Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jade Empire - akční RPG od mistrů!

  12:00aktualizováno  3. března 12:39
RPG her není nikdy dost, zvláště těch pocházejících z rukou zkušených tvůrců jako jsou BioWare. Podíváme se do zajímavého, starou Čínou inspirovaného, prostředí s bohatou zápletkou a skvělými akčními souboji. Mnohem více vám prozradíme v článku!

Jade Empire Při ohlášení nového díla od společnosti BioWare – Jade Empire nám slušně zatrnulo, jelikož podle všeho se tohoto titulu měli dočkat pouze majitelé X-BOXu. To nám přeci tvůrci ryze PCčkářských záležitostí jako Baldurs Gate, Neverwinter Nights nebo multiplatformových Knights of the Old Republic nemohli udělat. Mnozí obdivovatelé jejich předchozích titulů propadli zoufalství, zvláště při pohledu na obrázky a informace, které hovořily o výjimečném projektu. Ale rozhodnutí se zdálo být nezvratitelné, tedy až donedávna, kdy jeden z šéfů firmy Dr. Greg Zeschuk zlehka připustil možnost portace na naše miláčky. Ač šlo o zdánlivě bezvýznamnou zprávu, davy fanoušků se jí chytili a doslova donutili tvůrce prohlásit, že by Jade Empire skutečně rádi převedli na PC. V současné době je však třeba dokončit verzi pro X-BOX, teprve poté svolí Microsoft ke konverzi, ovšem to nám nebrání v detailním rozebrání všeho, co má hra nabídnout.

SW: Knights of the Old Republic 2 – Sith Lords

Pokračování skvělých Knights of the Old Republic již nevzniká v kancelářích BioWare, nýbrž jejich úských partnerů Obsidian Entertainemt, kteří se ještě coby Black Isle podepsali pod hity jako Fallout či Planescape Torment. Na X-BOXu vyšel KOTOR 2 již před pár měsíci, my se ho dočkali v těchto dnech. Vžíváme se do role odpadlého Jediho, který je povolán zpět na pomoc zdevastovanému řádu, který, pět let po prvním díle, čelí obrovské hrozbě ze strany Sithů. Příběh je stejně zajímavý jako minule, ovšem o mnoho temnější – dozvíme se spoustu zajímavých informací z historie Sithů a s několika nejvýznačnějšími z nich se i utkáme. Recenzi hry čtěte zde!

Jade Empire přímo srší originalitou a svěžími nápady. Možná jste se někde mohliJade Empire dočíst, že se bude odehrávat ve staré Číně, ovšem pravda je to jen z poloviny. Zdejší svět je totiž fiktivní a je pouze inspirován starou čínskou kulturou, což však nic nemění na jeho dokonalé propracovanosti. Sice nebude tak rozsáhlý jako Morrowind, ovšem to rozhodně nemusí znamenat, že by byl nutně horší, ba právě naopak. Každému detailu tak mohla být věnována adekvátní pozornost a nemusíme se tedy bát nějakých náhodně generovaných lokací, jejichž design je sice pokaždé jiný, ale pokaždé také stejně hnusný. Hra nabídne spoustu efektních a také naskriptovaných událostí, které nám možná trochu více sváží ruce, na druhou stranu se v jimi vybudované atmosféře budeme cítit jako na hladké skluzavce.

Příběh nabude epických rozměrů, přestože tomu jeho pozvolný start vůbec nemusí nasvědčovat. Vžíváme se do role jednoho ze studentů jakési akademie bojových umění, kde mezi jednotlivými učni sice panuje jistá rivalita, ovšem ta se omezuje spíše jen na přátelské škádlení, než cílené útoky.Jade Empire Ovšem příjezd tajemného a na žebříčku zabijáků vysoce postaveného mistra odhalí skrytá tajemství, která nás velice rychle pošlou smotávat klubko epického vyprávění zasahujícího celé kontinenty i historii několika generací. O jednotlivých článcích příběhu se nemá cenu rozepisovat, jelikož půjde o tak mohutný a intenzivní celek, že byste se od tun textu asi jen stěží v horizontu několika příštích dní odpoutali. Musíme se omezit konstatováním, že půjde o nebývale nabitý celek s více jak 400.000 slovy nadabovaného textu.

Hra nabídne spoustu efektních a také naskriptovaných událostí, které nám možná trochu více sváží ruce, na druhou stranu se v jimi vybudované atmosféře budeme cítit jako na hladké skluzavce.

Herní doba nám zabere zhruba 30-40 hodin čistého herního času, podle toho, jak si příběh a s ním spojené úkoly budeme vychutnávat. Můžete namítnout, že to na RPG není mnoho a my vám chtě nechtě musíme dát zapravdu, ovšem jedním dechem dodáme, že Jade Empire není čistokrevným zástupcem žánru role-playing game, jak by z předchozího portfolia BioWare mohlo vyplývat. Nalezneme zde totiž i výrazné prvky akce té nejvyšší možné kvality. Tvůrci do hry chtěli přidat něco vyzývavého a přitom neokoukaného. Rozhodli se pro maximální možný důraz na bojováJade Empire umění a tvrdí, že kombinací živelné akce a RPG ke hře přilákají fanoušky z obou dvou táborů, přičemž ani jeden z nich nebude zklamán, ba právě naopak – všichni si prý budou pochvalovat, jak se oba dva styly perfektně doplňují. Pravdou je, že tato kombinace voní více než lákavě, doufejme, že tak bude i chutnat.

Důraz na souboje je zcela evidentní. Všechno se točí okolo tzv. bojových stylů, s jejichž množstvím a diferenciací si autoři doslova vyhráli. Najdeme zde styly využívající četných zbraní jako jsou meče, nože nebo třeba jen jednotlivé kusy věcí pocházející z okolního prostředí, jejichž využití se aktuálně vyplatí. Vzhledem k tomu, že hra bude disponovat mocným fyzikálním enginem půjde například o dřevěné části z předtím rozbitého nábytku apod. Ale vraťme se ke způsobům boje. Samozřejmě, že narazíme i na styl pohrdající jakýmikoliv podpůrnými prostředky, s jehož využitím si budeme muset vystačit pouze s přirostlými údy a doslova akrobatickými schopnostmi.

Jade Empire Všechny styly disponují obří hromadou vyžití, přibližme si nějaké kousky právě z nyní popsaného, zbraní nevyužívajícího, způsobu boje. Do bojů nemůžeme vstoupit takříkajíc se všemi údery v kapse, jelikož jich je opravdu spousta, je třeba si vždy zvolit čtyři, s nimi pak různě čachrovat a vytvářet všelijaká smrtící komba. Vzhledem k tomu, že čtyři kousky jsou jen trapným zlomkem z celkového počtu a již s nimi se dá s trochou šikovnosti vytvořit hotový koncert, nechce se nám ani pomýšlet na to, kolik puntičkářské práce hra sežrala. Útoky jako White Demon, což je pomalý, ale nadmíru silný úder, Legendary Strike sázející na rychlost otočného švihu, Heavenly Wave – rána, která zpomalí protivníky nebo Leaping Tiger kombinující mrštné skoky a rychlé sekání, jsou jen jedním z možných ideálních mixů. Mechanika soubojů funguje na bází kámen/nůžky/papír a vychází ze schématu silný útok, normální útok a blok. Silný úder prorazí blok, normální dokáže zastavit silný a blokem je dobré vzdorovat normálnímu útoku.

Jade Empire Ale, aby toho náhodou nebylo málo, máme tu ještě několik dalších stylů, z nichž za zmínku stojí především ten magický, logicky všemožnými kouzly oplývající destrukční i obranný způsob boje proti nepřátelům a hodně zajímavě se jeví i transformace do různých monster. Na každý typ nepřátel se hodí trochu jiná taktika a styl, tak například na stádo slabších protivníků je nejlepší ledový déšť, na jednoho tvrdšího oponenta pak zase přímý boj, ovšem platí, že nikdo za jedno zahrání neovládne všechny styly, maximálně tak dva, což dává značný prostor znovuhratelnosti. Vždyť, kdo by nechtěl zkusit tytéž úseky se zcela novou taktikou?

Navíc postavy, za něž je možno hrát, se tak trochu liší příběhem. Nejde o nic zásadního, přesto však mírné odchylky potěší. Charakterů je celkem šest a každý si mezi nimi najde svého oblíbence. Jeden má předpoklady k magii, jiný je zase silný jako kůň, další neuvěřitelně mrštná. Ovšem zpočátku jsou hmatatelné rozdíly mezi nimi minoritní a pokud budete chtít, není problémem si postavy předělat kJade Empire obrazu svému a vtisknout jim vlastní, specifický způsob boje. Je dobré vědět, že se můžete z více stylů naučit jen něco málo nebo zvolit odlišnou strategii a naučit se jeden dva opravdu zevrubně. Bude to jen a jen na vás.

Stejně jako v Knights of the Old Republic nebudou hráči morálně neutrální, ale budou muset učinit určitá rozhodnutí, jež je postaví buď na dobrou či špatnou stranu. Toto vyhranění proběhne prostřednictvím četných rozhovorů a podle toho, jak se v nich budete chovat, jakým způsobem splníte zadané questy a vůbec jakými cestičkami osudu se propletete, vám na konci bude udělena odměna v podobě jednoho ze sedmi odlišných konců. Tolik jsme jich tu už dlouho neměli a již jen tato informace dává tušit neuvěřitelnou propracovanost příběhu, v němž do sebe zapadá doslova vše. Jeho mechanika by měla být podobná již zmíněnému KOTORu, ovšem rozdíly mezi dobrem a zlem už nebudou tak markantní a vy se tak třeba učiníte nechtěná rozhodnutí, jejichž důsledky však uvidíte a pocítíte až o něco dál. Často před vás bude postaveno morální rozhodnutí. Například potkáte Jade Empire odsouzeného zločince, který však tvrdí, že je nevinný. Necháte ho jeho osudu a tedy jisté popravě nebo ho vysvobodíte? Nebo vás bude někdo přesvědčovat, abyste mu pomohli s realizací jeho úmyslu. Co když má ale ďábelské plány?

Do bojů nemůžeme vstoupit takříkajíc se všemi údery v kapse, jelikož jich je opravdu spousta, je třeba si vždy zvolit čtyři, s nimi pak různě čachrovat a vytvářet všelijaká smrtící komba.

Tvůrci se snaží každou situaci, jež se jim naskytne, zpestřit aspoň malou zápletkou, která nás ještě více ponoří do děje, jelikož na ní zůstane náš rukopis. Každá vaše akce ve světě Jade Empire se dočká patřičné reakce. Pro offline hru velice zajímavým zpestřením je i vlastní baráček, jenž dostanete přidělen hned od počátku hry a který si budete moci vyzdobit podle svého gusta. V případě, že porazíte jednoho z démonů, po nichž zůstávají cenné trofeje, můžete si tuto vystavit hezky na poličku. Jde jen o detail, ale příjemný. Na delší vzdálenosti se budete přepravovat pomocí vzducholodě, na níž si odbudete i nějaké ty minihry jako tomu bylo v KOTORu s lodí Ebon Hawk.

Dragon Age

BioWare se momentálně věnuje hned několika projektům. Vedle propíraného Jade Empire a tajemného titulu na Unreal 3 enginu je to především RPG Dragon Age, na němž kanadská firma již nějakou chvíli pracuje a první výsledky jejich snažení byly k vidění na loňské E3. Než vám přineseme detailní preview, jistě vezmete za vděk letmými informacemi. V Bioware přiznávají, že jde do jisté míry o nepřímého pokračovatele Neverwinter Nights, ale s prvky dalších jejich her. Dočkáme se tak taktických soubojů z KotORu a dalších dobrých vymožeností z Baldurs Gate. Nejdůležitější však je, že se hra bude opět specializovat rovnou na dvě oblasti – singleplayer i multiplayer. První jmenovaný by měl zabrat zhruba 50 hodin, druhý nabídne údajně skvělé dobrodružství s různými příběhy a kooperativní hraní. Bioware pro hru tvoří zcela unikátní fantasy svět, v němž se v budoucnu budou odehrávat možná i další tituly. Nabídne mnoho rozličných a netradičních ras, každou se svým vlastním jazykem. Rozhodně je na co se těšit, zvláště když můžeme očekávat plně 3D propracování s příležitostí přepnout do pohledu ala Baldurs Gate. Dragon Age bychom se rovněž měli dočkat někdy koncem tohoto roku, ovšem vzhledem k rozsáhlosti celého projektu a současné vytíženosti BioWare bychom si nejspíše tipli na nějaké to zpoždění. O to kvalitnějších však hra zajisté bude.

O krásném a atmosférickém prostředí jsme již mluvili, ovšem opakování je Jade Empire matkou moudrosti, takže zmiňme ještě nádhernou architekturu monumentálních chrámů, na něž čas od času narazíte i krásně barevné venkovní prostředí. Interiéry už budou přeci jen trochu temnější, ale detaily se zde také šetřit nebude. Jade Empire poběží na zbrusu novém enginu, s nímž měli autoři ještě větší plány, než jaké se jim nakonec povedly uskutečnit. Především při soubojích chtěli, aby se ošacení hrdinů vlnilo zcela přesně v závislosti na jejich pohybech i uštědřených úderech. To se nakonec údajně nepodařilo, avšak přesto se postavy pohybují skvěle. Aspoň tak, jak zákon motion capturingu káže.

Jade Empire je velice ambiciózní titul od zkušených kanadských vývojářů BioWare, kteří při vývoji jen ztěží udělají nějakou školáckou chybu. Prim budou hrát mnohastylové souboje mohutně podpořené RPG složkou, které bude víceméně kopírovat předchozí projekty autorů, i když v o něco zjednodušenější podobě. Zapomínat nesmíme ani na famózní příběh zasazený do fantaskního světa ne nepodobného staré Číně, v němž navíc budeme muset učinit množství morálních rozhodnutí. Na X-BOX vyjde hra co nevidět, PCčkáři si však podle předpokladů počkají až na podzim letošního roku.

Index očekávání: 95%

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

Proč se potopila ponorka Kursk? Chystaná hra předloží jednu z teorií

Kursk

Her inspirovaných skutečnými událostmi moc nevychází, což je veliká škoda. Přitom realita dokáže často nabídnout daleko...

Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení...

Napodruhé a lépe. Battlefront 2 potěší každého milovníka Hvězdných válek

Star Wars Battlefront 2

Vydali jsme se do mrazivého Švédska okouknout zblízka napjatě očekávanou hru z prostředí Hvězdných válek. A dlouhé...

Chystáte se na hory?
Chystáte se na hory?

Pořiďte zímní výbavu rychle a levně. V našem bazárku najdete vše, co potřebujete na zimní radovánky.

Najdete na iDNES.cz