vás nelítali nože, oštěpy nebo bumerangy, ale museli jste štítem odrážet hopsající míčky. Další legráckou bylo stáhnutí kalhot protivníkům (S a E), byť to byla vlastně jen taková “srandička“ k ničemu. Tak tohle bylo v krátkosti z historie původního International Karate

…nyní se firma Studio 3 objevuje s remakem International Karate pro Gameboy Advance. Tělem i duší jde o již popsané International Karate + s několika dosti viditelnými změnami. International Karate Advance Tou opravdu nej, jíž si povšimnete na první pohled, je pozměněné ovládání. Předtím jste si bohatě vystačili s jedním tlačítkem na joypadu a osmi šipkami. Teď máte k dispozici hned čtyři tlačítka, včetně pátého pro vysmívání se protivníkům. Jedno pro útoky nohou, druhé pro ruce a další dvě pro otáčení. Velmi nezáviděníhodná situace nastane, když na vás útočí protivník zleva i zprava a jste navrch v časové tísni, takže utéct nemůžete a musíte je oba skolit. To jste pak odkázáni pouze na to, jak si poradíte s tím prvním a následně se rychle L-kem, nebo R-kem otočíte na druhou stranu, než stačíte schytat ránu do zad. Možná jste nabyli dojmu, že přidáním tolika tlačítek přibyla i hromada úderů, ale ouha, chyba lávky. Pár jich tedy opravdu je, ale to je jen nepatrný zlomek ve srovnání s tím, co mohlo IKA modernímu hráči nabídnout. Veškeré akce se provádějí tím stylem, že nejdříve stisknete tlačítko, postava přejde do bojového postoje a teprve pak ji můžete šipkou dát povel k tomu, aby zaútočila. Dříve stačilo jen stisknout šipku dolů a poslat protivníka k zemi šikovným podkopem. Prostě zbytečná komplikace. Naopak k lepšímu se posunula hudba a grafika, ale ne až tak o moc. Další inovací oproti klasickému IK+ je výběr z několika postav najednou. Abyste nabyli toho opravdového pocitu možnosti volby, tak má každý charakter stanovenou nějakou specializaci. International Karate Advance Někdo otočky, někdo všechny ruce a dvě postavičky se pak specializují úplně na všechno. „Hezký, toho si vezmu“ si možná říkáte, ale upřímně řečeno, je to úplně jedno. Bojujte s Rusem nebo Kubáncem, stejně dělají to samé a jediné, v čem se liší, je vzhled. Je pravdou, že například Japončík mi v jednom kuse masíroval žaludek a zkoumal jeho obsah, ale že by tím byl nějak zvlášť nebezpečný … Stačilo si jen šikovně počkat, vykrýt mu ránu a s díky jí vrátit. No nic, jdeme dále. Co se mě osobně líbilo byl motiv „putování z úrovně do úrovně“ ve stylu Street Fightera a podobných žánrových počinů. Na mapě si z dostupných míst vyberete, kde chcete bojovat a jdete na věc. Postupem času se odkrývají stále nová a nová místa, takže zcestujete celou mapu od Vítězného oblouku a Eifellovky ve Francii, přes Fujiamu - posvátnou horu karatistů - až po New York. No, tím jsem popsal asi jeden z mála kladů této hry a teď přijde to nejhorší - pracovně nazvané Hřbitov. Jak se ukázalo, pánové ze Studia 3 ještě nezjistili, že jednou z mnoha výhod GameBoye je možnost ukládání do vestavěné paměti cartridge. Ve hře se to odráží na dosti nepříjemném faktu a to, že si musíte jak hlupci psát passwordy na papírky, které stejně dříve nebo později ztratíte. S absencí International Karate Advance jakéhokoli pokusu o spolupráci s interní pamětí souvisí i ten fakt, že když uděláte třeba 200 000 bodů, tak po vypnutí handheldu nemáte nic. To taky zamrzí. Stejně jako jednoduchost bojů. Zaručuji vám, že s metodou vykrytí útoku – podkop, porazíte kohokoli, i samotné senseie na konci hry.

Celkově by se dalo říct, že IKA nestojí za mnoho. Dokonce ani bonusové mezihry nedodají hře tu potřebnou šťávu. Míčky ze starého IK+ zůstaly (jak jinak) a k nim přibyly ještě bomby. Nemusíte se bát, nic duchaplného to není. Jen musíte přežít po stanovený čas v aréně a vyhýbat se šrapnelům z vybuchujících bomb. I když i to dá kolikrát dosti zabrat, zvláště pak s tak stupidním ovládáním, jaké je v IKA. A pokud jste opravdu skalními fandy a máte podobně postiženého kamaráda, který se eventuelně těší na standardní multiplayer, tak pak máte oba velikánskou smůlu, což je už ten pomyslný a definitivně poslední hřebík do rakve téhle hry!

International Karate Advance
Výrobce/Distributor Studio 3
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ne, passwordy
Multiplayer: ne
Verdikt: Reminiscence těžce nedotažená do konce. Kdyby hra měla více nápadů a nešlo čistě jen o předělávku, tak by to mohla být pecka. Takhle je to jen odpad, za který se nevyplatí vyhazovat těžce naškudlené peníze!
Hodnocení: 20%

Autor:
Témata: hřbitov
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...