Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Invex & Digitex 2005 - reportáž

  12:01aktualizováno  31. října 1:30
Jako každým rokem, tak i letos navštívila naše redakce brněnský veletrh Invex. Stál letošní ročník konečně za to - nebo Invex již nikdy více? To a výsledky turnajů, si přečtěte v naší reportáži.

Mistrovství ČR v počítačových hrách v pavilonu C

Rychlá navigace v článku

Je těžké psát článek o veletrhu jako je Invex. O Invexu si ve většině případech většina lidí udělá představu sama, neboť největší herní akci v naší republice si nechá ujít málokterý hráč. Ti, kteří na Invex už nejezdí ví své a je zcela možné, že i já se k těmto lidem připojím. Zkrátka a dobře letošní ročník, jenž organizátoři uvedli s podtitulem "Jeden svět nestačí" byl z mého pohledu ten nejhorší a nejnudnější ze všech, které jsem zažil. Zde by mohla naše reportáž končit ale rozberme všechno pěkně po pořádku a postupně.

Invex nebo Digitex ?

V loni pořadetel akce předvedl dobře myšlený marketingový tah v podobě rozdělení veletrhu na několik sekcí, ze kterých si návštěvník mohl vybrat a snadno tak věděl, který pavilon výstaviště je pro něj zajímavý a který ne. Letoš zašli organizátoři ještě dále a Invex rozdělili na dvě poloviny a to na Invex a Digitex. Zatímco první jmenovaný je určen především firmám, kde mohou navazovat nové obchodní kontakty či se poohlédnout po nějakém tom kompletním řešení hardwaru a softwaru pro své potřeby, druhý, Digitex byl určen běžným návštěvníkům z řad hráčů, milovníků nových technologií a dalším příznivcům spotřebního zboží. Letošní rozdělení na dva veletrhy se ukázalo jako lepší nápad než loňský způsob. Sběrači letáků a další sorty návštěvníků, kteří by rádi dostali cokoliv byť jen zadarmo si samozřejmě vybrali Digitex a samotný Invex ve většině trochu ignorovali i když samozřejmě, stánky nabízející třeba pivo zadarmo se nájezdu návštěvníků nevyhnuly.

Kam se podělo "zetko" ?

Už po zveřejěnění plánku veletrhu bylo jasné, že letošní ročník bude mnohem menší než předchozí. Pavilonů ubylo, pozměnilo se i rozestavění venkovních objektů a především, na což rychle zareagovali hráči bylo zrušení populárního pavilonu Z, jenž se stal jedinou destinací mnoha loňských návštěvníků. Pod jednou střechou jste totiž mohli najít vše co hráče zajímalo, od počítačových her, přes hardwarové novinky až po mobilní telefony. Nevýhodou, tohoto řešení "all in one", byly samozřejmě masy a davy lidí, kteří se jak stádo beranů snažilo co nejrychleji prodrat k pódiu společnosti Progamers, s tím, že při troše štěstí a síly se jim podaří polapit jednu z rozhazovaných věcí. Pro jistou věkovou skupinu návštěvníků samozřejmě tradiční invexová bitka v gamehall má něco do sebe, ale pro obyčejného návštěvníka, jehož klíčenky s logy sponzorů nezajímají byl v narvané hale utrpením. Podtitul letošního Invexu "Jeden svět nestačí", jakoby vystavovatelé aplikovali i na dva nějvětší konkurenty na poli profesionálního hraní a na výstavišti proběhlo jak finále Mistrovství české republiky v počítačových hrách tak i národní finále a kvalifikace na World Cyber Games. Zatímco Progamers se svým MČR zabydleli v Hale C, která se stala tradičně nějvíce narvaným pavilonem na výstavišti, mnohem poklidnější atmosféra panovala v hale E1. Proč tomu tak bylo těžko říct, oba konkurenti předvedli skutečně oslnivé prezentace svých akcí, přičemž Progamers se svým moderátorským duem a zkušenostmi z minulých ročníků jasně, co se týče umění přilákat masové obecentsvo, mělo navrch. Samozřejmě, ne každému vyhovuje řev moderátora do mikrofonu, skandování jmen sponzorů a bitvy o reklamní předměty, ti mohli zvolit WCG, kde sice soutěže probíhaly taktéž ale s mnohem větším klidem.

Invex & Digitex 2005 Invex & Digitex 2005 Invex & Digitex 2005

Čtyřsměrné stojany vymizely

Pokud pomineme chaos a tlačenice před jednotlivými stánky vystavovatelů, dominantou všech game hall byly tradiční čtyřsměrné stojany, na kterých jste si mohli zahrát nejnovější tituly. Po té co se v roce 2003 rozhodli distributoři na Invexu prezentovat hry ještě před samotným vydáním, nejednomu hráči probliklo hlavou, že třeba za pár let se Invex stane evropskou E3. O rok později již nadšení opadlo, když u oněch stojanů našel aktuální ale již vydané hry a letos by tyto stojany hledal marně. Kdo si chtěl zahrát nějakou hru se musel vydat buď do PG Cyber Café, které bylo tradičně narvané a pokud jste si chtěli zahrát, museli jste vystát frontu, která by šla přirovnat k pověstné frontě na maso, nebo si odskočit k počítačům u prezentace WCG. Ty sice nebyly tak obsazené jako v hale C, ale zase nenabízely tak široký výběr her, i když akční pecku F.E.A.R. si nechal málokdo ujít. Situace u konzolí byla, narozdíl od PC, mnohem lepší. Zahrát jste si mohli poměrně široký výběr her na současných konzolích, mezi nimiž nesmělo chybět ani PSP od Sony. Tradičně hráče zaujala možnost si zapařit na velkých širokúhlých LCD televizích; naproti tomu hybridní handheld od Nokie, N-Gage, tolik zájmu už nesklidil, tomu se však dnes už nemůže nikdo divit.

Hardwarové novinky

Bývá již takovým zvykem, že behěm Invexu si hráči vyzkoušeli novinky z hardwarového světa na vlastní kůži a následně rozšířili dopis ježíškovi o několik položek. Letos toho z hardwarových novinek moc k vidění nebylo. Ba naopak, nejvíce návštěvníků zaujaly staré počítače a to nejenom kousky jako Commodore 64 nebo Atari, ale především stroje určené k matematickým výpočtům, navíc ještě plně mechanizované. Kdo se těšil na ukázky nových grafických akcelerátorů či na prezentace herních ovladačů se musel smířit s tím, co je běžně k vidění v obchodních řetězcích. Co k vidění v obchodech moc často nebývá jsou různé svítící větráčky, katody, a všelijaká jiná blikátka pro case modding, která se stala tradičním terčem zájmu návštěvníků. I když po loňském ročníku a následném rozšíření tohoto zboží do internetových obchodů jsme moc exotických, či opravdu pěkných kousků nezahlédli, vyjímku tvořilo několik pěkných modifikovaných casů, mezi nimiž nesměl chybět ani povedený kousek inspirovaný hrou Fallout.

Více o hardwaru, mobilních telefonech a ditigalní televizi na Invexu/Digitexu se dozvíte na Technetu.

Invex & Digitex

Progaming nebo E-sport ?

Vraťme se však k samotnému hraní. Jak jsem se již zmiňoval, v rámci Digitexu se uskutečnily dvě největší herní události v České repiblice. Jednou z nich bylo i Mistrovství ČR v počítačových hrách, pořadané společností Progamers. Tentokrát si na své přisli fanoušci her Counter-Strike, WarCraft III, StarCraft: Brood War, Quake III: Arena, Vietcong, NHL 2005, Call of Duty, Fifa 2005, Unreal Tournament 2004 a Enemy Territory. Mezi jednotlivé zápasy bylo rozděleno celkem 400 000 Kč, v poukázkách na odběr hardwaru, dle vlastního výběru, přičemž největší dotace se dočkal samozřejmě Counter-Strike, kde klan na prvním místě odnesl výhru v hodnotě 150 000 korun, jejiž součástí bylo i pět procesorů AMD. Zbytek turnajů se dotacemi s Counter-Strikem nemohl měřit, snad jen populární WarCraft III dotovaný 50 000 Kč.

Aby Counter-Striku nebylo málo, Progamers připravili i mezinárodní turnaj, prezentovaný pod názvem Euro Cyber Cup. Ten byl dotován slušnými 5000 USD. Mezi účastníky tohoto turnaje bychom mohli nalézt týmy z Bosny, České republiky, Chorvatska, Maďarska, Makedonie, Polska, Rumunska, Slovenska, Srbska a Čené hory. Bohužel se tento turnaj neobešel bez menších problémů a zahraniční hráči dorazili o něco později než měli a tak se musel celý turnaj přesunout do večerních hodin a hrát nonstop.

Národní finále World Cyber Games organizvané společností E-sports za podpory herního serveru Gamezone a Intelu, bylo narozdíl od MČR méně mediálně propagováno a to se odrazilo i na hráčském povědomí o celé této akci. Jakoby většina návštěvníků pavilonu E1 se o "počítačové olympiádě" dozvěděla až na místě. Samotné akci se nedá ani nic moc vytknout, snad jen něco ke špatně vyřešené propagaci WCG a také málo akčnímu moderátoru. WCG na naši výpravu zapůsobilo méně uspěchaně než MČR, především atmosféra působila více dospělejším dojmem, i když to bylo právě nejspíše to co na diváky moc nezapůsobilo a tak se většina odebrala k nedalekému fotbálku či raději úplně někam jinam.

Co se jak u Progamers tak i E-sports moc nepovedlo bylo oddělení hráčů od diváků. I když pravda Progamers po letitých zkušenostech využili všech prostředků a hráče od hlavního návalu návštěvníků odšoupli do prvního patra, stále mi připadá, že pouhý kovový záteras je nedostatečný, a že hráče je třeba oddělit nejenom od fyzické přítomnosti diváka ale především od nesnesitelného hluku. Inu zkuste si jít třeba zahrát šachy na technopárty a pochopíte o čem mluvím. WCG to mělo s hráči vyřešeno ještě hůře, ale na druhou stranu jelikož byla expozice navštěvovaná o poznání méně něž konkurenční, alespoň se tolik lidí nesnažilo vecpat k počítači své herní celebrity.

Invex & Digitex 2005 Invex & Digitex 2005 Invex & Digitex 2005

Kdo si hraje nezlobí aneb doprovodný program

Kdyby každý návštěvník jenom celý den sledoval komentované zápasy asi by ho pobyt na výstavišti po pár hodinách přestal bavit, proto byly samozřejmě přichystány turnaje nejenom pro profesionální hráče v rámci MČR/WCG ale i pro širokou veřejnost z řad návštěvníků. V pavilonu C, bylo připraveno obrovské PG Cyber Café, kde jste si mohli zahrát především hry z produkce Electronic Arts. K dispozici samozřejmě bylo i tradiční kafíčko zadarmo. Bohužel jak už to bývá našli se tací co se rozhodli u počtače strávit celý den a tím blokovali přístup ostatním nedočkavým hráčům, jenž čekali dlouhé fronty u vstupu do herního areálu. Problémy s nedostakem  počítačů postihly i akreditované novináře, kteří slibovanou VIP zónu s press počítači našli obsazenou hráči. U konkurence byla VIP zóna řešena mnohem lépe a povětšinou byla prázdná, co se týče počítačů pro návštěvníky tak i tam bylo nutné vystát frontu, nebo se silou probojovat k počítači. Co nás (a nejenom naši výpravu) potěšilo byly stolní fotbálky, na nichž si mohli návštěvníci zahrát zadarmo. Bohužel pokud jste někde museli čekat opravdu dlouho tak to bylo u fotbálku; kdo se k němu dostal, většinou již neodešel. Své přiznivce si našly i tradiční deskové a karetní hry, kdo měl chuť se nachvilku odtrhnout od monitoru si zde našel svoje.

Co na to Michal Šuráň?

Michal ŠuráňJak již bylo napsáno výše, Index/Digitex zklamal. Stagnace Invexu je jasná a Digitex nepřinesl tolik potřebné oživení veletrhu, které sliboval. Výstaviště jsem prošel za necelé dvě hodiny, přitom asi hodinu jsme strávil v Game Halls. Nejvíce mne zaujala výstava starých počítačů - mé oko zvlhlo když jsem si vzpomněl, co jsem toho s Amigou kdysi zažil.
A tak mám dobré vzpomínky jen na press centrum, kde bylo dostatek kafe a my jsme měli dostatek cigaret. :o)
Tímto se s Invexem loučím - příští rok beze mne. Protože slibům BVV již nenaletím.


autor hardware článků a programátor

Zhodnocení na závěr

I když ze samotného článku pravděpodobně nevytušíte verdikt, a možná vám bude připadat, že samotný veletrh nebyl takový propadák jak jsem se zmínil na začátku, opak je pravdou. Pokud jste vyrostli z věkové skupiny sběračů letáků, nebaví vás se tísnit mezi davy návštěvníků a hledáte ukázky nejnovějších technologií ze světa počítačového hraní, není Invex/Digitex nic pro vás. Profesionální zaměření veltrhu definitivně nahradila akce pro školní zájezdy. Zalíbení v Invexu může najít snad jen ten kdo se zajímá o progaming tak, že musí hráče vidět na živo, sběratel letáků a reklamních předmětů, nebo ti, jenž si na Invexu domluvili sraz ze svými internetovými kolegy jako v našem případě. Většinu času na veletrhu jsme strávili v klidu press centra, než venku, kde šlo místy o ztrátu nervů. Samotné expozice lze v klidu projít za dvě hodiny a pokud zrovna nebudete chtít koukat na komentované zápasy, účastnit se soutěží, či všelijak jinak zabíjet nudu, která se na Invexu/Digitexu skloňovala ve všech pádech, můžete v klidu odjet zase domů. IT profesionálům rozhodně dopuručuji se veletrhu pokud možno vyhnout a se svými obchodními partnery se setkat v klidu někde jinde, běžným hráčům a návštěvníkům, jenž vyrostli z oněch "sběračských let" doporučujeme navštívit veletrh jiný a to LGC v nedalekém Lipsku; pokud vás hry skutečně zajímají a tomu zbytku, jenž šílí v okamžiku kdy do vzduchu letí klíčenka s logem AMD nemá cenu nic doporučovat. Pro ně je tato celá akce určena, my ostatní raději zajdeme na kafe a hardwarové a herní novinky si přečteme na webu.

 

Výsledky národního finále World Cyber Games a Mistrovství ČR v počítačových hrách

Jak jsem se již zmiňoval v samotné reportáži o pár odstavců výše, v rámci Digitexu se usktečnily dvě největší progamingové události roku a to InvexCup, což je finále Mistrovství České republiky v počítačových hrách pořadné společností Progamers a národní finále, čili kvalifikace na počítačovou olympiádu World Cyber Games. Pojďme se tedy podívat na výsledky obou turnajů, začneme s InvexCupem.

MČR Counter-Strike 1.6
1. místo: Slovensko FU.sk (150 000 Kč)
2. místo: Slovensko defetears (75 000 Kč)
3. místo: Slovensko teamplus (25 000 Kč)

MČR StarCraft
1. místo: Česká republika nEph.Destroyer (5 000 Kč)
2. místo: Česká republika Energy[some]
3. místo: Česká republika CDS)BaB.

MČR Vietcong
1. místo: Česká republika We Were Immortal (25 000 Kč)
2. místo: Česká republika Necroraisers.vc
3. místo: Česká republika Snap Dawn

MČR WarCraft III
1. místo: Česká republika ACT-Giacomo (30 000 Kč)
2. místo: Česká republika it-Hu(m4)nic (15 000 Kč)
3. místo: Česká republika nEph.Kacer (5 000 Kč)

MČR NHL 2005
1. místo: Česká republika Tondinho (5 000 Kč)
2. místo: Česká republika Iceman02
3. místo: Česká republika MARIO

MČR Call of Duty
1. místo: Česká republika eSuba (25 000 Kč)
2. místo: Česká republika Magic Balloons
3. místo: Česká republika nEophyte*INTEL

MČR Unreal Tournament 2004
1. místo: Česká republika dsN (5 000 Kč)
2. místo: Česká republika [mikake]
3. místo: Česká republika Hannibal

MČR Fifa 2005
1. místo: Česká republika El Diablo (5 000 Kč)
2. místo: Česká republika SkyR'zeek
3. místo: Česká republika SCOLERR

MČR Quake III
1. místo: Česká republika Mzik (5 000 Kč)
2. místo: Česká republika kryst-off
3. místo: Česká republika ZUBB

Po loňském úspěchu musel i letos následovat další ročník Euro Cyber Cupu, což je mezinárodní turnaj, zaměřený především na střední a východní evropu.  Turnaje se zůčastnily týmy Bosna dDd, Česká republika Skyriders, Chorvatsko Impulsive Inc, Maďarsko stYle, Makedonie Dream Team, Polsko Team Pentagram, Rumunsko The Elder Gods, Slovensko i.defeaters, Srbsko a Černá Hora KGB Team. Domácímu zastoupení se nakonec nepodařilo obsadit stupínky vítězů a z tučné odměny se mohly radovat tyto klany:

1. místo: Polsko Team Pentagram (3 000 USD)
2. místo: Rumunsko The Elder Gods (1 500 USD)
3. místo: Srbsko a Černá Hora KGB Team (500 USD)

Zatímco se u Progamers rozdávaly poukázky na odběr hardwaru, na WCG kvalifikaci se rozdávaly letenky do Singapuru, kde se uskuteční letošní celosvětové finále, což pro štastlivce znamená nejenom návštěvu exotické destinace a účast na nejprestižnější herní akci na světě, ale především možnost získat takový obnos, k jehož získání u nás by byla zapotřebí výhra na všech turnajích a které se během roku v ČR uskuteční.

Hrálo se ve třech hrách a to WarCraft III: Frozen Throne, StarCraft: BroodWar a Counter-Strike: Source. Ano, letošní WCG se rozhodlo zcela ignorovat stále populární 1.6 a donutit tak i zbytek hráčů přejít pod Source engine.

WCG WarCraft III
1.místo: Česká republika Giacomo (AMD Cyber Team)
2.místo: Česká republika Hum4nic (nEophyte*INTEL)
3.místo: Česká republika Bonecracker (SkyRiders)

WCG Counter-Strike: Source
1.místo: Česká republika NecroRaisers
2.místo: Česká republika intelReaction
3.místo: Česká republika b!ologic

WCG StarCraft
1.místo: Česká republika CDS)Dark_Caleb
2.místo: Česká republika EnerGi[Lw]
3.místo: Česká republika CDS)w0nder

 

Galerii fotografií z Invexu/Digitexu včetně hostesek naleznete pod tímto odkazem. Jaké jsou vaše dojmy z letošního veletrhu? Podělte se o ně v naší diskusi!
 

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Ani tahové strategie nebo hry pro děti nejsou v bezpečí před pornem

Titan Quest

Vytváření erotických modifikací není doménou jen těch nejoblíbenějších her, ale týká se i okrajových žánrů. Ani náročné...

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

V Assassin’s Creed Odyssey nebudete asasínem, ale žoldnéřem bez štítu

Assassin’s Creed Odyssey

Zdánlivě nesmrtelná série Assassin’s Creed letos zavítá do starověkého Řecka, kdy řády templářů a asasínů ještě nebyly...



Najdete na iDNES.cz