Ishar – kouzelná RPG trilogie

  12:00
Už jste unaveni ze zpráv o připravovaných MMORPG nebo z přehršle nových singlplayerových RPGček? Chtěli byste si zavzpomínat, jaké to bylo, když se kvalitní RPGčko dalo nainstalovat ze dvou nebo tří disket? V tom případě vás asi potěším, jelikož v rámci dnešní klasiky se společně ohlédneme za legendární trilogií Ishar.

Ishar V současné době se objevuje poměrně hodně RPGček a mnoho z nich je opravdu kvalitních. Zkusme se však zase jednou vrátit zpět do doby, kterou lze bez skrupulí označit za zlatý věk RPG, či lépe řečeno za zlatý věk dungeonů. Většina tehdejších RPG patřila mezi klasické fantasy, her zasazených do sci-fi či cyberpunkového prostředí příliš nebylo. Jednou z nezapomenutelných herních sérií z klasického fantasy světa byla svého času trilogie Ishar od francouzského týmu Silmarils. První díl vyšel roku 1992, další dva následovaly poměrně rychle, konkrétně v letech 1993 a 1994.

Hra Ishar byla zpracována tak, jak bylo v té době u RPGček zvykem – z vlastního pohledu s pohybem po čtvercích. Již první díl byl poměrně převratný v tom, že na rozdíl od většiny podobných her kladl důraz zejména na exteriéry. Valná část hry se odehrávala pod širým nebem, případně v ulicích města, i když klasické dungeony samozřejmě nechyběly. Podzemní lokace však nebyly těžištěm hry. Hra nebyla příliš dlouhá na dohrání, ale obsahovala pár zákysových bodů. To souviselo zejména s tím, že ve hře bylo několik naprosto převratných momentů do té doby v žánru RPG nevídaných. Asi nejzajímavější byly vztahy členů vaší družiny (kromě hlavního hrdiny jste postupně mohli nabrat až čtyři další postavy), jelikož se lehce mohlo stát, že například kněz odmítl léčit temného rytíře nebo že se do vašeho hlavního hrdiny zamilovala jistá princezna (kterou jste v rámci jednoho úkolu museli dovést do města) a nechtěla odejít z party. Boje probíhaly v reálném čase formou klikání na ikonky se zbraněmi či kouzly a i když se nám dnes toto pojetí může zdát zastaralé, ve své době byl tento způsob řešení soubojů naprosto běžný.

Ishar Technické zpracování bylo velmi líbivé, a to jak po stránce grafické, tak po stránce zvukové. Navíc vše dávalo hráčům jakýsi pocit opravdovosti a zároveň relativní volnosti. Například procházka lesem byla skutečně atmosférická, ve městech bylo možno navštívit hostince, obchody, školy s novými kouzly a podobně, v dungeonech jste zase narazili na klasické podzemní potvoráky a něco pokladů. Ve hře se střídal den a noc, což také velmi pozitivně přispívalo k realistickému prožitku z hraní. Jediné, co by možná bylo možné hře po stránce technické vyčíst, byly příliš jednoduché animace nepřátel. Trochu k naštvání byla skutečnost, že ukládání pozice bylo nutno zaplatit trochou zkušeností, což zamrzelo zejména na začátku. Později už to hráče nemuselo tolik bolet, mimo jiné i kvůli tomu, že ve hře byli hrdinové schopni dosáhnout maximálně desátého levelu a v závěrečných fázích hry jste tak již sbírali zkušenosti maximálně pro radost.

Ishar II přišel poměrně brzy po prvním díle a fanoušky RPG rozhodně nezklamal. Lepší grafika, o dost delší příběh a hlavně nové vychytávky. Mezi ty patřilo mimo jiné používání zvířat – pro objevení nového ostrova bylo nutno vypustit sokola, jiné zvíře vám přineslo klíč od vězení a podobně. Herní svět byl ještě kouzelnější, kromě jiného jste mohli například cestovat po nádherném zasněženém ostrově, procházet se po vesnici postavené v korunách stromů nebo bloumat po poměrně rozsáhlém městě. Do party bylo opět možno nabrat čtyři další postavy, přičemž na výběr jste jich měli po hospodách opravdu hodně. Úctyhodný byl i počet kouzel, zbraní a brnění a také nepřátel. Trochu rozporuplné bylo stejně jako v prvním díle znovuobjevování některých řadových potvor, jelikož to sice umožňovalo trénink a nahánění zkušeností, ale zároveň to činilo hru trochu nelogickou a zdlouhavou při průchodu již prozkoumanými lokacemi. Podle mého názoru byl druhý díl asi nejpovedenější z celé série, nebyl sice tak průkopnický jako díl první, ale díky mnoha vylepšením a velmi solidnímu zpracování nabízel hráčům opravdu jedinečný zážitek.

Ishar

Díl třetí vyšel rok po druhém díle a své starší bratříčky předčil zejména po stránce technické. Grafika byla na svou dobu opravdu špičková a ani zvuky nezůstávaly pozadu. Ve hře se objevilo i několik novinek, například časový teleport nebo generátor postav. I když je totiž generování postav u většiny RPGček samozřejmostí, v prvních dvou dílech jste prostě začínali s daným hrdinou (konkrétně s rytířem Aramirem v díle prvním a s princem Zubaranem v díle druhém) a neměli jste možnost nijak jejich vlastnosti ovlivnit. I přes tato nesporná vylepšení a další kroky kupředu však už díl třetí nedosáhl obliby prvních dvou dílů a mnoho pařanů označovalo jeho děj za nemastný neslaný.

Celkově lze sérii Ishar označit za naprosto převratnou trilogii a v podstatě za milník v historii RPGček. Mě osobně tyto hry ve své době chytly zejména díky svým zaměřením na exteriéry a propracovanými vztahy jednotlivých členů družiny. Ještě před třemi či čtyřmi lety bych si povzdychl, že takové hry již nevycházejí, dnes by to však již nebyla pravda. Dnes totiž kvalitní RPGčka vycházejí (nebo se přinejmenším chystají vyjít), takže berte toto ohlédnutí spíše jako sentimentální vzpomínku. Pokud jste Ishar kdysi hráli, tak jistě víte, o čem mluvím. Pokud ne, tak alespoň zhruba víte, oč jste přišli, ale vzhledem renesanci RPG žánru, ke kterému v posledních letech (naštěstí) dochází, vás to nemusí zas tak trápit.

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

novinky 14. 3. 2024 5

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

novinky 18. 3. 2024 2

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

novinky 13. 3. 2024,  aktualizováno 15. 3. 2024 5

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

novinky 12. 3. 2024 49

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

novinky 18. 3. 2024 9

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam

novinky 19. 3. 2024 0

Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

magazín 19. 3. 2024 30

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

novinky 18. 3. 2024 9

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

novinky 18. 3. 2024 7

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...