Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jade Empire: Special Edition

  12:07aktualizováno  6. března 11:14
Dva roky netrpělivě vyhlížené RPG od BioWare konečně vychází i na PC! Může se pyšnit vynikajícím příběhem, ale přináší sebou i výrazné zjednodušení ostatních aspektů. Zda naváže na tradici skvělých projektů BioWare, to se dozvíte v recenzi.
80

Jade Empire Special Edition

Platforma: PC
Výrobce: Bioware

Herní karta

Jade Empire Popravdě, netuším, co BioWare na konverzi xboxového hitu Jade Empire trvalo dva roky. O PC verzi se začalo mluvit již nedlouho po exkluzivním vydání na microsoftí konzoli a všichni měli za to, že uzpůsobení ovládání, přidání několika málo fines apod. nebude trvat déle než několik měsíců. Ostatně, přesně tak tomu bylo i v případech obou dílů série Knights of the Old Republic. Za zmínku stojí i paralela s Molyneauxovým, koncepčně podobným Fable, které vyšlo zhruba ve stejné době a svého PC zpracování se dočkalo do půl roku. U Jade Empire nešlo vše tak hladce, nakonec jsme se ho však přeci jen dočkali, byť je na něm zub času dnes, kdy next-gen svižně infiltrovalo všechny platformy, poměrně dost znát. Stále ovšem jde o výtvor hodný pozornosti.

Coby žák školy bojových umění a chráněnec jejího mistra před sebou máte dosud nenaplněný osud, o kterém všichni mluví a vy si ho musíte zahrát.

Nemůžeme zastírat nadšení ze zvoleného světa, který se s úspěchem vymaňuje z nudných fantasy a sci-fi klišé. Autoři chytře vsadili na asijskou kulturu, která je západním hráčům prakticky neznámá a mohli si tak dovolit i slušné výstřelky, jako je prezentování evropských stereotypů o asiatech prostřednictvím NPC a vůbec vytvořit takové prostředí, které je ideální pro vyprávění příběhu plného dramatJade Empire stejně jako vtipných okamžiků. BioWare se daří přechod mezi vážným a zábavným, dokáží to předvést i vizuálně tu nesmírně ponurými dungeony, tam zase malebnými exteriéry plnými kvetoucích rostlin. Tato společnost v poslední době upustila od tvorby tradičních hard-core RPG a vrhla se na modernizaci tohoto žánru, kterou někdo může nazvat nemístním zjednodušováním, jiný si jí parádně užije. V první řadě stojí příběh, jenž by s trochou nadsázky obstál i v knižní podobě. Nechybí mu silné charaktery, vypjaté momenty ani slušný tah na branku. Coby žák školy bojových umění a chráněnec jejího mistra před sebou máte dosud nenaplněný osud, o kterém všichni mluví a vy si ho musíte zahrát. Na věc se jde tentokrát hodně rychle – už pár minut po prvním prozření se na obzoru objeví hrozba a mocná kolesa vás nekompromisně vtáhnou do děje. Ten je, právě na rozdíl od klasických RPG, hodně intenzivní, místy dokonce připomínající horskou dráhu. Rozhodně není čas na přehnané otálení, a nejen v tomto ohledu Jade Empire připomíná lecjakou third person akci.

Na svou postavu, u níž si lze nadefinovat pouze zaměření, pohlížíte z hodně blízko umístěné kamery, čímž vás hra do sebe vtahuje ještě více. Záhy poznáte, že volnost zdejšího světa není vůbec přehnaná, naopak, čas od času budete mít Jade Empire možná až příliš nutkavý pocit stísněnosti. Je to součást hry: žádné jiné RPG neodsýpá takovým tempem. Důvodem je nemožnost zabloudit, a přestože občas nové prostředí může působit rozlehle, jde jen o klamné zdání, za které vděčíme designérům, již na takto ohraničeném písečku dokázali vystavět zajímavé úrovně. V zásadě se budete procházet jen po jasně vymezených stezkách, takže touhu po prozkoumávání stěží uspokojíte.

Ve spojení s častými rozhovory však jde o prostředek k tomu, aby si hráč připadal ve středu všeho dění. A to se jednoznačně daří. Někdo by mohl namítnout, že dialogů s všudypřítomnými non-playing charaktery je až příliš, ovšem bez nich by Jade Empire ztratila své kouzlo. Co totiž ubírá jinde, to nahrazuje převelice zajímavým vyprávěním. Texty jsou skvěle napsané a možnosti odpovědí dostatečně široké. Podobně jako v Knights of the Old Republic i zde musíte pečlivě uvažovat svůj přístup k rozhovorům a řešení questů. Opět se totiž v průběhu hry přikláníte buď na stranu dobra, či zla, což je v tomto případě navíc zamaskováno do hantýrky japonské kultury. Přesto je ale v naprosté většině případů nasnadě, Jade Empire jak se zachovat podle svého vlastního úsudku. Zmínili jsme questy. Tak tedy, jeden dva bývají hlavní, tudíž se stále aktualizují s tím jak postupujete směrem k definitivnímu odhalení všech záhad. V mnohem větším množství se vyskytující vedlejší úkoly jsou spíše několikaminutovými záležitostmi, které navíc mnohdy lze vyřídit takříkajíc po cestě, která vede k hlavnímu cíli. Opět se tak prosadila touha nezdržovat na úkor komplexnosti.

V zásadě se budete procházet jen po jasně vymezených stezkách, takže touhu po prozkoumávání stěží uspokojíte.

S postupem času budete mít po svém boku čím dál tím více parťáků, i když ne úplně doslova. Partička se sice hezky rozroste, nicméně fyzicky vám bude moci pomáhat pouze jeden nohsled. Stejně jako v KOTORu to jsou výrazné, mnohdy až obskurní osobnosti, jako například démon ukrývající se v těle malé holčičky a je jedině dobře, že jich BioWare využilo k dalším rozpravám. Pomalu tak rozplétáte jejich osudy, které jsou mnohdy neméně složité jako ten váš. Někteří kamarádi jsou vážní, jiní zase vtipní – to je pak radost sledovat, jak se kupříkladu špičkují. Pokud se ale těšíte, že si je upravíte k obrazu svému, musím vás zklamat. Oni na rozdíl od vás nelevelují a jediné, co ovlivníte, je jejich taktika v boji. Buď mohou útočit, nebo podporovat.

Jade Empire Ústřední postava naštěstí se zkušenostmi získává další úrovně a tím i bodíky na rozdělování. Ty umístíte jednak do obecných vlastností, jednak také do všelijakých stylů. A tím se dostáváme k největší specifičnosti Jade Empire oproti ostatním RPG. Pomocí numerické klávesnice si v boji přepínáte mezi jednotlivými způsoby vedení boje (samotné útoky vyvoláváte myší) – může jít o ochromovací taktiky, drtivé, zraňující na dálku nebo třeba převtělovaní (vezmete na sebe podobu i sílu určitého monstra). Stylů je mnoho, ovšem každý má dva, maximálně tři odlišné útoky, takže se vyplatí udržovat si jich v použitelné podobě více, aby se boje nestaly záhy stereotypní. Svou roli zde hraje i speciální chi energie, s jejíž pomocí se můžete jak ozdravovat, tak provádět obzvlášť vypečené údery. Je škoda, že styly nenabízí prostor k různým kombům – těch je jen několik, navíc jsou automatizovaná do podoby „stiskni dvakrát za sebou levé myšítko, provede se tvrdší útok“. Boje jsou tak sice svěží, na druhou stranu málo takticky vyzývavé a někdo by snad mohl říci, že po čase i nudné. Záleží však na úhlu pohledu.

Klady a zápory

Plus Výborně pojatý příběh
Plus Zajímavý svět

Mínus V mnoha směrech až příliš zjednodušené
Mínus Dva roky starý titul

Cena 899 Kč
CZ České titulky

Oprávněná nespokojenost však nastává se zjištěním, že se nedočkáte tzv. sběratelské horečky. Předměty totiž jako by bylo vyškrtnuty. Třímat lze pouze jednu zbraň spojenou s pro ty účely vytvořeným stylem, ostatní výbava pak neexistuje vůbec. Zbývá tak sbírání drahokamů, jež se umisťují do zvláštního amuletu a zlepšují vlastnosti. Nejde však o nic podstatného, co by si vás získalo a nutilo k hledání.

S postupem času budete mít po svém boku čím dál tím více parťáků, i když ne úplně doslova

Oceňuji, že jsou nadabována všechna NPC, a to hodně profesionálně, podobně kvalitně je na tom i hudba. Grafika už je však jiná kapitola. Prostředí samo o sobě působí velice dobře, přesto se, zejména z důvodu nedostatku detailů, nemůže měřit s aktuálními výtvory. Síla Jade Empire je ovšem jinde, a sice v příběhu – už pro ten stojí za to si hru zahrát a také ji dohrát. Osekáním RPG prvků a příliš akčním bojovým systémem byste se neměli nechat odradit, přestože je nelze nezahrnout do výsledného hodnocení.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 360 čtenářů



Nejčtenější

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

Tomb Raider film
První trailer filmového Tomb Raidera s Alicií Vikander jako Larou Croft

Netrpělivě očekávaná ukázka z chystaného filmu na motivy herní série Tomb Raider je konečně venku. Ať už si o něm myslíte cokoli, musíte uznat, že to hlavní...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.